دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انتخابات پنجمین دوره شورای سیاستگذاری

حوزه/نهمین نشست مدیران کتاب‌خانه‌های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی استان قم «مکتا»، به همراه رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه‌ای لیبرا و انتخابات پنجمین دوره شورای سیاستگذاری این مجمع برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نهمین نشست مدیران کتاب‌خانه‌های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی استان قم «مکتا»، به همراه رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه‌ای لیبرا و انتخابات پنجمین دوره شورای سیاستگذاری این مجمع در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

جلسه رونمایی از اولین نرم‌افزار کتابخانه‌ای پیاده‌سازی شده بر اساس استاندارد آر. دی. اِی و همچنین انتخابات پنجمین دوره شواری سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم «مکتا» با حضور رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این جلسه مهدی محمدی شجاعی، دبیر مکتا و مدیر کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به پاس یک دهه همراهی افرادی که از ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ که ایده تاسیس مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم در کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب شکل گرفت تا به امروز که مکتا به نهالی تنومند تبدیل شده و نقش و جایگاه خودش را در استان و فرا استان پیدا کرده است تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: از اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته‌های تخصصی مکتا، که در برگزاری نشست‌های فصلی و برنامه‌ریزی جهت پیشبرد چشم‌انداز ۱۴۰۴مکتا، دبیرخانه را همراهی کردند و نیتجه‌بخشی از این تلاش‌ها را امروز در رونمایی از نرم‌افزار کشف و بازنمود دانش لیبرا می‌توان دید، کمال تشکر و امتنان را دارم.

در ادامه انتخابات پنجمین دوره شورای سیاستگذاری مجمع کتاب‌خانه‌های تخصصی استان قم برگزار شد و حاضران به منتخبان‌شان رای دادند.

در ادامه اسماعیل راهنورد، مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی و مسئول کمیته پرتال مکتا بیان کرد: از زمانی‌که این مجمع تشکیل شده است، ما همکاری‌های زیادی را از سوی مدیران کتابخانه‌های قم دریافت کرده‌ایم. به‌همت این عزیزان و موافقت برخی از اعضا در خصوص کمیته پرتال، بنا شد سایتی داشته باشیم. این سایت ایجاد و درگاه مشترکی برای آن تعبیه گردید تا دوستان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

وی گفت: ما دو کار را با عنوان کتابخانه‌های مکتا و کتابخانه آیت‌الله بروجردی شروع کردیم. حدوداً ۲۰۷ جلسه تاکنون تشکیل شده است تا بحث‌های مقاله‌نویسی، نمایه‌نوسی و … برگزار شود و محتوای این جلسات از طریق وبگاه مجمع منتشر شده است. در بحث تاریخ شفاهی کتاب‌خانه‌ها، ما از مدیران و تجربیات آنها بسیار بهره بردیم.

مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی اظهار کرد: ایده اینکه چطور می‌شود، یک نرم‌افزاری داشته باشیم که بتوانیم همه خصوصیات کتابخانه‌ها را در نظر بگیریم بسیار حائز اهمیت است لذا بالاخره توانستیم به‌همت دوستان و گروه نرم‌افزاری این مهم را به سرانجام برسانیم

در ادامه رحمت‌الله فتاحی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد که به‌صورت آنلاین در جلسه حضور داشت بیان کرد: ارزش و استراتژی‌های خلق ارزش بسیار مهم بوده و آمادگی برای خلق ارزش اهمیت ویژه‌ای دارد و ارزش یعنی بالابردن کیفیت فرآیندها و این کیفیت می‌تواند بر فعالیت‌های کتابداران تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی افزود: ارزش افزوده ما باید داده‌ها، اطلاعات، دانش و کالاهای با قابلیت ارزش افزوده باشد. برخی از نمونه‌های دارای ارزش افزوده در کتابخانه‌ها مانند اشتراک منابع، همکاری و اشتراک در سازماندهی، راه‌اندازی پایگاه‌های اطلاعاتی و خدمات، آموزش و … است که می‌تواند به ما در پیشبرد اهدافمان کمک کند.

وی گفت: برخی از ارزش‌های آمیخته در کتابخانه‌ها مانند کارکنان، منابع، فضا و خدمات، کاربران، برنامه‌ها، تجربه‌ها و … ارزش‌های حیاتی ما هستند. می‌توانیم حتی از کاربران خود نیز دانش کسب کنیم. دانش برای آنها و برای ما مهم است. برای جریان اشتراک داده و دانش می‌توانیم از مراکز محلی به مراکز علمی، از کتابداران به کاربران، از مراکز علمی به مراکز محلی و … دانش کسب کنیم.

وی افزود: همچنین از طریق آموزش کتابداران می‌توان خلق ارزش و در هر مرحله آنچه بالقوه و بالفعل است را کشف کرد. باید این ارزش‌ها را تدوین کنیم و این تدوین باید به‌صورت تدوین استراتژی سیستمی یا همان ارزش‌آفرینی مشترک باشد.

در ادامه جلسه سیدمهدی طاهری، مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه و رئیس کمیته فنی مکتا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه طی دو بخش گزارشی از روند تشکیل نرم‌افزار کتابخانه‌ای لیبرا خبر داد. بخش اول گزارش مربوط به کمیته فنی در قالب یک داستان بیان شد و بخش دوم در مورد فرآیند مشاوره و کمکی که کمیته فنی در توسعه نرم‌افزار داشتند. بخش اول که مربوط به زیرساخت‌های به‌روز نشده بود.

وی گفت: امکانات فعلی جواب‌گوی کاربران هوشمند ما نیست و باید تغییراتی صورت بگیرد. به‌همین جهت با شرکتی قراردادی بسته شد تا محصولی دانش‌بنیان برای دسترسی کتابداران و پژوهشگران قرار بگیرد. بزرگترین چالش در این زمینه این بود که نمی‌شد تمام اطلاعات یک سازمان را در اختیار یک شرکت قرار داد. به‌همین جهت باید می‌دانستیم که چطور اطلاعات را پیاده سازی کنیم.

در ادامه نتیجه انتخابات شورای سیاستگذاری مکتا به شرح زیر اعلام شد:

محسن ملک لی از کتابخانه تخصصی فقه و اصول ۳۵ رای

مهدی محمدی شجاعی از کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب ۳۳ رای

اسماعیل راهنورد از کتابخانه آیت الله بروجردی (مسجد اعظم) ۳۲ رای

صادق آزرم از کتابخانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۳۰ رای

محمد شبستری از کتابخانه تخصصی ادبی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی ۳۰ رای

هادی اندیشه از کتابخانه آیت الله گلپایگانی ۱۷ رای

محمد عباسی از کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه (س) ۱۵ رای

آقایان بهروز همایی از کتابخانه مرکز تحقیقات حکومت اسلامی و احمد عابدی از کتابخانه جامعه المصطفی(ص) نیز عضو علی البدل انتخاب شدند. آقای مختار شمس الدینی نیز از کتابخانه مجمع جهانی اهل بیت به عنوان بازرس مکتا انتخاب شدند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha