پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار با جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه استان البرز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به استاد مطهری و روش پژوهش ایشان در معارف دینی، گفت: مرحوم شهید مطهری الگوی کار پژوهشی است و ایشان معتقد بودند که باید پژوهش‌های دینی در خدمت حل معضلات فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، در آستانه بیست و پنجم آذرماه و روز پژوهش، جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه البرز روز سه‌شنبه با حضور در حسینیه امام خمینی رحمةالله علیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرج با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی دیدار و گفتگو کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در این دیدار با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) که می‌فرمایند: «العِلمُ خَزائنُ ومَفاتِیحُهُ السُّؤالُ، فَاسألُوا رَحِمَکُمُ اللّه‏ُ فإنّهُ یُؤجَرُ أربَعهٌ: السائلُ، والمُتَکلِّمُ، والمُستَمِعُ، والُمحِبُّ لَهُم»، گفت: پیامبر خدا فرمود: «دانش گنجینه‌هایی اسـت و کـلـیدهای آن پرسش است؛ پس خدایتان رحمت کند، بپرسید که با این کار چهار نفر اجر می‌یابند: پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنان.»

وی در ادامه به تشابه پژوهش با سؤال پرداخت و گفت: عنوان و موضوع پژوهش همچون سؤالی است که پژوهشگر برای یافتن جواب آن اقدام به جستجو و مطالعه می‌کند.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه وظیفه جامعه نخبگانی سنگین‌تر از سایرین است، گفت: هر چه انسان سطح بالاتری پیدا می‌کند، وظایف او سنگین‌تر می‌شود لذا باید تلاش بیشتری کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه حوزه علمیه به‌عنوان مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهاد که حقایق دینی را برای مردم بیان می‌کند و وظایف سنگینی را بر عهده دارد، گفت: حوزه علمیه باید ضمن جلوگیری از انحرافات، پاسخ شبهات مطرح در جامعه را دهد.

وی در ادامه خطاب به طلاب علوم دینی، گفت: وظیفه خود را به‌درستی بشناسید و ضمن توجه به اولویت‌ها، به آن عمل کنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری با اشاره به کتابی از علامه مصاحبه یزدی، گفت: کتاب «درباره پژوهش» از علامه مصباح یزدی کتاب بسیار مناسبی برای پژوهشگران و کسانی که به امر پژوهش علاقه دارند، است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با اشاره به استاد مطهری و روش پژوهش ایشان در معارف دینی، گفت: مرحوم شهید مطهری الگوی کار پژوهشی است و ایشان معتقد بودند که باید پژوهش‌های دینی در خدمت حل معضلات فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه با توسعه فضای مجازی، زمینه‌ی انحراف در مباحث عقیدتی به‌شدت فراهم‌شده است، گفت: طلاب باید به نحوی آموزش ببینید که به‌خوبی توانایی پاسخ به این شبهات را داشته باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر لزوم جلوگیری از موازی کاری در امر پژوهش، گفت: مدارس علمیه باید فضایی را فراهم کنند تا پژوهشگران هر حوزه در مدارس مختلف گرد یکدیگر جمع شوند تا ضمن هم‌افزایی و مباحثه از موازی کاری‌ها جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه تأکید کرد: در امر پژوهش، کاری ارزشمند است که به نحوی بتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد.

وی در خاتمه با تأکید بر لزوم ورود جدی حوزه علمیه البرز در مسائل جاری استان، گفت: حوزه علمیه البرز باید در مسائل جاری استان در مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امثال‌ذلک ورود داشته باشد.

گفتنی است در انتهای این مراسم از جمعی از ممتازین تحصیلی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه البرز تقدیر و قدردانی به عمل آمد و نماز جماعت ظهر و عصر نیز به امامت نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان اقامه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha