چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: ما الزامی نداریم که چراغ برات را محدود کنیم. این یک سنت اصیل مشهدی است و هیچ منافاتی با نیمه شعبان ندارد زیرا میسر است که مردم هم‌زمان برای اموات خود نذورات پخش کنند و فردای چراغ برات، در نیمه شعبان هم برای امام زمان(عج)، آش نذری بپزند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌ الهدی، در دیدار با اعضای ستاد برگزاری اجتماع مهدویون در نیمه شعبان که به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مسئله قرب ظهور به معنای زمینه‌سازی برای فرج امام زمان(عج) با متوجه ساختن قلوب مردم به شخصیت حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) معنا پیدا می‌کند و بر همین اساس است که سال‌به‌سال، نیمه شعبان ما باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.

وی افزود: خدمتگزاری به ساحت امام زمان(ع) باید متناسب با شرایط روز باشد. کسی می‌تواند به توفیق نوکری امام عصر(عج) نائل شود که بر مبنای نیاز روز جامعه اسلامی به درد حضرت صاحب‌الزمان(عج) بخورد. این مسئله منافاتی با درجات دانش، کرامات و معنویت ندارد اما فقیه یا عام، پیر یا جوان، کسی می‌تواند خادم امام زمان(عج) باشد که متناسب با اقتضای روز، ناشر فرهنگ مهدویت در جامعه باشد و از دانش‌آموز اول دبستان تا استاد دانشگاه، قلوب آحاد مردم را متوجه معارف دینی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت استفاده هم‌زمان از احساسات و منطق در تعظیم شعائر مهدوی گفت: برنامه‌ریزی برای جزئیات موکب‌های پذیرایی و طرح‌های اطعام خوب است اما این‌ها همه در زمره مسائل عاطفی است و باید در برنامه‌های فرهنگی و معرفتی هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد.

وی ابراز کرد: نمی‌گوییم که مجالس درس و بحث و منبرهای سخنرانی نباید باشد اما معرفت‌شناسی در شرایط امروز به این است که متناسب با امکانات روز مثل فضای مجازی، عرصه‌های دیجیتال و رسانه‌های نوین، محتوای مناسبی در اختیار جوانان قرار دارد.

اخلاص، مقاومت و ایثارگری، سه شرط خدمت

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان سه شرط نوکری در رکاب امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: شرط اول نوکری، اخلاص است؛ به این معنا که خادم راستین امام زمان(عج) کسی است که فراتر از موقعیت، مقام، شهرت و ثروت، خدمت در رکاب امام عصر(عج) را مؤلفه ذاتی زندگی خود بداند. دومین شرط، مقاومت است؛ به این معنا که خادم از هیچ‌چیز نهراسد و در مقابل هیچ جریان، جو و فضایی، از خدمت خود عقب‌نشینی نکند. سومین شرط هم ایثارگری است؛ به این معنا که همه داشته‌های خود را در راه امام زمان(عج) هزینه کند و هیچ‌چیز برای خود نخواهد.

وی ادامه داد: نیمه شعبان در تمام ایام سال، مظهر عشق مردم به امام زمان(عج) است. مسئله قرب ظهور دو نشانه دارد؛ یکی ایام فاطمیه و دوم نیمه شعبان که هرسال بیشتر از سال گذشته باشکوه و پرشور برگزار شود و هیجان جوانان، شعائر دین و مکتب را در جامعه انتشار دهد.

مبنای دشمنی غرب با اسلام در مهدویت است

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: بزرگداشت نیمه شعبان باید به نحوی باشد که نه‌فقط ملت ما بلکه همه دنیا متوجه نیمه شعبان شود. امروزه این مهم در ایام محرم و عزای حضرت سیدالشهدا(ع) با قدرت محقق شده و شرق و غرب عالم در این روز آگاه هستند که مسئله عاشورا اتفاق افتاده و سالگرد حماسه حسینی در جریان است.

وی گفت: یکی از متفکران جهان غرب در اظهارنظری به‌صراحت اعلام کرده بود که شیعه به‌مثابه یک پرنده یک بال سرخ و یک بال سبز دارد که یکی برخواسته از حماسه حسینی است و دیگری مبتنی بر اندیشه مهدوی و تا زمانی هم که این دو بال دچار آسیب نشود، هیچ‌چیز مانع از نشر معارف شیعی در جهان نخواهد شد. همین منطق در تقابل بنیادین امپریالیسم جهانی با انقلاب اسلامی نیز وجود دارد و امروزه دیگر فقط مسئله خاک و تسلط بر جغرافیا و منابع این ملت مطرح نیست بلکه اصل مطلب درباره تفکر و اندیشه‌ای است که از این کشور به جهان صادر می‌شود و پایه‌های استیلای غرب را به لرزه انداخته است.

امام‌جمعه مشهد ضمن تشریح ماهیت تقابل نظام سلطه با انقلاب اسلامی اظهار کرد: حقیقت این است که در جریان توسعه ارتباطات، جهان نیاز به یک آقا دارد تا همه‌چیز را مدیریت کند. بر همین اساس، جهان غرب با چین و روسیه درافتاده تا تسلط خود را بر عالم حفظ کند و در این میان، اندیشه‌ای که مدیریت عالم را در انحصار ولی خدا بر زمین می‌داند، بیش از همه برای آن‌ها خطرناک است.

چراغ برات چه منافاتی با نیمه شعبان دارد؟

آیت‌الله علم‌الهدی در پاسخ به یکی از حاضران جلسه که مخالف با برپایی آیین چراغ برات در روزهای منتهی به جشن نیمه شعبان بود، تصریح کرد: ما الزامی نداریم که چراغ برات را محدود کنیم. این یک سنت اصیل مشهدی است. در سایر نقاط کشور ما فقط آیین جمعه آخر سال را داریم که مردم برای اموات خود خیرات می‌کنند اما خراسانی‌ها از دیرباز در سه روز منتهی به نیمه شعبان به آرامستان‌های دور و نزدیک می‌رفتند، مزار متوفیان خود را آذین می‌دادند و با توزیع نذری برای اموات طلب مغفرت می‌کردند.

وی افزود: کجای این آیین با چراغ برات منافات دارد؟ بسیاری از مشهدی‌های اصیل از قدیم اعتقاد داشتند که مستحب است تا در سه روز چراغ برات بر مزار رفتگانشان ختم قرآن کنند. این چه تضادی با نیمه شعبان دارد؟ این‌ها سنت حسنه‌ای است که با اصالت مشهدی‌ها عجین شده و هیچ منافاتی با نیمه شعبان ندارد و میسر است که مردم هم‌زمان برای اموات خود نذورات پخش کنند و فردای چراغ برات، در نیمه شعبان هم برای امام زمان(عج)، آش نذری بپزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha