دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کرسی آزاد اندیشی تحلیل منطقی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی(ره) در مدرسه علمیه طالبیه تبریز

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با عنوان «تحلیل منطقی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی(ره) با پلورالیزم معرفتی» در مدرسه علمیه طالبیه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه طالبیه تبریز، کرسی آزاد اندیشی با عنوان تحلیل منطقی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی(ره) با پلورالیزم معرفتی امروز با ارائه حجت الاسلام حسن محمدزاده از استاد حوزه علمیه تبریز و ناقد حجت الاسلام علی نعمتی استاد مدرسه علمیه طالبیه تبریز در محل مدرس دیانت این مدرسه علمیه برگزار گردید.

حجت الاسلام حسن محمدزاده استاد حوزه علمیه تبریز در این کرسی آزاداندیشی مطالب خود را در سه سطح کلی بیان کرد: ۱. نقد تمدن غرب به عنوان کبرای قضیه ۲.مفهوم شناسی پلورالیزم معرفتی و ادراکات اعتباری ۳. پاسخ به سؤال اصلی (نسبت ادراکات اعتباری با پلورالیزم معرفتی)

وی ادامه داد: فلسفه غرب با نگاه اومانیستی و جهان بینی احساسی، همه چیز را خلاصه در ماده کرده و انسان را به عنوان محوری ترین موجود جهان هستی معرفی می کند، اما در فلسفه اسلامی، خدا، محور جهان هستی است.

استاد مدرسه علمیه طالبیه تبریز با انتقاد از کسانی که بدون توجه به مبانی تمدن غرب، بین اندیشه های اندیشمندان اسلامی و غربی، این همان انگاری می کنند، بیان داشت: چه ضرورتی دارد برای گفتن هر سخن نویی، سراغ فرهنگ و تمدن غربی رفته و بخواهیم با مبانی اومانیستی و ماتریالیستی فلسفه غرب، برای دو ساحت معرفت و تربیت نسخه پیچی کنیم؟

وی با استناد به سخنی از پروتاگوراس گفت: او می گوید: «انسان مقیاس همه چیز است؛ مقیاسِ هستیِ چیزهایی که هستند و مقیاس نیستیِ چیزهایی که نیستند». آیا این سخن نمی تواند حاکی از اندیشه اومانیستی بوده و به تفکر نسبیت معرفتی دامن زند؟

حجت الاسلام محمدزاده، با اشاره به طور کلّی ادعای استلزام ایندو نظریه با دو مشکل اساسی مواجه است: تفاوت حدّی و تفاوت حدودی. تفاوت حدّی به این معناست که اصل نسبیت و تحوّل معرفتی در ادراکات اعتباری و در ساحت علم منتفی است، در حالیکه تحوّلخواهی و نسبیت، وصف ذاتی پلورالیسم معرفتی است. تفاوت حدودی نیز بهاین معناست که بر فرض پذیرش نسبیت، قلمرو موضوعی ادراکات اعتباری محدود است و نمیتوان با این مقدار از نسبیت، نسبیت همه معرفتها را نتیجه گرفت. اثر این دو تفاوت حدی و حدودی، مشکل لزومی خواهد بود. .

حجت الاسلام علی نعمتی استاد مدرسه علمیه طالبیه تبریز پس از ارائه مقاله حجت الاسلام محمدزاد، به نقد این مقاله پرداخت.

وی پس از بیان ویژگی های مقاله و پذیرش اصل نظریه نویسنده، به اشکالات روشی مقاله در مواجهه با مسئله پرداخت.

از دیدگاه ناقد راه حل جلوگیری از نسبیت معرفت در ادراکات اعتباری توجه به ضرورت وحی و اعتبارات شارع می باشد.

جلسه مذکور پس از پرسش برخی از حضار و پاسخ های نویسنده مقاله پایان پذیرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha