دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه چهاربرج

حوزه/ حجت الاسلام جلالی بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب را  ثمره ۱۲ سال مقاومت عنوان کرد و گفت: این اتفاق مهم البته نتیجه دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم برای حل اختلافات با حکومت سعودی و سایر هم‌پیمانان منطقه‌ای او نیز بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام اصغر جلالی امروز در خطبه های نماز جمعه چهاربرج که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، با بیان این که در میدان نبرد مهم‌ترین عوامل به روز بودن، شناخت «جبهه» و «نقشه» دشمن است، اظهار داشت: در جنگ ترکیبی امروز هم که مبتنی بر پایه جنگ شناختی است، اگر این دو عنصر شناسایی نشود، در جنگ مغلوب خواهد شد.

وی افزود: هدف جنگ شناختی امروز، اثرگذاری و ایجاد تغییر در ادراک و فهم، شعور و شناخت، اعتقادات و تغییر باورها ذیل راهبرد اندلسی کردن وضعیت فرهنگی جامعه ایران اسلامی است.

امام جمعه چهاربرج خاطرنشان کرد: در ۸۰۰ سال حاکمیت مسلمین بر اندلس دانشمندان و متفکران بزرگی پا به عرصه تمدن اسلامی گذاشتند و در مجموع اندلس، به یکی از سرزمین‌های اسلامی، نقطه اتصال خاور (جهان اسلام) و باختر (اروپا) و به «پل تمدنی» تبدیل شده بود.

وی اضافه کرد: تمدن پر شکوه اندلس با اختلاف و تفرقه و فساد اخلاقی از بین رفت و از اوج قدرت، عظمت و شکوه به ذلت و خواری کشیده شد و به خاک سیاه نشست. و در طول تاریخ مردمی بر مشکلات و گرفتاری‌ها فایق آمدند که بر محور اتحاد گرد آمدند و اگر مسلمانان موفق شدند به‌سرعت منطقه وسیع شبه‌جزیره ایبری را فتح کنند، در سایه وحدت بود.

حجت الاسلام جلالی عنوان کرد: همان‌طور که وحدت مایه ثبات، امنیت، پیشرفت و سعادت است، مهم‌ترین علت شکست مسلمانان در اندلس را نیز باید در درگیری‌های داخلی حاکمان جستجو کرد.

وی گفت: فراگیرشدن فساد در سطح حاکمیت و جامعه اندلسی ها را از توجه به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه بازداشت و حمیت و غیرت دینی را در آنها از بین برد و در نتیجه، شهرها یکی پس از دیگری از تحت حکومت آنان خارج گردید و به تصرف دشمن درآمد.

امام جمعه چهاربرج افزود: رهبر معظم انقلاب بارها در این موضوع ابراز نگرانی کرده و هشدارهایی را به مسئولان داده‌اند که تهاجم فرهنگی مثل خودکار فرهنگی، اقدامِ آرام و بی‌سروصدایی است؛ درست مثل کاری که در اندلس شد و شبیه این اتفاق در شوروی سابق نیز روی داده و آمریکا توانست با نمادهای فرهنگی خود شوروی را تسخیر کند.

وی با بیان این که ایران اسلامی، نه اندلس است و نه شوروی، خاطرنشان کرد: ایران و نظام فرهنگی اجتماعی آن خصوصیاتی دارد و تا هنگامی که این ویژگی‌ها را در خود حفظ کند، چنین طرح‌هایی در آن به سرانجام نخواهد رسید.

حجت الاسلام جلالی گفت: ایران اسلامی متّکی به مردم و باورهای دینی بوده و این انقلاب نیز انقلابِ مردم است، اما نباید فراموش کرد که دشمن وجود دارد و مشغول کار علیه جبهه حق هم هست، دائم دارد هزینه می‌کند و امکانات فراهم می‌کند و لذا ما نباید غافل شویم.

وی اضافه کرد: باید کار ابتکاری انجام داده و موضع اثباتی، تهاجمی و حرکت صحیح داشته باشیم چرا که در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین، زشت‌ترین و خسارت‌بارترین کار، انفعال است. منفعل‌شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.

امام جمعه چهاربرج در اداه با بیان این که خروج آمریکا از برجام تصمیم شخصی و فردی دونالد ترامپ نبود بلکه بخش عمده حاکمیت سیاسی ایالات متحده مخالف برجام بود، اضافه کرد: ایران به پشتوانه رهبری مدبرش و با استقامت بی‌نظیر مردمش، «فشار حداکثری» آمریکا بعد از خروج از برجام را با «مقاومت حداکثری» و تا حدی، «تهاجم مدبرانه» پاسخ داد و خروج آمریکا از برجام نتوانست مانع پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران شود و درعین‌حال، موقعیت نظامی – دفاعی و منطقه‌ای ایران نیز تقویت شد.

وی اضافه کرد: گره کور مذاکرات برجامی در واشنگتن زده شده است و تا زمانی که ایالات متحده نخواهد منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران را در تحولات منطقه غرب آسیا مدنظر قرار دهد، چشم‌اندازی برای بازگشت آمریکا به برجام وجود نخواهد داشت که امیدواریم غرب و اروپا بر سر عقل بیایند.

حجت الاسلام جلالی در ادامه بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب را ثمره ۱۲ سال مقاومت عنوان کرد و گفت: این اتفاق مهم البته نتیجه دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم برای حل اختلافات با حکومت سعودی و سایر هم‌پیمانان منطقه‌ای او نیز بود که این رخداد تاریخی در رسانه‌های غربی نشانه کاهش نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا و پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت و روسیه در میدان سوریه است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha