شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اتحادیه آفریقا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اتحادیه آفریقا اسرائیل را بایکوت کرد

وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی، پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا را اهانت به متن و روح منشور این اتحادیه دانست و تأکید کرد که این رژیم جایی در این اتحادیه ندارد. «نالدی پاندور» در گفت‌وگو با تلویزیون فلسطین افزود که «شاهد مستحکم ترین همبستگی با مبارزات مردم فلسطین در آفریقای جنوبی هستیم و تعهدی بزرگ نسبت به آرمان فلسطین داریم تا اطمینان حاصل شود که این همبستگی نه تنها در حوزه عمومی در آفریقای جنوبی، بلکه در کل قاره آفریقا وجود دارد.» این مقام آفریقای جنوبی تاکید کرد که کشورش بشدت در برابر اجازه اتحادیه آفریقا برای اعطای مقام ناظر به رژیم صهیونیستی ایستادگی خواهد کرد. وی گفت که پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا «به منزله توهین به متن و روح منشور اتحادیه است که استعمار و شیوه های امپریالیستی و اشغال سرزمین های کشورهای مستقل را رد می کند.» به گفته پاندور، پذیرش این عضویت به منزله نقض حقوق بشر و سوء استفاده از منشور اتحادیه آفریقاست زیرا رژیم اسرائیل نماد همه این مشکلات است و شایسته دعوت به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا نیست. وزیر روابط و همکاری بین‌الملل آفریقای جنوبی متعهد شد که کشورش تلاش خواهد کرد تا مانع از به دست آوردن جایگاه ناظر یا هر جایگاه مشابه دیگری توسط رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا شود. وی اضافه کرد: آفریقای جنوبی به اصول بشردوستانه اعتقاد دارد و تنها پاسخ مناسب به این گونه اقدامات و درخواست ها را، نپذیرفتن این عضویت می داند. اتحادیه آفریقا فوریه امسال، در سی و پنجمین اجلاس سران خود در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، تصمیم گیری درباره اقدامی که قبلاً به طور یک جانبه در ژوئن ۲۰۲۱ توسط «موسی فکی» رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای اعطای جایگاه ناظر به رژیم اسراییل انجام شده بود را به تعویق انداخت. اتحادیه آفریقا در این نشست تصمیم گرفت، ضمن تعویق تصمیم گیری در مورد اعطای وضعیت ناظر به رژیم اسراییل، کمیته ای متشکل از رییس جمهوری سنگال و رییس فعلی اتحادیه آفریقا «مکی سال» و روسای جمهور کشورهای الجزایر، آفریقای جنوبی، رواندا، کنگو، نیجریه و کامرون خواهد بود. رژیم صهیونیستی پیش تر در سازمان وحدت آفریقا به عنوان ناظر عضویت داشت اما با انحلال این سازمان و جایگزینی اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۰۲ به جای آن، این وضعیت را از دست داد.

منبع: ایرنا

سلاح گولدین اسرائیل را بهم ریخت

نمایش اسلحه یک نظامی اسیر رژیم صهیونیستی در نزد مقاومت فلسطین در مراسم سی و پنجمین سالروز تاسیس موجی از خشم و ناامیدی در بین صهیونیستها به راه انداخته و انتقادها از کوتاهی سران صهیونیستی در قبال این پرونده را به شدت افزایش داده است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از محافل اسرائیلی مطلع به پرونده حساس نظامیان اسیر رژیم صهیونیستی در نزد مقاومت فلسطین نوشت: نمایش سلاح «هدار گولدین» نظامی اسیر اسرائیلی بر اساس جنگ روانی حماس علیه اسرائیل و تلاش برای باج خواهی در آستانه تشکیل کابینه جدید اسرائیل است که حاضر به آزادی یک سری از اسرای فلسطینی خاص نشده است. بحث اصلی میان حماس و اسراییل درباره همین سری خاص از اسرای فلسطینی است.این رسانه صهیونیست افزود: «یارون بلوم» مسئول سابق پرونده نظامیان اسیر اسرائیلی، پیشنهادی را برای تکمیل مذاکرات ارائه کرد، اما مقامات ارشد رژیم اسرائیل از پذیرش آن به دلیل نزدیکی به زمان انتخابات خودداری کردند. مذاکرات با میانجیگری مصر و سایر طرف‌ها با این فرض صورت گرفت که حماس از بستن پرونده اسیران سود خواهد برد زیرا چنین اقدامی می تواند به بهبود اساسی و طولانی مدت اوضاع فلسطینی ها در غزه منجر شود، اما این مذاکرات در نهایت بدون نتیجه پایان یافت.روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در پی رونمایی حماس از اسلحه گولدین به نقل از آیلیت خواهر او نوشت: رفتار کابینه اسرائیل مایه شرمساری است. «اسرائیل برای آزادی نظامیان خود نمی‌جنگد. نمی دانم که آیا حال و روز والدینی را که تصاویر وسایل فرزندان خود را در رسانه ها می بینند، درک می کنند؟او با انتقاد از عملکرد رژیم صهیونیستی ادامه داد: "همه چیز فرو ریخته است. ساختار سیاسی و نظامی اسرائیل کُور شده و دیگر وجود ندارد. بیشتر خانواده‌های نظامیان اسیر بر این باور هستند که کسی برای آزادی آنها تلاشی نمی کند. اسرائیلی هایی که بارها و بارها بهترین فرزندان خود را برای دفاع از تفکر صهیونیستی به میدان فرستادند، از تصمیم ها و اقدامات کابینه اسرائیل شرمسار هستند. "چند روز پیش اسلحه نظامی صهیونیستی اسیر شده توسط جنبش حماس در مراسم سالروز تاسیس این جنبش در غزه به نمایش درآمد که خشم "اسرائیلی‌ها" علیه مقامات این رژیم را در پی داشت. هم اکنون چهار نظامی رژیم صهیونیستی اسیر گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه هستند و تلاش‌ها برای مبادله آن‌ها به خاطر خودداری این رژیم از پذیرش شرط‌های مقاومت بی‌نتیجه مانده است. در سال ۲۰۱۱ در جریان آزادی گلعاد شالیت نظامی صهیونیست از زندان گروه‌های مقاومت، ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شدند.

منبع: ایرنا

بنزین ثابت ماند

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد و با توجه به فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور، تامین آن نیز پایدار است. در ماه‌های گذشته چندین بار شایعه افزایش قیمت بنزین به بهانه‌های مختلف در فضای مجازی منتشر شده است. شایعاتی که هر بار تکذیب شده، اما باز هم پایانی برای آن قابل تصور نیست. در روزهای اخیر نیز دوباره شایعه کمبود بنزین در کشور دست به دست می‌شود. این در شرایطی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید پایدار و مستمر بنزین خبر داده و حتی اعلام کرد که تولید و توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شده است. همچنین هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده و بنزین سهمیه‌ای همچنان با قیمت ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان خواهد بود. همچنین تمام پالایشگاه‌های کشور با ظرفیت کامل در حال تولید است و تولید بنزین نیز بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

ارز دیجیتال روس ها آزمایش شد

بانک روسیه استفاده آزمایشی از ارزهای دیجیتال برای پرداخت های بین المللی را دنبال می کند.«اولگا اسکوروبو گاتووا» معاون اول رئیس بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه در مجلس دومای ایالتی این کشور گفت: «روسیه قصد دارد استفاده از ارز دیجیتال را برای پرداخت‌های بین المللی آزمایش کند.» او گفت: «در حال حاضر قصد داریم در چارچوب‌های نظارتی، استفاده از ارز دیجیتال را برای پرداخت‌های بین‌المللی، به معنای فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی، آزمایش کنیم.» اسکوروبوگاتووا خاطرنشان کرد که این پروژه آزمایشی با مشارکت فعالان بازار اجرا خواهد شد. با این حال هنوز مشخص نیست که کدام شرکت‌ها ممکن است در این گونه معاملات حضور داشته باشند. پیش از این نیز، یکی دیگر از معاونان بانک روسیه گفته بود که بانک مرکزی در حال تلاش برای ترویج استفاده از دارایی‌ها و ارزهای مالی دیجیتال از جمله استفاده در پرداخت‌های بین المللی است. این در حالی است که پیشتر، «الویرا نابیولینا»، رئیس کل بانک مرکزی روسیه اعلام کرده بود که از توسعه دارایی‌های مالی دیجیتال حمایت می‌کند، اما همچنان مخالف استفاده از ارزهای مجازی در تراکنش‌های مالی داخلی در این کشور است. نابیلوینا گفته بود: ما اهمیت توسعه فناوری‌های پیشرفته را درک می‌کنیم و متوجه هستیم که باید توسعه آنها با توجه به اوضاع جدید پیش آمده ادامه یابد، اما در عین حال دارایی‌های مالی دیجیتال محدود به ارزهای مجازی یا ارزهای مجازی خصوصی نیستند. رئیس کل بانک مرکزی روسیه افزوده بود: ما نظر خود را در قبال ارزهای مجازی خصوصی که شفاف نیستند و با خطر نوسانات سنگین روبرو هستند، تغییر نداده‌ایم. نباید از این ارزها در مبادلات پرداخت استفاده شود. طی ماه‌ها و سال‌های گذشته بانک مرکزی روسیه بارها از مخالفت خود در استفاده از ارزهای مجازی به خصوص ارزهای مجازی غیردولتی در مبادلات و تجارت داخلی در این کشور خبر داده است.

منبع: مهر

بنزما از تیم ملی خداحافظی کرد

کریم بنزما مهاجم تیم ملی فوتبال فرانسه از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.با پایان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و قهرمانی آرژانتین در این رقابت‌ها، کریم بنزما ستاره تیم ملی فرانسه از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. بنزما که این دوره از مسابقات جام جهانی را به دلیل مصدومیت از دست داد، امروز با انتشار پیامی اعلام کرد که داستان او در تیم ملی فرانسه به پایان رسیده است. بنزما از سال ۲۰۰۷ در تیم ملی فرانسه به میدان رفت. این مهاجم که دقیقاً پیش از شروع جام جهانی مصدوم و از ترکیب تیم ملی فرانسه کنار گذاشته شد، هر از چندگاهی در طول جام جهانی سوژه رسانه‌ها بود. بارها احتمال بازگشت او به ترکیب مطرح شد و حتی پیش از دیدار فینال جام جهانی نیز شایعه شده بود که ممکن است او به قطر برود و به اردوی تیم ملحق شود، موضوعی که از سوی «دیدیه دشان» رد شد. در نهایت فرانسه در دیدار فینال مقابل آرژانتین در ضربات پنالتی شکست خورد تا بنزما هم که در تمرینات رئال مادرید حضور داشت، یک روز بعد از فینال خداحافظی خود را به صورت رسمی از بازی‌های ملی رسانه‌ای کند.

منبع: مهر

تلفات انفجار کابل افزایش یافت

بر اساس اعلام مقامات شهر کابل، شمار قربانیان انفجار تانکر سوخت در تونلی در شمال پایتخت افغانستان، به ۳۱ نفر افزایش پیدا کرده است.همچنین آمار جدید زخمی‌های این حادثه نیز ۳۷ تَن رسانه‌ای شده است. شرافت زمان، سخنگوی وزارت بهداشت دولت موقت طالبان در افغانستان امروز دوشنبه در این خصوص اعلام کرد: شمار جان باختگان آتش سوزی سالنگ به ۳۱ تن و زخمیان به ۳۷ تن افزایش یافته است. وی در ادامه افزود که زخمی‌های این حادثه به بیمارستان پلخمری و پروان انتقال داده شده و تحت درمان قرار دارند. در همین حال، عبدالحمید مصباح، سخنگوی وزارت رفاه عمومی دولت موقت طالبان نیز در گفتگو به خبرگزاری آوا گفت که تمامی کشته و زخمی‌های آتش سوزی سالنگ از تونل بیرون کشیده شدند. تونل «سالنگ» واقع در حدود ۸۰ مایلی (حدود ۱۲۹ کیلومتری) شمال کابل، در دهه ۱۹۶۰ احداث شد و پل ارتباطی اصلی بین شمال و جنوب افغانستان محسوب می‌شود.

منبع: مهر

۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک به مناطق محروم اعزام شدند

وزیر بهداشت، با بیان اینکه دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت از اهداف وزارت بهداشت در دولت سیزدهم است، گفت: عدالت پزشکی و تعالی نظام سلامت راهبرد و هدف اساسی این وزارتخانه است.بهرام عین اللهی، روز دوشنبه در همایش بیمه سلامت و پزشک خانواده در ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار با رویکرد اجتماع محور، اظهار داشت: با کمک نخبگان و صاحب نظران و سه هزار عضو هیأت علمی توانستیم خدمات قابل قبول پزشکی در کشور ارائه کنیم تا جایی که در یکی از کنفرانس‌های بین المللی در شهر قاهره جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد برتر مبارزه با کرونا مطرح شد. وی با برشمردن کارنامه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم، گفت: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۶ میلیون نفر به صورت رایگان از سه دهک پایین جامعه، همگانی شدن بیمه به صورت رایگان در کشور، اجرای پروژه‌های سلامت و ۸۵۰ طرح خانه بهداشت و سلامت در کشور، ایجاد دو هزار مترمربع خانه بهداشت تا پایان سال، راه اندازی قرارگاه‌های تقویت و بازسازی شبکه بهداشت، ایجاد ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در ۷۹ مرکز بیمارستانی و راه اندازی ۷۲ مرکز با ۷ هزار و ۹۰۰ تخت تا پایان سال از جمله اقدامات این وزارتخانه در طول ۱۵ ماهه گذشته است. وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت ویژه مناطق محروم و شهرهای کم برخوردار برای دولت، تاکید کرد: از دیگر اقدامات وزارت بهداشت به عنوان یک کارنامه قابل قبول در دولت سیزدهم می‌توان به عملیاتی شدن طرح پزشک خانواده پس از ۱۹ سال و بهره مندی روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار از پزشک خانواده تا پایان سال، ارائه خدمات بیمه‌ای به صورت رایگان به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیماری‌های خاص و صعب العلاج و اعزام ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک و دو هزار و ۲۰۰ متخصص به مناطق محروم اشاره کرد. عین اللهی افزود: از اقدامات ماندگار این وزارتخانه در دولت سیزدهم، کاشت رایگان ۱۰ هزار حلزون گوش در سراسر کشور است.

منبع: مهر

پارلمان به کابینه مالزی رای اعتماد داد

دولت انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی رای اعتماد دو سوم نمایندگان پارلمان این کشور را به دست آورد.دولت ائتلافی انور ابراهیم که پس از انتخابات سراسری مالزی در ۱۹ نوامبر با برخی احزاب سیاسی تشکیل داده بود امروز دوشنبه رأی اعتماد مجلس این کشور را کسب کرد. دولت ائتلافی ابراهیم در جلسه علنی مجلس این کشور ۱۴۸ رأی موافق، ۷۴ رأی مخالف از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر را کسب کرد. از سوی دیگر، جوهری عبدالله در نشست علنی امروز مجلس مالزی به عنوان رئیس این نهاد قانونگذاری انتخاب شد. انور ابراهیم، رهبر ائتلاف امید و پیروز پانزدهمین انتخابات سراسری مالزی در ماه نوامبر ضمن ادای سوگند در برابر سلطان عبدالله شاه پادشاه این کشور، رسماً وظایف خود را به عنوان نخست‌وزیر جدید آغاز کرده بود. انتخابات پارلمانی مالزی ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) برگزار شد. در این انتخابات ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که برای انتخاب ۲۲۲ نماینده پارلمان، به پای صندوق‌های اخذ رأی رفتند. در این انتخابات ۹۳۹ نفر برای حضور در انتخابات اعلام نامزدی کرده بودند. نمایندگان پارلمان به مدت ۵ سال کرسی نمایندگی را در اختیار خواهند داشت. اما پس از پایان شمارش آرا هیچیک از دو ائتلاف اصلی حاضر در انتخابات، یکی به ریاست «انور ابراهیم» و دیگری به ریاست «محی الدین یاسین»، نخست وزیر سابق این کشور نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند و دولت جدید را تشکیل دهند. احزاب و ائتلاف‌ها برای تشکیل دولت باید دست‌کم ۱۱۲ کرسی پارلمان را از بین ۲۲۲ کرسی به دست آورند، اما هیچیک از ائتلاف‌ها نتوانسته بودند این کار را انجام دهند. سرانچام پادشاه مالزی در سوم آذر، پس از دیدار با حاکمان ایالتی و در راستای قانون اساسی مالزی، انور ابراهیم را به عنوان دهمین نخست وزیر این کشور آسیای جنوب شرقی منصوب کرد.

منبع: مهر

هلند از برده ها عذرخواهی کرد

نخست وزیر هلند امروز در سخنانی به دلیل نقش تاریخی کشورش در تجارت برده عذرخواهی کرد.«مارک روته» نخست وزیر هلند امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: من امروز عذرخواهی می‌کنم. برای قرن‌ها، دولت هلند و نمایندگان آن برده داری را فعال و تحریک کرده و از آن سود برده اند. البته عذرخواهی‌ها گفته‌هایی هستند و با این حرف‌ها هم نمی‌توان چیزی را خرید. نخست وزیر هلند در این خصوص ادامه داد: دولت هلند مسئولیت رنج عظیمی را بر عهده دارد که به بردگان و فرزندان آنها وارد شده است. هلند تقریباً ۱۵۰ سال پس از پایان برده داری در مستعمره‌های پیشین خود رسماً به خاطر این دوران عذرخواهی کرد.

منبع: مهر

انتخابات تونس به ۱۲ درصد نرسید

کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که مشارکت بسیار کم در انتخابات باعث شده که تنها ۲۱ نامزد در دور اول انتخابات پارلمانی پیروز شوند.کمیته برگزاری انتخابات پارلمانی تونس نرخ نهایی مشارکت را ۱۱.۲۲ درصد اعلام کرد. براساس این گزارش، تنها کمی بیش از ۱ میلیون نفر و به طور دقیق ۱.۰۲۵.۴۱۸ نفر از واجدین شرایط در انتخابات پارلمانی تونس شرکت کردند. همچنین کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که مشارکت بسیار کم در انتخابات باعث شده که تنها ۲۱ نامزد در دور اول انتخابات پارلمانی پیروز شوند و دور دوم انتخابات در اکثریت قریب به اتفاق مناطق پارلمانی برگزار خواهد شد. محمد تلیلی منصری، سخنگوی کمیسیون انتخابات روز دوشنبه گفت: «اطلاعات اولیه انتخابات پارلمانی پیروزی ۲۱ نامزد از دور اول را نشان می‌دهد و دور دوم این انتخابات شامل ۱۳۳ حوزه می‌شود.» پس از اعلام ارقام مشارکت پایین در انتخابات، احزاب بزرگ، از جمله جبهه نجات ملی، که شامل حزب دموکرات اسلامی النهضه و حزب سکولار مشروطه آزاد است اعلام کردند که «قیس سعید»، به عنوان رئیس جمهور مشروعیت ندارد و باید کناره گیری کند. مخالفان همچنین خواستار اعتراضات گسترده شده اند. بسیاری از تونسی‌ها نگرانند که پس از گذشت ۱۰ سال از انقلاب ۲۰۱۱ که «زین العابدین بن علی» را سرنگون کرد و دوره‌ای از دموکراسی آغاز شد، این کشور باردیگر به سمت استبداد حرکت کند. مشارکت بسیار ضعیف مردم تونس در انتخابات پارلمانی این کشور باعث شد که «احمد نجیب الشابی» رئیس جبهه الخلاص، اصلی ترین مخالف «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور از میزان مشارکت در این انتخابات به عنوان یک زلزله یاد کند. قیس سعید رئیس جمهور تونس، در ماه جولای گذشته تدابیر فوق‌العاده‌ای را به اجرا گذاشت که شامل انحلال شورای قضائی و پارلمان و تدوین و تصویب قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را کودتا علیه قانون اساسی توصیف کردند. در واکنش به این اقدامات، شمار زیادی از احزاب و گروه‌های سیاسی اصلی تونس این انتخابات را تحریم کرده اند. از جمله جنبش النهضه در تازه‌ترین حرکت، خواستار تحریم این انتخابات شده است. جنبش النهضه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتخابات پارلمانی تونس چیزی شبیه کودتا است تا فرصت انحصار قدرت و تثبیت استبداد را فراهم کند. این جنبش خاطرنشان کرده است که پارلمانی که قرار است با این انتخابات روی کار بیاید، پیش از هر چیز ابزاری برای تقویت رژیم کودتا خواهد بود و هیچ اختیار یا قدرتی برای ایفای وظیفه واقعی خود نخواهد داشت. علاوه بر جنبش النهضه، احزاب و گروه‌های سیاسی متعددی که این انتخابات را تحریم کردند که شامل قلب تونس، ائتلاف الکرامه، حراک تونس الاراده، الامل، الجمهوری، العمال، القطب، جبهه الخلاص، جریان دموکراتیک، جبهه دموکراتیک برای کار و آزادی، الدستوری الحر و آفاق تونس می‌شوند. این نیروهای سیاسی مهمترین تشکل‌ها و گروه‌های حزبی هستند که در انتخابات ۲۰۱۹ شرکت کرده بودند.

منبع: مهر

طارمی رکورد قرن را شکست

پورتو در این فصل توانسته است بهترین عملکرد خود از حیث گلزنی در قرن کنونی را به ثبت برساند. روزنامه اوجوگو در شماره امروز خود به رکوردشکنی خط حمله پورتو و رسیدن به بهترین عملکرد قرن این باشگاه اشاره کرده است. آماری که به لطف درخشش مهدی طارمی در خط حمله این تیم به دست آمده است. در این گزارش آمده است:خط حمله پورتو در یک ماه و نیم اخیر توانسته است گل‌های زیادی را به ثمر برساند. حتی غیبت مهدی طارمی به دلیل حضور در جام جهانی یا مصدومیت اوا نیلسون نیز مانع از روند خوب گلزنی آبی و سفیدها نشد.اژدها در هفت بازی اخیر خود حداقل ۲ گل به ثمر رسانده است و در این مرحله از فصل، بهترین میانگین گل باشگاه در این قرن را به ثبت رسانده اند. پورتو با طارمی و تحت مربیگری سرجیو کونسیسائو، میانگین ۲.۵۲ گل در هر بازی را در فصل ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ از خود به جا گذاشته و توانسته است از روند گلزنی اژدها تحت هدایت آندره ویلاس بوآس با میانگین ۲.۵۰ گل در فصل ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ پیشی بگیرد. همان فصلی که پورتو علاوه بر قهرمانی لیگ و جام حذفی پرتغال، عنوان قهرمانی لیگ اروپا را نیز به خود اختصاص داد.لازم به ذکر است که بهترین رکورد پورتو با کونسیسائو تاکنون در اولین فصل حضور این مربی در دراگائو یعنی فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ بوده که آبی و سفیدها میانگین ۲.۲۸ گل در هر بازی را از خود به جا گذاشتند. از زمان شکست خانگی مقابل بنفیکا در ماه اکتبر، پورتو تنها در یک بازی کمتر از ۲ گل در هر مسابقه به ثمر رسانده است. از آن زمان تاکنون، گالنو با ۴ گل و طارمی به همراه اوستاکیو با ۳ گل، بهترین گلزنان پورتو بوده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

طراح حرم شاهچراغ درگذشت

ایرج اعتصام، معمار معاصر و شهرساز در سن ۹۲ سالگی درگذشت. خانواده‌ی این هنرمند در خبری که در اختیار ایسنا قرار داده‌اند، درگذشت ایرج اعتصام را تأیید کرده‌اند. ایرج اعتصام معمار معاصر و شهرساز بود که در سن ۹۲ سالگی و در شهر سن خوزه آمریکا درگذشت. او دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه فلورانس در سال ۱۳۳۹ بود و از سال ۱۳۵۰ به عنوان کارشناس ارشد طرح‌ریزی منطقه‌ای سازمان ملل متحد و عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری از سال ۱۳۵۲ فعالیت کرد. این هنرمند مدیریت و طراحی پروژه‌هایی مانند مجموعه حرم شاه‌چراغ شیراز، پردیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، شهر جدید لتیان، مجموعه‌های جهانگردی محلات، سرعین اردبیل، لاهیجان و ... را برعهده داشته است. از جمله آثار تألیفی ایرج اعتصام می‌توان به ترجمه کتاب عقاب دو سر، از گذشته تا آینده اسکان بشر، ترجمه کتاب معماری اسلامی، فرم، عملکرد و معنی اثر و ... اشاره کرد.

منبع: ایسنا

داعش به دیالی یورش برد

منابع امنیتی عراق از کشته شدن ۷ نفر در حمله تروریست‌های داعش به روستایی از توابع استان دیالی خبر دادند. شماری از غیرنظامیان عراقی دوشنبه شب در حمله داعش به یکی از روستاهای اطراف شهر «الخالص» در شمال شرق بعقوبه مرکز دیالی، کشته و یا زخمی شدند. موازین نیوز گزارش داد که در این حمله که عناصر داعش با تک تیرانداز و سلاح نیمه‌سنگین، خودروهای غیرنظامی را هدف قرار دادند، ۷ نفر شهید و چندین نفر مجروح شدند. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی بلافاصله وارد عمل و با عناصر تروریست درگیر شدند. خبرنگار المیادین گزارش داد که پس از یورش تروریست‌های داعش به روستای «البو بالی» در استان دیالی، این روستا شاهد درگیری‌ است.

منبع: ایسنا

قطر، اروپایی‌ها را تهدید کرد

قطر از پارلمان اروپا به دلیل ممنوع کردن حضور نمایندگان این کشور در این نهاد انتقاد کرد و هشدار داد که این اقدام «تبعیض‌آمیز» می‌تواند به همکاری گسترده‌تر اتحادیه اروپا و قطر در جایی که این بلوک به دوحه وابسته است، از جمله در زمینه انرژی، آسیب برساند.پارلمان اروپایی هفته گذشته نمایندگان قطر را از ورود به محل این پارلمان منع کرد و قوانین مربوط به این کشور را که شامل لغو ویزا و بازدیدهای برنامه‌ریزی شده می‌شود، به حالت تعلیق درآورد. این اقدامات به دنبال اتهامات فساد شامل تلاش قطر برای نفوذ و تاثیرگذاری بر مقامات پارلمان اروپایی صورت گرفت. در واکنش به این اقدام یک دیپلمات قطری در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم برای اعمال چنین محدودیت‌های تبعیض‌آمیزی بر همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی و همچنین بحث‌های جاری پیرامون فقر انرژی و امنیت جهانی تأثیر منفی خواهد گذاشت».این بیانیه افزود: این تصمیم نشان می‌دهد که نمایندگان پارلمان اروپا به طور قابل توجهی گمراه شده‌اند. در این بیانیه آمده است: مایه تاسف است که برخی بر اساس پیش‌داوری‌هایی علیه قطر عمل کردند و قضاوت خود را بر اساس اطلاعات نادرست درز اطلاعات به جای منتظر ماندن برای نتیجه گیری تحقیقات، انجام دادند. میزبان جام جهانی "قاطعانه" اتهامات "ارتباط دولت ما با رفتار نادرست" را رد می‌کند. کشورهای اتحادیه اروپا به طور فزاینده‌ای در تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی و جبران کمبودهای موجود در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، به قطر روی آورده‌اند و آلمان ماه گذشته قراردادی ۱۵ ساله برای واردات گاز طبیعی مایع (LNG) امضا کرد. دوحه سال گذشته یک چهارم واردات LNG اتحادیه اروپا را تامین کرد. این در حالی است که مقامات بلژیک چهار نفر را در ارتباط با پارلمان اروپایی- از جمله یکی از معاونان این نهاد، "اوا کایلی" - به اتهام پذیرش پرداخت‌هایی در ازای انجام پیشنهاد قطر در پارلمان، متهم کرده‌اند. کایلی از آن زمان از وظایف خود محروم شده است، در حالی که مقامات در روزهای اخیر به حداقل ۲۰ خانه و دفتر در بلژیک، یونان و ایتالیا یورش برده‌اند.

منبع: ایسنا

گمرک حضور خودروهای وارداتی را تکذیب کرد

سخنگوی گمرک درمورد آخرین وضعیت واردات خودروهای خارجی به کشور گفت: تا این لحظه هیچ خودرویی وارد کشور نشده است. شمارش معکوس برای ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز شده است و در این راستا وزارت صمت سیزدهم آذرماه اعلام کرد که فرآیند واردات خودرو به کشور سرعت گرفته است و برخی مدل‌ها به پشت مرز رسیده اند. همچنین ۲۲ آذرماه فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کرد که از ابتدای آبان‌ماه که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد ۴۰۰ متقاضی تقاضای خود را اعلام کرده‌اند که ۲۷ مورد از آنها واجد شرایط اولیه بوده و چهار شرکت ثبت سفارش انجام داده و اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک است. با این حال به نظر می‌رسد هنوز هیچکدام از خودروها وارد خاک کشور نشده‌اند. بر این اساس سیدمرتضی عمادی، سخنگوی گمرک به ایسنا توضیح داد: گمرک تا کنون سندی دریافت نکرده است و طبق آخرین اطلاعاتی که از گمرکات مختلف مخصوصا جنوب کشور دریافت کرده‌ایم تا این لحظه هیچ خودرویی وارد نشده است.

منبع: ایسنا

سرخ آبی ها به لیگ قهرمانان برگشتند

رئیس فدراسیون فوتبال گفت، کمیته صدور مجوز حرفه‌ای AFC موافقت خود را با بازگشت دو باشگاه پرطرفدار پایتخت به لیگ قهرمانان اعلام کرده است.مهدی تاج با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز جلسه‌ای با کل باشگاه‌ها با موضوع مجوز حرفه‌ای که بخش الزامی فیفا و AFC است، داشتیم و باید اعلام کنم، نامه‌ای از مسئول صدور مجوز حرفه‌ای آسیا به دست‌مان رسیده است که این کمیته با رفع تعلیق کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال موافقت کرده و این به معنای بازگشت استقلال و پرسپولیس به لیگ قهرمانان است.وی با بیان اینکه موافقت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای با رفع تعلیق کمیته بدوی ایران، منوط به تأیید هیئت اجرایی AFC است و این موضوع به احتمال فراوان محقق خواهد شد، گفت: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با تأیید کمیته بدوی و استیناف فدراسیون فوتبال می‌توانند در لیگ قهرمانان شرکت کنند، البته این ملزم به آن است که مشکلات دو باشگاه برطرف شود. در غیر اینصورت و اگر تقلبی صورت بگیرد، فوتبال ایران برای سه سال محروم خواهد شد. رئیس فدراسیون فوتبال همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر باشگاه‌های لیگ برتری و دسته اولی فوتبال ایران باید مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند که از شهریور ماه سال آینده باید باشگاه‌های فوتسال و لیگ بانوان باید این مجوز را دریافت کنند.

منبع: تسنیم

"سید ابوالفضل کاظمی" به یاران شهیدش پیوست

حاج سیدابوالفضل کاظمی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و فرمانده گـ‌ردان میثم به یاران شهیدش پیوست.سیدابوالفضل کاظمی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و فرمانده گردان میثم لشگر ۲۷ محمد رسول الله پس از تحمل دوره‌ای بیماری به یاران شهیدش پیوست. فرزند وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تأیید این خبر گفت: پدرم همزمان با اذان ظهر امروز در بیمارستان به دیار باقی شتافت.وی با اشاره زمان تشییع پیکر سیدابوالفضل کاظمی گفت: پیکر وی روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه از ساعت ۸:۳۰، از درب منزل ایشان و تکیه سادات تشییع شده و در قطعه ۲۰ بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود. سیدابوالفضل کاظمی یکی از چهره‌های متفاوت در هشت سال دفاع مقدس است. چهره‌ای که پیش از رزمنده بودن در میدان دفاع مقدس، یکی از لوطی‌های مشهور تهران به شمار می‌رود. او متولد کوچه نقاش‌ها در خیابان خراسان است و یک ویژگی مهم و بارز دارد که او را از همه فرماندهان جنگ مجزا می‌کند. او در گردانی خدمت کرده و پایه‌گذارش بوده که معروف به گردان لوطی‌هاست. کتاب "کوچه نقاش‌ها" اثر راحله صبوری مجموعه خاطرات سیدابوالفضل کاظمی است. این کتاب حاصل ۳ ماه مصاحبه با این رزمنده هشت سال دفاع مقدس است.

منبع: تسنیم

حمله انتحاری در وزیرستان ۲۳ کشته و زخمی گذاشت

منابع خبری پاکستان اعلام کرد: درپی حمله انتحاری به نیروهای امنیتی در «وزیرستان شمالی» و انفجار بمب در ایالت بلوچستان ۳ نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر شدند. این دومین عملیات انتحاری علیه نظامیان پاکستانی در منطقه پر تنش وزیرستان شمالی طی پنج روز اخیر محسوب می‌شود. از زمان پایان آتش‌بس میان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان و ارتش این کشور، موج جدید حملات و انفجارهای انتحاری مناطق مختلف پاکستان از جمله استان‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان را فراگرفته است. روابط عمومی ارتش پاکستان ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: درنتیجه یک حمله انتحاری در حوالی "میرانشا" واقع در منطقه وزیرستان شمالی یک نظامی و دو غیرنظامی کشته شدند. گزارش‌ شبکه‌های خبری پاکستان از استان بلوچستان حاکی است ‌که یک انفجار قوی در بازار شهر «خضدار» منجر به زخمی شدن ۲۰ نفر شد. منابع امنیتی گفتند که وضعیت برخی از زخمی‌ها بحرانی است و احتمال تلفات جانی وجود داردتاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای امروز را برعهده نگرفته است در عین حال مقامات پاکستانی عناصر گروه تحریک طالبان و گروه تجزیه طلب ارتش آزادیخواه بلوچ را در این حملات مقصر می‌دانند. از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال گذشته، اسلام‌آباد از حملات گروه تحریک طالبان پاکستان، بویژه در امتداد مرزهای خود شکایت کرده است. طالبان پاکستان اوایل آذرماه امسال به آتش‌بس موقت با دولت و ارتش این کشور پایان داد و حملات خود در مناطق مختلف پاکستان را ازسرگرفت.

منبع: ایرنا

ترکیه موشک مافوق صوت آزمایش کرد

منابع خبری گزارش دادند، ترکیه نخستین موشک بالستیک مافوق صوت ساخت خود را با موفقیت آزمایش کرده‌ است.اولین موشک مافوق صوت «هوا به سطح» ترکیه در حالی که از پهپاد تهاجمی «بیرقدار آکینجی» شلیک شد با دقت کامل در فاصله ۱۰۰ کیلومتری به هدف اصابت کرد. بر اساس این گزارش، شرکت ترکیه‌ای صنایع دفاعی روکتسان که بر این پروژه نظارت دارد، صحنه‌هایی از لحظات پرتاب موشک TRG-۲۳۰-iHA را در توییتر منتشر کرد. شرکت روکتسان اعلام کرد که پرتاب از پهپاد آکینجی که توسط شرکت ترکیه‌ای بایکار ساخته شده است، اولین پرتاب در نوع خود است و موشک با دقت به هدف خود اصابت کرده است. بر اساس اعلام منابع آگاه در این آزمایش، این پهپاد موشک TRG-۲۳۰-iHA را از ارتفاع ۲۵ هزار پایی شلیک کرده است. این گزارش افزوده است: برد موثر این موشک مافوق صوت بین ۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است و قادر است اهداف خود را با دقت بالایی هدف قرار دهد. TRG-۲۳۰-iHA اولین موشک بالستیک مافوق صوت ترکیه است که از هوا به زمین شلیک شده است.

منبع: ایرنا

آمریکا شعله اختلافات را بالا برد

آلمان و فرانسه از تصمیم برخی کشورها در زمینه ارائه یارانه به صنایع سبز اروپا و پاسخ متقابل به «قانون کاهش تورم» آمریکا حمایت کردند.برونو لومر و روبرت هابک وزرای دارایی فرانسه و آلمان دوشنبه در بیانیه مشترکی بر لزوم «پاسخ شدید» به قانون کاهش تورم آمریکا تاکید و اعلام کردند که ماه ژانویه به ایالات متحده خواهند رفت تا از منافع اروپا دفاع کنند. قانون کاهش تورم آمریکا معافیت‌های مالیاتی قابل توجهی برای شرکت‌های مختلف در نظر گرفته است و اروپایی‌ها آن را به زیان شرکت‌های خود می‌دانند. این قانون طیف وسیعی از شرکت‌ها، از بخش تولید خودرو گرفته تا کمپانی‌هاس فعال در فناوری سبز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کاخ سفید از قانون کاهش تورم به عنوان تلاشی مبتکرانه برای احیای مجدد تولیدات و ترویج فناوری‌های تجدیدپذیر یاد می‌کند، اما دولت‌های اتحادیه اروپا معتقدند که آمریکا با دادن یارانه سخاوتمندانه به شرکت با اروپا جنگ تجاری به راه انداخته است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که این قانون جدید صرفا به منظور ارائه مشوق به شرکت‌ها برای گسترش تولید تراشه‌های کامپیوتری و کمک به حوزه انرژی تجدیدپذیر است. وی اعلام کرد که هدف این قانون هرگز کنار گذاشتن متحدان اروپایی نبوده و امکان دارد که اصلاحات اندکی در آن ایجاد شود. یک مقام فرانسوی به رویترز گفت که پاریس کاخ سفید را تحت فشار گذاشته است تا بایدن با صدور فرمان‌های اجرایی برخی از مشوق‌ها به شرکت‌های داخلی آمریکا را کاهش دهد. لومر و هابک در بیانیه مشترک خود بر «تضمین امنیت پایه صنعتی اروپا بویژه در صنایع حیاتی سبز» تاکید کرده و وعده دادند: اطمینان می‌دهیم که صنعت اروپا همچنان به برق امن، قابل تامین و پایدار دسترسی خواهد داشت تا بتواند در سطح جهانی رقابتی باقی بماند.

منبع: ایرنا

نشست دوره‌ای برجامی شورای امنیت آغاز شد

نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام امروز دوشنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) در محل شورای امنیت در نیویورک آغاز شد. قرار است در ابتدای این نشست رزماری دی کارلو معاون امور سیاسی و صلح سازمان ملل، چهاردهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل را درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ارائه کند.مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند. پیش از این نشست، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود، همیشه معتقد بودم که برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک است و زمانی که این توافق زیرسوال رفت بسیار از آن ناراحت شدم . دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: ما در حوزه خود همه تلاش ها را انجام خواهیم داد تا برجام از دست نرود. گوترش در عین حال افزود : خطر جدی از دست دادن برجام وجود دارد. از دست رفتن این توافق، عامل بسیار منفی برای صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن خواهد بود. پیش از این، یک رسانه آمریکایی اعلام کرده بود در گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل که قرار است درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود، تهران به ارسال سلاح به روسیه متهم نشده است. گوترش در این گزارش توضیحات مفصلی درباره نامه‌های دریافتی از نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین ارائه کرده است. این کشورها در این نامه ها در تکرار ادعاهای خود ، مدعی شده اند که ایران در اقدامی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است . بر اساس این گزارش، تلاش های غرب تاکنون موفق نبوده و گوترش در گزارش خود بیانیه‌ای قطعی در این باره صادر نکرده است. گوترش در گزارش خود آورده است که نامه‌هایی هم از نمایندگان ایران و روسیه دریافت کرده که ادعاهای مذکور را رد و تاکید کرده‌اند حتی در صورت ارائه این پهپادها، اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است. نشست دوره ای قبلی ۹ تیرماه امسال برگزار شده بود که دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از برگزاری این نشست، گزارش خود را از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه داد. گوترش در سیزدهمین گزارش خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرده بود. دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که تا پیش از وقوع حوادث داخلی ایران، به دلیل انتخابات میاندوره ای کنگره قادر به تصمیم گیری سیاسی درباره مذاکرات وین نبود، همزمان با شروع ناآرامی ها با دخالت در امور داخلی ایران، به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران اعلام کرد که بر این حوادث متمرکز شده است. آمریکا همزمان با اعلام تمرکزش بر ناآرامی ها و حمایت از برهم زنندگان نظم و امنیت ایران، رویکرد دوگانه و سیاست فشار حداکثری خود را با ادعای حمایت از ملت ایران و دفاع از حقوق بشر در پیش گرفت ر حالیکه جو بایدن در دو سال ریاست جمهوری خود، هیچ اقدامی برای کاهش تحریم ها علیه ملت ایران انجام نداده است. در آخرین تحولات در این زمینه، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، در تداوم سیاست فشارحداکثری، قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و با فشار سیاسی تصویب کردند که در آن بر اساس اطلاعات ساختگی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی شده است. ادعای کشف ذرات اتمی سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران که بارها ادعاهای مطرح شده را رد و تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست با افزایش توان هسته‌ای خود به قطعنامه شورای حکام پاسخ داد. بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را برای نخستین بار در تاسیسات هسته‌ای فردو افزایش داد و روند تعویض سانتریفیوژهای نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR را در نطنز آغاز کرد. سه کشور اروپایی عضو برجام که با اهمال و بی‌عملی خود توافق هسته‌ای را به پوسته‌ای خالی تبدیل کرده‌اند، با صدور بیانیه‌ای مشترک واکنش ایران را «غیرقابل قبول» دانسته و ادعا کردند که اقدامات صورت گرفته فراتر از محدودیت‌های برجام است و آن را تهی‌تر می‌کند. ادعایی که با واکنش سفیر روسیه مواجه شد و وی با انتشار توئیتی تصریح کرد که وضع کنونی ناشی از بی‌مسئولیتی طرف‌های غربی در اجرای تعهدات برجامی است.

منبع: ایرنا

لیبی برای داعشی ها اعدام برید

دادگاه کیفری طرابلس در غرب لیبی دوشنبه شب ۱۷ فرد را به اتهام پیوستن به گروهک تروریستی داعش به اعدام محکوم کرد.در بیانیه دادستانی کل لیبی آمده است که ۴۱ نفر به اتهام عضویت در گروهک تروریستی داعش محاکمه شدند که از این میان ۱۷ تن به اعدام و ۱۶ تن دیگر به زندان ابد محکوم شدند. در بیانیه این نهاد قضایی لیبی آمده است که متهمان این پرونده ۳۵ نفر را به قتل رساندند، مؤسسات دولتی لیبی را تخریب کردند و موجب مفقود شدن چندین نفر دیگر شده‌اند. خالد المحجوب یکی از فرماندهان نیروی مسلح لیبی در شرق لیبی در بیانیه مطبوعاتی گفت که به درخواست خلیفه حفتر فرمانده کل نیروهای مسلح به ادامه اعزام یگان ها برای حمایت از اتاق عملیات جنوب ادامه می‌دهد. وی تأکید کرد: اتاق عملیات جنوب به دنبال انجام مأموریت محوله در تأمین امنیت منطقه جنوب و مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیر قانونی و تأمین امنیت مرز لیبی در این منطقه است.از زمان شکست گروهک تروریستی داعش در شهر "سرت" در شرق لیبی، این تروریست‌ها به جنوب این کشور منتقل شدند تا از طول مرز با کشورهای همسایه لیبی برای رفت و آمد و تقویت نیروهای خود استفاده می کنند.

منبع: ایرنا

اروپایی ها برای گاز توافق کردند

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای انرژی این اتحادیه به توافقی سیاسی در مورد ایجاد یک مکانیسم موقتی برای تعیین سقف قیمت گاز به قیمت ۱۸۰ یورو (۱۹۱ دلار) به ازای هر مگاوات در ساعت دست یافتند.در این بیانیه آمده است: وزرای انرژی اتحادیه اروپا به یک توافق سیاسی دست یافتند که یک مکانیسم اصلاح بازار را برای محافظت از شهروندان و اقتصاد در برابر قیمت‌های بالا تعیین می‌کند. بر اساس این بیانیه، در صورتی که قیمت گاز از ۱۸۰ یورو به ازای هر مگاوات در ساعت فراتر رود، مکانیسم مذکور به کار گرفته خواهد شد. شورای اتحادیه اروپا افزود که این مکانیسم از ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ اعمال خواهد شد و آژانس تنظیم کننده انرژی اروپا بر آن نظارت خواهد کرد.در حالی که برخی از کشورهای اروپایی بر پایین آوردن سقف قیمت گاز تاکید دارند، گروهی دیگر از کشورها در مورد تاثیر مثبت این سقف بر کاهش بهای انرژی تردید دارند. همچنین مجارستان پیشتر اعلام کرده بود که از تعیین سقف قیمت گاز حمایت نمی‌کند. کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، در ماه نوامبر (آبان) سقف قیمت گاز را ۲۷۵ یورو (۲۹۰. ۳۳ دلار) در هر مگاوات ساعت پیشنهاد کرد. بعضی از اعضای اتحادیه اروپا خواستار کاهش این قیمت به ۱۶۰ دلار هستند. این در حالی است که اروپا به دلیل جنگ اوکراین با بحران انرژی مواجه شده و برای تامین نفت و گاز به منابع دیگری غیر از روسیه روی آورده است. در چنین شرایطی، اتحادیه اروپا و گروه ۷ سقف قیمت ۶۰ دلاری بر نفت روسیه تعیین کرده‌اند. روسیه هشدار داده است به کشورهایی که سقف قیمت اعمال کرده‌اند، نفت نمی‌فروشد و چنین اقدامی تنها بحران جاری در بازارهای جهانی انرژی را عمیق‌تر می‌کند.

منبع: ایرنا

امتحانات تهرانی ها و البرزی ها کنسل شد

مدیرکل آموزش و پرورش شهرتهران از تعویق ۱۰ روزه امتحانات تمام مقاطع تحصیلی مدارس استان‌های تهران و البرز خبر داد.مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برگزاری امتحات دانش آموزان به دلیل آلودگی هوا و تعطیلی کلاس‌های حضوری از اول دی به دهم دی موکول شد. آقای کریمیان با بیان اینکه این اقدام شامل امتحانات نهایی پایه دوازدهم نمی‌شود، گفت: مدارس دوره متوسطه دولتی و غیر دولتی بر اساس مصوبه ۶۶۹ شورای عالی آموزش و پرورش و با دریافت مجوز کتبی آموزش و پرورش منطقه، می‌توانند امتحانات را ۱۰ دی ماه طبق مقرات برگزار کنند.

منبع: شبکه خبر

بحران انرژی برای ایتالیا دردسرساز شد

جنگ در اوکراین و بحران شدید انرژی در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آسیب‌های زیادی به زندگی و برگزاری جشن‌های کریسمس در سال ۲۰۲۲ وارد کرده است.در دو سال گذشته ایتالیا همانند دیگر کشورها درگیر موضوع همه گیری کرونا بود. این وضعیت در زمان جشن‌های کریسمس هم وجود داشت؛ انتظار می‌رفت امسال با سال‌های گذشته از هر نظر متفاوت باشد اما؛ جنگ در اوکراین و بحران شدید انرژی در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا آسیب‌های زیادی به جشن‌های کریسمس در سال ۲۰۲۲ وارد کرده است؛ این وضعیت به خوبی در نوع تزئین شهرها مشاهده می‌شود. افزایش رقم‌های قبض‌های برق برای بسیاری از خانواده‌ها و واحدهای تجاری وضعیت را دشوار کرده است. برخی از شهرداران در ایتالیا تصمیم گرفته اند با توجه به بحران انرژی از تزئینات مربوط به جشن کریسمس و چراغانی معابر به خاطر این ایام صرف نظر کنند و این مبلغ را به افرادی بدهند که نمی‌توانند بهای برق خود را پرداخت کنند. «جیان لوکا دل ماسترو» شهردار شهر پومیلیانو دارکو گفت: موضوعی که من از آن وحشت دارم به بهای برق مربوط می‌شود که شش برابر گران شده است. به همین خاطر من تصمیم گرفتم شهر را در زمان کریسمس تزئین و چراغانی نکنیم. ما همچنین شاهد افزایش هزینه‌های انرژی ساکنین شهر هستیم. دل ماسترو همچنین خاطر نشان کرد: شهر پومیلیانو دارکو ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر مرکز یکی از مناطق صنعتی در جنوب ایتالیا است. تنها چند روز به کریسمس باقیمانده است. با وجود این هیچ چراغانی یا تزئینی به این خاطر در شهر دیده نمی‌شود. خیابان‌ها خلوت هستند. در این زمان از سال باید همه جا چراغانی و تزئین شده باشد، اما همه جا خالی است.

منبع: شبکه خبر

آژانس فضایی اروپا راز ماده تاریک را کشف کرد

آژانس فضایی اروپا به تازگی مأموریت جدیدی از برنامه علمی خود را اعلام کرده که شامل ارسال یک تلسکوپ فضایی کوچک به مدار زمین موسوم به آراخیس(Arrakhis) است که قرار است اطلاعات بیشتری در مورد ماده تاریک مرموز در اختیار قرار دهد. آژانس فضایی اروپا(ESA) اخیراً مأموریت جدیدی از برنامه علمی خود را اعلام کرده است که قرار است طی آن یک تلسکوپ کوچک به نام آراخیس را در مدار زمین مستقر کند. نام آن از رمان علمی-تخیلی Dune الهام گرفته شده است. این ماهواره زیرک بسیار بیشتر از جثه خود عمل می‌کند و سعی می‌کند یکی از گریزان‌ترین و اسرارآمیزترین مواد جهان را که ماده تاریک نامیده می‌شود، ردیابی کند. این اصطلاحی است که به یک ماده نامرئی و فرضی اطلاق می‌شود که گمان می‌رود فراوان‌تر از ماده معمولی باشد و تأثیر گرانشی مشابهی بر محیط اطراف خود دارد. این ماموریت در کلاس سریع(F) طبقه‌بندی می‌شود، به این معنی که کوچک‌تر، متمرکزتر و آمادگی سریع‌تری(کمتر از ۱۰ سال برای پرتاب) نسبت به سایر انواع مأموریت‌های آژانس فضایی اروپا دارد. بنا بر اعلام وبگاه آی‌ای، ماموریت کلاس F قبلی این آژانس فضایی که در سال ۲۰۱۹ اعلام شد، رهگیر دنباله‌دار(Comet Interceptor) نام داشت. این کاوشگر که در نقطه‌ای ثابت در منظومه شمسی مستقر شده، منتظر است تا یک دنباله‌دار ظاهر شود و در کنار آن پرواز کند، اتفاقی که قرار است در زمان پرتاب آراخیس در اوایل دهه ۲۰۳۰ رخ دهد. از آنجایی که ماده تاریک هنوز از تشخیص دور است، ماموریت منابع نور حساس به آن را هدف قرار خواهد داد. دانشمندان دانشگاه لیورپول جان مورز معتقدند؛ ماده معمولی – موادی که در واقع نور ساطع می‌کنند، مانند ستارگان در کهکشان‌ها – عمدتاً تحت تأثیر ماده تاریک که فراوان‌تر است، حرکت کند. اخترفیزیکدان نظری از دانشگاه لیورپول جان مورز گفت: معتقدیم که کل کهکشان‌ها توسط ماده تاریک پس‌زمینه به این سو و آن سو حرکت می‌کنند. با این حال، حرکت آنها پر از دست انداز است، زیرا تصور می‌شود که ماده تاریک به شکل نابرابر در سراسر جهان توزیع شده است و یک "شبکه کیهانی" را در فواصل وسیع تشکیل می‌دهد و ظاهری توده‌ای در مقیاس کهکشانی دارد. برخی از این توده‌ها باید با کهکشان‌های کوچکی به نام کهکشان‌های کوتوله پر شده باشند، در حالی که برخی دیگر کاملاً از ماده تاریک تشکیل شده‌اند. همچنین بقایایی از آن کهکشان‌های کوتوله که بسیار نزدیک به کهکشان‌های میزبانی هستند که به دور آنها می‌چرخند، باقی مانده است. همانطور که ماده تاریک، این کهکشان‌ها را از طریق جزر و مد گرانشی یا نیروی کشند گرانشی از هم جدا می‌کند، آنها شروع به باز شدن در جریان‌های طولانی ستاره‌ای می‌کنند که در اطراف بخش‌های وسیعی از فضا می‌پیچند. این پوشش‌های نورانی نازک پیوند دیگری با غیب (ماده تاریک) است. با شمارش و اندازه‌گیری شکل‌های آن‌ها می‌توانیم به این پی ببریم که ماده تاریک از چه نوع ذراتی ساخته شده است و در نهایت این که کدام مدل کیهان‌شناسی دقیق‌ترین است. انباشتگی در فضا یک پیش‌بینی قوی در مورد مدل‌های کیهانی ما است، زیرا به سادگی نتیجه گرانش را نشان می‌دهد که بر روی ماده اثر می‌گذارد. با این حال، مدل‌های ما پیش‌بینی‌های متناقضی در مورد تعداد این توده‌ها ارائه می‌دهند که بسته به نوع ذره یا ذراتی که فرض می‌کنیم ماده تاریک از آنها تشکیل شده است، می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. در مدل استاندارد کیهان‌شناسی، ذرات ماده تاریک «سرد» فرض می‌شوند، به این معنی که سنگین و آهسته حرکت می‌کنند. این بدان معناست که کهکشان راه شیری ما حاوی صدها توده ماده تاریک است که برخی از آنها حاوی کهکشان‌های کوتوله هستند. اما مشکل اینجاست که ما فقط چند ۱۰ کهکشان کوتوله در اطراف خود می‌بینیم که بسیار گیج کننده است. این می‌تواند به این معنی باشد که بیشتر این توده‌ها از ماده تاریک ساخته شده‌اند. با این حال، کیهان شناسان ایده‌های قابل قبول دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، اگر ماده تاریک "گرم" باشد، به این معنی که ذرات بسیار سبک‌تر و سریع‌تر باشند، مانند نوترینوهای استریل، توده‌های بسیار کمتری برای شروع وجود خواهند داشت. مشاهدات می‌تواند سرنخ نهایی را در مورد اینکه کدام مدل درست است به ما بدهد، اما برای رسیدن به آن ابتدا به یک سرشماری دقیق از کهکشان‌های کوتوله‌ای که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند، نیاز داریم. نشانه‌هایی قوی وجود دارد مبنی بر این که کهکشان‌های کوتوله‌ای که تاکنون در نزدیکی کهکشان راه شیری یا دیگر کهکشان‌های بزرگ کشف شده‌اند، فقط نوک کوه یخ هستند و بسیاری دیگر در پشت نور میزبان خود پنهان مانده‌اند. آراخیس قادر خواهد بود این جمعیت گم شده را حتی در فواصل دور کشف کند. مشاهده این نور ضعیف ستاره‌ای حتی برای بزرگترین تلسکوپ‌های روی زمین نیز چالش برانگیز است، زیرا به تصویربرداری بسیار عمیق و بررسی بخش‌های بزرگی از آسمان نیاز دارد. علاوه بر این، جو زمین خود یک مانع است. آراخیس این مناظر را با یک دوربین ابتکاری که عمق بیشتری را در بخش نوری و فروسرخ نزدیک دارد و با میدان دید بسیار گسترده‌تری بررسی می‌کند، از فضا رصد خواهد کرد. این نوع دوربین می‌تواند زمین را نیز با وضوح عالی رصد کند. صدها سامانه شبیه به کهکشان راه شیری که توسط آراخیس مشاهده می‌شوند، حدود ۱۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارند، جایی که تنها چند کهکشان کوتوله تاکنون کشف شده‌اند و هنوز هیچ جریان ستاره‌ای مشاهده نشده است. وقتی تعداد کهکشان‌های کوتوله‌ای که به زودی کشف می‌شوند و نحوه توزیع آن‌ها در فضا را بدانیم، خواهیم توانست مدل کیهانی درست را مشخص کنیم. آراخیس بسیاری از قطعات گمشده را در پازل ماده تاریک خواهد یافت که مکمل آنچه قبلاً از جهان نزدیک شناخته‌ایم و همچنین آنچه در آینده از سایر تلسکوپ‌های آینده خواهیم آموخت، خواهد بود. امید است که این مشاهدات ترکیبی و دقیق در نهایت راز ماده تاریک را آشکار کند و به ما کمک کند تا بفهمیم دقیقا چه چیزی اکثریت ماده در کیهان را تشکیل می‌دهد.

منبع: شبکه خبر

پولشویی برلین از ۱۰۰ میلیارد یورو گذشت

وزارت دارایی آلمان اعلام کرد: سالانه ۱۰۰ میلیارد یورو در این کشور پولشویی صورت می‌گیرد. واحد مبارزه با پولشویی در وزارت دارایی آلمان گزارش داد که پرونده حدود ۱۰۰ مورد پولشویی وجود دارد که به آن رسیدگی نشده است و هفته گذشته نیز رییس این داره به دلایل شخصی از سمت خود استعفا کرد. وزیر دارایی آلمان خواستار ایجاد ساختاری جدیدی با عنوان اداره فدرال جرایم مالی برای مقابله با پولشویی شد. مقابله با پولشویی یعنی پول‌هایی که منشاء مشخصی ندارد در اتحادیه اروپا نیز مورد بحث و بررسی ست و بر اساس تازه‌ترین تصمیم برای مقابله با این پدیده، مقرر شده است که خریدهای نقدی تا مبلغ ۱۰ هزار یورو مجاز باشد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha