دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست علمی بررسی فقهی اجرای حدود در زمان غیبت در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام

نشست علمی «بررسی فقهی اجرای حدود در زمان غیبت امام معصوم» با ارائه حجت الاسلام سید محمدرضا شفیعی در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، نشست علمی «بررسی فقهی اجرای حدود در زمان غیبت امام معصوم» با ارائه حجت الاسلام سید محمدرضا شفیعی، استاد حوزه علمیه اهواز در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام شفیعی به تعریف فقهی "حد" و "تعزیر" و ضرورت اجرای حدود از دیدگاه نقل و عقل پرداخت و عنوان کرد: برخی فقها نه تنها جواز اقامه حدود شرعی در عصر غیبت را پذیرفته اند، بلکه حکم به وجوب آن داده اند.

وی با طرح این مسأله که آیا اجرای حدود و تعزیرات اختصاص به زمان حضور معصوم دارد یا در عصر غیبت هم جایز است؟ به بیان اقوال موافقین و مخالفین و دلایل آنها در این مساله پرداخت.

استاد حوزه در تشریح ادله موافقین گفت: با توجه به اطلاقات ادله باب حدود، ادله ولایت فقیه و حکم عقل، اجرای حدود در عصر غیبت جایز است.

حجت الاسلام شفیعی خاطرنشان کرد: برخی فقها نه تنها اجرای حدود را جایز دانسته بلکه حکم به وجوب آن داده اند. چنان که در طول تاریخ نیز هر زمانی که فرصت اجرای حدود الهی فراهم می‌شده به این کار اقدام می‌کرده اند؛ مرحوم حجت الاسلام محمدباقر شفتی یکی از این نمونه هاست.

وی ادله مخالفین مبنی بر روایاتِ مخالف اجرای حدود و احتیاط به جهت احتمال خطا در حکم و اجرای حدود توسط غیر معصوم را مردود دانست و گفت: باید توجه داشت مفاسد احتمالی اقامه حدود بسیار کمتر از مفاسد قطعی اقامه نکردن حدود الهی است؛ این نوع احتیاط به بی احتیاطی منجر و سبب ایجاد مفاسد بی شماری در جامعه می‌شود.

استاد حوزه، گسترش جرم و جنایت در جامعه مسلمین و تعطیلی احکام الهی را به عنوان مفاسد عدم اقامه حدود بیان کرد و افزود: فقهایی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، صاحب جواهر، امام خمینی(ره) و محقق خویی از جمله موافقین اجرای حدود در عصر غیبت هستند و فقهایی همچون ابن ادریس حلی، ابن زهره حلبی و آیت الله سید احمد خوانساری نیز از مخالفین اجرای حدود در عصر غیبت هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha