جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حقوق بشر آمریکایی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هک گسترده آمریکا واشنگتن را شوکه کرد

نهادهای اطلاعاتی غربی و شرکت مایکروسافت اعلام کردند که یک گروه هکری وابسته به حکومت چین از طیف وسیعی از سازمان‌های زیرساختی آمریکا جاسوسی کرده است.مایکروسافت در گزارشی مدعی شد که این اقدام جاسوسی، جزیره گوام را که میزبان پایگاه‌های نظامی و مهم و راهبردی آمریکا است، هدف قرار داده است. این گروه هکری سازمان‌های مختلفی از مخابرات گرفته تا هاب‌های حمل و نقل آمریکا را هدف قرار داده اما فعلا مشخص نیست که چه تعداد از این نهادها تحت تاثیر حملات هکرها قرار گرفته‌اند. آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) گفت که در حال همکاری با شرکای خود در کانادا، نیوزیلند، استرالیا، انگلیس و اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) است تا مراکز و بخش‌هایی را که تحت تاثیر هکرها قرار گرفته‌اند، شناسایی کند. به نوشته رویترز، هر چند مشخص است که هکرهای چینی از کشورهای غربی جاسوسی می‌کنند اما این حمله جدید یکی از بزرگ‌ترین کارزارهای جاسوسی سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکاست. راب جویس مدیر امنیت سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا این گروه را «یک بازیگر مورد حمایت حکومت جمهوری خلق چین» نامید. مایکروسافت نیز گفت که این گروه هکری «طوفان ولت» نام دارد و از دستکم سال ۲۰۲۱ به بعد فعال بوده و صنایعی مانند ارتباطات، کارخانجات، حمل و نقل، عمران، دریانوردی، دولت، فناوری اطلاعات و آموزش را هدف قرار داده است. مایکروسافت افزود که این کارزار هکری چین قادر به توسعه توانایی‌هایی است که می‌تواند در آینده زیرساخت‌های ارتباطی میان آمریکا و آسیا را مختل کند. آژانس امنیت سایبری کانادا نیز گفت که گزارشی درباره اینکه این کشور طعمه هکرهای چینی شده باشد، دریافت نکرده است اما «اقتصادهای غربی عمیقا با یکدیگر مرتبط هستند. بسیاری از زیرساخت‌های ما بسیار با هم ادغام شده و یک حمله علیه یک کشور می‌تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد.» انگلیس نیز هشدار داد که تکنیک‌های مورد استفاده هکرهای چینی علیه شبکه‌های آمریکایی ممکن است در سراسر دنیا اجرا شود.

منبع: ایرنا

بیست‌و یکمین هفته متوالی آشوب در تل آویو رقم خورد

ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان شنبه شب در اعتراض به افزایش قیمت دلار در فلسطین اشغالی و همچنین طرح قانون «اصلاحات قضایی» دست به تظاهرات زده‌اند.شنبه شب ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان به خیابان‌ها آمده و علیه کابینه نتانیاهو و طرح قانون «اصلاح قضایی» شعار سر دادند. این بیست و یکمین هفته متوالی است که اپوزیسیون علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات برگزار می‌کند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد که شرکت کنندگان در تظاهرات امشف همچنین به گرانی کالاها و افزایش قیمت دلار در برابر شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) اعتراض کردند. طی ۲۰ هفته گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو و اصلاحات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی بود. روسای اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش این چهره برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد. معترضان می‌گویند طرح تغییرات قضایی ضربه سختی به دموکراسی وارد می‌کند، زیرا تأثیر دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) را بر روند تصویب قوانین پایه محدود می‌کند و به اعضای کنست اجازه می‌دهد مصوبات آن را تعویق بیندازد. تصویب این طرح به تازگی توسط نتانیاهو به تعویق افتاد اما معترضان تأکید بر لغو کامل این طرح دارند.

منبع: ایرنا

شلیک مستقیم به نوجوان سیاه پوست حقوق بشر آمریکایی را به جهان معرفی کرد

شبکه خبری سی ان ان در گزارش تحقیقی اعلام کرد که یک نوجوان ۱۱ ساله سیاهپوست آمریکایی بر اثر شلیک مستقیم پلیس در آستانه مرگ قرار داشت؛ کودکی که به تازگی از بیمارستانی در ایالت «می‌سی‌سی‌پی» آمریکا مرخص شد. این کودک که «آدرین موری» نام دارد برای کمک به تهدیدی که متوجه خانواده‌اش شده بود با پلیس تماس می گیرد تا بدین وسیله در محافظت قرار بگیرند، اما پلیس پس از حضور در خانه محل با شلیک به سینه وی او را به شدت مجروح کرد.«آدرین موری» کودک ۱۱ ساله ای که مورد اصابت گلوله پلیس آمریکا قرار گرفت به محض درخواست کمک از پلیس و حضور نیروها در محل، از افراد ساکن خانه خواسته شد تا از منزل خارج شوند و هنگامی که این پسر ۱۱ ساله به دستور پلیس عمل می کند، بی درنگ با شلیک گلوله به سینه خود مواجه می شود. سی ان ان در گزارش تحقیقی خود افزود که این کودک از ناحیه ریه، کبد و شکستگی یک دنده بر اثر اصابت گلوله نیروهای پلیس به شدت مجروح شد. اداره پلیس تاکنون از ارائه فیلمی که توسط دوربین نصب شده بر لباس پلیس ضارب ضبط شده است، به مقامات قضایی و موکلان این خانواده که درحال پی گیری ماجرا هستند، خودداری کرده است. «ناکالا موری» (Nakala Murry) مادر کودک مجروح شده به این شبکه خبری گفت که هیچ یک از اعضای اداره پلیس برای عیادت از کودک وی که در بیمارستان تحت مداوا و عمل جراحی قرار داشت، حضور نیافتند.شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی عنوان کرده بود: خشونت پلیس آمریکا علیه مردم این کشور به ویژه سیاهپوستان، تعداد یک هزار و ۱۴۹ نفر از شهروندان را تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی به کام مرگ فرستاد. خشونت پلیس سفید پوست آمریکا علیه رنگین پوستان سابقه طولانی دارد؛ برای مثال در حادثه شهر فرگوسن در ماه اوت ۲۰۱۴ میلادی «دارن ویلسون» افسر پلیس سفید پوست «مایکل براون» نوجوان ۱۸ ساله سیاه پوست را با شلیک ۶ گلوله از پای درآورد. تنش در جامعه آمریکا بر سر رفتار خشونت آمیز و بی رحمی نیروهای پلیس سفید پوست آمریکا، یکی از موارد نگران کننده امنیتی در این کشور به شمار می رود.

منبع: ایرنا

لوله های گازی کشور 2 برابر شدند

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به چشم‌انداز شرکت ملی گاز ایران در توسعه مناطق محروم، از افزایش حدود دو برابری طول خطوط لوله انتقال گاز کشور خبر داد.غلامعباس حسینی در حاشیه سفر دو روزه به منطقه ۷ عملیات انتقال گاز، گفت: شرکت انتقال گاز ایران اکنون با ۱۰ منطقه عملیاتی، بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خط لوله، ۹۰ تأسیسات تقویت فشار گاز، ۳۳۱ واحد کمپرسوری و ۶۱ مرکز بهره‌برداری خطوط لوله، گاز را از مبادی تولید به مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی انتقال می‌دهد. وی افزود: با توجه به رشد و توسعه تجهیزات فنی، تأسیسات و خطوط لوله در کشور طی سال‌های گذشته، شایسته است که اصلاحات ساختاری در تعداد کارکنان، پست‌ها و سمت‌های سازمانی انجام می‌شود که در این زمینه اقدام‌های خوبی در حال اجراست. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در این سفر، ضمن بازدید از تأسیسات تقویت فشار گاز فامنین (همدان) بر نقش مؤثر این منطقه در انتقال پایدار گاز طبیعی به شهرها و روستاهای سردسیر، سخت‌گذر و کوهستانی استان‌های غربی و شمال غربی کشور اشاره کرد و ادامه داد: مصرف گاز و ثبت رکورد بیشترین مقدار حجم انتقال گاز کشور در بهمن ماه سال ۱۴۰۱، یعنی ۸۵۸.۲ میلیون مترمکعب گاز در روز، نتیجه تلاش همکاران سختکوش مناطق ده‌گانه و قابل قدردانی است. حسینی با بیان اینکه ارتقای توانمندی فنی - عملیاتی کارکنان، افزایش بهره‌وری را هموار می‌کند، تصریح کرد: همسو با افزایش بهره‌وری و کارآیی کارکنان در کنار رشد و ارتقای توانمندی‌های فنی، عملیاتی و مهارت افزایی، با تدبیر و انجام برنامه‌ریزی‌هایی بنا داریم تسهیلات رفاهی و ورزشی در مناطق دهگانه انتقال گاز افزایش یابد. مهدی زارع، مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز نیز ضمن خوشامدگویی، مهم‌ترین اقدام‌های این منطقه عملیاتی در سال ۱۴۰۱ در تأسیسات تقویت فشار گاز و خطوط لوله را تشریح و اظهار کرد: تحویل و تحول سه ایستگاه کنترل فشار گاز پیاز آباد هلیلان، بیستون و صبور خرم‌آباد و خطوط لوله طرح BOT از دیگر اقدام‌های مهم منطقه ۷ عملیات بوده است.

منبع: مهر

صنقور آزاد شد

مقامات بحرینی شیخ محمد صنقور امام جماعت مسجد امام صادق(ع) بحرین را چند روز پس از بازداشت آزاد کردند.مقامات بحرینی علامه و محقق شیخ محمد صنقور را چند روز پس از بازداشت آزاد کردند. پس از اعلام خبر آزادی شیخ صنقور، جمعیت زیادی در نزدیکی منزل او در السنابس تجمع کرده و به ابراز شادمانی پرداختند. پیش از این، شمار زیادی از شهروندان بحرینی پس از برگزاری نماز جمعه در شهر الدراز واقع در غرب منامه در محکومیت عادی‌سازی روابط حکومت کشورشان با رژیم صهیونیستی تظاهرات کرده بودند. تظاهرکنندگان ضمن مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بر ادامه جنبش مردمی علیه عادی‌سازی روابط با این رژیم تا رسیدن به اهداف مشروع خود در راستای برقراری دموکراسی و حق تعیین سرنوشت تاکید کردند. تظاهرکنندگان همچنین با سردادن شعارهایی ضمن اعلام همبستگی با علمای دینی، سیاست حکومت بحرین در بازداشت و اقدامات علیه آن‌ها را به دلیل سخنرانی‌های دینی غیر قابل پذیرش دانستند. آن‌ها همچنین بازداشت شیخ «محمد صنقور» از امامان جمعه شیعه بحرین را محکوم کرده و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در بحرین شده بودند. شیخ صنقور در خطبه جمعه ۱۹ مه ۲۰۲۳ از وزارت آموزش و پرورش بحرین بخاطر تغییر برنامه‌های درسی مطابق با عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بود. در پی این سخنرانی، مقامات بحرین روز دوشنبه هفته گذشته شیخ محمد صنقور را بازداشت و برای انجام تحقیقات جنایی به دادستانی معرفی کرده بودند.

منبع: مهر

اختیارات بانک مرکزی تمدید شد

سران قوا با تمدید یکساله اختیارات بانک مرکزی برای تعیین تکلیف برخی موسسات مالی و اختیارات این بانک برای مدیریت نوسانات بازار ارز موافقت کردند.جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی روز شنبه با حضور سران قوا برگزار شد و باقیمانده مباحث مربوط به اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات بازار ارز و همچنین تمدید یک ساله اختیارات بانک مرکزی برای تعیین تکلیف برخی مؤسسات مالی از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بود.

منبع: مهر

رئیس‌جمهور صربستان استعفا داد

رئیس‌جمهور صربستان پس از اعلام استعفای خود از رهبری حزب حاکم کشورش، وزیر دفاع را برای احراز این سِمت پیشنهاد کرد«الکساندر ووچیچ» (Aleksandar Vucic) رئیس‌ جمهور صربستان امروز شنبه اعلام کرد که از رهبری حزب حاکم این کشور استعفا داه است. بر اساس اعلام این رسانه، رئیس‌ جمهور صربستان پس از اعلام استعفای خود از رهبری حزب حاکم این کشور، نامزدی «میلوش ووچویچ» وزیر دفاع را برای احراز این سِمت پیشنهاد کرد. وی امروز در کنگره حزب حاکم صربستان (SNS) کناره گیری خود را رسانه ای کرد و گفت که برای متحد کردن کشور به رویکرد جدیدی نیاز است. این در حالیست که «الکساندر ووچیچ» در اادامه سخنان خود اضافه کرد که وی در رأس دولت باقی خواهد ماند. به گزارش رویترز، این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که ده‌ ها هزار نفر از سراسر صربستان و کوزوو، مونته‌ نگرو و بوسنی در مرکز بلگراد برای نشان دادن حمایت از ووچیچ در پی تظاهرات بزرگ ضددولتی بر سر موضوع وقوع 2 تیراندازی دسته‌ جمعی که پیش از این منجر به کشته شدن ۱۸ نفر شد، تظاهرات کردند. ده‌ ها هزار نفر هفته پیش در شهر بلگراد پایتخت صربستان به خیابان ها آمدند و در اعتراض به گسترش فرهنگ خشونت در این کشور که به تازگی منجر به وقوع ۲ تیراندازی شد و ۱۸ کشته برجای گذاشت، اعتراض کردند. آنها در جریان این اعتراض ضددولتی، مقامات صربستان را مسئول این وقایع دانستند و اعلام کردند که گسترش چنین فرهنگی در کشور حاصل عملکرد دولت بوده است. در اولین تیراندازی که در سوم ماه می در مدرسه‌ای در شهر بلگراد روی داد، یک پسر نوجوان ۹ دانش آموز و یک نگهبان را کشت. یک روز پس از آن نیز مردی ۲۱ ساله مردم را در خارج از پایتخت به رگبار گلوله بست و ۸ نفر از آنها را کشت. احزاب مخالف دولت که سازمان‌دهندگان این تظاهرات بودند، می‌گویند که دولت به رهبری الکساندر ووچیچ نتوانسته است رسانه هایی که خشونت را ترویج می‌ کنند را مهار و علیه جنایتکاران در جامعه اقدام کند. اشاره آنها به برنامه‌های تلویزیونی «رئالیتی شو» است که اخیراً در این کشور پخش می‌شود و محکومان جنایتکار از جمله قاتلان همچنین مردانی را نشان می دهد که اقدامات خشونت بار را توصیف می‌کنند. معترضان در جریان این راهپیمایی از نخست وزیر، وزیر کشور و رئیس آژانس امنیت صربستان خواستند تا استعفا دهند. این سومین اعتراض مردمی در ماه اخیر به گسترش فرهنگ خشونت در صربستان بود.

منبع: مهر

طارمی آقای گل لیگ پرتغال شد

مهدی طارمی بازیکن ایرانی تیم پرتو ، با به ثمر رساندن ۲۲ گل، مقتدرانه آقای گل لیگ فوتبال پرتغال شد.در چارچوب هفته پایانی لیگ پرتغال، پورتو به مصاف ویتوریا گیمارش رفت و با درخشش طارمی به برتری ۳ بر صفر رسید. در این بازی مهدی طارمی هم گل زد و هم پاس گل داد تا نمایشی عالی از خود ارائه دهد. مهاجم ایرانی پورتو با این گل توانست به مقام آقای گلی لیگ پرتغال دست یابد. طارمی با ۲۲ گل توانست بالاتر از گونزالو راموس با ۱۹ گل از بنفیکا به این افتخار دست یابد. گفتنی است در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ نیز طارمی به همراه وینیسیوس و پیزی با ۱۸ گل در صدر جدول گلزنان قرار گرفتند ولی در نهایت وینیسیوس به دلیل میزان زمان کمتر بازی و دریافت کارت زرد کمتر این عنوان را از آن خود کرد.

منبع: مهر

کشتی هنگ کنگی کانال سوئز را مسدود کرد

مقام‌های محلی مصر اعلام کردند: یک کشتی با پرچم هنگ‌کنگ به نام Xin Hai Tong ۲۳ در کانال سوئز به گل نشسته و این کانال مسدود شده است.مقام‌های محلی اعلام کردند که این شرایط مانع عبور دست‌کم چهار کشتی از پشت کشتی به گل نشسته شده است. بر اساس این گزارش یدک کش‌ها تلاش دارند کشتی مورد اشاره را دوباره شناور کنند. کانال سوئِز آب‌راهی ساختگی در مصر به درازای ۱۹۲ کیلومتر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ پیوند می‌دهد. این کانال به عنوان میان‌بُری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت‌وآمد هستند، ساخته شده‌است تا ناچار به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند. کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیاست و چیزی حدود ۱۲ درصد کل تجارت دریایی جهان از این کانال انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

بزرگترین رزمایش نظامی کره و آمریکا آغاز شد

کارشناسان می‌گویند برگزاری این رزمایش‌ها سبب خشم چین، تحریک کره شمالی و ایجاد یک رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای می‌شود.کره جنوبی و آمریکا بزرگترین رزمایش نظامی خود را در شبه جزیره کره آغاز کردند. این رزمایش سه هفته به طول خواهد انجامید و در آن از هواپیماهای جنگنده، موشک، تانک و بالگرد، استفاده خواهد شد. فرانک اسمیث خبرنگار پرس تی وی از منطقه پوچان در کره جنوبی گزارش می‌دهدفرانک اسمیث، خبرنگار: کره جنوبی و آمریکا بزرگترین رزمایش نظامی خود را در ۳۵ کیلومتری مرز با کره شمالی آغاز کردند. در این رزمایش از تسلیحات و تجهیزات مختلفی از جمله هواپیماهای جنگنده، بالگردهای تهاجمی و تانک‌های ساخت کره جنوبی استفاده می‌شود. برخی این رزمایش را به منزله هشداری برای کره شمالی می‌دانند. آنتونی لوپز، نظامی آمریکایی: به نظرم این رزمایش، پیامی را به همگان ارسال می‌کند. انجام این رزمایش‌ها اعتبار ما را به عنوان یک اتحاد نظامی بیشتر می‌کند. خبرنگار: رئیس جمهور کره جنوبی به این رزمایش به عنوان پاسخی به آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی نگاه می‌کند. این رزمایش با مشارکت آمریکا برگزار می‌شود. آمریکا در کره جنوبی ۲۰ هزار و پانصد نفر نیروی نظامی دارد. رئیس جمهور کره جنوبی همچنین این رزمایش را نشانه‌ای از صلح از طریق قدرت می‌داند. از نظر وی، هدف ایجاد یک مشارکت قدرتمندانه با آمریکا است. کارشناسان می‌گویند که این رزمایش‌ها سبب عصبانیت چین، تحریک کره شمالی و ایجاد یک رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای می‌شود. کره شمالی به این رزمایش به منزله بهانه‌ای برای تهاجم به خاک خود نگاه می‌کند و اعلام کرده است که پاسخی به این رزمایش خواهد داد. برخی از مردم کره جنوبی معتقدند که این رزمایش به دورنمای صلح در شبه جزیره کره آسیب وارد می‌کند. او می‌یئونگ، فعال صلح طلب: زمانی که مذاکره بین دو کره پیشرفت داشت و مذاکره بین کره شمالی و آمریکا پیشرفت داشت رزمایش‌های بزرگ نظامی متوقف شدند و تنش‌ها کاهش یافت و این سبب شد که تصور رسیدن به صلح آسان شود. رزمایش‌های بزرگ نظامی به امنیت کره جنوبی آسیب وارد می‌کند و آن را تضعیف می‌کند.

منبع: شبکه خبر

تنش مرزی ایران و افغانستان پایان یافت

حوالی پاسگاه ساسولی میان نیروهای مسلح ناشناس و مرزبانان ایران تنش هایی رخ داد که منجر به تبادل آتش شد. مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید. در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند. مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند. علیرضا مرحمتی ، معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اوضاع در مرز ایران و افغانستان پس از درگیری امروز، تحت کنترل نیروهای مستقر در مرز و آرام است. وی افزود:گفت‌و گوهای مرزی میان مقامات محلی ایران و افغانستان انجام شد و دوطرف درباره ادامه گفت‌وگوها برای روشن شدن علت درگیری توافق کردند.این درگیری ظهر دیروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است. در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است. اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است.پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران به قدرت‌های برتر نظامی در جهان پیوست

پایگاه اطلاع رسانی گلوبال فایر پاور در آخرین دسته بندی خود از قدرت‌های برتر نظامی در جهان، ایران را در رده نیروهای مسلح قوی دسته بندی کرده است.این پایگاه اطلاع رسانی این ارزیابی را بین ۱۴۴ کشور و رژیم صهیونیستی انجام داده است. معیارهای این گزارش میزان تجهیزات نظامی، وضعیت مالی و اقتصادی، جعرافیا و منابع موجود است. گلوبال پاور در این ارزیابی خود ایران را در زمینه‌هایی همچون قدرت ناوگان تانک، پرتاب کننده موشک و راکت و مجموع نیروی نظامی فعال در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان قرار داده است. در این ارزیابی آمده است که تا ژانویه ۲۰۲۳، ایران بیش از ۴۰۰۰ تانک و بیش از ۱۰۰۰ پرتابگر راکت و موشک داشته است. پرسنل نظامی فعال این کشور با ۵۷۵۰۰۰ نفر، هفتمین نیروی نظامی بزرگ در جهان است. این وبگاه تخصصی امتیاز ۲۷۱۲ را به نیروهای مسلح ایران داده است. آمریکا، چین و روسیه بالاترین رتبه را در این رده بندی دارند. ارتش هند نیز در جایگاه چهارم این رده بندی قرار گرفته است. ارتش عربستان در این رده بندی در جایگاه بیست و دوم و نظامیان رژیم صهیونیستی در جایگاه هجدهم، یک پله پایین‌تر از ایران قرار دارند. این گزارش در حالی منتشر شده که در روزهای گذشته یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از قدرت نیروی دریایی ایران به شدت اظهار نگرانی کرده و گفته بود ایران در زمینه می‌تواند به تهدیدی جدی در منطقه برای موجودیت رژیم صهیونیستی و متحدانش تبدیل شود.

منبع: خبرنگاران جوان

نخل طلای کن به فیلم فرانسوی رسید

مراسم اختتامیه هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن با اعلام برندگان بخش مسابقه اصلی، نخل طلایی فیلم کوتاه و دوربین طلایی بهترین فیلم اول در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن برگزار شد.هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که در بخش مسابقه اصلی شاهد رقابت ۲۱ فیلم بود و در نهایت فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» ساخته «جاستین تریه» موفق به کسب نخل طلای بهترین فیلم شد و جایزه بزرگ هیات داوران نیز به «منطقه مورد علاقه» ساخته «جاناتان گلیزر» رسید. امسال «روبن اوستلوند» فیلمساز مطرح سوئدی است (که خودش از جمله معدود کارگردان برنده دو جایزه اصلی کن است،) ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی را بر عهده داشت و «جولیا دوکورنو» کارگردان و فیلمنامه نویس فرانسوی برنده نخل طلای ۲۰۲۱، «مریم توزانی» کارگردان و فیلمنامه نویس مراکشی، «دنیس منوچه» بازیگر فرانسوی، «رونگانو نیونی» نویسنده و کارگردان زامبیایی-انگلیسی، «بری لارسون» بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی، پل دانو بازیگر، نویسنده و کارگردان آمریکایی، «عتیق رحیمی» نویسنده و فیلمساز افغانستانی و «دامین شیفرون» نویسنده و کارگردان آرژانتینی دیگر اعضای هیات داوران هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن بودند که مسئولیت دشوار انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم و دیگر جوایز از جمله جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه هیات داوران، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و زن و... را برعهده داشتند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha