شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسجد دنور آمریکا

حوزه/ یکی از خدمات ماندگار و ارزنده آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره)، احداث مساجد و حسینیه‌ها در خارج از کشور ایران است که تاکنون نقش بسزایی در ترویج معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هفته نامه افق حوزه به انتشار ویژه نامه ای با عنوان «فقیه خدمتگزار» با موضوع خدمات اجتماعی و مجاهدت های آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) پرداخته است که محتوای آن در شماره های گوناگون، تقدیم می شود.

بنای مساجد و حسینیهها در خارج از کشور

یکی از خدمات ماندگار و ارزنده آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره)، احداث مساجد و حسینیهها در خارج از کشور ایران است که تاکنون نقش بسزایی در ترویج معارف اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) داشته است.

در متن پیش رو برخی از این اماکن مقدس معرفی میگردد.

مسجد شیعیان در شهر دنور مرکز ایالت کلرادو آمریکا

مسجد شیعیان در شهر دنور مرکز ایالت کلرادو آمریکا که با اجازه آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) ساخته شده است و در سفرهای تبلیغی که آیتالله حاج سید محمدعلی آستانه از علمای بزرگ جهرم به آنجا داشتند، خاطراتی را از این سفرها نقل میکردند؛ چون ایشان میتوانستند به زبان فارسی عربی و انگلیسی سخنرانی کنند. این مطلب را جناب آقای جهانمهین از مرکز جهرمشناسی برای ما نقل کردهاند.

مسجد شیعیان در کشور آفریقایی سیرالئون

تأسیس یک مسجد و مرکز بزرگ فرهنگی در کنار سواحل اقیانوس اطلس در کشور سیرالئون که توسط آیتالله حاج سیدجواد گلپایگانی کلنگ ساخت آن زده شد. این مرکز نیز یکی از مراکز بزرگ شیعه در آن منطقه میباشد.

بنای بیش از ۳۰ مسجد و حسینیه درجنوب لبنان

اسامی مساجد و حسینیههای جنوب لبنان که به دستور آیتالله گلپایگانی(ره) احداث یا تعمیر شده است:

مسجد جبال البطم، مسجد کفرا، حسینیه عیتیت، مسجد عیتیت، مسجد الصوانة، حسینیه جبشیت، مسجد جبشیت، مصلای زنانه جبشیت، حسینیه زنانه زوطر الشرقیه، مسجد زوطر الغربیه، مسجد عدشیت، مسجد زوطر، مسجد میفدون، حسینیه زنانه القعقعیه، مسجد النبطیة - حی الثکنه مسجد کفرصیر، مسجد قبریخا، حسینیه خربة سلم، مسجد عیتا الجبل، مسجد مجدل سلم، حسینیه دیرانطار، مسجد شقراء، حسینیه صفد البطیخ، حسینیه مجدل سلم، مسجد حومین الفوقا، مسجد زغدرایا، مسجد عین قانا، حسینیه زنانه جبع شهر شهید ثانی، حسینیه کفر تبنیت، مسجد ارزون، حسینیه معروب، مسجد معروب، حسینیه صریفا، مسجد باریش، حسینیه الغندوریه، مسجد الغندوریه، حسینیه فرون، مسجد فرون و مسجد قانا (صالحه)

تأسیس دارالایتام در بیروت

در پی حمله شش روزه رژیم غاصب صهیونیست به کشور لبنان و تخریب محلههای شیعهنشین، با درخواست کمک امام موسیصدر از آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره)، مرحوم حجتالاسلام والمسلمین حاجآقا مهدی گلپایگانی(ره) به لبنان رفت و با همکاری امام موسیصدر، مؤسسهای بهنام دارالایتام بیروت تأسیس نمود. این مرکز همانند مراکز دیگر فرهنگی بسیار بهجا بود که انجام گرفت و سر و سامانی به خود داد. اسمش دارالایتام بود؛ درصورتیکه فعالیتهای مهم دیگری در آن انجام میگرفت.

بنای مساجد، حسینیهها و خانه های عالم در ایران

مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام)

یکی از مساجد قدیمی معروف و مورد احترام قم که همواره یادآور نام گرامی یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است، مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع) میباشد.

این پایگاه فضیلت و تقوا که امروزه یکی از مساجد جامع قم محسوب میشود؛ سابقه درخشان بیش از هزار ساله دارد و علاوه بر نقش حسّاسی که در فضای فرهنگی و مذهبی قم داشته، نشانگر هویت ملی و تمدن اسلامی نیز هست.

توسعه و آبادانی مسجد حسن عسکری(ع)

محمدتقی انصاریان نقل میکنند: این جایگاه ملکوتی، آیتاللهالعظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی(ره) را واداشت تا با خرید هفت هزار و پانصد متر از زمینهای سمت قبله به بازسازی و توسعه آن بپردازد تا مسجد جوابگوی نمازگزاران و معتکفان باشد؛ لذا برای عملیاتیسازی این پروژه عظیم و مقدس، به دستور معظم فرزند بزرگوارشان حجتالاسلام والمسلمین حاج سیدجواد گلپایگانی برنامههای قبل و بعد از مراسم کلنگزنی توسعه مسجد امام حسن عسکری(ع) را عهدهدار شدند و با اشراف مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) این بنای مقدس تکمیل و به بهره برداری رسید.

گزارشی از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد گلپایگانی در روز افتتاح شبستان بزرگ مسجد امام حسن عسکری(ع)

شبستان اصلی این طرح جدید، ۲۹۰۰ متر در طبقه همکف قرار دارد و گنجایش یک هزار و ۹۵۰ نفر نمازگزار را دارد. این شبستان از یک و نیم طبقه با مساحت ۷۰۰ متر مساحت و گنجایش ۴۵۰ نمازگزار برخوردار است.

کتابت تمام قرآن کریم با کاشی معرق و خطاطی زیبا، از خصوصیات مهم این بنای عظیم است. در قسمت فوقانی شبستان اصلی، گنبد نسبتاً بزرگی با دهانه ۲۷ متر و ارتفاع ۳۵ متر میباشد و دو گلدسته با بلندی ۹۵ متر به شکوه خاص این بنا افزوده است.

شبستان دوم در طبقه زیرین شامل دو هزار و ۷۰۰ متر و با یک و نیم طبقه با مساحت یک هزار و ۶۰۰ متر مربع بوده و پذیرای یک هزار و ۸۰۰ نمازگزار میباشد. در پشت محراب نیز، بنایی در هفت طبقه ساخته شده که در دو طبقه آن، کتابخانه برادران و خواهران و در پنج طبقه دیگر، بخش اداری، سالن غذاخوری و تأسیسات مسجد قرار دارد و طبقه تحتانی این مسجد نیز، به نمایشگاه و کارهای فرهنگی اختصاص دارد.

در این بنای جدید همچنین ۱۸۰ سرویس بهداشتی و حمام ساخته شده است.

ساخت مسجد بزرگ کنار مدرسه آیت الله گلپایگانی جنب مقبره ابن‌قولویه

در سمت جنوبی مدرسه، مسجد آیتالله گلپایگانی(ره) با یک گنبد و دو مناره قرار دارد. این مکان یکی از هشت مسجد در محله ارم قم میباشد و از نظر موقعیت جغرافیایی، در نزدیکی مراکز مهمی مانند حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، موزه آستان مقدس حضرت معصومه(سلام الله علیها)، مرقد مطهر «ابوالحسن علیبن ابراهیمبن هاشم قمی» یکی از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری(ع) و از علمای عصر غیبت صغری، مزار ۶۰ نفر از شهدای عملیات فتح خرمشهر، مرقد مطهر ابنبابویه، آرامستان شیخان، دفتر آیتاللهالعظمی سید محمدرضا گلپایگانی(ره) و... قرار گرفته است.

بنای حسینیه‌ها

حسینیه گوگد

آیتالله العظمی گلپایگانی(ره) با فروش زمینهای شخصی اش در آن منطقه، در کنار مسجد جامع، حسینیهای را بنا کردند و تعمیر و بازسازی مسجد جامع و بسیاری از حسینیهها و مساجد آن دیار را به عهده گرفتند.

حسینیه نجفیها در قم

برخی از آقایان برای ساخت حسینیه، زمینی که مال حاجآقا محمد زرگر بود، مناسب دیدند؛ اما چون پول کافی نداشتند، آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) اجازه دادند که از سهم مبارک امام پرداخت شود؛ لذا به کمک این مرجع عالیقدر این زمین خریداری و حسینه(نجفیها) ساخته شد.

خرید ۱۰ هکتار زمین برای «قبرستان بقیع»

از سال ۱۳۵۰شمسی، رژیم منفور پهلوی به ایجاد قبرستانهایی تحت حمایت خود پرداخت و از آنجا که مردم متدین و مؤمن نیز از این امر ناراضی بودند و اعتقادی به چنین قبرستانهایی نداشتند،

مرجع عالیقدر، آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) وقتی با درخواستهای پی در پی خواهان رسیدگی به این وضع شدند، تصمیم گرفتند که زمینی بیش از ده هکتار در مسیر عاشقان صاحبالزمان(عج) و در جوار مرقد پاک و غریب امامزاده شاه جمالالدین از نوادگان حضرت امام موسیبن جعفر (ع) خریداری و به این مهم اختصاص دادند.

اکنون نزدیک پنجاه سال از آن موضوع میگذرد و دهها هزار نفر از شیفتگان اهلبیت و عدهای از شهدای هشت سال دفاع مقدس در آنجا به خاک سپرده شدهاند.

ساخت قریب به ۲۰۰ خانه عالم

از خدمات مهم و ارزنده و ماندنی آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره)، امر به احداث و ساختن خانه عالم در جای جای مملکت پهناور اسلامی است که با توجه به محدودیتی که در زمان حاکمیت رژیم منحوس پهلوی برای روحانیون و مبلغان بزرگوار ایجاد مینمود و در نتیجه ورود یک روحانی و عالم دینی به منزل میزبان موجب بروز مشکلاتی برای آنها میگردید، معظمله جهت رفع این مشکل در امر تبلیغ، به احداث خانه برای عالم دینی در نقاط مختلف کشور همت گماشتند و در نتیجه، از این طریق نیز در راستای حفظ استقلال روحانیت و تبلیغات دینی و رفع مشکلات مردم در پذیرش روحانی به اقدامات سیاسی دست زدند.

مدرسه آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) بزرگترین مرکز تحصیل معارف شیعه

این مدرسه علمیه، از مدارس علمیه در شهر قم است که در خیابان ارم و در نزدیکی حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) قرار دارد. این مدرسه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بههمت آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) در قطعهزمینی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع در کنار مرقد علیبن بابویه قمی(ره) و در مقابل قبرستان شیخان تأسیس شد.

مدرسه آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) از مهمترین مدارس در حوزه علمیه قم بهشمار میرود و روزانه بیش از ۴۰۰ کلاس دروس حوزوی خارج فقه، اصول و تفسیر در آن برگزار میشود.

مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) از نگاه امام خامنه‌ای

مدرسه آیتالله گلپایگانی، قدیمیترین مدرسه برنامهریزیشده در حوزه

«از شیوههای نو در آموزش علم، در تعلیم علم، در گسترش علم، در تولید علم نباید ترسید؛ از شیوههای نو نباید واهمه کرد. در همین حوزه قم، مبتکر مدارس برنامهای، یکی از فقهای معروف منحصر در امر فقاهت بود؛ یعنی آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره).

اصلاً ... مرحوم آقای بهشتی و دیگران، مدرسه حقانی را از روی مدرسه آقای گلپایگانی(ره) درست کردند. در واقع مرحوم آقای بهشتی و بعضی دیگر مدرسین آنجا بودند؛ بعد بیرون آمدند و خودشان مدرسه حقانی را بنیانگذاری کردند. مدرسه آقای گلپایگانی(ره) قدیمیترین مدرسه برنامهریزیشده در حوزه است.

آقای گلپایگانی(ره) یک فقیه متبحر متخصص در کار فقاهت و پایبند به مسائل فقاهت، نترسید از اینکه یک برنامه نوئی را در امر آموزش اجرا کند». ۰۲(/۰۸/۱۳۸۹)

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha