جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تبریز

حوزه/ حجت‌الاسلام محمدی نزدیک به بیست سالی می‌شود در خدمت اهالی محله ملازینال و دو سال است که به عنوان امام پایگاه فرهنگی اجتماعی محله توانسته بهتر و بیشتر از قبل به مردم خدمت رسانی کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام علی محمدی امام پایگاه فرهنگی اجتماعی محله ملازینال در شهر تبریز است که از سال ۸۶ به امر مقدس تبلیغ روی آورده و در خدمت مردم و مناطق مختلف بوده است و دو سالی می‌شود که به عنوان امام پایگاه فرهنگی اجتماعی رنگ و روی دیگری به فعالیت‌های خود داده است.

حاج شیخ علی، چراغ دو مسجد در محله را روشن کرده و در این دو مکان مقدس فعالیت دارد به طوری که نماز ظهر و عصر را در یکی از مساجد و نماز مغرب و عشا را نیز در مسجد دیگر اقامه می‌کند.

او با مهیا کردن مجموعه‌ای فرهنگی کنار مسجد با نام «سردار سلیمانی» اقدامات خوبی را به انجام رسانیده است؛ مجموعه ای که با حضور نوجوانان و کودکان به حسینیه ای برای انجام انواع فعالیت‌ها تبدیل شده است؛ فعالیت‌هایی از قبیل اردوها، اجرای مسابقات، برگزاری کلاس‌های مختلف و بازی که تاکنون باعث اتصال نوجوانان زیادی به مسجد شده است.

برگزاری برنامه‌های طرح تابستانی، دیگر اقدام این امام پایگاه فرهنگی اجتماعی است، طرحی که در آن پذیرای ۶۰۰ نوجوان بود و با برنامه‌های مختلف از آن‌ها استقبال کرده که این تعداد در طول سال به ۱۵۰ نفر می‌رسد.

روایت خدمات جهادی امام محله ملازینال | حاج شیخ علی همه را پای کار آورد

او سعی دارد علاوه بر برنامه‌های مختلف با برگزاری جشن تولد برای نوجوانان ارتباط خود را صمیمی تر از قبل کند به طوری‌که تولد هر یک از آن‌ها را در گروه مجازی یادآوری می‌کند و با خرید هدیه، ‌کیک و شیرینی تولد آن‌ها را جشن می‌گیرند، علاوه بر این به صورت هفتگی برنامه استخر و فوتبال را نیز در برنامه‌ها گنجانده است که عامل دیگری برای حفظ اعضا شده است.

حجت‌الاسلام محمدی گروه سرودی را در محله و مسجد راه‌اندازی کرده است که در این باره می‌گوید: ۱۰ سال است در تبریز گروه سرود را برپا کرده ایم و با دور هم جمع کردن نوجوانان و کودکان توانسته‌ایم در مراسمات مختلف، برنامه اجرا کنیم، بعد از ۱۰ سال با دعوت از دانش‌آموزان، این گروه سرود را گسترش داده و تبدیل به چند گروه کرده‌ایم که عاملی برای جذب بیشتر این قشر به مسجد شده است.

امام محله ملازینال که تا قبل از کرونا در زمینه تأمین جهیزیه به طور ویژه فعالیت داشته و با کمک مردم ماهیانه دو جهیزیه آماده و به زوج‌های جوان اهداء می‌کرد، بعد از شروع کرونا این اقدام را به تهیه بسته های معیشتی تغییر داد چراکه بسیاری از افراد به دلیل شیوع این بیماری از کار بیکار شده و یا به هر دلیلی نمی‌توانستند خانواده خود را تأمین کنند.

همزمان شدن این اقدام و همکاری او با بنیاد هدایت منجر به قوت گرفتن کارهای او شد؛ بین دوستان، اهالی و کسبه صندوقی ایجاد شد و ماهیانه مبلغ این صندوق جمع آوری می‌شود که به طور تقریبی ۶ میلیون از این طریق در آمد حاصل و صرف نیازمندان و بسته‌های معیشتی می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی که نزدیک به شش ماه است مسئول خانه هلال شده، از آن طریق توانسته ۳۰۰ نسخه بیماران نیازمندان را تأمین کند و افزون‌بر این با ارجاع افراد نیازمند به هلال احمر علاوه بر کمک‌های دارویی خدمات دیگری از قبیل پرداخت هزینه عمل به ۱۸ نفر از بیماران را نیز تا سقف ۴ میلیون تومان توسط هلال احمر را نیز به افراد کم بضاعت ارائه کرده‌ است.

روایت خدمات جهادی امام محله ملازینال | حاج شیخ علی همه را پای کار آورد

اقدامات درمانی این امام محله به همین جا ختم نشده، او با دعوت از «عاشورائیان» که گروهی متشکل از پزشکان متخصص و عمومی بودند توانسته طرح ویزیت و داروی رایگان را نیز اجرا کند.

وجود آسیب‌های اجتماعی در محله او را بر این داشت که با همکاری سپاه مرکز مشاوره‌ای با نام «مهر» را راه‌اندازی کنند تا از آن طریق بتوانند در راستای حل معضلات اجتماعی گامی بردارند، این مرکز با حضور مشاورین به کار خود ادامه می‌دهد و علاوه بر پذیرش و مشاوره در مسجد نیز جلسات و کارگاه های ویژه برای خانواده ها برگزار کرده است.

شبکه سازی برای حل مشکلات نیازمندان یکی دیگر از اقدامات این امام پایگاه فرهنگی اجتماعی است، در دو سال همکاری با بنیاد هدایت سعی داشته خدمات ویژه‌ای به نیازمندان و محرومین ارائه دهد چراکه یک دست صدا ندارد و با اتحاد و همکاری است که می‌توان موفق بود.

او با هماهنگی که با داروخانه، نانوایی، قصابی و دیگر بخش ها داشته توانسته بسیاری از خانواده ها را دستگیری کند، اقدام این امام به این صورت است که با اختصاص مبلغی به صورت ماهیانه به افراد نیازمند خدمات رایگان ارائه داده اند و از این طریق خیرین زیادی نیز پای کار آمدند.

محله ای که حاشیه شهر است طبیعتا دارای مشکلات عدیده ای است و مسلما قشر کودک و نوجوان نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی محل زندگی، متوجه آسیب‌های مختلف هستند، حجت‌الاسلام محمدی وقتی دید که این کودکان و نوجوانان به جمع آوری ضایعات و یا کارهایی نامتناسب با سن‌شان روی آورده‌اند، آزرده خاطر شد و در صدد حل این مشکل بود چراکه این مقطع سنی بسیار مهم بوده و باید آن را به بهترین نحو گذراند.

او در پی پیدا کردن راه حل این مشکل فردی را که این نوجوانان را به کار می‌گمارد، پیدا کرده و با پرداخت هزینه به صورت دو ساعت در هفته با هدف ایجاد ارتباط، برگزاری کلاس، تبیین مسائل مهم، ترغیب به تحصیل و استعدادیابی به اختیار گرفت.

روایت خدمات جهادی امام محله ملازینال | حاج شیخ علی همه را پای کار آورد

طرح حجت‌الاسلام محمدی موفق بوده و بعد از گذشت چند جلسه نوجوانان و کودکان با میل و رغبت خودشان در مسجد حاضر شده و در برنامه‌ها و کلاس‌ها حضور داشتند و نزدیک به بیست نفر از آن‌ها به صورت مستقیم و ثابت با مسجد ارتباط گرفتند که این امر بسیار خوشایند و با ارزش است.

حاشیه نشینی است و روبرویی با چالش ها که منجر به ایجاد مشکلات عدیده و محرومیت‌هایی که بعضاً به علت نبود مطالبه و اراده همگانی بر سر اهالی آنجا سایه افکنده و هیچ‌کس به فکر رفع و حل آنها نیست؛ مشکلاتی که اگر مرتفع شوند زندگی، شیرین‌تر خواهد شد.

محله ملازینال، محله ای در حاشیه است که بعد از بیست سال به دلیل نبود مطالبه از سوی اهالی از آسفالت برخوردار نبود، این امام پایگاه فرهنگی اجتماعی محله بود که با دور هم جمع کردن اهالی و مطالبه توانست این امر مهم را با شهرداری منطقه در میان بگذارد و اکنون با این مشکل خداحافظی کرده‌اند.

این محله به دلیل معماری خاصی که داشت وجود پله های زیاد، از ظاهر خوبی برخوردار نبود که با تدبیر امام محله همه دیوارها و پله ها همرنگ شدند و با نصب گلدان‌هایی آراسته شدند که این کار موجب جذاب شدن محله و حضور افراد زیادی در آن شد؛ محله ای که فقیر نشین بود و کسی به آن توجهی نداشت با این اقدام امام، مشهور شده و مورد توجه عموم قرار گرفت‌.

حجت‌الاسلام محمدی به حضور همسرش در کنار خود اشاره می‌کند و معتقد است یاری همسرش در موفقیت او در برنامه و طرح‌ها بسیار پر اثر بوده، به طوری‌که در ایام مناسبت‌ها با پخت غذای نذری و توزیع آن بین همسایه‌ها، دوستان و آشنایان توانسته گام بزرگی در آشنایی اهالی با اهل‌بیت علیهم‌السلام بردارد.

حالا دیگر خدمت رسانی به اهالی گسترش یافته و فقرا و نیازمندان محله نیز در ایام شهادت و ولادت ائمه علیهم السلام مهمان سفره پر برکت اهل بیت علیهم السلام هستند و با طبخ انواع آش و کوفته تبریزی پذیرایی می‌شوند؛ علاوه بر این برنامه‌های ویژه ای در روزهای هفته از جمله سه‌شنبه های مهدوی و چهارشنبه های امام رضایی نیز با همت او برگزار می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناصری IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    2 0
    احسنت کاش در محله ما هم چنین امام محله ای باشه
  • محسنی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    آقا عالی کاش مسئول خبرگزاری حوزه در استان، چنین گزارشاتی رو کار کنه. جاش خالیه .