دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: منشور روحانیت در حقیقت چکیده تحلیل و نکته امام راحل درباره روحانیت، حوزه های علمیه و دل نگرانی ایشان در مورد آنها و انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط در همایش منشور روحانیت در مشهد با اشاره به اهمیت ویژه توجه به تحلیل، رفتار و گفتار امام خمینی ره در سال های ۶۶ تا ۶۸، منشور روحانیت را از جمله مطالب مهمی خواند که محتوایی راهبردی درباره انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه این منشور چشم انداز بلندی را پیش روی روحانیت ایجاد می کند که سرشار از پیام و راهنماست، گفت: منشور روحانیت در حقیقت چکیده تحلیل و نکته امام راحل درباره روحانیت، حوزه های علمیه و دل نگرانی ایشان در مورد آنها و انقلاب اسلامی است.
مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن ابراز لزوم بررسی شرایط و وضع زمان صدور پیام امام خمینی ره به روحانیت، توضیح داد: امام راحل خطر نفوذ در میان روحانیت را درک کردند و این پیام پس از دوران دفاع مقدس صادر شد. در آن زمان، برخی علیه دستاوردهای انقلاب سخن می گفتند و از طرفی بعضی روشنفکران، برای نتیجه انقلاب و زیر سوال بردن امور مختلف مرتبط با آن، مطالبی بیان می کردند.
وی افزود: امام خمینی ره متوجه بودند که جدایی روحانیت از سیاست و دوری از تفکر انقلابی بزرگترین خطری بود که امکان داشت اتفاق بیفتد؛ ایشان در پیام خود صریحا می فرمایند که دوری حوزه ها از انقلاب و نظام اسلامی، خطر سنگینی است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به تعابیر امام خمینی ره در منشور روحانیت درباره بخشی از روحانیون متحجر و نیز التقاط اشاره کرد و در ادامه از محور تاریخی حضور روحانیت در انقلاب اسلامی و از جریان جدایی دین از سیاست و دوری از انقلاب گفت که برخی در سال ۶۷ و ۶۸ اینگونه مطالبی را مطرح می کردند.
حجت الاسلام و المسلمین خیاط با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی، جریان تحجر را با ویژگی دوری دین از سیاست، نادیده گرفتن روحانیت سیاسی و خارج دانستن ایشان از اسلام عنوان و تصریح کرد: این خطر را دشمن به طور کامل درک می کند که برای مبارزه با روحانیت، هرچند استفاده از روشنفکری تاثیر دارد ولی موثرترین جریان علیه کارایی ایشان، متحجران هستند.
وی با اشاره به ابتکار عمل امام خمینی ره در نامگذاری روز قدس که آن را به صدر جریان دنیای اسلام آورد و همگان را متوجه خطر رژیم صهیونیستی کرد، گفت: البته عده ای از متحجران می خواستند سطح آن را در حد یک مسئله داخل فلسطین پایین بیاورند و به طور دیگری نشان دهند.
حجت الاسلام و المسلمین خیاط ابراز کرد: همچنین، وحدت همه ارکان و طوایف مسلمانان می تواند پیش‌برنده اهداف انقلاب اسلامی در جهان باشد؛ ابتکار هفته وحدت در همین راستا است اما جریانی متحجر علیه آن حرکات دیگری را به منظور اختلاف افکنی دنبال می کرد و در پازل دشمن بود.
وی تصریح کرد: از این رو خطر این افراد بسیار مهم است و به همین علت منشور روحانیت ارزش زیادی دارد و باید بارها خوانش شود؛ امام خمینی ره به عنوان یک شخصیت مبارز، انقلابی اصیل و در تراز یک مرجع دینی وارسته، آنها را به خوبی معرفی می کند.
مدیر حوزه علمیه خراسان به خطر جدایی دین از سیاست اشاره کرد که رهبر کبیر انقلاب اسلامی با تعابیر خاصی از آن یاد می کند. ایشان در منشور روحانیت به این امور یادآوری می کنند که برخی می خواهند حماقت را به اسم مقدس بودن در ذهن ها جا بندازند.
وی با اشاره به خطر منزوی کردن طلاب بصیری که در دوران انقلاب و نظام و جبهه زحمت کشیده اند، اظهار کرد: باید کوشش این افراد را مطالعه کرد زیرا در دوران پهلوی که ابتدا هیچ روزنه امیدی برای پیروزی نبود، ایشان تلاش و مبارزه کردند.
حجت الاسلام و المسلمین خیاط افزود: امام خمینی ره در این منشور به شاخص های روحانیت اصیل که در همه تاریخ اثرگذار بوده و اسلام را حفظ کرده است و در آینده نیز همان باید باشد، توجه می دهند.
قناعت، شجاعت، صبر، زهد، عدم تعلق به تجملات دنیا و قدرت ها، احساس مسئولیت به توده مردم و مردمی بودن، پرهیز از تحجرگرایی، آشنایی با مسائل سیاسی روز، بصیرت و فهم درست از جریان ها، پایبندی به سیره سلف صالح و فقه جواهری که بهترین روش فهم اسلام و در مقابل جریان های التقاطی و روشنفکری است، شاخص هایی می باشد که مدیر حوزه علمیه خراسان برگرفته از منشور روحانیت از آن نام برد.
غرق شدن حوزه ها در احکام فردی و عبادی و غفلت از احکام اجتماعی سیاسی اسلام، پذیرفتن تفکر جدایی روحانیت از سیاست، فضیلت شمردن تقدس مآبی، سرایت تفکر اهل جمود در طلاب جوان، فاصله گرفتن از زمان شناسی و علومی که برای فهم اسلام در این زمان لازم است، اختلاف در میان حوزویان با جناح بندی های سیاسی و یا قرار دادن طلاب جوان در مقابل جریان اصیل روحانیت، بی توجهی به پرسش های جامعه و پاسخ ندادن به آنها و کناره گیری از مسئولیت های اجتماعی و اجرایی در نظام اسلامی، از دیگر آسیب هایی است که مدیر حوزه علمیه خراسان از بیان امام خمینی ره در منشور روحانیت به آن اشاره کرد.
وی دقت نکردن روحانیت به این مسائل را موجب نفوذ دشمن دانست که امام خمینی ره به آن اشاره می‌کنند که حوزه علمیه از کارآیی خود انداخته و نه تنها پشتیبانی برای نظام اسلامی باشد بلکه در پیشبرد اهداف آن نیز مانع تراشی خواهد کرد.
در این همایش ضمن تقدیر از مرحوم حجت الاسلام و المسلمین اسدی،‌ نشست های تخصصی با موضوع منشور روحانیت و نقش طلاب در تحقق آن و تبیین اسناد مبارزات انقلابی علمای حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha