جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مسئول دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: تمام آیات قرآن کریم حتی آیات اخلاقی، اصرار بر عقلانیت دینی و پرهیز از هرگونه افراط‌گرایی دارند، ریشه بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها که مورد نکوهش است، کج اندیش بی‌دینی است، جهل مقدسی که باعث می‌شود در برابر امام می‌ایستند، شمشیر بر فرق امام می‌گذارند و ظهر عاشورا را رقم می‌زنند، بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در ساری، حجت‌الاسلام مهدی کریمی مسئول دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، روز گذشته در جمع نفرات برتر مسابقه کتاب‌خوانی زن در آیینه جلال و جمال، ویژه طلاب خواهر حوزه علمیه خواهران مازندران، اظهار داشت: ادعیه و فرازهای ماه رجب این را به ما می‌گوید که خداوند، بیش‌ از اندازه به بنده خود محبت می‌کند و فرصت‌های زیادی در اختیار او قرار می‌دهد، یکی از این فرصت‌ها ماه رجب است و ماه ظرفیت خواستن است، امام سجاد(ع) می‌فرمایند، شما ظرف علم باشید، علاوه بر اینکه دانشمند و فرهیخته می‌شوید، باید ظرف وجود شما نیز ظرف دانش و علم باشد.

وی افزود: آیت الله العظمی جوادی می‌فرمایند، با تبلیغ به ‌تنهایی، مشکل حل نخواهد شد، نیاز به ترجمان داریم، باید طوری باشد که حرف دقیق را بفهمیم و از دیگران خوب بشنویم، تا هم قدرت انتقال خوب داشته باشیم و هم خوب علم و دانش را فرا بگیریم، بنابراین اگر یک مرجع تقلید با کهولت سن، قلم به دست می‌گیرد، نشانگر رسالتی است که بر دوش دارد.

حجت الاسلام کریمی تأکید کرد: دین هم صورت و هم معنا دارد، صورت آن مناسک و آداب و عبادات است و عقلانیت و خردورزی اوج معنای دین است که در آیات و روایات و سیره بزرگان بسیار دیده می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۶۰۰ میلادی، برونو، فیلسوف مشهور در مرکزی‌ترین میدان روم، به‌علت اینکه در برابر کلیسای کاتولیک ایستادگی کرد و عقاید خود را مطرح کرد، زنده در آتش سوزانده شد، در این جریان پیرزنی هیزم به دست بر زبان خود نام خدا را می‌آورد و هیزم در آتش می انداخت، فیلسوف رو به او گفت، نفرین بر جهل مقدس‌ تو، جهل آن‌هایی که در برابر اهل‌بیت(ع) نیز ایستادند هم از همین جنس بود، جاهلان دین در برابر امیرالمومنین(ع) و حسین بن علی(ع) ایستادگی کردند، نماز خوان‌هایی که فقط صورت دین را داشتند اما معنای دین را نداشتند.

مسئول دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، تصریح کرد: تمام آیات قرآن کریم حتی آیات اخلاقی، اصرار بر عقلانیت دینی و پرهیز از هرگونه افراط‌گرایی دارند، ریشه بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها که مورد نکوهش است، کج اندیش بی‌دینی است، جهل مقدسی که باعث می‌شود در برابر امام می‌ایستند، شمشیر بر فرغ امام می‌گذارند و ظهر عاشورا را رقم می‌زنند، بسیار جدی است.

وی افزود: آیت‌الله العظمی جوادی آملی در بسیاری آثارشان در بحث عقلانیت و خردورزی تأکید دارند که شیعه گریه بیجا نمی‌کند، بلکه گریه برای بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی و جهالت است، همچنین ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن در موضوع عصر خرد، دنیا را گشت و عوامل رشد و انحطاط جوامع را نوشت تا درس عبرتی برای تاریخ شود که در آن آورده است، "خیلی جاها هم جهل و هم فقر وجود داشت، اما متوجه نشدم که جهل باعث فقر شده و یا فقر باعث جهل شد؟ "

حجت الاسلام کریمی افزود : از منظر دین، جهالت عامل ایجاد فقر در جامعه است و موجب فقر مالی، معنوی و فرهنگی می‌شود، در این برهه از زمان، اگر قرار است مطالعه داشته باشیم، باید از جهالت به هدایت دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: امروز فقط تبلیغ کارساز نیست، بلکه ما نیازمند ابزاری از جمله گفتمان سازی هستیم، حتی باید ملحدانه‌ترین نظرات را شنید، یعنی باید آستانه تحمل خود را افزایش دهیم، چون باید بشنویم و نسخه‌ای علمی از مکتب امام صادق(ع) را ارائه دهیم، باید تمرین کنیم اگر چیزی را نمی‌دانیم، بگوییم بلد نیستم و تحقیق می‌کنم.

مسئول دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، با بیان اینکه اسلام دین جهانی است و باید جهانی به آن بنگریم، گفت: نهضت امام حسین(ع) جهانی بود، باید گفتمان و درک یکدیگر و درک متقابل را ایجاد کنیم، تبلیغ پرمغز و گوش خوبی داشته باشیم و کرامت و عزت انسانی را رعایت کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha