جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ادب حضور

حوزه/ ادب حضور، اسرار ماه مبارک رمضان" عنوان کتابی است به قلم محمدتقی فیاض‌بخش که پیشنهاد می کنیم مطالعه آن را در شب ها و روزهای ماه خدا از دست ندهید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تقارن تعطیلات نوروزی با آغاز ماه مبارک رمضان، فرصتی است بس نیکو برای این که در این ایام در کنار عبادات ماه خدا و البته بجا آوردن سنت حسنه صله رحم، به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز کمک کرد.

در همین راستا بر آن شده ایم که از این فرصت ارزشمند برای معرفی کتاب‌هایی با حال و هوای معنوی این ماه عزیز و بی همتا نهایت استفاده را ببریم.

به تعبیر یکی از نویسندگان، رمضان، معنویت خالص در طول سال است که از بامدادان تا شامگاهانش نوعی «با خدا بودن» را برای شخصِ معتقد به ارمغان می‌آورد.

نخستین پیشنهاد ما از جنس یار مهربان برای شما عزیزان روزه دار در ماه رمضان، مطالعه کتاب "ادب حضور، اسرار ماه مبارک رمضان" نوشته استاد محمدتقی فیاض‌بخش از شاگردان مرحوم علامه پهلوانی است که در دفتر سوم از این مجموعه در خصوص اسرار ماه رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن مجید، نکات مهمی را مورد اشاره قرار می دهد.

اگر به کلام و سیره و سنت حضرات معصومین(ع) مراجعه کنیم، به خوبی متوجه می شویم که ماه مبارک رمضان و به خصوص شب های آن بهترین فرصت برای سیر و سلوک بندگان در مسیر سبک زندگی توحیدی است.

اثر یادشده در واقع، عُصاره ی دستورات اخلاقی و عبادی و نیز آموزه ها و معارف توحیدی درباره ماه رمضان آن هم بر اساس چارچوب مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) است. ویژگی مهم این کتاب نیز آن است که مولف برخی لطایف و ظرایفی که خود از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به ویژه مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور دریافت نموده را در این اثر به خوبی بیان کرده و آن ها را در اختیار مخاطبان خویش قرار داده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "وقتی شب اول ماه رمضان می‌شود، پروردگار مَلَک رضوان را که خازن بهشت است، خطاب قرار می‌دهد. پس او می‌گوید: بلی، گوش به فرمانم. پس خداوند به او می‌فرماید: بهشت مرا بیارای و آن را برای روزه‌داران از امّت محمد (ص) زینت کن (یعنی اعمال و طاعات را برای بندگان من بیارای) و درهای آن را روی ایشان مبند، تا وقتی که ماه مبارک رمضانشان سپری شود (یعنی توفیق اعمال صالح را در این ماه از آن‌ها سلب مکن). سپس مالک، خازن جهنم را خطاب می‌کند و او عرض می‌کند: بلی، گوش به فرمانم. پس می‌فرماید: درهای جهنم را بر روزه‌داران امّت محمد (ص) قفل کن و آن را مگشا تا وقتی که ماه مبارک رمضانشان سپری شود (یعنی زمینه گناه را برای آن‌ها فراهم نیاور).

سپس پروردگار به جبرائیل خطاب می‌کند و او نیز می‌گوید: بلی، گوش به فرمانم و خداوند می‌فرماید: بر زمین فرود آی و پیروان شیطان را از امّت محمد (ص) در بند کش که روزه و ایمان بندگان مرا فاسد و تباه نسازند.» این روایت نشان می‌دهد که گرچه عامل اصلی انحراف یا هدایت انسان خود اوست و آیات قرآن هم بر آن تأکید دارد، ولی شیاطین جنّی و انسی در دنیا، بیماری‌های روحی مردم را تشدید می‌کنند؛ چنانکه در سوره ناس می‌فرماید: «(خداوندا به تو پناه می‌برم) از شر آن وسوسه‌گر نهانی؛ آن که در دل‌های مردم وسوسه می‌افکند.» در ماه مبارک رمضان، این شیاطین در غل و زنجیر می‌شوند. پس ماه رمضان به خودی خود نیز دافع حجب و کدورت‌هاست".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha