شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست

حوزه/مسئول دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه علمیه کشور گفت: معمولا گروه‌های جهادی حداقل ده نفر عضو طلبه دارند که جمعیت بین ۱۵تا ۲۰ هزار طلبه‌ می‌شوند و اگر خدای نکرده حادثه‌ای مانند کرونا، سیل، زلزله و یا هر اتفاق دیگری که نیاز به حضور گروه جهادی باشد، در کشور رخ‌ دهد، این نیروها در میدان نقش آفرینی می‌کنند.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، ظهر امروز نشست دبیر گروه‌های جهادی حوزه علمیه کشور با حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، با حضور مدیر حوزه علمیه استان و همچنین دبیر گروه‌های جهادی حوزه علمیه این استان در دفتر نمایندگی ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

حجت الاسلام ابوالفضل علیخانی مسئول دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه کشور، ضمن ارائه گزارش، به فلسفه تشکیل گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار داشت: حرکت‌های جهادی حوزه‌های علمیه طی دو سال اخیر گسترش داشتند و یکی از نگاه‌های اوج گرفته طی دو سه سال اخیر، بحث اجتماعی‌تر شدن حوزه‌های علمیه به منزله اینکه این حوزه بتواند در بخش‌های مختلف به برش اجتماعی مناسب برسد بوده است.

وی مدارس امین، طرح‌ هجرت و تشکیل و تقویت گروه‌های جهادی حوزه‌ علمیه در مدارس را از جمله فعالیت‌ها در زمینه گسترش جایگاه‌های اجتماعی طلاب دانست و گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب که فرمودند، طلبه‌ها سه ماموریت هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمات‌رسانی اجتماعی بر دوش دارند، پیشنهاد گروه‌های جهادی داده شد.

آمادگی بیش از ۱۵ هزار طلبه جهادی برای خدمت رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف

مسئول دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، بیان کرد: اکنون در سطح کشور بالغ بر ۱۴۰۰ گروه جهادی طلبگی مستقل داریم که در بین ۵۱۰ حوزه علمیه کشور ۳۱۰ تا از آنها گروه جهادی خود را تشکیل دادند که در مجموع ۱۷۰۰ گروه جهادی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولا گروه‌های جهادی حداقل ده نفر عضو طلبه دارند که جمعیت بین ۱۵تا ۲۰ هزار طلبه‌ می‌شوند و اگر خدای نکرده حادثه‌ای مانند کرونا، سیل، زلزله و یا هر اتفاق دیگری که نیاز به حضور گروه جهادی باشد، در کشور رخ‌ دهد، این نیروها در میدان نقش آفرینی می‌کنند.

حجت الاسلام علیخانی تصریح کرد: انتظار می‌رود ستاد حوزه علمیه به توانمندسازی، پشتیبانی و ارائه خدمات معنوی به این طلاب بپردازد.

وی با اشاره به اینکه ما در برنامه‌ریزی‌های خود بیشتر از دو تا سه هفته فعالیت جهادی برای طلاب در نظر نمی‌گیریم، اظهار کرد: قرار نیست طلاب در طول سال و به طور مداوم به فعالیت جهادی بپردازند، بلکه باید ۳۴۰ روز از سال خود را به تحصیل، تبلیغ و پژوهش بپردازد و دو تا سه هفته نیز فعالیت جهادی را در برنامه‌های خود داشته باشند.

آمادگی بیش از ۱۵ هزار طلبه جهادی برای خدمت رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵ گروه جهادی طلبگی مستقل و مدرسه‌ای طلبه محور شناسایی شده است، گفت: ۱۵ گروه جهادی عدد قابل توجهی ‌است اما قابل گسترش می‌باشد.

مسئول دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه علمیه کشور، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته در نشست با ائمه جمعه بر چند نکته تأکید فرمودند از جمله، ارتباط با جوانان اعم از حوزوی و دانشجویی و اینکه آنها را زیر پر و بال خود بگیرید و لزوم توجه به محرومیت زدایی در سطح کشور.

حجت الاسلام علیخانی با اشاره به اینکه ما در مجموعه‌های دانشجویی و محلات نیز گروه‌هایی جهادی داریم، اظهار کرد: چه خوب است مجموعه گروه‌های جهادی حوزوی، دانشجویی و جوانان بدانند در سطح‌ استان قرار گاهی دارند که نماینده ولی فقیه در استان هدایت و ارشاد آن را بر عهده دارند.

وی با تأکید بر اینکه گروه‌های جهادی حوزوی این قابلیت را دارند که دبیری این جریان را نیز داشته باشند، ادامه داد: این ویژگی هدایتگری مختص گروه جهادی طلاب است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با تقدیر از فعالیت گروه‌های جهادی حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های جهادی طلبگی به جهت اینکه آنچه را که محتوای درون حوزوی است در عرصه میدان می‌آورد و به محرومیت‌زدایی می‌پردازند، خود یک تربیت عملی و اجتماعی برای طلبه و روحانیت است که کار بسیار ارزشمندی است.

آمادگی بیش از ۱۵ هزار طلبه جهادی برای خدمت رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، با بیان اینکه روحانیت باید به میدان کار بیایند تا تبلیغات مسمومی که علیه طلاب می‌شود را از بین ببرد، افزود: نباید مردم احساس کنند که روحانیون تنها پشت منبر سخنرانی می‌کنند و نسبت به جامعه بی‌تفاوت هستند، لذا تشکیل گروه‌های جهادی برای حوزه علمیه لازم و ضروری است تا در عرصه میدان هنرنمایی کنند.

امام جمعه شهر یاسوج یادآور شد: تشکیل گروه جهادی برای حوزه علمیه، طلاب را با میدان کار، جهاد، احساس مسئولیت و خدمت‌رسانی به مردم آشنا می‌کند و برای روحیه‌ خود طلاب نیز خیلی خوب است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه عمل گروه‌های جهادی عمل با ارزشی است، اما باید با برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد تا طلاب از رسالت اصلی خود که تحصیل و تبلیغ دین است باز نمانند، اظهار کرد: باید با زمان‌بندی مناسب هم از این ظرفیت و عمل خداپسندانه بهره کافی را ببرند و هم از رسالت اصلی خود باز نمانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، آشنایی با اقشار مختلف جامعه و آشنایی با درد مردم را از دیگر فواید تشکیل این گروه‌های جهادی عنوان کرد و گفت: گروه‌های جهادی حوزه علمیه استان در مواقع ضروری مخصوصا در بحث زلزله سی‌سخت و مسئله کرونا زحمات بسیاری کشیده‌اند و برای رسیدگی به مناطق محروم نیز برنامه‌های خوبی داشته و دارند.

آمادگی بیش از ۱۵ هزار طلبه جهادی برای خدمت رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، با تأکید بر اینکه طلاب دغدغه‌مند و پیگیر حل مشکلات مردم هستند، گفت: لازم است تا طلاب را در عرصه‌های مختلف مانند مسکن و کمک‌های اولیه تقویت کنیم تا آنها نیز بتوانند در مسائل اجتماعی، فرهنگی و جهادی به خوبی خود را نشان دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عالی IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    بسیار عالی. این تاسیس و دنبال کردن موضوع گروههای جهادی، تاسی از امیر المومنین و دیگر ائمه هدی علیهم السلام است و برکات فراوانی ان شاء الله در پی دارد.
  • نوید IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    سردمداری حوزه در این رویه نورانی، امیدواری رشد و سلامت این حرکت را نوید می دهد.
  • سید IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    باسلام انجام این امور و تقویت این روحیه بسیار ارزشمند است و لیکن به نظر می رسد باید از تمامی ظرفیت نیروی انسانی توانمندتر در این عرصه بهره گرفت از موازی کارها جلوگیری و همه بخش ها ی مرکزدر یک مجموعه جهت این امر گرانقیمت جمع شوند.
  • Seyed moslem IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 0
    سلام علیکم. چطور میتونم منم در گروه جهادی طلاب شرکت و ثبت نام کنم؟
  • کلید IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    عزیزان مسئول در این زمینه با قوت تمام مقوله فعالیتهای جهادی رو دنبال کنند که قطعا کلید حل بسیاری از مشکلات است
  • آینده IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    ان شاء الله به روزی برسیم که در پرتوی تلاشهای مومنانه پیشرفت محسوسی در مسیر برآوری حاجات جامعه اسلامی حاصل شده باشد
  • مقایسه IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    در مقایسه مثلا بازی فوتبال با یک کار جهادی عمرانی، گروه بازی فوتبال رودروی هم هستند، اما گروهای جهادی همکارند و طرف مقابلشان دشمنی است ‌‌که با دسیسه های مختلف تحریمی و غیره سعی در ضربه زدن دارد.