چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم

حوزه/ مشاور امور تقریبی شورای معاونین فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور گفت: لازم است تا حضور نمایان زنان فعال تقریبی در جبهه انقلاب را پررنگ و برجسته کنیم، چرا که معتقدم ۸۰ درصد دستاوردهای ما در ترویج تفکر و فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی با مشارکت بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی حاصل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، پیش نشست علمی با موضوع «کدام تقریب و کدام وحدت اسلامی؟» در راستای همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم، ظهر امروز با حضور دکتر بیارجمندی مشاور امور تقریبی شورای معاونین فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور، در مدرسه علمیه صدیقه فاطمه(س) گرگان برگزار شد.

در این نشست، بیارجمندی با اشاره به منشأ خطاهای علمی که ناشی از درک اشتباه الفاظ، معنا و مفهوم آن و حتی مصادیق آن بوجود می‌آید، تقریب مذاهب و وحدت اسلامی را از این موضوع مستثنی ندانسته و اظهار داشت: مهم‌ترین علت این خطاها، عدم علم، شناخت و نیز توسل به معنای ظاهری الفاظ است.

وی مهم‌ترین آسیب چنین خطایی را علاوه بر مغالطات و تبیین‌های عوامانه، کلی و اشتباه، شامل ترویج نگاه و گفتمان سطحی و ایستا، بازماندن از اهداف کلان و اصلی تقریب، توقف در ظواهر، تشریفات همایش‌ها، نشست‌ها و دامن زدن به اختلاف فکری و نظری دانست.

مشاور امور تقریبی شورای معاونین فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور، با تبیین معانی اصطلاحی تقریب و وحدت، تقریب را مقدمه فریضه قطعی وحدت اسلامی دانست و گفت: تقریب مذاهب واجب است، زیرا فرض وحدت بدون تقریب ناممکن بوده و برآیند تقریب، وحدت اسلامی و حرکت بسوی ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

بیارجمندی با اشاره به اهداف اصلی تقریب بین مذاهب اسلامی، تقریب را یک مقوله فرهنگی و علمی معرفی کرد و یادآور شد: شالوده اصلی تقریب، بر پایه ایمان به اصول عقیدتی اسلام و پایبندی کامل به همه ارکان اسلام نیز در پایبندی کامل به قرآن و سنت نبوی به عنوان دو منبع اساسی است.

وی با اشاره به طرق اولیه تقریب، از آن به یک روند و فرآیند یاد کرد و اظهار داشت: گام نخست تقریب جستجوی عرصه‌های مشترک است که بر پایه این اشتراکات، شناخت و گفت‌وگو و همکاری در زمینه تحقق این عرصه‌ها در صحنه‌های واقعی میسر می‌شود.

سرپرست دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی شعبه گنبدکاووس، برآیند مورد انتظار از چنین حرکتی را همزیستی پیروان مذاهب با یکدیگر و زمینه‌سازی برای تحقق امت واحده اسلامی برشمرد و گفت: همزیستی پیروان مذاهب با یکدیگر، خنثی‌سازی توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام را به دنبال خواهد داشت.

بیارجمندی با بیان اینکه گام دوم انقلاب و چشم انداز آن دارای نگاهی بین‌المللی است، بر نقش بانوان فعال در جبهه انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی تأکید کردند که «نگذارید حضور نمایان زنان فعال در جبهه انقلاب کمرنگ بشود» و لذا ضروری است تا در عرصه ترویج تفکر و فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی چنین اهتمامی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: لازم است تا حضور نمایان زنان فعال تقریبی در جبهه انقلاب را پررنگ و برجسته کنیم، چرا که معتقدم ۸۰ درصد دستاوردهای ما در ترویج تفکر و فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی با مشارکت بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی حاصل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha