جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ضرب و شتم بانوی محجبه / تصویر آرشیوی

حوزه/ معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان یزد، آخرین وضعیت پرونده ضرب و شتم دو بانوی محجبه یزدی در اتوبوس شهری و حمایت های ۱۲ گانه قانونی از آمران به معروف و ناهیان از منکر را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، در پی ضرب و شتم دو بانوی محجبه یزدی(مادر و دختر) در اتوبوس شهری یزد و واکنش های مردمی به این موضوع و پیگیری و مصاحبه با این بانوان در خبرگزاری حوزه، برای شفاف سازی بیشتر به سراغ حجت الاسلام محمد علی زحمتکش، معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد رفتیم تا از پیگیری های آن ستاد مطلع شویم.

بیشتر بخوانید:

روایت ماجرای ضرب و شتم دو بانوی محجبه یزدی در اتوبوس شهری

حجت الاسلام زحمتکش معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: خانم ها کریم زاده دو بانوی محجبه یزدی که در شامگاه ۱۹ دی ۱۴۰۱ در اتوبوس شهری مورد ضرب و شتم قرار گرفتند در روز سه شنبه ۲۰ دی ماه ساعت ۸ صبح به ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان آمدند و اظهارات آنان در مورد اتفاق شب قبل به صورت کامل شنیده و مکتوب شد و بلافاصله با هماهنگی مسئول حقوقی ستاد و حضور در دادسرای عمومی و انقلاب یزد اعلام شکایت و پرونده تشکیل و تحقیقات و پیگیری ها شروع شد.

آخرین وضعیت پرونده دو بانوی محجبه یزدی

وی تصریح کرد: پرونده هم اکنون در شعبه ویژه در حال پیگیری است و صبح روز چهارشنبه ۲۱ دی مسئولین ستاد استان به همراه خانم جعفری، سفیر کشوری جهاد تبیین طرح عفاف و حجاب در منزل خانم کریم زاده حاضر و از وی دلجویی کردند.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد با تقدیر از اقدام به موقع و به جای خانم ها کریم زاده، حمایت و پیگیری جدی در این زمینه را اعلام کرد.

حجت الاسلام زحمتکش، ابراز کرد: آمران به معروف وناهیان از منکر بدانند ستاد امربه معروف ونهی از منکر حمایت جدی خود را برابر ضوابط و قانون از آنها دارد و همچنین کسانی که مانع انجام این دوفریضه شوند یا بخواهند حرمت شکنی کنند ستاد به صورت جدی با آنها برخورد و پیگیری می نماید.

*«حمایت همه جانبه قانونی» از آمران به معروف و ناهیان از منکر

وی، در پاسخ به این سئوال که آیا حمایت شما از آمران به معروف و ناهیان از منکر در هر مکان و زمانی، اجرا می شود؟ پاسخ داد: پیش از هر چیز باید بگویم که حمایت از امر کننده به معروف و نهی از کننده از منکر در هر کجا که باشد؛ شهر یا روستا، صف نانوایی یا خیابان، قطار یا هواپیما، شرکت خصوصی یا سازمان و اداره دولتی، دادگاه و دادسرا یا کلانتری و ... مورد «حمایت همه جانبه» قانون است.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد با استناد به مواد چهار و هشت قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: مخاطب امر به معروف و نهی از منکر فقط مردم عادی نیستند، بلکه رئیس، مأمور، کارگر، کارمند، زن، مرد، استاد، معلم، دانشجو، دانش آموز، فرمانده، سرباز، نظامی، غیر نظامی، راننده، سرنشین و ... می‌توانند مخاطب امر به معروف و نهی از منکر و یا امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر هم باشند و در هر صورت از «حمایت همه جانبه» قانون برخوردارند.

حجت الاسلام زحمتکش تصریح کرد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر نیز هیچ محدودیتی ندارد، چون به استناد ماده یک همان قانون، هر کاری که قانون یا شرع انجام آن را لازم می‌داند موضوع امر به معروف است و هر کاری که قانون یا شرع انجام آن را ممنوع می‌داند، موضوع نهی از منکر است.

وی، خاطرنشان کرد: همچنان که نماز، روزه، حجاب، یادگیری احکام شرعی و پرداخت نفقه همسر و فرزندان، معروف هستند، رعایت عدالت در فراهم کردن فرصت‌ها برای مردم، رفتار مناسب با ارباب رجوع، رعایت نظم در امور اداری، استفاده درست از بیت المال هم معروف هستند.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد، اظهار کرد: همچنان که دروغ گویی، شرب خمر، رفتارهای منافی عفت، روزه خواری، بی حجابی، عدم پرداخت خمس و زکات و مالیات، منکر هستند، کم فروشی، گرانفروشی، توهین، رشوه خواری، اختلاس، تبعیض، رانت خواری، سوءاستفاده از موقعیت شغلی و تبانی در معاملات دولتی هم منکر هستند.

*«حمایت همه جانبه» شامل چه حمایت‌هایی می‌شود؟

وی، در پاسخ به این سئوال «حمایت همه جانبه» که اشاره کردید شامل چه حمایت‌هایی می‌شود؟ بیان کرد: وقتی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در ماده ۱۶ از حمایت همه جانبه صحبت می‌کند منظورش این است که حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر محدودیت ندارد و هر حمایتی که در چارچوب قانون مجاز است باید صورت پذیرد.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد، گفت: البته این نوع حمایت‌ها در سه مرحله پیش، حین و پس از اقدام به امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌گیرد.

*چهار حمایت پیش از اقدام به امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام زحمتکش در خصوص حمایت‌های پیش از اقدام به امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: این حمایت‌ها شامل چهار مرحله است که اولین آن« فراهم کردن فرصت امر به معروف و نهی از منکر»ه شمار می رود زیرا ممکن است کسی برای ورود به یک مجموعه برای انجام امر به معروف و نهی از منکر، با محدودیت‌هایی مواجه باشد بنابراین ستاد در این موارد می‌تواند با ارائه معرفی نامه به آن مجموعه، زمینه این کار را فراهم کند.

وی، دومین اقدام حمایتی پیش از امر به معروف و نهی از منکر را «ارائه مشاوره حقوقی» بیان کرد و افزود: ممکن است شما در یک شرکت یا اداره مواجه با یک منکر بشوید یا ببینید که معروفی ترک شده است، با این حال برای اقدام به امر به معروف و نهی از منکر ابهام‌ها یا نگرانی‌هایی داشته باشید مثلا اطمینان ندارید که آیا می‌توانید آن صحنه را مستندسازی کنید یا خیر؟ یا نمی‌دانید که آیا مداخله در آن موضوع برای شما جایز است یا ممنوع؟ یا ندانید که آیا گزارش فساد، افشای اسناد و اطلعات طبقه بندی شده است یا خیر؟ در این موارد حمایتی که ستاد به موجب قانون بر عهده دارد، ارائه مشاوره و پاسخ به پرسش شماست!

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد، سومین اقدام حمایتی پیش از امر به معروف و نهی از منکر را «تأمین ضابط امر به معروف و نهی از منکر» عنوان کرد و گفت: ممکن است پیش بینی کنید انجام امر به معروف یا نهی از منکر همراه با مخاطره یا صدمه برای شما و همکارانتان باشد که در قالب یک تشکل قصد انجام این فریضه را نسبت به یک شخص قدرتمند یا با نفوذ دارید! در این موارد به استناد تبصره ماده ۲۸ آیین نامه اجرایی قانون یاد شده، ستاد با همکاری بسیج، به تعداد مورد نیاز ضابط امر به معروف و نهی از منکر را با تشکل و گروه شما همراه می‌کند تا از هر گونه جرم پیشگیری کرده و در صورت وقوع جرم به وظیفه قضائی خود مبنی بر دستگیری متهم و تهیه گزارش برای مقامات قضائی عمل کند.

حجت الاسلام زحمتکش، چهارمین اقدام حمایتی این ستاد از امران به معروف و ناهیان از منکر پیش از اقدام برای انجام آن را «ارائه آموزش‌های لازم» دانست و افزود: همچنان که می‌دانید شناخت معروف و منکر و مراتب و شرایط و شیوه‌ها و مهارت‌های امر به معروف و نهی از منکر از لوازم مهم انجام این فریضه بزرگ است و بدون داشتن چنین شناختی نه تنها انجام این فریضه گاهی حرام می‌شود بلکه بی ثمر و مضر هم خواهد بود.

وی، خاطر نشان کرد: یکی از حمایت‌های مهم قانون به موجب مواد ۱۰ و ۱۶ قانون یاد شده، ارائه این آموزش‌ها به عموم مردم است تا با چراغ علم و عصای مهارت بتوانند با اطمینان خاطر در انجام این رسالت اجتماعی و فریضه بزرگ سعادت بخش ایفای نقش کنند.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد، ابرازکرد: در راستای انجام این حمایت، برنامه‌های آموزشی بینش معروف و مهارت‌های امر به معروف و نهی از منکر به صورت غیربرخط (آفلاین) به طور مستمر از سوی ستاد در حال برگزاری است.

*حمایت های سه گانه در زمان اجرای امر به معروف و نهی از منکر

حجت لاسلام زحمتکش در پاسخ به این سئوال که چه حمایت‌هایی هنگام اقدام به امر به معروف و نهی از منکر برای امران به معروف و ناهیان از منکر دارید، اظهار کرد: این حمایت‌ها به سه نوع تقسیم می‌ شود که اولین حمایت «برخورداری از خدمات ضابط امر به معروف و نهی از منکر» است زیرا همان طور که پیش از این گفتیم شما می‌توانید در قالب تشکل، از همراهی ضابط برخوردار شوید تا در حین انجام تکلیف الهی نگران این نباشید که به دلیل عدم حضور ضابطان دلایل و مدارک جرم از بین برود یا این که احتمال ظلم و جرمی در حق شما از سوی مخاطب یا اطرافیان او روا داشته شود.

وی، دومین اقدام حمایتی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر برای فعالان این حوزه را «ممنوعیت مزاحمت و ممانعت نسبت به انجام فریضه» بیان کرد و افزود: ممکن است بارها دیده باشید که شخصی با احساس مسئولیت شرعی و اجتماعی درباره وقوع یک منکر یا ترک معروفی، تذکری می‌دهد و شخصی دیگر مزاحم او شده و مانع انجام این تکلیف می‌شود و در نهایت شخص آمر به معروف را از محل دور می‌کند؛ شاید ندانید که این کار به خودی خود حتی اگر همراه با توهین و ضرب و جرحی هم نباشد جرم است و مرتکب آن حتی اگر شخص مخاطب امر و نهی نباشد قابل تعقیب کیفری و محکومیت به کیفرهای مقرر در ماده ۹ قانون یاد شده است.

* مهمترین حمایت‌ از آمر به معروف و ناهی از منکر

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد، سومین حمایت در حین انجام امر به معروف و نهی از منکر را «مصونیت از هر گونه ممانعت، مزاحمت، ایراد ضرب و جرح، اهانت و بی احترامی» بیان کرد و افزود: یکی از مهمترین حمایت‌ها از شخص آمر به معروف و ناهی از منکر حمایت ویژه قانونگذار از جان، مال و حیثیت و آبروی آمران و ناهیان است و به استناد مواد شش و هفت قانون یاد شده، در صورت ورود هر گونه صدمه، شخص مرتکب علاوه بر مجازات‌هایی مثل قصاص و دیه از هر گونه ارفاق قانونی مانند تخفیف مجازات، تعلیق اجرای مجازات و تعویق صدور حکم محروم خواهد شد.

حجت الاسلام زحمتکش در خصوص حمایت های بعد از انجام فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر هم اظهار کرد: شاید مهمترین بخش از حمایت‌های قانونی از عاملان فریضه امر به معروف و نهی از منکر، همین حمایت‌های پس از انجام فریضه است چون اغلب مشکلات در این مرحله فراروی این عزیزان قرار می‌گیرد؛ امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر، گاهی در قالب تهمت و افترا مواجه با پرونده سازی‌هایی می‌شود و گاهی هم در همان صحنه مواجه به جرایمی مانند ضرب و جرح و اهانت و تخریب اموال می‌شود؛ فرقی نمی‌کند قانون از آمر به معروف و ناهی از منکر چه جایی که به ناروا لباس متهم بر تن وی باشد و چه جایی که از جرم واقع شده نسبت به خود شاکی باشد! حمایت می‌کند.

*پنج حمایت بعد از انجام امر به معروف و نهی از منکر

وی، «برخورداری از وکیل رایگان» را از حمایت های قانونی از آمران به معروف پس از انجام وظیفه بیان کرد و گفت: همه آمران به معروف و ناهیان از منکر مشمول حمایت قضائی از ایثارگران هستند و به استناد تبصره ماده ۱۱ قانون یاد شده، دفتر حمایت قضائی از ایثارگران با همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر مکلف است برای عزیزانی که به سبب انجام این فریضه، به عنوان شاکی یا متهم پایشان به مراجع قضایی مانند دادسراها، دادگاه‌های کیفری و حقوقی و دیوان عدالت اداری کشیده می‌شود وکیل رایگان تأمین کند.

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد ادامه داد: علاوه بر این ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور آمادگی دارند در صورت درخواست هر یک از عاملان این فریضه، با استفاده از وکلای داوطلب و با همکاری مرکز وکلای قوه قضائیه، برای آن‌ها وکیل رایگان معرفی کنند.

حجت الاسلام زحمتکش تصریح کرد: در مواردی که آمر به معروف و ناهی از منکر کارمند یک دستگاه اجرایی است به استناد ماده ۱۲ دستور العمل یاد شده، همین تکلیف برای مدیران دستگاه‌های یاد شده مقرر شده است تا معاضدت قضائی از آمر به معروف انجام دهند.

*رسیدگی به پرونده آمران به معروف و ناهیان از منکر در شعب ویژه

وی، «رسیدگی به پرونده‌ها در شعب ویژه» را از اقدامات حمایتی از آمران به معروف پس از انجام وظیفه بیان کرد و افزود: به طور مثال به آمر به معروف و ناهی از منکر گفته اند« اصلا به شما چه مربوط بود؟ شما با چه حقی یک رئیس را امر به معروف کردی؟ چرا در کار دیگران فضولی کردی؟ من تو را از این کار پشیمان می‌کنم!» این‌ها جمله‌هایی طعنه آمیز و آزار دهنده است که اگر در گذشته به خاطر امر به معروف یا نهی از منکر پایتان به مراجع قضائی یا انتظامی کشیده شده باشد، آن‌ها را مکرر شنیده اید.

وی، ادامه داد: علت چنین خطاب و عتاب‌هایی که گاهی خود در حد جرم هم هستند، عدم آشنایی برخی مأموران و قضات با احکام و قوانین مرتبط با حوزه این فریضه است که قانونگذار در ماده ۱۱ قانون یاد شده و ماده ۲۰ دستورالعمل اجرایی آن، با درک چنین وضعیتی با پیش بینی رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر در شعب ویژه‌ای در دادسراها و دادگاه ها، در صدد برآمده تا قضات آموزش دیده‌ای به طور تخصصی به این پرونده‌ها رسیدگی کنند و حق رسیدگی به پرونده‌ها در شعب ویژه از حمایت‌های مهم قانون، از آمران به معروف و ناهیان از منکر است.

حجت الاسلام زحمتکش، «حق جبران ضرر و زیان‌های وارد شده» را از حمایت های پس از انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و افزود: جبران ضرر و زیان ناشی از اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط مسبب آن، از حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر است که عموما با حکم دادگاه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با این حال در مواردی که هرگونه مزاحمت یا ممانعت و تحمیل ضرر و زیان بر آمر به معروف و ناهی از منکر در دستگاه‌های دولتی اتفاق بیفتد، ماده ۱۱ دستورالعمل اجرایی قانون یاد شده مدیران آن دستگاه را مکلف کرده علاوه بر تعقیب قضائی و اداری شخص خاطی، این ضرر و زیان‌ها را جبران کنند.

* پرداخت علی الحساب دیه به آمران به معروف

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان یزد، «پرداخت علی الحساب دیه» را به عنوان چهارمین اقدام حمایتی پس از انجام فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر برای فعالان این حوزه دانست و گفت: به موجب ماده ۱۳ قانون یاد شده، در مواردی که مرتکب ضرب و جرح نسبت به آمر به معروف یا ناهی از منکر متواری شده و شناسایی نشود یا به فرض شناسایی و محکومیت به دیه، تمکن مالی نداشته باشد، دیه علی الحساب توسط ستاد از محل درآمدهای موضوع تبصره ماده ۹ قانون پرداخت می‌شود.

حجت الاسلام زحمتکش ادامه داد: این ماده در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد، زیرا وجوه موضوع ماده ۹ و تبصره آن به حساب ستاد واریز نمی‌شود یا اساسا وجود خارجی ندارد که جا دارد مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت با اصلاح قانون و پیش بینی محل قابل اطمینان برای پرداخت دیه، این نقیصه را برطرف کند.

وی، «برخورداری از مزایای قانون جامع خدمات ایثارگران» را به عنوان پنجمین اقدام حمایتی پس از انجام امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و افزود: آمران به معروف و ناهیان از منکر گاهی در معرض خطرات جانی یا صدمات جدی به تمامیت جسمانی قرار می‌گیرند که اصولا این گونه خطرات اگر قابل پیش بینی باشند و آمر و ناهی احتمال چنین مفسده‌ای را بدهد، تکلیف اجرای فریضه از وی ساقط می‌شود، ولی در دو مورد ممکن است این خطر بالفعل واقع شود.

* تکلیف انجام امر به معروف و نهی از منکر

حجت لااسلام زحمتکش، در خصوص ساقط شدن تکلیف انجام امر به معروف و نهی از منکر از فرد، گفت: اولین مورد در جایی است که اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت جان و تمامیت جسمی عامل فریضه بالاتر است و او در چنین شرایطی برای حفظ یک ارزش بنیادین دینی و اجتماعی فداکارانه همه خطرات را به جان می‌خرد تا از ترک معروف عظیم یا وقوع یک منکر بزرگ پیشگیری کند و دومین مورد در جایی که عامل فریضه، احتمال چنین صدمه‌ای را نمی‌داده و بعد از امر و نهی مواجه با چنین صدماتی می‌شود.

وی، خاطرنشان کرد: در این دو مورد، یکی از مهم‌ترین حمایت‌های قانون از آمران به معروف و ناهیان از منکر، برخورداری آن‌ها از مزایای جانبازی و برخورداری خانواده آن‌ها از مزایای خانواده شهید است که در چارچوب مقرر در ماده ۱۵ قانون یاد شده پس از طی تشریفات قانونی و طرح در کمیته کشوری احراز شهادت یا جانبازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر متشکل از نماینـدگان قـوه قضائیـه، نیـروی انتظامی، سـپاه پاسـداران انقـلاب اسـلامی، بنیـاد شـهید و امـور ایثارگـران و سـتاد امر به معروف و نهی از منکر، عنوان جانباز امر به معروف و نهی از منکر و یا شهید امر به معروف و نهی از منکر و مزایای قانونی، حسب مورد به آمر به معروف یا خانواده وی اعطا می‌شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عابدزاده IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    2 2
    سلام و خداقوت انشالله اسلام در حکومت اسلامی غریب نباشد و راهکارهایی اتخاذ شود که احکام اسلامی در جامعه پیاده شود
  • علی.اصغر...... IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    من.پرونده.ای.دارم.که.7.سال.متهمش.فراری.است.وکیل.هم.گرفته.ام.اما.بازم.بی.اثر.است.به.کجا.بروم