جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم تحویل سال نو حرم رضوی

حوزه/ با حضور میلیونی زائران و مجاوران حضرت رضا(ع)، مراسم آغاز تحویل سال نو در حرم رضوی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در حرم مطهر رضوی شامگاه ۲۹ اسفندماه با حضور بیش از دو میلیون زائر و مجاور، مراسم آغاز سال جدید شمسی برگزار شد.

زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) که از ساعات اولیه غروب آخرین روز از سال ۱۴۰۱ حاضر شده بودند، آخرین روز از زمستان را در حرم مطهر امام هشتم (ع) سپری کردند.

از جمله برنامه‌های این مراسم، قرائت قرآن کریم، صلوات خاصه، حضور گروه‌های سرود مختلف از شهرهای مختلف ایران بود که به اجرای برنامه پرداختند.

در بخشی از برنامه آغاز تحویل سال نو، مادران شهیدان عابد شاهی و معماریان ضمن تقدیر از مقام صبر و بردباری این بانوان در سال‌هایی که فرزندانشان در دفاع از خاک وطن از دست‌ داده‌اند، این مادران لحظاتی کوتاه از زمانی که شهید را بدرقه کردند و لحظه‌ای که دوباره جسم بی‌جان آنها را در آغوش گرفتند، سخن گفتند.

این مراسم ۴ سخنران داشت که در فاصله‌های زمانی مختلف برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) سخن گفتند و هر یک به موضوعات مختلف از جمله محبت و مودت در خانواده و اجتماع پرداختند.

با رسیدن به ساعت ۸ شب، پویش به‌وقت عاشقی آغاز شد، بار دیگر مهمانان و همسایگان حضرت رضا(ع) صلوات خاصه این امام معصوم را به نیابت تمام کسانی که مشتاق و علاقه‌مند زیارت حضرت هستند، قرائت کردند.

در فرهنگ ایرانی و در بین فارسی‌زبانان، یکی از برنامه‌ها و دعاها و مناجاتی که با حضور در مساجد، امکان مذهبی، به‌خصوص حرم ائمه (ع) در لحظه تحویل سال نو انجام می‌دهند، قرائت ادعیه مربوط به امام زمان(عج) و دعا برای تعجیل در فرج حضرت حجت(عج) است.

قرائت زیارت آل یس در حرم رضوی، سلام آل یس، سفره هفت‌سین دعاهای زائران و مجاوران حرم امام هشتم (ع) بود.

آنچه در سخنرانی‌ها، اشعار، مدیحه‌سرایی‌ها و اجرای نمایش آیینی موردتوجه بود، در همه این‌ها به اهمیت شناخت امام معصوم(ع)، محبت ائمه(ع)، اهمیت زیارت و آنچه در زیارت، زائر از امام می‌خواهد پرداخته شد.

در بخش‌های مختلف ویژه‌برنامه تحویل سال نو در حرم مطهر رضوی، مجریان تلویزیونی از شهرهای مختلف ایران به معرفی اقوام ایرانی به زبان و گویش آن‌ها پرداختند، ازجمله گیلکی، کردی، آذری، بلوچی، فارس و عرب.

یکی از جلوه‌های زیبا در این مراسم، تصاویری که زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در دست داشتند، کودک و نوجوان زائر حضرت رضا(ع) تصویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و پرچم جمهوری اسلامی ایران بود و تصویر دیگر عکس‌ها و دل نوشته‌های کوچکی که در دست داشتند خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

حجت‌الاسلام‌ شهاب مرادی یکی از سخنران این ویژه‌برنامه، خطاب به خانواده‌های حاضر در این مراسم اظهار داشت: به فرزندان خود محبت کنید، محبت نکردن خیلی خطرناک است، افکار، احساسات کودکان و فرزندان خود را درک کنید.

وی به اهمیت همدلی اشاره کرد و افزود: شهر و کشور خود را دوست داشته باشیم، در شرایط فعلی همدل و مهربان باشیم.

درس‌های بهار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، سخنران دیگر این مراسم با اشاره به ذوق ایرانیان که بهار را آغاز سال جدید قرار داده‌اند، درباره درس‌هایی که می‌توان از بهار گرفت اشاره کرد و گفت: یکی از پیام‌های بهار، توحید است، با مشاهده تغییرات و تحولاتی که اتفاق می‌افتد تغییری که در تمام طبیعت رخ می‌دهد.

وی خداشناسی و معاد را یکی از درس‌های فصل بهار بیان کرد و ادامه داد: درخت‌ها خشک بودند با آمدن فصل نو سبز می‌شوند، در روایات داریم وقتی بهار را می‌بینید به یاد هزاران انسانی بیفتید که در روز محشر زنده می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی یکی دیگر از درس‌های بهار را امید و زمینه‌سازی برای ظهور عنوان کرد و افزود: امام زمان(عج) با ظهور خود دنیا را پر از عدالت می‌کنند و ظلم را از بین می‌برند، زمین زنده می‌شود، بنابراین بهار نیز درس ولایت و ظهور است.

سخنران حرم رضوی، اعتدال، پرهیز از افراط‌وتفریط را یکی از ویژگی‌های مؤمن و فصل بهار اشاره کرد و یادآور شد: رحمت خدا در بهار گسترده شده است، ما باید از رحمت خدا استفاده کنیم، به دیگران رحم کنیم تا خدا به ما رحم کند.

قرائت دعای توسل، خواندن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور دو میلیون زائر و مجاور در حرم رضوی، از جمله برنامه‌های پایانی مراسم آغاز تحویل سال نو بود، پس ورود به سال جدید که با دعای تحویل سال نو و صدای نقاره‌خانه حضرت رضا(ع) نوید دهنده اولین روز بهار بود همراه شد.

پایان این مراسم پخش پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تمام کسانی که منتظر بودند تا نقشه راه سال آینده را بدانند بود، برای کسانی که حفظ این آب‌وخاک و مردمی که در آن زندگی می‌کنند مهم است، شنیدن این پیام بسیار ارزشمند بود، سال ۱۴۰۲ با شعار «مهار تورم و رشد تولید» مسیر راه جدید تمام کسانی است که می‌خواهند ایرانی آباد و سربلند داشته باشند عنوان‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha