پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام سید مهدی رحیمیان

حوزه/ حجت‌الاسلام رحیمیان امام محله‌ای از شهرستان فاروج و منطقه محروم دهستان سنگر و روستای باش محله است که با تلاش شبانه‌روزی مهم‌ترین دستاوردهای مسجد روستا را جلوگیری از مهاجرت جوانان از روستا، مقابله با فقر، اعتیاد و طلاق می‌داند.

خبرگزاری حوزه - خراسان شمالی/حجت‌الاسلام سید مهدی رحیمیان از جمله امامان محله است که بیش از یک سال در روستای باش محله مشغول به خدمت بوده و با عنایت به فعالیت‌ها و مطالبات اهالی روستا، خدمت وی یک سال دیگر نیز تمدید شده است.

امام محله‌ای که از مهاجرت روستائیان پیشگیری می کند + عکس

وی که از ابتدای دهه هفتاد وارد حوزه علمیه شد، بیش از ۲۵ سال است که در عرصه تبلیغ به فعالیت پرداخته و در اکثر شهرهای ایران با سبقه تبلیغی خود تعاملات گسترده‌ای با تبلیغات اسلامی و دفاتر ائمه جمعه و نهادهای فرهنگی دارد.

حجت‌الاسلام رحیمیان، یکی از دستاوردهای مهم خود را جلوگیری از مهاجرت از روستا، مقابله با فقر و اعتیاد و طلاق می‌داند و توانسته جذابیت‌های خوبی را در جهت ماندگاری جوانان در این روستا و روستاهای اطراف به وجود بیاورد. این روستا در گذشته ۱۶۰ خانوار داشته و امروزه تنها ۲۵ خانوار باقی مانده‌اند که ۴۰ درصد از آنان را جوانان تشکیل می دهند.

امام محله‌ای که از مهاجرت روستائیان پیشگیری می کند + عکس

جوانان روستا، دستان پر از دوستی و مهربانی این امام محله را از عمق جان پذیرفته‌اند و این امام محله نیز مشاوره‌های خوبی در زمینه اشتغال ارائه داده و گروه‌هایی از جوانان را در کارگاه‌های صنعتی معرفی کرده و یا ظرفیت‌هایی را در پرداختن به کشاورزی، دامداری، باغداری و کشت داروهای گیاهی از طریق تسهیل‌گری اشتغال فراهم کرده است.

حجت الاسلام رحیمیان علاوه بر امور تبلیغی، فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی و اقتصادی را در پیش گرفته و در زمینه اشتغال نیز ۱۲ جوان را به سامانه های تسهیل گری وام خوداشتغالی معرفی کرده است. در زمینه اشتغالزایی توانسته در سطح روستا برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و ۸۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد کند و همچنان نیز با همراهی و مشارکت مردم و خیرین و معتمدین در جهت اشتغال گام برمی دارد.

امام محله‌ای که از مهاجرت روستائیان پیشگیری می کند + عکس

او با استفاده از ظرفیت خیرین، تلاش‌های خوبی در جهت رفع فقر مطلق و آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد داشته است چراکه آسیب‌های ناشی از فقر مطلق را بسیار تلخ می داند و می‌گوید: گرفتاری‌هایی که از فقر مطلق نشأت می‌گیرد، چالش های زیادی را به وجود آورده و حتی بنیان خانواده را تهدید می کند.

این امام محله سه مسئله فقر و اعتیاد و آسیب های ناشی از فقر و اعتیاد را زمینه‌ای مؤثر در طلاق می‌داند و بارها با خیرین ارتباط گرفته و از طریق دستگاه‌های حمایتی و هیئت امنای مساجد در تلاش است خانوارهای بیشتری را مورد حمایت قرار بدهد.

امام محله‌ای که از مهاجرت روستائیان پیشگیری می کند + عکس

با توجه به اینکه ۶۰ درصد مردم روستاهای اطراف زیر خط فقر قرار دارند و دستگاه‌های حمایتی نیز شرایط خاصی برای حمایت در نظر دارند، او تلاش می‌کند که تعداد بیشتری از خانواده‌ها را تحت حمایت‌های مالی قرار دهد؛ تا کنون ۴۰ خانوار در این روستا و در مجموع ۸۵ خانوار از روستاهای اطراف تحت حمایت قرار داده اند.

یکی از رویکردهای حجت‌الاسلام رحیمیان، ارائه مشاوره در پیشگیری از طلاق است، با توجه به اینکه ریشه طلاق در این منطقه عمدتا از فقر مالی و اعتیاد است توانسته ۱۱ خانوار را از مراجعه به دادگستری منصرف کند و ۵ مورد طلاق قطعی را به ادامه زندگی منجر سازد.

امام محله‌ای که از مهاجرت روستائیان پیشگیری می کند + عکس

البته وی همچنان در تلاش است بتواند معتادان را با پشتوانه های مالی مناسبی به سمت درمان سوق دهد تا خانواده ها در مدت درمان دچار مشکلات اقتصادی نباشند، در این خصوص ۲۵ معتاد حاضر به درمان به وی مراجعه داشته اند اما فقدان امکانات در تأمین هزینه زندگی این عزیزان و خانواده های‌شان باعث شده نتیجه ای در درمان به دست نیاورد.

وی معتقد است مساجد، محوریت مهمی در رفع مشکلات مردم دارند و امامان محله و متولیان فرهنگی نیز سربازان امام عصر(عج) در مسیر خدمت به مردم هستند و مسئولان باید این سربازان را در این میدان تنها نگذارند.

امام محله‌ای که از مهاجرت روستائیان پیشگیری می کند + عکس

امام محله‌ای که از مهاجرت روستائیان پیشگیری می کند + عکس

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ولیان IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    احسنت