شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ مردم این منطقه از گذشته‌های دور سنت حسنه‌ای به نام «هم خرجی» داشته‌اند؛ صندوق قرض الحسنه مسجد صاحب‌الزمان(عج) هم با الگوبرداری از این رسم زیبا، شکل گرفت؛ در سختی‌ها و مشکلات و همچنین مراسم عزا، عروسی و...، اهالی محله می‌توانند از منابع صندوق استفاده کنند.

خبرگزاری حوزه - سیستان و بلوچستان/ حجت الاسلام قدرت نژاد، امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهرستان زهک از توابع استان سیستان و بلوچستان است و ۱۴ سال سابقه تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی در بنیاد علوی، اداره اوقاف و... را در کارنامه خود دارد و هم اکنون دو سالی است که در شهرستان زهک مشغول فعالیت است و با مطالبه‌گری‌هایش توانسته بخشی از مشکلات این منطقه را برطرف سازد.

بهره‌برداری از صندوق قرض الحسنه «هم‌خرجی» | اجرای طرح «از مردم برای مردم»

حل مشکل جاده با مطالبه گری در بدو ورود

جاده‌ای که به شهرستان زهک منتهی می‌شود، نامناسب و خاکی بود و همین موجب شد تا ماشین حاج آقا قدرت نژاد در بدو ورود در جاده گیر کند و متوقف شود که همین اتفاق زمینه ساز آغاز مطالبه گری و حل مشکلات این منطقه توسط این روحانی دغدغه‌مند شد.

این طلبه فعال، همان لحظه فیلمی کوتاه از اوضاع جاده و گیر کردن ماشین تهیه می‌کند و برای امام جمعه شهرستان ارسال می‌کند و با تماس و پیگیری از شهرداری، مشکل آسفالت جاده را در کمترین زمان ممکن برطرف می‌سازد و با این اقدام خود، انگیزه و روحیه مطالبه گری مردم این منطقه را افزایش می‌دهد.

بهره‌برداری از صندوق قرض الحسنه «هم‌خرجی» | اجرای طرح «از مردم برای مردم»

ایجاد صندوق همدلی در مسجد

این روحانی دلسوز همچنین با ایجاد کارگروه‌های مختلفی همچون کارگروه اقتصادی، اجتماعی، عبادی، فرهنگی و ... در مسجد سعی در توسعه این فعالیت‌ها و خدمتگزاری به مردم دارد.

مردم این منطقه از گذشته‌های دور سنت حسنه‌ای به نام «هم خرجی» دارند که در این اقدام صندوقی را تشکیل داده‌اند و ماهیانه مبلغی به این صندوق واریز می‌کنند و در زمان سختی و مشکلات یا برگزاری مراسمات عزا و عروسی و ... از منابع این صندوق استفاده کرده و مراسم عزا یا عروسی خود را برگزار می‌کنند.

صندوق قرض الحسنه مسجد هم در راستای الگو برداری از این طرح ایجاد شد و مردم ماهیانه مبالغی را به این صندوق واریز می‌کنند که از نتایج خوب آن این است که در طول یکسال، با بخشی از درآمد این صندوق دو اسپیلت به مبلغ هر کدام ۴۵ میلیون تومان برای مسجد خریداری شده است.

احیای مدرسه‌ای که فعالیت نداشت

همچنین مدرسه کوثر این شهرستان که برای احداث آن مبلغی حدود ۷ میلیارد تومان هزینه شده بود، اما مدت‌ها افتتاح آن به دلیل ایجاد موانعی از سوی برخی از ارگان‌ها به تأخیر افتاده بود با ورود حاج آقا قدرت نژاد و مطالبه گری او از نماینده و شورای شهر و شهردار و ... این مدرسه احیاء و پذیرای تعداد زیادی دانش‌ آموز شد.

اجرای طرح از مردم برای مردم و شناسایی نیازمندان واقعی

این روحانی پر تلاش همچنین در ماه مبارک رمضان در زمینه دستگیری از نیازمندان منطقه، با تبیین احادیث و روایات معصومین علیهم السلام پیرامون کمک به هم‌نوعان و همسایگان، باعث شکل گیری فعالیتی مردمی با عنوان «از مردم برای مردم» شد که در این طرح هر فردی در میان اطرافیان و همسایگانش، افراد کم برخوردار یا نیازمند را شناسایی و علاوه بر کمک‌هایی که در حد توانش به آنان می‌کرد با معرفی آنان به مسجد، زمینه ساز کمک‌های معیشتی و ... از سوی این پایگاه اجتماعی به آنان شد.

بهره‌برداری از صندوق قرض الحسنه «هم‌خرجی» | اجرای طرح «از مردم برای مردم»

این روحانی دلسوز افزون بر این با ارائه طرحی به خیرین و مجموعه‌هایی همچون سپاه و بنیاد علوی از آنان درخواست کرد که با جمع آوری یک بانک اطلاعاتی از همه نیازمندان منطقه، مستمندان واقعی را شناسایی کنند تا کمک‌ها به صورت عادلانه بین نیازمندان تقسیم شود.

او هم اکنون ۵۰ خانواده نیازمندی که در همسایگی مسجد قرار دارند و توسط خود مردم شناسایی و تأیید شده‌اند را تحت پوشش قرار داده است.

کمک به اشتغالزایی

این امام محله همچنین در زمینه پرورش مرغ محلی، بلدرچین، قارچ، اُردک، بوقلمون، گوسفند، شتر مرغ و ...توانسته اشتغالزایی کند. در جهت ایجاد اشتغال برای بانوان بی‌سرپرست و نیازمند نیز، اقدام به خرید دستگاه خمیر زنی و تنور گازی کرده، تا با پخت نان محلی توسط این بانوان، سفره خانواده‌ها را گرم و لبخند رضایت را بر لبان آنان بنشاند.

بهره‌برداری از صندوق قرض الحسنه «هم‌خرجی» | اجرای طرح «از مردم برای مردم»

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha