دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جامعةالمصطفی العالمیة و مرکز کامپیوتری نور

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی اظهار داشت: جامعةالمصطفی عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان بوده، نمایندگی‌های مختلفی را در داخل و خارج از کشور راه‌اندازی نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی در دیدار با رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جامعةالمصطفی عرصه بین‌الملل اظهار داشت: جامعةالمصطفی عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی جهان بوده، نمایندگی‌های مختلفی را در داخل و خارج از کشور راه‌اندازی نموده است.

وی به منطقه‌بندی نمایندگی‌های جامعه المصطفی در عرصه‌ی بین‌الملل اشاره نمود و یادآور شد: جامعه المصطفی در کنار اهتمام به آموزش‌های حضوری، با راه‌اندازی دانشگاه مجازی از ظرفیت بسیار ارزشمندی برای ارائه آموزش‌های از راه دور برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی بر لزوم توسعه فعالیت‌های دانشگاه مجازی المصطفی در عرصه بین‌الملل تأکید نمود و اظهار داشت: جامعةالمصطفی با راه‌اندازی موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، سالانه میزبان چند هزار نفر از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران بین‌الملل است؛ این مهم در قالب تقویت ارتباطات علمی، فرهنگی و پژوهشی با مجموعه‌های دانشگاهی جهان پیگیری می‌گردد.

رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: جامعةالمصطفی در دوران کرونا در عین بهره‌گیری از تجربیات موفق آموزش‌های مجازی، نخستین مرکز آموزشی کشور بود که تمام درس‌ها را در بستر فضای مجازی فعال و ارائه نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی ارائه آموزش زبان فارسی را از خدمات افتخارآمیز جامعه المصطفی برشمرد و اذعان داشت: خدمتی که جامعة المصطفی به توسعه زبان فارسی نموده، بسیار گسترده است؛ به‌جرئت می‌توان گفت، دستاوردهای تمام مجموعه مراکز و نهادهای فعال در حوزه آموزش زبان فارسی عرصه بین‌الملل، تنها بخشی از خدمات المصطفی به حوزه نشر و توسعه و گسترش زبان و ادبیات فارسی خواهد بود.

وی گزارشی از توجه جامعةالمصطفی به آموزش خواهران ارائه و با بیان این‌که حدود ۴۰ درصد دانش‌پژوهان جامعه المصطفی را بانوان به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان ساخت: با توجه به بهره‌گیری جامعةالمصطفی از نرم‌افزارهای به‌روز آموزشی و پژوهشی جهان؛ المصطفی و مرکز نور از ظرفیت‌های متقابلی در این حوزه برخوردارند، امیدواریم بتوان با مشارکت مراکز انتشاراتی دینی و فرهنگی کشور، کتابخانه دیجیتال فراگیر ملی را راه‌اندازی نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی تهیه و تولید نرم‌افزارهایی برای تراث علمی و ارائه تولیدات جدید در قالب‌های مختلف نشر دیجیتال را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: با توجه به تنوع زبانی، رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها، نشریات و کتاب‌های جامعه المصطفی، ظرفیت بزرگی را پیش روی ارائه محتواهای دانش دینی در عرصه بین‌الملل ایجاد نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس مرکز کامپیوتری نور نیز در ادامه این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات مرکز کامپیوتری علوم اسلامی، بابیان این‌که این مرکز در سال ۱۳۶۳ باهدف به خدمت گرفتن فناوری‌های نوین در زمینه‌ی علوم اسلامی آغاز به کار نمود، اظهار داشت: در این سه دهه فعالیت توانسته‌ایم زیرساخت و فرهنگ مناسبی را برای بهره‌برداری علوم اسلامی از فناوری‌های نوین ایجاد نماییم.

وی به ویژگی‌های مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور اشاره و بابیان این‌که نگاه این مجموعه تخصصی بوده، ناظر به برطرف سازی نیاز پژوهشگران علوم اسلامی شکل‌گرفته است، اظهار داشت: رویکرد این مجموعه به‌نوعی تأسیس دانش میان‌رشته‌ای برای نحوه‌ی به خدمت گرفتن فناوری نوین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی به ظرفیت‌های دانشی جامعه المصطفی در عرصه بین‌الملل اشاره نمود و یادآور شد: علوم انسانی دیجیتال از رشته‌های جدید جهانی است که المصطفی می‌تواند پیشگام در این حوزه دانشی باشد و سرفصل جدیدی را برای بهره‌گیری حداکثری از فناوری اطلاعات در علوم انسانی ترسیم نماید.

رئیس مرکز نور با تأکید بر این‌که بخش قابل‌توجهی از منابع اصلی رشته‌های مختلف علوم اسلامی را به نسخ دیجیتال تبدیل و در قالب نرم‌افزارهای تخصصی ارائه نموده‌ایم، اظهار داشت: در دوره‌ی جدید به سمت دیجیتال‌سازی پژوهش‌های نوین حرکت نموده‌ایم.

وی بابیان این‌که قریب به ۱۰۰ هزار جلد کتاب را به نسخه دیجیتال تبدیل و دسته‌بندی کرده‌ایم، خاطرنشان ساخت: امسال ۲۵ هزار جلد کتاب به این مجموعه اضافه خواهد شد؛ تاکنون بیش از ۱٫۵ میلیون مقاله در بستر فضای مجازی بارگذاری شده است و هیچ مجله علوم اسلامی و علوم انسانی از ۱۲۰ سال پیش تاکنون را نمی‌توان یافت که نسخه‌های دیجیتال آن در نورمگز وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی بهره‌گیری مرکز نور از آخرین متدهای فنی عرصه‌ی تولید محتوای دیجیتال را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: تاکنون بیش از ۴۰۰ نرم‌افزار تخصصی ناظر به آثار و اندیشه شخصیت‌های مختلف آماده نموده‌ایم.

وی فرهنگ‌سازی بهره‌گیری از نسخه‌های دیجیتال و حضور و مشارکت فعال در نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی را از رویکردهای این مجموعه توصیف نمود و یادآور شد: به‌جرئت می‌توان گفت: هیچ اتفاق آموزشی و پژوهشی در حوزه علوم اسلامی شیعی اتفاق نمی‌افتد، مگر این‌که مرکز نور سهمی در این عرصه داشته باشد؛ چراکه عدم عرضه محصولات و آثار علوم اسلامی به‌صورت دیجیتال و در قالب نرم‌افزار و بانک‌های اطلاعاتی حبس علمی به شمار می‌آید.

رئیس مرکز نور در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از ظرفیت سامانه‌های هوشمند مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور ارائه کرد و ابراز داشت: پایگاه مجلات تخصصی نور با عنوان نورمگز، تنها پایگاه اطلاعاتی کشور است که دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی هزینه‌های قابل‌توجهی را برای خرید اشتراک آن پرداخت می‌کنند تا دانشجویان و محققانشان از محتوای این بستر فناوری دیجیتال استفاده کنند.

وی بابیان این‌که مرکز نور هم در منابع و هم در حوزه بهره‌مندی از خدمات، نیازمند همکاری مراکز تولیدکننده محتوا همچون جامعه المصطفی است، اظهار داشت: در دوره اخیر تلاش نموده‌ایم تا ارتباط خود را با نهادهای حوزوی تقویت نموده، بتوانیم از ظرفیت متقابل نهادها برای بهره‌مندی حداکثری پژوهشگران و محققان جهان اسلام استفاده نماییم.

ارائه گزارشی از تفاهم‌نامه‌های همکاری مرکز نور در عرصه بین‌الملل از دیگر بخش‌های سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی بود که در کنار اهمیت ارتباط و استفاده حداکثری طلاب بین‌الملل از ظرفیت‌های نرم‌افزاری مرکز نور بدان تأکید شد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم از محتواهای تولیدی جامعة المصطفی بهره‌مند شویم، عرضه این محتواها در قالب‌های دیجیتال، زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگ اندیشه اسلامی را ارتقاء خواهد داد.

امضای تفاهم نامه همکاری جامعةالمصطفی العالمیة و مرکز کامپیوتری نور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha