شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجة الاسلام محمد جواد حاج علي اكبري

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با اشاره به فوران بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها به ویژه در بخش مسکن که کمر مستأجران را شکسته است، گفت: به تعبیر امام صادق(ع) گرانی‌ها حال مردم را بد می‌کند و به اخلاق مردم آسیب می‌زند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، در خطبه اول با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع)، اظهار داشت: سالروز شهادت امام صادق(ع) فرصتی مغتنم است برای تلاش فردی و جمعی در مسیر شناخت بهتر این امام مظلوم و هم فرصتی است برای مراجعه به آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) و توقعاتی که این امام بزرگوار از ما و از دوستانشان دارند.

وی افزود: ملت ایران که در مودت اهل بیت(ع) زبانزد روزگار هستند، در این مناسبت با برگزاری مجالس پرشور و سرشار از معرفت و شعور، عرض ارادت جانانه و خالصانه‌ای را به ساحت آن حضرت در شب و روز شهادت آن حضرت خواهند داشت.

امام جمعه موقت تهران، با تأکید بر اینکه آشنایی با توصیه‌ها و مرور توقعات امام صادق(ع) یکی از مهمترین کارکردهای چنین مناسبتی است که با مطالعه، این مهم محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: شنیده‌ایم دانش آموزان بنا دارند در یک برنامه معینی در شب شهادت آن حضرت در مساجد حضور پیدا کنند که کار ارزشمندی است، اما درک توصیه‌های امام صادق(ع) یکی از کارکردهای چنین مناسبتی است، امام صادق(ع) نه تنها نقشه راه زیست سعادتمندانه شیعه، بلکه عالم اسلام و در یک نگاه جهان بشریت را به زیبایی تبیین کرده‌اند.

وی، انقلاب اسلامی را آغاز حرکت جمعی و سازمان یافته شیعیان امام صادق(ع) دانست و اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگ امام صادق(ع) این بود که مرزهای فکری را تبیین و در حوزه‌های اعتقادی، اسلام ناب را معرفی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه امام صادق(ع) در ادامه نهضت بزرگی که پدر ارجمندشان آغاز کردند را در حوزه‌های گوناگون مرزهای دانش را توسعه دادند، گفت: از طرفی نیز سازماندهی درونی امت اسلامی و انسجام داخلی شیعیان را دستور کار ویژه خودشان قرار دادند و در مجموع یک مکتب دارای چارچوب فکر و قواعد فقهی و نظم و نظام اجتماعی را در دسترس پیروان خودشان قرار دادند که باید این مهم را قدر دانست.

وی با بیان اینکه در تقوای الهی باید پیشگام باشیم، ادامه داد: امام صادق (ع) بسیار بر دین شناسی تأکید کرده‌اند و همواره فرموده‌اند شیعه باید دائم در حال درک بهتر از دین باشد، شیعه امام صادق(ع) یعنی کسانی که در عالی‌ترین سطح، اتحاد درونی دارند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه امام صادق (ع) از شیعیان خود توقع دارند که در مسئله اخوت سرآمد زمانه خودشان باشند، گفت: در مکارم اخلاق، شاخصه ایجاد اعتماد اجتماعی، صداقت و راستگویی است و امیدواریم به رغم تمامی دشمنی‌ها، یک خودسازی جمعی، امتی و تمدنی را ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ماه شوال، ماه بدرقه ماه مبارک رمضان است، در مجموع ما یک ماه رمضان سرشار از معنویت را پشت سر گذاشتیم، اما در دهه آخر سه اتفاق بزرگ رخ داد که یکی حضور شورانگیز و معنوی مردم در شب‌های قدر بود و دیگری برگزاری راهپیمایی روز قدس که از نظر حضور مردم بسیار پرشور بود و سومین اتفاق نیز حضور میلیونی مردم در نمازهای عید سعید فطر بود که حکایت از تفاوت محسوس آن با سال‌های قبل داشت که باید قدر آن را بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تصریح کرد: برگزارکنندگان نماز عید فطر به ویژه در تهران از حالا باید به فکر باشند که مقدمات و زیرساخت‌ها برای سال آینده فراهم شود؛ عده زیادی امسال به نماز نرسیدند و نیاز به تلاش بیشتر دارد و عذرخواهی عملی از کسانی که به این فیض بزرگ نرسیدند.

وی با اشاره به اینکه در نماز عید فطر، حکمت رهبری جلوه مجددی داشت و ایشان راهبردهای پیش روی امت را به زیبایی طراحی کردند، همان چیزی که امروز به آن نیازمندیم، یادآور شد: در طرف دیگر مسئله همکاری و هم‌افزایی ملی با تأکید بر مسئولان است که این همان‌جایی است که دشمن سرمایه‌گذاری کرده تا شقاق و نفاق درونی ایجاد کند.

امام جمعه موقت تهران، با تأکید بر اینکه مسئله سوم، تمرکز جمعی بر حل مسائل کشور و پرهیز از حاشیه سازی‌ها بر مدار اتحاد ملی و انسجام گسترده بود، خاطرنشان کرد: در شرایطی که اعتماد عمومی نیاز به تقویت دارد، گاه اوقات اتفاقاتی را در گوشه و کنار مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد: ائمه جمعه باید مراقب خطبه‌ها و اظهارنظرهای خود باشند؛ نمایندگان و مسئولان نیز در تریبون‌ها مراقب باشند، جامعه ظرفیت ابتلا به حواشی را ندارد و همه باید مصمم پای ساخت میهن اسلامی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: مسئله تقویت اراده ملی برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی در برابر جنگی که از طرف دشمن در حال انجام است و دشمن برای ایجاد گسل‌های داخلی سرمایه‌گذاری کرده، ضروری است.

وی با بیان اینکه مهار تورم و رونق تولید وقتی همه متحد باشند اتفاق خواهد افتاد، گفت: یکی از نکات قابل تأکید در این ماجرا، مسئله گرانی‌هاست که به تعبیر امام صادق(ع، گرانی‌ها حال مردم را بد می‌کند و به اخلاق مردم آسیب می‌زند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به اینکه مسئله مسکن و اجاره بها جزو ابتلائاتی است که بخش مهمی از مردم درگیر آن هستند، اظهار کرد: حساسیت مسکن در سبد خانوار، آرامش کل خانواده را می‌تواند مختل کند و تابعی شده از قیمت زمین و مسکن و تبدیل یک کالای زیستی به یک کالای دلالی که در نتیجه شاهد فوران بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها هستیم که در آن کمر مستأجرها شکسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله وقتی که با آشفتگی قیمت، فقدان نظارت و بی‌انصافی و عدم بسته‌های حمایتی همراه شود، می‌بینید که چه داستانی درست می‌کند، بنابراین در شرایط فعلی نیازمند یک نسخه درمانی فوری هستیم که این مسئله را تا حد زیادی مدیریت کند، البته مردم و نهادهای حمایتی نیز دست به دست هم دهند که از این مسئله دشوار عبور کنیم و این نیازمند عمل به راهبردهای رهبری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و استقبال گسترده مردم از این رویداد، یادآور شد: این روزها یک رویداد بسیار بزرگ در حوزه کتابخوانی و نشر برای عموم مردم و فرهیختگان در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب فرصتی ارزشمند است که غیر از ارائه آثار جدید، در فضای فرهنگ عمومی یک اعلان سراسری برای توجه به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران، با تأکید بر اینکه اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است، گفت: به رغم میدان‌داری رسانه‌های جدید، کتاب جایگاه خودش را دارد و کتابخوانی باید به یک فرهنگ و عادت عمومی در جامعه تبدیل شود و امیدواریم این هدف که با آن فاصله زیادی داریم، با همکاری بخش‌های مختلف محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منطق نو/1 IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    9 0
    روزنامه جوان در سرمقاله «چرا تذکر به امامان‌ جمعه؟!» نوشت: امام‌جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خطبه‌های نماز به ائمه جمعه و نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی درباره آنچه بدون توجه به «وحدت موردنظر رهبری» در تریبون‌ها می‌گویند هشدار داد. سال‌هاست بعد از مرحوم طالقانی و رهبر انقلاب و مرحوم هاشمی، دیگر خطبه‌های نمازجمعه، محل ارجاع و اقناع افکار عمومی و موتور محرکه فکر و عمل سیاسی و اجتماعی در هفته پیش‌رو نیست، و حتی خطبه‌ها در رسانه ملی و رسانه‌های انقلاب در صدر اخبار قرار نمی‌گیرند، برعکس در برخی موارد اگر بحثی می‌شود، همان چیزی را به‌وجود می‌آورد که اکنون آقای حاج‌علی‌اکبری درباره آن هشدار می‌دهد: «جامعه ظرفیت ابتلا به حواشی را ندارد»! از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس که سال‌هاست مستحق تذکر «حاشیه نروید، به وحدت بگرایید» هستند، انتظاری نبود که دوباره تذکر بگیرند. از امامان‌ جمعه که به صورت پیش‌فرض و علی‌الاطلاق یک نیروی معنوی و واجد درک از باطن دین هستند،، اما انتظار نیست که هر روز در تریبونی از نماز گرفته تا افتتاحیه‌ها و همایش‌ها چیزی بگویند که در رسانه‌های بیگانه با ملت ایران آن را سردست بگیرند یا موجب بدبینی عمومی به ساحت مقدس دین محمدی شوند. معروف است که مولانا جلال‌الدین بلخی در فراق رسول گرامی خدا بسیار می‌گریست و، چون صدای اذان بلند می‌شد و نام «رسول‌الله» را می‌شنید، از جا برمی‌خاست و می‌گفت: «نامت بمانا تا ابد ای چشم ما روشن ز تو!» اکنون هر سال خبر می‌رسد که مثنوی او پرفروش‌ترین یا از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در بازار امریکا و اروپا است. چرا کسی مانند او نام پیامبر را هفت قرن بعد در سراسر جهان بلند می‌کند و ما از آن ناتوانیم یا برعکس عمل می‌کنیم؟ معتقدم در وهله اول امامان‌جمعه همسو با پیشرفت‌ها و پیچیدگی‌های روزافزون جامعه، خود و دانش خود را ارتقا نداده‌اند. رهبر انقلاب اخیراً از مسئولان خواستند با «منطق‌ نو» با مردم حرف بزنند. منطق‌ نو، نو شدن در فکر و ذهن می‌طلبد. ... ادامه دارد
    • عامل IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      1 77
      هاشمی خودش عامل اختلاف شد وسیله وحدت معرفیش نکنید
    • تنظیمات IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      1 42
      از بزرگترین اشتباهات تنظیم حرکت بر اساس واکنش رسانه های بیگانه است. عقب نشینی در برابر آنها یعنی جری تر کردنشان نه خنثی سازیشان
    • محور وحدت IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      محور وحدت ایمان و تقوی است، هر چه بیشتر تقویت شوند برکاتش از جمله مادی و وفور نعمت رو شاهد خواهیم بود، و هر چه تضعیف شوند هم مشکلات پیاپی ...
  • منطق نو/2 IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    6 0
    ... آیت‌الله جوادی‌آملی از طلبه‌ها می‌خواهد اگر نمی‌توانند و نمی‌خواهند هایدگر بخوانند، در حوزه نمانند. از ایشان منقول است که خطاب به علما، روحانیون و همچنین مدرسان حوزه گفته‌اند: «باید با بحث روز و علوم جدید آشنا باشید و همچنین درباره مکاتب فکری، سیاسی و عقیدتی روز جهان اطلاعات کافی را به دست بیاورید. اگر امام زمان ارواحنافداه فردا ظهور کنند و به شما آقایان دستور بدهند به شرق یا غرب عالم برای تبلیغ بروید، چکار می‌خواهید انجام بدهید. شما که نه با فرهنگ جهان و نه با زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ژاپنی آشنایی ندارید، چه فایده‌ای برای امام زمان دارید و چطور سربازی هستید که ابزار لازم را برای تبلیغ ندارید؟! باید کانت، هایدگر و دکارت بخوانید تا با زاویه دید اروپای غربی و شرقی و امریکا آشنا باشید تا بتوانید مأموریت‌تان را به خوبی انجام بدهید. اگر مطالبی که مطالعه می‌کنید یا موارد تحقیقی‌تان فقط به کار تبلیغ از حرم تا جمکران باشد، فایده‌ای نمی‌تواند داشته باشد و به درد نهضت امام زمان نمی‌خورد.» در مرتبه دوم، برخی امامان‌جمعه حاشیه‌های عملی به‌وجود می‌آورند. ممکن است امام‌جمعه‌ای در شهر کوچکی امام باشد و کسی او را نشناسد و خطبه‌های نمازش بازتابی نداشته باشد، اما یک رفتار عملی او یک مسئله ملی می‌شود. چندی پیش رهبر انقلاب امامان‌جمعه را از کار اقتصادی که با نیت‌خیر انجام می‌دهند پرهیز دادند و گفتند: «کار اقتصادی بلد نیستید و نتیجه آن برای نظام وزر و وبال می‌شود.» اکنون یکی از نمایندگان مجلس که اتفاقاً در نمازجمعه هم هست، خبر می‌دهد برخی نمایندگان امکانات خودرویی را برای امامان‌جمعه گرفته‌اند و از این‌نظر تقصیری ندارند! نخیر! تقصیرشان پابرجاست و آن امام جمعه هم اگر گرفته باشد، تقصیرکار دیگری است. ... ادامه دارد
  • منطق نو/3 IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    7 0
    ... باز از حضرت آیت‌الله جوادی‌ آملی نقل می‌کنم: «به وجود مبارک حضرت‌ امیر علیه‌السلام عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان می‌خواهد از جایی به جایی برود از این اسب‌ها استفاده می‌کند، این‌که اسب رزم نیست. پول فراوانی هم که دارید، این کار هم که کار جهادی است؛ مربوط به شخص شما نیست! یک اسب بدوی رزمی تهیه کنید. اگر خدای ناکرده دشمن حمله کرد با آن اسب تندرو که دارد، چه می‌کنید؟! حضرت فرمودند: لا افر عمن کر و لا اکر علی من فر. همین! فرمودند: من اسب تندرو می‌خواهم چه کنم؟ اسب تندرو مال کسی است که بخواهد تند برود؛ من که در میدان جنگ فرار نمی‌کنم، کسی هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی‌کنم.» به مولا علی علیه‌السلام می‌گویند شما که برای نظام می‌جنگید، از پول نظام برای خود یک اسب خوب تهیه کنید، اما امام نمی‌پذیرند. شما نمایندگان و امامان‌ جمعه نیز حتی اگر امکاناتی را که همه مردم ندارند، برای کار جهادی و نمایندگی مجلس و ستاد نمازجمعه بخواهید، از امیرالمؤمنین دور شده‌اید. این امکانات روی اعصاب مردم است. شما اگر برخوردار شدید، پا روی اعصاب مردم گذاشته‌اید. در مرتبه دیگر برخی اظهارنظرهای متفرقه نیز خلاف وحدت و حتی خلاف دین است. همین آخری را که «اعلام بیزاری از بی‌حجاب‌ها» بود، در نظر می‌گیریم. درست چند روز بعد از آن‌که رهبر انقلاب در خطبه‌های فطر می‌گویند «مردم با هر عقیده و سلیقه در کنار هم مهربانانه زیست کنند»، یک امام‌جمعه متوجه نیست که در دیدگاه رهبری، «وحدت» و «محبت» رکن است و ضرورت دین. پس وظیفه یک امام و پیش‌نماز ارتقای این دو رکن است، نه اعلام بیزاری و ترک‌ جلسه. این دو کار، نیازی به آن جایگاه ندارد. شما وقتی در صدر هستی باید دست دیگران را بگیری، نه آن‌که دیگران را پس بزنی. اگر امروز از جایگاه نماز جمعه به جایگاه‌داران نماز تذکر داده می‌شود، این برآیندی از نگاه مردم است. «منطق‌ نو» را به‌کار بگیرید یا صاحبان «منطق‌ نو» را به‌کار بگیرید!
    • مقایسه ناجور IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 15
      معلوم نیست طرفین مقایسه چه نسبتی با هم دارند؟! وسیله برای امام جمعه ای که فعالیت جمعی دارد، کار فردی نیست، کار و حقوق جمعی بر کار و حقوق فردی مقدم است. وسیله ای که نفعش در نهایت به جامعه می رسد، قابل مقایسه، با وسیله برای انتفاع یک فرد و یا حد اکثر یک خانواده، نیست.
    • هر عاصی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      🌹🌹🌹🌹🌹 🌹 الدَّقَّاقُ عَنِ الْأَسَدِیِّ عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِی حَمَّادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ الرِّضَا علیه السلام... 🌹 قَالَ الْحَسَنُ بْنُ الْجَهْمِ ثُمَّ الْتَفَتَ علیه السلام إِلَیَّ فَقَالَ لِی یَا ابْنَ الْجَهْمِ مَنْ خَالَفَ دِینَ اللَّهِ فَابْرَأْ مِنْهُ کَائِناً مَنْ کَانَ مِنْ أَیِّ قَبِیلَةٍ کَانَ وَ مَنْ عَادَی اللَّهَ فَلَا تُوَالِهِ کَائِناً مَنْ کَانَ مِنْ أَیِّ قَبِیلَةٍ کَانَ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَنِ الَّذِی یُعَادِی اللَّهَ قَالَ مَنْ یَعْصِیهِ 🌹 امام رضا -علیه السلام- فرمودند: 🌹 هر کس که با دین خدا مخالفت کند، از او #بیزار باش، هر کس که باشد و از هر قبیله ای که باشد 🌹 هر کس که با خدا #دشمنی کند، با او دوستی مکن؛ هر کس که باشد و از هر قبیله ای که باشد. 🌹 گفتم یابن رسول الله، کیست که با خدا دشمنی کند؟ 🌹 حضرت فرمودند: 🌹 هر که او را #معصیت کند. 📚 عیون أخبار الرضا علیه السلام ج ۲ ص ۲۳۵.
    • ؟ IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 6
      الآن سارقان یه جمع نیستند؟ خب طرف میاد از شما سرقت میکنه، باهاش مهربانه رفتار می کنی یا خصمانه؟ سرقت دل و توجه مردان و کمک به انحراف دیگران و تشویق به هرزگی، عقیده و سلیقه محترمی است؟ قابل زیست مهربانانه است؟
  • حق‌الناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    29 0
    توصیه رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرحوم آیةالله هاشمی رفسنجانی قدس‌سرّه، درباره حق‌النّاس: «به عنوان کسی که قریب 60 سال از عمر خویش را در سطوح مختلف مبارزه و مسئولیت‌ها، گذرانده و همه‌ی تجربه‌ها را از تحمل بدترین بازجویی، زندان، شکنجه، متواری بودن، توهین و تهمت گرفته تا شهرت، مقبولیت، محبوبیت، حکومت و قدرت را در عالی‌ترین درجات چشیده، می‌گویم که: "برای خوش‌آمد هیچ شخص یا گروهی، خدا و خلق خدا را از خود نرنجانید که پایان کار آن، «خسرالدنیا والاخرة» است".»
    • ! IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 6
      درسته! ایشون طبق رضای خدا و خلق خدا پیش رفت!
    • به: ! IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 0
      روح آن بزرگ‌مرد بصیر، شاد؛ که در خشت خام دید بی‌کفایتی برخی مدعیان انقلابی‌نما را درحالی‌که دیگران در آیینه جام ندیدند و او را متهم به بی‌بصیرتی کردند! هرچند پس‌از گذشت سال‌ها و تحمیل خسارات فراوان به مُلک و ملت، خود نیز اذعان کردند "هاشمی رفسنجانی قبل‌از همه پی برد سرچشمه جریان تخریب روحانیت به کجا می‌رسد". بماند که همان‌ها باز شهامت عذرخواهی نداشتند، اما شهادت رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام بر صداقت مرحوم هاشمی و حضور چند میلیونی مردم در تشییع پیکر او، خود گواه محبوبیتش در بین خاص و عام بود. حال، مغرضان هرچه می‌خواهد دل تنگ‌شان بگویند و بنویسند، عرض خود می‌برند و پرونده خود را در پیشگاه خداوند علیم و خبیر و ملت بزرگ ایران سیاه‌تر می‌کنند.
  • سید IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 0
    حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه تهران: فوران قیمت‌ها حال مردم را بد می‌کند | کمر مستأجرها شکسته می‌شود !!!! چرا فعل مضارع به کار می برین باید فعلش باشه. باید بگیم «فوران قیمت‌ها حال مردم را بد کرد / کمر مستأجرها شکسته شد»
  • ارز IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    2 0
    ارزهای کاهای صادراتی بخصوص کلان مالکانی همانند پتروشیمیها بایستی همگی به کشور برگردد و در چرخه قرار گیرد