پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: راهپیمایی ۲۲ بهمن یک کار پر اثر و پر بازتاب بوده و به عنوان دفاع و حمایت از انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای حداکثر بهره‌وری از امکانات و پرهیز از هدر رفت و اسراف است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و ترجمه دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْنَعْنِی مِنَ السَّرَفِ ، وَ حَصِّنْ رِزْقِی مِنَ التَّلَفِ ، وَ وَفِّرْ مَلَکَتِی بِالْبَرَکَةِ فِیهِ ، وَ أَصِبْ بِی سَبِیلَ الْهِدَایَةِ لِلْبِرِّ فِیما أُنْفِقُ مِنْهُ" خداوندا بر محمّد و آلش درود فرست، مرا از زیاده‌روی بازدار، روزی‌ام را از خسارت و تباهی نگاه دار، دارایی‌ام را به برکت در آن افزون کن و مرا برای خیر و نیکی در آنچه از آن مال هزینه می‌کنم به راه هدایت برسان.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این دعا پرداخت و بیان داشت: یکی از نکات مهم در زندگی فردی و اجتماعی ما این است که از امکانات در دسترس حداکثر استفاده و بهره‌وری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای اینکار دو قدم باید برداریم ابتدا اینکه از هدر رفت این سرمایه‌ها جلوگیری کنیم و قدم دوم اینکه از این سرمایه به نحو احسن استفاده کنیم.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: هدر رفت سرمایه به دو مدل انجام می‌شود ابتدا اینکه از سر غفلت با دست خودمان سرمایه را در جای نادرست هزینه می‌کنیم و متاسفانه در فرهنگ ما این مدل اسراف فراوان است و فرهنگ مصرف گرایی در جامعه ما رواج دارد به گونه‌ای که برخی افراد دارای امکانات بیشتر، مصرف بیشتر و به مراتب اسراف بیشتر هستند و حتی برخی افراد نیز دارای امکانات کمتر هستند اما باز هم اسراف می‌کنند.

وی اظهار داشت: برای مثال در جامعه با مصرف بالای سوخت، انرژی، نان، غذا و ... مواجه بوده و دارای رتبه های بالای جهانی هستیم در حالی که کشورهای پیشرفته این مقدار مصرف ندارند و دلیل آمار بالای ما ریخت و پاهاش‌های زیاد و دور ریز فراوان در محافل و مجالس و پرداختن به تشریفات است که حتی در برخی جلسات رسمی اداری هم مشاهده می‌شود و این هدر رفت سرمایه است که باید در زندگی فردی و اجتماعی از هدر رفت سرمایه جلوگیری کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان عنوان داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان محروم شناخته شده اما دارای امکانات فراوان خدادادی است که دست نخورده باقی مانده از آن استفاده نمی‌شود و هدر می‌رود و با وجود بارش‌های کم اما همین مقدار هم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و هدر می‌رود و این‌ها نمونه‌هایی است از امکاناتی که خداوند عطا فرموده و به دست خود ما هدر می‌رود.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: قدم دوم به تلاش و ابتکار ما بستگی دارد به گونه‌ای که از همین امکانات موجود حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم تا خداوند نیز به مال، کار و توانایی ما برکت ببخشد که برکت همان استفاده بهینه و نهایت تاثیرگذاری آن کار است.

وی ادامه داد: برکت فقط شامل امکانات مادی نیست و ممکن است در علم، توان مدیریتی و معنویت افراد تاثیرگذار باشد و این سرمایه انسانی اعم از امکانات مادی، علمی، مدیریتی، اخلاقی و معنوی به هر مقداری که در جامعه تاثیرگذار باشد برکت آن بیشتر است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی حضور در عرصه‌های دفاع از آرمان‌های دینی، انقلاب اسلامی و حضور در عرصه‌های خدمت به مردم و تلاش برای ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت از خودگذشتگی و رسیدگی به امور جامعه اسلامی، امور دینی و نیازهای اجتماعی است.

امام جمعه زاهدان ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: امام خمینی(ره) شخصیت جامع، علمی و عملی بود و به عنوان یک اصولی و فقیه عمیق، فیلسوف و حکیم بزرگ و یک عارف سترگ در عرفان نظری و عملی بر اساس برداشتی که از مبانی دینی داشت با فقه، حکمت، فلسفه، عرفان و خداشناسی پا به عرصه انقلاب گذاشت و انقلاب را آغاز کرد.

وی ادامه داد: امام در مرحله اول حلقه‌ای از شاگردان را تربیت کرد و در مرحله دوم به تربیت عموم جامعه پرداخت و شاگردان نیز با ایشان در گسترش و ادامه انقلاب همراه و همکار شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی اضافه کرد: امام خمینی(ره) با همت بلند و نگاه خدایی توانست با فکر توحیدی و عرفان ناب خود نور معنویت را به جامعه بتاباند و آن روح دینی را که برداشت کرده بود در جامعه دمیده و مردم را متوجه اسلام ناب کند.

وی اظهار داشت: با آن خلوص نیتی که امام از آن برخوردار بود مشیت الهی به این تعلق گرفت که دل‌های مردم را جذب کند و گمشده خود را در شخصیت امام بیابند و همه هستی خود را در برای آرمان‌های امام و سخنانایشان هزینه کنند که سبب جلب رحمت و نصرت الهی شد.

امام جمعه زاهدان افزود: در دوران سخت دفاع مقدس امام خمینی(ره) فرمود: "حصر آبادان باید شکسته شود" و همان نیروها با همان میزان از امکانات و با لطف الهی توانستد محاصره آبادان را بشکنند و نمونه‌های فراوانی در دوران انقلاب وجود دارد که مردم بر اساس ایمان به اسلام و خداوند متعال و دلدادگی به امام به عنوان یک مرجع تقلید و سیاستمدار بزرگ دل دادند و تلاش کردند و پای کار ایستادند و خداوند هم یاری‌گرشان بود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: امام خمینی(ره) برای مردم امام، پیشوا، پیر، مراد، مرشد، رهبر، پدر، فرمانده کل قوا و مدیر جامعه بود و این گونه بود که حدود ده سال بعد از انقلاب سکان داری انقلاب را بر عهده گرفت و هدایت و رهبری جامعه را دنبال کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: بعد از امام خمینی(ره) خداوند نعمت دیگری به جامعه ما عطا فرمود و مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انتخاب شدند که ایشان هم همان مسیر را دنبال و حکیمانه انقلاب را رهبری و عطوفانه و مهربانانه برای امت و مردم امامت و رهبری کردند.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: نمونه‌های مختلفی برای این رهبری حکیمانه، عطوفانه و پدرانه وجود دارد از جمله بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که سال ۱۳۹۷ و در دهه فجر صادر شد که نشان دهنده جایگاه رفیع و بلند رهبری است که از آن جایگاه بلند اوضاع کشور، جامعه اسلامی و جهان معاصر را رصد، آسیب شناسی و سپس نقشه راه انقلاب را در چهل ساله دوم ترسیم می‌کنند و این از نمونه‌های رهبری حکیمانه ایشان است و باید این بیانیه در جمع‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و برای اجرا و عملیاتی سازی آن راهکار بیان شود که نقشه راه ما در گام دوم انقلاب است.

وی ادامه داد: نمونه دیگر شیوه مدیریت ایشان در فتنه‌ها و آشوب‌هایی است که کشور با آن مواجه بوده و برخورد ایشان حکیمانه، صبورانه، همراه با بردباری و بر اساس حکمت و مصلحت بوده و تاکید داشتند تا با جهاد تبیین مردم آگاه شوند و کسانی که گرفتار فتنه شده اند تنبیه شوند و کسانی که با تبلیغات دشمن گمراه شده‌اند خودشان متنبه شوند و زمینه فراهم شود تا از گمراهی در بیایند تربیت شوند و اگر خطایی از آن آن‌ها سر زده راه بازگشت به دامان انقلاب برای آن‌ها باز باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی گفت: نمونه اخیر فرمان عفو گسترده‌ای است که صادر نمودند برای کسانی که تحت تاثیر تبلیغات دشمن فریب خوردند و جنایتی مرتکب نشدند که این هم باز بر اساس همین حکمت رهبری و بر اساس همان مهربانی و پدری است که رهبر انقلاب برای امت دارد.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: ما در حوادث و اتفاقات ناگوار استان خود نیز شاهد بودیم که مقام معظم رهبری شخصا ورود کرده و برای احقاق حق مردم و مجازات کسانی که تخلف کردند دستوراتی صادر نمودند و افزون بر اینها فرمودند دستگاه‌های مسئول هر کدام کار خودشان را انجام دهند و هیئتی را نیز برای دلجویی به استان فرستادند که هیئت آمد و برنامه‌های خود را داشت و این ها نمونه هایی از رهبری حکیمانه و برخورد پدرانه امام و رهبر امت با مردم است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: انقلاب اسلامی با هدایت و رهبری امام خمینی(ره) و همراهی مردم و تقدیم هزاران شهید، جانباز، آزاده و ایثارگر به پیروزی رسید و علیرغم خواست دشمنان ماندگار شد در عرصه‌هایی پیشرفت داشت و در برخی زمینه‌ها هم دچار چالش است و حالا ما هستیم و این میراث گرانبها و ارزشمندی که در دستان ما قرار گرفته و باید دید آیا ما به وظیفه خود به درستی عمل می‌کنیم یا خیر، زیرا ما در برابر خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران مدیون هستیم و مهم است که در مسیر اداء دین به شهدا گام برداریم.

وی ادامه داد: بر اساس آیه قرآن فردای قیامت از نعمت ولایت سوال می‌شود و ما باید پاسخگوی اعمال خود باشیم و انقلاب ما نیز به برکت پیشوایی و رهبری یک مرجع تقلید بزرگ که نیابت عامه از اهل بیت(ع) را دارد و شعاع آن پرتویی از نورانیت اهل بیت(ع) است و سوال می‌شود که در برابر نعمت انقلاب چه کرده‌ایم و هر کس هر چقدر می‌تواند باید در جهت حمایت، تقویت و تثبیت انقلاب، جلوگیری از نفوذ دشمن، بروز انحراف در انقلاب و جلوگیری از تزلزل ارکان انقلاب تلاش کند.

امام جمعه زاهدان گفت: راهپیمایی ۲۲ بهمن یک کار پر اثر و پر بازتاب بوده و به عنوان دفاع و حمایت از انقلاب اسلامی است و برد و تاثیر آن این است که دشمنان عملکرد و حضور ما را رصد کرده و به دنبال کم‌رنگ نشان دادن حضور مردم هستند تا چنین القا کنند که مردم از انقلاب خود خسته شده‌اند و ما می‌توانیم با حضور خود نشان دهیم همواره بر سر عهد و پیمان با امام انقلاب و شهدا هستیم هر چند که گلایه‌مندی و مطالبه‌گری خودمان را داریم و تلاش می‌کنیم با همین مطالبه‌گری به انقلابمان کمک و آسیب‌های ایجاد شده را برطرف و ارکان انقلاب را تثبیت کنیم و با اصلاح خود و جامعه دفاع و تبلیغ عملی از انقلاب داشته باشیم تا نسل آینده خوبی‌های انقلاب را به چشم ببینند و از دل و جان همراه انقلاب باشند و هر کس در هر جایگاهی باید برای رشد انقلاب به خوبی کار کرده و با آسیب‌ها مقابله کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به زلزله روزهای گذشته در خوی و نیز کشورهای ترکیه و سوریه عنوان کرد: هر کدام در حد توان باید با همراهی ارگان‌های مسئول برای کمک رسانی تلاش کنیم و مشکلی از مشکلات آنها حل کنیم.

خطیب جمعه زاهدان به اشاره به مناسبت‌های پیش رو از جمله ۲۵ رجب، سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) را تسلیت گفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha