جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرتضی آقا تهرانی

حوزه/ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که در عرفان اسلامی تأمل بر یافتن عیوب نخستین گام خودسازی برای ایجاد مشارطه و عهد با خود است، گفت: نقطه انتظار ظهور ماییم که خود را برای یاری دین الهی آماده نکرده‌ و آن‌گونه که ادعا می‌کنیم، نیستیم و بارها در مواجهه با فتنه‌ها گرفتار شک شده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقا تهرانی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به آیه شریفه « وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ»[۱]، بابیان این‌که خداوند متعال در قرآن کریم در بیان صفات اهل ایمان، بر عهد و پیمان بودن ایشان تأکید می‌فرمایند، اظهار داشت: خداوند متعال بر اهمیت پایبندی به عهد و پیمان چنان تأکید دارند که می‌فرمایند، اگر با مشرکین هم‌پیمان و قراردادی بستید، عهد را به اتمام برسانید.

وی در ادامه عهد بر اصلاح ایرادات و اشکالات را از برجسته‌ترین نکات روان‌شناختی عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس مؤلفه‌های روان‌شناختی، اگر انسان‌ دوست و هم‌نشینی برای عهد بستن در مسیر اصلاح امور نداشته باشد، حداقل باید عیب و ایرادات خود را یادداشت و هم‌پیمانی را خود عهد ببندد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت آیه شریفه «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ»[۲] را تصریحی بر عهد و پیمان انسان باخدا توصیف نمود و اظهار داشت: حرکت در مسیر بندگی ذات اقدس الهی، عهد و پیمانی است که انسان‌ها با خداوند متعال بسته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقا تهرانی بابیان این‌که در عرفان اسلامی تأمل در یافتن عیوب نخستین گام خودسازی برای ایجاد مشارطه و عهد با خود برای اصلاح نفس است، اظهار داشت: وقتی‌که انسان نقاط ضعف خود را پیدا کند و در مسیر اصلاح نفس قدم بردارد قطعاً به سعادت در دنیا و آخرت نائل خواهد آمد.

وی در اشاره به روایت « مَنِ اِسْتَوَی یَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ کَانَ غَدُهُ شَرّاً فَهُوَ مَلْعُونٌ» بابیان این‌که اگر امروز انسان بدتر از دیروزش باشد از رحمت الهی دور خواهد شد، اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا لحظه‌به‌لحظه به کمال انسانی نزدیک‌تر گردیم؛ چراکه به وادی دنیا آمده‌ایم تا آرام‌آرام به قرب الهی که کمال آدمی است، نزدیک شویم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که کامل‌ترین انسان‌ها، مقرب‌ترین آنان به درگاه الهی است، اظهار داشت: هر که به امام عصر(عج) نزدیک‌تر باشد کامل‌تر خواهد بود؛ پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله عالی‌ترین انسان در مرتبه کمال و قرب الهی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقا تهرانی مشارطه و هم‌پیمان شدن با نفس برای صیانت از اعضا و جوارح در مقابل گناه و پیش از ورود به هرکاری را از گام‌های مهم خودسازی برشمرد و ابراز داشت: مراقبت از نفس در طی روز، گامی دیگر در اصلاح نفس، خودسازی و رسیدن به قرب الهی است.

وی بر اهمیت توجه و مراقبت از نفس و دقت و تأمل در ویژگی‌های نفسانی خویشتن تأکید نمود و بابیان این‌که تمرکز بر عیب دیگران ما را از اصلاح عیوب خودمان دور می‌سازد، اظهار داشت: محاسبه از نفس گامی دیگر در مسیر خودسازی در طول روز است؛ امام موسی کاظم علیه‌السلام در روایتی محاسبه روزانه اعمال را نشانه شیعه می‌کنند و می‌فرمایند؛ شیعه همواره اهل محاسبه از نفس است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر لزوم رعایت تقوای الهی در محاسبه روزانه نفس تصریح و شکر و معاتبه را از مراحل دیگر خودسازی نفس عنوان کرد و ابراز داشت: اگر روزمان پربارتر از دیروزمان بود باید شاکر درگاه الهی و اگر خراب کردیم، معاتبه نموده، به نفس خویشتن عتاب کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این‌که باید تلاش نماییم، هرآن گونه که می‌نماییم، باشیم، خاطرنشان ساخت: امام زمان(عج)، در هرزمانی و همواره آماده ظهور است و نقطه انتظار مایی هستیم که خود را برای یاری دین الهی آماده نکرده‌ و آن‌گونه که خود را می‌دانیم نیستیم و در مواجهه با فتنه‌ها گرفتار شک می‌شویم. باید آن‌گونه زندگی کنیم که خداوند متعال و امام زمان(عج) از ما راضی باشند؛ اگر خود را آماده کنیم، بدون شک امام عصر(عج) پرچم ظهور را بلند خواهند نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقا تهرانی پرهیز از مقدمات گناه را از اصول مهم رهایی انسان از پلیدی‌ها توصیف و بابیان این‌که اگر جلسه‌ای مقدمه‌ای بر گناه است، ورود بر آن حرام است، اظهار داشت: پیشگیری از زمینه‌های عینیت‌بخش گناه نخستین و راحت‌ترین مسیر خودسازی است.


[۱]آیه ۸ سوره مؤمنون

[۲]آیه ۶۰ سوره یس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha