دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زلزله ترکیه

حوزه/ هیئتی از سوی آیت­ الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در کشور ترکیه با هدف عرض تسلیت و نیز اعلام آمادگی حوزه ­های علمیه جهت هرگونه خدمت­ رسانی به زلزله ­زدگان کشور برادر و همسایه و امتداد بین­ المللی این مأموریت الهی حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حوزه های علمیه تشیّع در راستای رسالت های الهی و انسانی خویش، همواره در صحنه های گوناگون، در کنار مردم داغدیده و مصیبت زده قرار داشته است که نمونه بارز آن در سالهای اخیر، حضور پررنگ و بسیار مؤثر روحانیت خدوم و جهادی در مبارزه با بیماری کرونا بوده است. در همین راستا، حضور هیأتی از سوی حوزه‌های علمیه و به‌ویژه آیت‌الله اعرافی در کشور ترکیه با هدف عرض تسلیت و نیز اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه جهت هرگونه خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان کشور برادر و همسایه، امتداد بین‌المللی این مأموریت الهی را نشان داد.

در این سفر، هیأتی چهار نفره به ریاست حجّت الاسلام محمّدصادق امین دین، مدیرکل اروپا-امریکا و مدیر دفتر ادیان و مذاهب حوزههای علمیه جهت عرض تسلیت و همچنین بررسی راهکارهای خدمت‌رسانی در عرصه‌های متنوعی چون امداد و نجات، تجهیز و تدفین، تأمین برخی اقلام مورد نیاز و ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به نمایندگی از حوزه‌های علمیه عازم کشور ترکیه شدند.

برنامه ها

ملاقات با آقای جواد معبودی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول؛ 

در این جلسه صمیمی حجّت الاسلام محمّدصادق امین دین، به تشریح اهداف این سفر پرداخت و نسبت به تمهید اقدامات مناسب حوزه‌های علمیه درجهت کاهش آلام مردم مصیبت زده ترکیه ابراز آمادگی نمود.

بازدید از مؤسسه فرهنگی کوثر و ملاقات با مسئولین آن؛

در این بازدید، مسئولین مؤسسه فرهنگی کوثر، ضمن خوش‌آمدگویی اظهار داشتند: اظهار همدردی و «بنی آدم اعضای یک پیکرند» را عملاً انجام دادید. من هم زلزله خوی را تسلیت عرض می‌کنم. وی در ادامه ضمن تشریح ابعاد زلزله، عمق فاجعه را بسیار زیاد دانست و افزود: همکاری، برادری و همدردی دو کشور ایران و ترکیه همیشه باید اهمیت داده شود و هرچه تلاش در ایجاد برادری شود ارزش دارد. 

یکی از مراکزی که می‌تواند این در این قضیه موثر باشد، حوزه‌های علمیه است که در ترکیه دیانت و در ایران حوزه‌های علمیه است که باید این همکاری را داشته باشند. از نظر روانی تاثیری که لحظات زلزله روی مردم گذاشته زیاد است و علیرغم اینکه در ترکیه هم حمایتهای روانشناسی دارند، اما مشاوره اسلامی کم است. ما از قبل از انقلاب دیدیم که همیشه روحانیت در خط مقدّم بوده و امتحان را خوب پس داده و لذا از جلسات مشاوره بحران استقبال میکنیم. همچنین باید به صورت واقعبینانه روی کارهایی که می کنید، در ترکیه و ایران تبلیغ شود تا کسانی که میگویند نه غزه نه لبنان، ببینند کمک ها فقط آنجا نمی رود، بلکه به ترکیه‌ای که برای تفریح به آنتالیای آن می روند هم ارسال میشود.

اینکه حوزه به این امر توجه کرده، خیلی جالب است و فکر میکنم این اولین‌بار است که حوزه مستقل از دولت ایران این کار را کرده و حتی اگر کاری هم انجام نشود، صرف این اقدام حوزه موجب برکات است و این امر باید ادامه یابد و این ارتباط حوزه با بدنه مردم و اهل سنت حفظ شود. اگر برای ما دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش مشاوره بحران اجراء شود بسیار مورد نیاز است. همچنین به محتوای مناسب رسانه‌ای در رابطه با زلزله نیاز داریم تا پس از صداگذاری در تلویزیون پخش کنیم. 

برگزاری دوره تخصّصی مشاوره بحران؛

در این سفر، دوره تخصّصی مشاوره بحران پس از ارسال فراخوانی در شهر استانبول و شهرهای دیگر، توسط جناب حجّت الاسلام والمسلمین رضا مهکام، رئیس انجمن مشاوره و روانشناسی اسلامی ایران و عضو هیأت اعزامی برای تعداد قابل توجهی از برادران و خواهران بومی در چهار جلسه برگزار گردید.

ملاقات با آقای دیدبان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول؛

وی ضمن خیرمقدم، آموزش مشاوره بحران به بومی‌ها را توسط حوزه، کار شایسته ای دانست.

بازدید از مجموعه جابر، زینبیّه و ملاقات با برخی مسئولین آن؛

در این ملاقات صمیمی، مسئولین ضمن تشکر بسیار از ابراز همدردی و تسلیت مدیر حوزه‌های علمیه و آرزوی سربلندی کشور عزیز ایران و دعا جهت رفع مشکلات اقتصادی، از جمهوری اسلامی جهت کمک‌های بسیار، تشکر نمود و احداث بیمارستان سیار در منطقه آدیامان را موجب تلطیف احساسات دانست.

از جهتی هم به دلیل عدم بازتاب کمکهای ایران در شبکه‌های اصلی ترکیه داده ابراز تأسف و ناراحتی نموده و سپس به ارائه گزارشی از فعالیتهای مجموعه جابر از جمله ارسال ۲۴ تریلی خوراک، پوشاک، نان‌های محلی و... و نیز اعزام جوانان به منطقه پرداخت و افزود: ارتش و سپاه جمهوری اسلامی که در آدیامان بیمارستان و خیمه هایی برای زلزله زدگان برپا کردند که وزیر خارجه و رئیس هلال احمر ما خیلی خوشحال شدند. تا حدودی در مطبوعات ابهام‌زدایی کردیم و گفتیم ایران هم در این حادثه ورود کرده است و بیمارستان بسیار مجهّز ایران موجب افتخار ما شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهید زنده IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    12 21
    جمع کنید این مسخره بازی ها رو! مگه این حوزه صاحب نداره حساب و کتاب نداره که از هر بهونه ای برای سفر خارج از کشور سوء استفاده می کنید!! حیف پول بیت المال نیست که خرج این سفرها میشه؟ به والله باید روز قیامت جواب بدید. آخه حوزه واقعا چه نقشی می تونه در زلزله ترکیه ایفا کنه که هیئت اعزام می کنه!! همش جلسات تشریفاتی و دور همی و اتلاف بیت المال. من به عنوان یک طلبه که نه به عنوان یک شهروند راضی نیستم. مدیونید اگر نظر من رو منتشر نکنید.
  • حمیدی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    17 10
    چقدر زیباست که تقریب را که همیشه شعار رهبری و بزرگان ما بوده عملا نشان دادید و بدون نظر به اینکه اکثر مصیبت دیدگان زلزله غیر شیعه بودند، برادرانه در صحنه حاضر شدید و حوزه را سربلند کردید
  • شیخ طاهر IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    10 19
    اتفاقا به نظر من هم این قبیل سفرها فقط دستاورد شخصی داره و هیچ دستاورد حقیقی و سازمانی نداره، مضافا بر اینکه این سفر غیر ضروری و جلساتش هیچ عکسی نداشته که منتشر بشه؟ عکسی که گذاشتید بی ربط نیست؟ حق بدید شک کنیم که هدف از این سفر و کلا این مدل خبر نویسی تبلیغ یه آدم خاص باشه، نمی دونم حواستون هست یا نه، ولی ما حواس مون هست که با مدل تولید خبرتون شأن خبرگزاری رو از جایگاه حوزه های علمیه به محل اخبار گروه یا فرد خاص تنزل دادید.‌ خیلی وقته.. التماس کمی تفکر..
    • ایوبی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      17 8
      چقدر با حقد و کینه و حسادت و تنگ نظری صحبت میکنید از یک طلبه اینگونه نظر دادن بعید است به نظرم شما طلبه نیستید
  • کنارتم هم وطن! CA ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    5 5
    در این گزارش:«همچنین باید به صورت واقعبینانه روی کارهایی که می کنید، در ترکیه و ایران تبلیغ شود تا کسانی که میگویند نه غزه نه لبنان، ببینند کمک ها فقط آنجا نمی رود، بلکه به ترکیه‌ای که برای تفریح به آنتالیای آن می روند هم ارسال میشود.» همچنین باید به صورت واقعبینانه روی کارهایی که میکنیم تبلیغ شود که واقعا سلیمانی ها چه کار میکنند! در نماز جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸، امام خامنه ای گفتند🔺:« سپاه قدس یک نیرویی است که با سعه‌ی صدر به همه جا و همه کس نگاه میکند. رزمندگان بدون مرزند؛رزمندگان بدون مرز. رزمندگانی که هرجا نیاز باشد، آنها در آنجا حضور پیدا میکنند؛کرامت مستضعفان را حفظ میکنند،خود را بلاگردان مقدّسات و حریمهای مقدّس میکنند. سپاه قدس را به این چشم نگاه بکنیم، آن وقت، همینها، همین کسانی که با جان خودشان، با همه‌ی توان خودشان به کمک ملّتهای دیگر و ضُعَفای اطراف منطقه که در دسترس آنها است میروند، همینها سایه‌ی جنگ و ترور و تخریب را از کشور خودمان هم دور میکنند و دفع میکنند. میهن عزیز ما یک بخش مهمّی از امنیّتش محصول کار همین جوانان مؤمنی است که در زیر فرماندهی سردار شهید عزیزمان سالها کار کردند، تلاش کردند؛ اینها امنیّت‌آورند، برای کشور هم اینها امنیّت می‌آورند؛ بله، به کمک فلسطین و غزّه و دیگر مناطقی که به وجود آنها نیاز هست میروند امّا برای کشور خودمان امنیّت ایجاد میکنند.»« آن فریب‌خوردگانی که یک روزی فریاد زدند «نه غزّه، نه لبنان»، آنها نه فقط جانشان را فدای ایران نکردند، حتّی حاضر نشدند راحتی خودشان و منافع خودشان را هم در راه کشور فدا کنند؛ آن کسی که جانش را فدای 🇮🇷 کرد باز همین شهید سلیمانی‌ها بودند؛ اینها بودند که در زمانی که نیاز به دفاع از کشور بود، جان خودشان را کف دست گرفتند و به میدان جنگ رفتند از کشور دفاع کردند، از 🇮🇷 دفاع کردند؛ اینها هستند که میتوانند ادّعا بکنند که دفاع میکنند از امنیّت کشور، از امنیّت ملّت؛ همین فداکاری و اخلاص اینها است که در همه‌ی مراحل، این جور بوده.»🔺جانم فدای رهبر و سردار! شهید سردار حسین همدانی گفته بودند:«من اگر یک روزی در آمریکا هم فردی مورد ظلم واقع بشه، من وظیفه خودم میدونم که اونجا برم بهش کمک بکنم.» سلام بر شما شهیدان! شهیدان زنده! و به آنان که در راه خدا کشته می شوند مرده نگویید! کنارمونند! کنارتم هم وطن (https://tn.ai/2856122)(https://irna.ir/xjLP4g)!🇮🇷🌏🇵🇸
  • حاج مهدی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    18 7
    تصور من این است که حوزه خیلی زودتر باید وارد عرصه های مختلف بین المللی میشد و چنین برنامه هایی، نویدبخش آینده‌ای روشن تر خواهد بود. خدا قوت
  • سید IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    11 1
    سلام علیکم این امر نباید فراموش شود که اسلام حد و مرزی ندارد مگر در حق و باطل؛ در پیمودن مسیر حق مواسات و همدلی از پایه های اساسی است که می باید به عنوان پیشران حق طلبی قرار گیرد وقطعا موجبات یدخلون فی دین الله افواجا خواهد بود. حضور در این سفرو نیز برنامه هایی از این دست نه تنها لازم بلکه واجب است و حوزه های علمیه با طراحیچنین فعالیتهایی در آغاز راه و ماموریت ذاتی خود قرار دارند که باید «طبیب دوار بطبه» باشند و روشنی بخش جوامع و محافل . شکر الله مساعیهم