شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارگاه حوزه علمیه خواهران یزد

حوزه/ رئیس اداره تعاملات و ارتباطات پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، اظهار داشت: کنشگری در فضای مجازی به دو بخش پژوهشی و فرهنگی تقسیم می شود که در بخش پژوهشی به دنبال رسیدن به نتیجه هستیم و در بخش فرهنگی به دنبال نتیجه نیستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، محمد نصاری رئیس اداره تعاملات و ارتباطات پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، صبح امروز در کارگاه «تولید محتوا در فضای مجازی» که به میزبانی مدیریت حوزه های علمیه خواهران یزد و معاونت پژوهش و با حضور جمعی از بانوان طلبه فعال برگزار شد؛ اظهارداشت: وظیفه معاونت های حوزه علمیه خواهران در یک گروهِ بسیار سطح بالا تعریف شده است که هر فرد مرتبط با پژوهش باید این وظایف را بداند.

وی، تصریح کرد: در بند شش این آیین نامه وظیفه معاونت پژوهش را برنامه ریزی برای تربیت طلابی مهذب، آگاه و کارآمد(اثرگذار بر مخاطبان)می داند که گاهگاهی با مطالعه گسترده و توجه به سخنرانی های افراد آگاه به دست می آید.

رئیس اداره تعاملات و ارتباطات پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، تأثیر گذاری در فضای مجازی را مهم دانست و افزود: چون همه امور حقیقی هم تحت تأثیر فضای مجازی هستند به طور مثال بانوان طلبه در مورد فراگیری یک هشتک یا خنثی سازی آن می توانند تأثیر گذار باشند.

نصاری اضافه کرد: فضای امروز کشور و عدم دسترسی بانوان طلبه به برخی فضاهای مجازی در تأثیرگذار بودن آنان اثرگذار است.

تفاوت کنشگری پژوهشی و فرهنگی

وی کنشگری در فضای مجازی را به دوبخش پژوهشی و فرهنگی تقسیم کرد و گفت: در فعالیت پژوهشی باید الزاما یک امر به نتیجه برسد و به دنبال ارضای مخاطب نسبت به نیاز و مسئله ایجاد شده درذهن او هستیم .

مدرس فضای مجازی، تصریح کرد: در بخش فضای مجازی فرهنگی به دنبال نتیجه نیستیم بلکه به دنبال قالب زدن به محتوا هستیم که این فرق کنشگری فرهنگی و کنشگری پژوهشی را نشان می دهد.

نصاری، ادامه داد: گاهی در یک امر پژوهشی ایده محور و گاهی موضوع محور پیش می رویم که در هر صورت باید محتوا را با هدف تغییر به سمت مخاطب پیش ببریم.

وی، ارائه محتوا بر اساس اطلاعات دقیق را برای مخاطبان در فضای مجازی مهم دانست و گفت: اگر وضعیت قبل و بعد از انقلاب را به طور مثال در مورد صادرات نفت بررسی می کنیم باید اطلاعات ما برای مخاطب دقیق و مستند باشد.

کتاب صعود۴۰ ساله منبع تولید محتواست

کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی، خاطر نشان کرد: کارآمدی و یا همان تأثیرگذاری یعنی که یک کنشگر پژوهش موفق باید اطلاعات دقیق و علمی بیابد و کتاب صعود ۴۰ ساله مصداق خوبی برای یک کار پژوهشی علمی و منبعی برای تولید محتواست.

نصاری، گفت: در جنگ روایت ها محتوا را باید ما درست کنیم در حالی که جنگ روایت ها با روایت کردن متفاوت است.

وی، با اشاره به فرمایش امام خامنه ای «محتوا را شما درست کنید»، ادامه داد: واقعیت درست کردنی و ساختنی است اما حقیقت متفاوت است و کسی که محتوا را تولید کرده امروز حقیقت و واقعیت را به جای هم آورده است و ذهن افراد از واقعیت را به یک نقطه معطوف می کند.

محتوا را کوتاه و در حوصله فضای مجازی تولید کنیم

رئیس اداره تعاملات و ارتباطات پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور توصیه کرد: ما باید محتوا را کوتاه و در بخشی از واقعیت محدود و تبیین کنیم تا در حد حوصله فضای مجازی باشد زیرا محتوا پل ارتباطی بین پژوهشگر و مخاطب است.

نصاری ابراز کرد: هر کدام از بانوان طلبه هزاران ساعت از اول تحصیل صرف اندوختن اطلاعات کرده اند اما تا محتوا تولید نشود نمی توان اندوخته های خود را در اختیار دیگران قرار داد.

وی، خاطر نشان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به جنگ نرم یا تهاجم فرهنگی اشاره می کنند یعنی ما به عنوان سرباز باید آرایش جنگی داشته باشیم.

رئیس اداره تعاملات و ارتباطات پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور ، ادامه داد: امام خامنه ای ادبیات رسا و واضحی برای واجب بودن تولید محتوا استفاده کرده اند و ما باید به منظور تأثیر گذاری وارد حوزه شویم و در این راه یک لشکر سایبری مؤثر تشکیل دهیم.

نصاری افزود: هر محتوایی یک ارزش و یک تفکر و یک تولید کننده دارد و «پیام» همان رسانه یا هر رسانه یک پیام دارد که به طور مثال یک «چادر» یا رنگ های پرچم ایران هر کدام پیام خاص خود را دارد که مخاطب آن را دریافت می کند.

آتش به اختیاری یعنی دانش را به مهارت تبدیل کنیم

وی تأکید کرد: تا زمانی که طلبه محتوا تولید نکند محتواهای غربی ها مورد توجه است و آتش به اختیار بودن یعنی دانش را به مهارت تبدیل کردن و کار و تلاش در پژوهش را وارد حوزه عمل کنیم و نوشتن باید به قدری زیاد باشد که مهارت کافی در عمل به دست آوریم.

تأثیر بازی های رایانه ای از همه قالب های رسانه ای قوی تر است

کارشناس فعالیت ها و تشکل های پژوهشی، در خصوص محتوا گفت: محتوا شکلی از اطلاعات که ساختار مشخص دارد و برای انسان به عنوان مخاطب قابل درک و استفاده است و فرایند ویرایش در آن معنا دارد.

نصاری، انواع محتوا را شامل متن، یادداشت، تک پاراگراف، صوت، پادکست، موشن گرافی و انواع مختلف دیگر برشمرد و افزود: بین این قالب ها تأثیرگذاری بازی های رایانه ای از همه عمیق تر است.

وی، یادآور شد: هرم رسانه یک سطح و یک قله دارد که قله آن بازی های رایانه ای است و در رتبه های بعدی قرار دارند.

رئیس اداره تعاملات و ارتباطات پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، ابراز کرد: نوشتن متن سخت اما کار یک پژوهشگراست و«متن» مادر همه محتواهاست.

متن ارزش آفرین حاصل ذهنی نوآور است

نصاری، افزود: محتواها همگی دارای متن هستند یعنی وقتی متن ارزش آفرین است که حاصل ذهنی نوآور باشد و هر متن باید پیام رسان نیز باشد.

وی، ویژگی های متن را شامل ارزش آفرینی و قابلیت انتشار حداکثری دانست و گفت: در ویژگی ارزش آفرین یعنی حاصل اندوخته ذهنی ما با نواوری همراه باشد و به طور مثال یک ارزش دینی و مذهبی را به مخاطبی که دنبال محتواست برساند.

نصاری، افزود: در قابلیت انتشار حداکثری یعنی زودتر و وسیع تر از همه خبرها به دست مردم برسد و طوری پیام را برسانیم که فرد اسیر شایعات نشود و سریع بتواند تصمیم درست بگیرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha