دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ رحیم‌پور ازغدی یکی از ویژگی‌های طلاب تمدن ساز را جلب اعتماد مردم و حفظ این ارتباط بیان کرد و گفت: طلبه خدمتگزار مردم است؛ طلبه موفق تمدن ساز می‌تواند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شب گذشته در همایش «هویت و تمدن سازی روحانیت» در جمع اساتید حوزه‌های علمیه کشور در مجتمع فدک مشهد گفت: امروز برای روحانیت شیعه و حوزه‌های علمیه عصر حاضر یک دوره تاریخی مهم محسوب می‌شود؛ در هیچ عصری مطرح نبوده است که حوزه‌های علمیه و روحانیت در بالاترین جایگاه سیاسی و حکومتی نقش داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز طلاب به‌عنوان پیروان و ناشران مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کینه‌توزترین دشمنان و خالص‌ترین دوستان را دارند و حوزه و مرجعیت پرچم‌دار اسلام و شیعه نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان است.

وی با بیان اینکه شعار دین از سیاست جداست، شعار قرون‌ وسطایی است، اظهارکرد: کشیشان قرون‌وسطی به‌ظاهر می‌گفتند در سیاست کاری ندارند و مردم را به تقوا دعوت می‌کردند این در حالی بود که ثروت عمده مردم را کشیشان صرف می‌کردند و دستور قتل و غارت اموال مردم را می‌دادند و اغلب کلیساها پر از گناه بود.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه قرآن کریم درباره روحانیت ادیان گذشته افشاگری کرده است، خاطرنشان کرد: طلبه شیعه با نگاه تمدنی هیچ‌چیزی از دنیا را برای خود نمی‌خواه؛، الگوی طلاب در ارتباط با مردم و اقشار مختلف و در شرایط سخت انبیا هستند، حضرت محمد (ص) در هنگام تبلیغ دین به ایشان توهین می‌شد، سنگ می‌زدند و پیامبر (ص) بااین‌حال مردم را دعا می‌کردند.

وی توکل و تهذیب را از دیگر ویژگی‌های طلاب بیان کرد و ادامه داد: زهد به معنای نداشتن نیست، بلکه وابسته به چیزی نباشد، برای اسلام و ارزش‌های آن تلاش کند و به دنبال شهرت و قدرت نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برای تمدن سازی و نظام سازی باید دین بر اساس مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و قرآن کریم ترویج کرد، ادامه داد: آیات و روایات و فقه همه یک دستگاه فکری هستند که برای ساختن عبد صالح ایجادشده‌اند.

وی تصریح کرد: در فقه و روحانیت تمدن ساز در بُعد اول باید مانند انبیا به مردم خدمت و مردم را به دین‌داری دعوت کرد، لذا لازم است به سیره انبیا عمل کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه روحانیت در عصر حاضر، گفت: امروز هدف حوزه‌ها و طلاب نشر و تبلیغ ارزش‌های دین است.

وی ضمن انتقاد از ساخت مدارس علمیه ای که با ویژگی‌های ساده زیستی طلاب و روحانیت مغایرت دارد، افزود: در حالی مدارس مدرن ساخته می‌شود که وضعیت معیشتی و مالی طلاب خوب نیست و بسیاری از شرایط مالی سطح پایینی برخوردارند.

رحیم‌پور ازغدی یکی دیگر از ویژگی‌های طلاب تمدن ساز را جلب اعتماد مردم و حفظ این ارتباط بیان کرد و یادآور شد: طلبه خدمت‌گزار مردم است؛ طلبه موفق تمدن ساز می‌تواند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه آنچه امروز به دست حوزه‌های علمیه و طلاب رسیده است، تلاش قرن‌ها علمای اسلام بوده است، اظهار داشت: 44 سال است در 22 بهمن مردم به‌فرمان ولایت فقیه و مرجعیت و روحانیت به خیابان‌های می‌آیند و با حکومت اسلامی اعلام همبستگی می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha