پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مجمع عمومی جامعه مدرسین

حوزه/چهاردهمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با موضوع رسالت اساتید نسبت به حوزه و نظام همراه با گزارش شش کمیسیون از این مجمع برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، چهاردهمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه ۱۲ بهمن ماه با موضوع «رسالت اساتید نسبت به حوزه و نظام» همراه با گزارش شش کمیسیون از این مجمع برگزار شد.

این مراسم با مداحی به مناسبت میلاد امام جواد (ع) آغاز شد و در ادامه مجری برنامه با مرور کلام رهبر معظم انقلاب درباره امام خمینی (ره) از تشکیل شش کمیسیون مجزا در مجمع خبر داد و در ادامه رئیس هر کمیسیون به شرح گزارشی از فعالیت خود پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی رئیس کمیسیون «بررسی ابعاد فقهی و حقوقی محاربه و افساد و بغی» با بیان لزوم موضوع شناسی و حکم شناسی در این مسئله در بحث موضوع شناسی به بیان نظر امام خمینی، تفسیر مواهب الرحمن و صاحب تفسیر اطیب البیان پرداخت و در بحث حکم شناسی گفت: در حکم این مسئله، دو نظر وجود دارد اول اینکه حاکم مخیر است از بین ۴ جزائی که قرآن ذکر کرده است یکی را انتخاب کند و نظر دوم این است که جزا باید متناسب با جرم باشد و در این مسئله کسانی همچون شیخ مفید و امام خمینی و... قائل به تخییر هستند و این فتوا به عنوان قانون تصویب شده است الان لازم الاجرا است.

وی با انتقاد از موضع گیری برخی حوزویان اظهار داشت: اگر دادگاهی حکم کرد فلانی حکمش اعدام است، اگر ما در حوزه بحث و نقد علمی داریم، اشکالی ندارد اما حکمِ حاکم را نمیشود زیر سوال برد، زیرا قانون تخییر داده به حاکم و ما حقی نداریم در این زمینه انتقاد کنیم و حتی اگر نظر دوم را بپذیریم که جزا باید متناسب با جرم باشد، ما که از جزئیات پرونده متهم خبر نداریم حق نداریم دچار جو زدگی شویم و در اذهان عمومی تشویش ایجاد کنیم و باید توجه داشت که این مطلب از بحث علمی جدا است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی رئیس کمیسیون «تبیین شخصیت علامه مصباح و سردار سلیمانی در اندیشه های دفاعی رهبری» با اشاره به پیشتازی رهبر معظم انقلاب در جریان دفاع از انقلاب اسلامی به شرح گزارش این کمیسیون پرداخت.


سپس حجت الاسلام والمسلمین ساعدی فر رئیس کمیسیون «فضای مجازی» با مرور کلام مقام معظم رهبری به تبیین اهمیت فضای مجازی پرداخت و گفت: اهمیت فضای مجازی، به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و باید اذعان کنیم که الان مسئله حکمرانی فضای مجازی، یک واقعیت غیر قابل انکار است.
وی افزود: فضای مجازی چاقوی دولبه است یعنی هم تهدید و هم فرصت است و تهدید فضای مجازی فقط تهدید امنیتی نیست، بلکه تهدید ایمان، تهدید باور ها و تهدید مکتب است و به همین دلیل است که سواد رسانه باید برای حوزویان اجرا شود.

رئیس کمیسیون فضای مجازی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در این مسئله، محتوا سازی است و علاوه بر آن متاسفانه ما فردی و سلیقه ای جواب می دهیم در حالی که قطعاً نیاز به تشکیلات و گروه های علمی داریم تا جواب های متقن و استوار بدهیم نه اینکه پراکندگی جواب های ما، مخاطب را دچار گمراهی کند.

حجت الاسلام والمسلمین ساعدی فر اظهار داشت: ما نسبت به عقاید و کلام جدید و انسان شناسی و مکاتب غربی موجود در کشور غافلیم و برای حل شبهات نسل جدید، لازم است اول موضوع شناسی کنیم و بعد جواب های متقن ارائه بدهیم.

در ادامه این اجلاسیه، مجری برنامه با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) گفت: طبق فرموده حضرت امام، اولین وظیفه ما حفظ اتحاد و یکپارچگی روحانیت انقلابی است.

حجت الاسلام والمسلمین لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین نیز در سخنانی گفت: یکی از مشکلات امروزه این است که تمرکز در مسئولیت نداریم و وقتی تمرکز نباشد هیچ کاری موفق نمی شود اما الان خوشبختانه یک ظرفیتی در این مجمع پدید آمده که میتواند یک کشور را متحول کند و ما باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم و باید فرمایشات مقام معظم رهبری را نصب العین خود کنیم که ایشان تاکید کردند گرفتار تشکیلات نشوید، مجمع عمومی مثل رود و است که به جامعه مدرسین طراوت و نشاط می دهد.

وی در ادامه با اشاره به اغتشاشات اخیر خاطرنشان ساخت: روح مشترک شبهات در اغتشاشات یک چیز بود و آن نظام ستیزی و رهبری ستیزی بود و جانب داری در این اغتشاشات ممکن نیست و ما در این مجمع سعی کردیم به شبهات مطرح در این حوزه جواب دهیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی رئیس کمیسیون «پیگیری منویات امامین نسبت به توجه به طلاب جوان» با مرور نامه امام خمینی (ره) نسبت به طلاب جوان به تشریح گزارش این کمیسیون پرداخت.

سپس حجت الاسلام والمسلمین میر احمدی رئیس کمیسیون «بررسی چرایی اغتشاشات اخیر» به بیان علت این اغتشاشات پرداخت و گفت: در این باره بعضی می گویند به علت موارد اقتصادی بود و برخی می گویند منشأ سیاسی داشته اما غالب نظرات این بود که سنخ اغتشاشات اخیر، از سنخ فرهنگی بود اما به شیوه جنگ ترکیبی و با تمرکز بر خواسته های فرهنگی انجام شد.

وی افزود: در بیان ریشه های این اغتشاشات باید بگوییم عدم مدیریت فضای مجازی، ریشه اصلی است و ما متاسفانه الان به گونه ای شده است که دشمن را در خانه خود پرورش می‌دهیم.
رئیس کمیسیون بررسی چرایی اغتشاشات اخیر با انتقاد از عملکرد ناقص برخی دستگاه ها در زمینه حجاب و عفاف گفت: در مسئله حجاب و عفاف، ۲۶ دستگاه مسئولیت دارند که متاسفانه کوتاهی کرده اند و اگر همه به وظایف خود عمل می کردند ما دیگر شاهد این اغتشاشات نبودیم و از جمله آن ها صدا و سیما است که هم کوتاهی می کند و برخی برنامه‌های آن تضعیف کننده سبک زندگی اسلامی است.


وی افزود: مشکل دیگر عدم توجه به مسئله جهاد تبیین است که بخشی از جهاد تبیین بر عهده حوزه است و به نظر بنده الان حوزه علمیه علاوه بر مبلغین حضوری، نیازمند یک لشکر سایبری است.


حجت الاسلام میر احمدی در انتها به اهمیت مسئله حجاب پرداخت و گفت: لازم است دستگاه های مسئول به مسئله حجاب توجه کنند چرا که حجاب، پرچم حکومت دینی است و با فروعات دین قابل مقایسه نیست و حتی نماز هم پرچم حکومت دینی نیست اما مسئله حجاب فرق می کند و اگر امروز ما برای این مشکل چاره ای نیاندیشیم، ممکن است به نقطه ای برسیم که بدون بازگشت است.


در انتهای این اجلاسیه، حجت الاسلام طالبیان رئیس کمیسیون «مجمع و آینده پیش رو» با ذکر چند نکته اخلاقی به بیان نظرات اعضای مجمع پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha