دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آستانه

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی پاسخ به شبهات با عنوان تعارض بین شاغل بودن مادران با تربیت فرزندان با حضور حجت الاسلام قنبری در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) آستانه برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، روز گذشته کرسی آزاد اندیشی پاسخ به شبهات با عنوان تعارض بین شاغل بودن مادران با تربیت فرزندان با حضور حجت الاسلام اکبر قنبری مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه شازند در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) آستانه برگزار گردید.

حجت الاسلام اکبر قنبری اظهار داشت: با صنعتی شدن اغلب کشورها و با پیشرفت حاصل از تکنولوژی، علم و فناوری، نیاز روزافزون به نیروی کار در این کشورها و همچنین در کشور ما ایران به وجود آمد.

وی گفت: همین موضوع، در کنار درخواست بیشتر بانوان برای اشتغال و استقلال مالی، شرایط را مهیا کرد تا زنان راحت‌تر به شغل‌های مورد نظر خود دست یابند و دغدغه‌ این امر را که یکی از دغدغه‌های زنان امروز است پاسخ گویند.

مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه شازند تصریح کرد: در نگاه اول، با توجه به اقتضای شرایط فردی و خانوادگی و اجتماعی، هیچ مانعی برای کار کردن زنان وجود ندارد، ولی در نگاه دقیق‌تر باید دید که آیا زنان آگاهی لازم از وظایف خود و تعدد آن‌ها را دارند تا تشخیص و مدیریت صحیح داشته باشند یا خیر؟

وی یادآور شد: باید دید که تمامی زنان مشغول به کار، در کنار اشتغال خویش، توجه ویژه و کافی به وظیفه‌ خطیر خود، یعنی تربیت فرزند، دارند یا اینکه بُعد اقتصادی و موقعیت اجتماعی، مهم‌ترین اصول زندگی ایشان شده، تا جایی که ترجیح می‌دهند تربیت فرزندان را به پرستاران بسپارند؟

حجت الاسلام قنبری تصریح کرد: امروزه تعارض بین مدیریت داخلی خانه و اشتغال بیرون از منزل و همچنین عدم مدیریت صحیح وظایف در زنان، مشکل پیچیده‌ای است که دامن‌گیر اغلب مادران است، به طوری که عدم مدیریت صحیح وظایف، اثرات مخربی مثل تربیت ناصحیح فرزندان، کم‌رنگ شدن روابط خانوادگی، سست شدن پایه‌های اصیل خانواده و دور شدن روحی اعضای خانواده را در پی دارد، به همین دلیل است که صحبت از مشکلات مشاغل زنان و رابطه‌ آنان با وظایف اصلی زن، یعنی مدیریت داخلی خانه و تربیت فرزند، جزء مهم‌ترین مسائلی است که جامعه و متصدیان امور اجتماعی باید در پی حل آن باشند تا نه تنها خانواده، بلکه جامعه نیز از اثرات منفی ناشی از آن در امان بماند.

وی به اشتغال زنان در اسلام اشاره کرد و گفت: در آغاز برای رفع شبهات در مورد اشتغال زن و رد نظریه‌ عدم مطلق حضور زن در اجتماع و کسب مال، به سوی منابع دینی می‌رویم و نظر دین مبین اسلام را در این باره بررسی می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: از دیدگاه اسلام، تفاوت‌های زن و مرد متناسب است و معیاری برای نقص یا کمال آن‌ها به شمار نمی‌رود، قانون خلقت خواسته است با این تفاوت‌ها تناسب بیشتری میان زن و مرد، که قطعاً برای زندگی مشترک ساخته شده‌اند و مجرد زیستن انحراف از قانون خلقت است، به وجود آورد.

حجت الاسلام قنبری اظهار کرد: زنان در عین تساوی با مردان در اصل آفرینش و گوهر انسانیت و تساوی در وصول به بالاترین مراتب کمال و معنویت می‌توانند استقلال مالی و اقتصادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم برای زنان همانند مردان حق کسب و فعالیت اقتصادی قائل است، خاطرنشان کرد: در حالی که این حق برای زنان مسلم است، زن از نظر اسلام مجبور نیست برای خود و خانواده‌اش کار کند و نفقه دادن از ناحیه‌ مرد به زن واجب شرعی است، زن مکلف به اشتغال نیست، مگر اینکه احتیاج به اشتغال داشته و اشتغال برای او ضرورت یافته باشد یا به سبب امری که وجوب کفایی اشتغال برای زنان را در بر دارد، باید نیازهای جامعه با اشتغال ایشان برطرف شود.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع "تعارض بین شاغل بودن مادران با تربیت فرزندان" در آستانه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha