جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نوروز

حوزه / استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ایرانیان خوش سلیقه، بهار را برای تحول طبیعی خود انتخاب کرده‌اند که فصل رویش و رستاخیز زمین است و از طرفی نیز در تعابیر روایی ما، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، لذا این دو مناسبت بسیار زیبای ظاهری و باطنی فرصتی است که در آن یک زیست معنوی و یک تنفس معنوی داشته باشیم.

حجت الاسلام علیرضا امینی استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، ضمن گرامیداشت فرارسیدن عید نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، به تبیین ابعاد تربیتی و معنوی تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن پرداخت و اظهار داشت: ایامی که دو مناسبت در تقاطعی به یکدیگر می‌رسند، قاعدتا باید یک هم افزایی را انتظار داشته باشیم و برای یک فضای رشد و تعالی برنامه ریزی کنیم، زیرا همه آنچه که خداوند از زمان، مکان، افراد، تکوین و تشریع خلق و تدبیر کرده برای این است که ما به رشد، تعالی و کمال دست پیدا کنیم و قطعا این دو مناسبت و دو فصل معنوی که ما در ادبیات دینی و شعری و قرآنی به عنوان عید از آن یاد می‌کنیم، در حقیقت فصل رشد معنوی و رویش و فصل آراسته شدن و تازه شدن است.

وی افزود: نوروز در ادبیات دینی ما تنها به عنوان یک زمان مطرح نشده، بلکه فراتر از آن بیشتر به ریشه‌های نو شدن توجه دارد که انسان یک گام جدیدی را برای شکوفایی و سازندگی و معنوی‌تر شدن خود بردارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تقارن عید طبیعت و نوروز با بهار معنوی قرآن، گفت: ایرانیان خوش سلیقه، بهار را برای تحول طبیعی خود انتخاب کرده‌اند که فصل رویش و رستاخیز زمین است و از طرفی نیز در تعابیر روایی ما، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، لذا این دو مناسبت بسیار زیبای ظاهری و باطنی فرصتی است که در آن یک زیست معنوی و یک تنفس معنوی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اهل عرفان و سیر و سلوک، ماه شعبان را پایان سلوک و ماه مبارک رمضان را آغاز زمان سفر سیر و سلوک می‌دانند، هم چنان که در دعای " اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی‌ اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ " به این مضامین اشاره شده و دعایی با محتوای بسیار عالی می‌باشد و به عنوان دعای فرج نیز مشهور است و می‌فرماید "اَللّهُمَ‌ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ" و این همان تعبیری است که در دعای تحویل سال نیز آمده است.

حجت الاسلام امینی با تأکید بر این که اسلام سنت‌های خوب نوروز را تأیید کرده است، یادآور شد: سنت‌هایی مانند غسل کردن، لباس پاکیزه پوشیدن، معطر شدن و روزه گرفتن همه به دنبال این است که ما حال خوشی پیدا کنیم، لذا هم ماه مبارک رمضان به واسطه نیایش، دعا و تلاوت قرآن و مسجد رفتن سبب از بین بردن غم و اندوه و حزن می‌شود و فصل سرور و نشاط است و هم عید نوروز که فصل صله رحم است سبب سرور و شادی می‌شود و همان گونه که می‌دانید صله رحم موجب اخلاق خوب، برکت عمر و افزایش روزی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تعابیر اهل بیت(ع) و امیرمومنان(ع) آمده است که "هر روزی که در آن معصیت خدا نشود عید است"، این به آن معنا است که ما به دنبال روزی به نام عید نوروز نیستیم، بلکه هر موقعیتی که ما را به خداوند نزدیک و از شیطان و هوای نفس دور می‌کند، عید است چرا که فصل رویش، شکوفایی و تنفس معنوی ما است.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به آراستگی ظاهری در نوروز و آراستگی باطنی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: هم چنان که در عید نوروز خود را پاکیزه و آراسته می‌کنیم، آراستگی معنوی نیز با تلاوت قرآن، دعا و نیایش همراه است، البته باید مراقب این مسئله نیز باشیم که "زِینَةُ البَواطِنِ أجمَلُ مِن زِینَةِ الظَّواهِرِ" از آراستگی درون مراقبت کنیم، زیرا این زیباتر از آراستگی برون است.

وی عنوان کرد: به تعبیر امیرمومنان(ع) "مراقب باشید برای مردم زینت نکنید و با گناه به مبارزه با خدا بروید"، لذا این آسیبی است که ممکن بوده در این ایام وجود داشته باشد و ایامی که می‌تواند ایام شکوفایی معنوی ما باشد، آلوده به گناه و معصیت الهی شود، بنابراین انسان عاقل یک فصل و فرصت خوب معنوی را تبدیل به یک موقعیت بد و عقب گرد نمی‌کند.

حجت الاسلام امینی با اشاره به اینکه توجه به بهار و تغییر طبیعت، یاد رستاخیز را در انسان زنده می‌کند، یادآور شد: شهید مطهری(ره) مقاله‌ای با عنوان "درسی که از بهار باید آموخت" دارد که در آن مقاله آیات طبیعت و بهار را بیان می‌کند و این که خداوند باران را می‌فرستد و با آن زمین را زنده می‌کند " کَذلِکَ النُّشُورُ "، " کَذَٰلِکَ الْخُرُوجُ "یعنی رستاخیز انسان نیز این گونه است، به این معنا زمانی که به طبیعت نگاه می‌کنید یک سفر آخرتی و یک نگاه ابدی باید داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: انسان برای ابدیت آفریده شده و این زیبا است که بهار طبیعت را با بهار معنوی عجین کرده و خداوند در قرآن کریم نیز می‌فرماید" یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ" یعنی پاکسازی و نظافت درونی و معنوی مدنظر است، لذا اگر بخواهیم به مقام لقاء الله که حقیقت وجود انسان است دست یابیم، راهی جز این وجود ندارد که خود را در ماه مبارک رمضان پاکیزه کنیم تا توفیق لقاء الله را پیدا کنیم.

حجت الاسلام امینی تأکید کرد: در روایات تعبیری داریم که سوال می‌کنند، آیا می‌دانید نوروز چیست؟ این سوال کاری به زمان و تاریخ ندارد، بلکه درباره ماهیت نو شدن سوال می‌کند، لذا روزی که پیامبر اکرم(ص)، امیرمومنان(ع) را به خلافت منصوب کردند، یک روز نو بود، یا روزی که دجال در آخرالزمان به دست حضرت مهدی(عج) از بین می‌رود یک روز نو برای بشریت است و یا روزی که آدم به زمین هبوط کرد به همین معنا یک روز نو است.

وی افزود: روزهایی مانند ۲۲ بهمن نیز برای ما یک نوروز و روزی نو است و بسیاری از مناسبت‌هایی که در انقلاب اسلامی رخ داده، همه عید هستند، ما افتخار می‌کنیم که روزی را به عنوان نوروز طبیعی برای تغییر سال با پشتوانه بسیار زیبای تقارن معنوی داریم و امیدوار هستیم که برای هم وطنان ایرانی مبارک باشد و سالم و سلامت وارد نوروز و ماه مبارک رمضان شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha