پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ورشکستگی بانک در آمریکا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بزرگترین بانک آمریکا روی ریل ورشکستگی افتاد

جی پی مورگان طی هفته گذشته تعداد ۵۰۰ کارمند خود را اخراج کرد.جی پی مورگان چیس، بزرگترین موسسه مالی ایالات‌متحده آمریکا، تعداد کارمندان خود را در واحدهای فناوری و عملیات طی هفته گذشته به میزان ۵۰۰ نفر کاهش داد. این اخراج‌ها که عمدتا بر شعبه نیویورک این بانک تاثیر می‌گذارد در زمانی رخ می‌دهد که جی پی مورگان به دنبال استخدام ۱۳هزار کارگر جدید است. کاهش مشاغل به صورت دوره‌ای یک حرکت عادی در بین شرکت‌های مالی تلقی می‌شود. جی پی مورگان در پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ پس از افزایش حدود هشت درصدی تعداد کارکنان خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹۶ هزار و ۸۷۷ واحد داشت. بزرگترین بانک ایالات‌متحده ماه گذشته بانک فرست ریپابلیک در حال سقوط را تصاحب و برای حدود ۸۵ درصد از کارمندان این بانک فرصت شغلی ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

باکو به اسرائیل نه گفت

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که باکو در مناقشات دیگر طرفها دخالت نمی‌کند و بر همین اساس اجازه حمله "اسرائیل" از خاک خود به ایران را نخواهد داد. فاریز رضایف که برای شرکت در کنفرانس موسوم به "چشم انداز و استراتژی در عصر عدم قطعیت" به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، همچنین به اختلافات بین ترکیه و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و از اقدامات باکو برای حل آن سخن گفت و افزود: جمهوری آذربایجان بر همین اساس فعالانه در احیای روابط آنکارا و تل آویو مشارکت دارد. رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا از طریق جمهوری آذربایجان جای پایی در کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه باز کند؛ امری که تحلیلگران نسبت به عواقب و پیامدهای آن برای این منطقه و خطر آن برای صلح و ثبات آن هشدار می دهند.

منبع: ایرنا

بغداد خطرناکترین سرکرده‌ داعش را دستگیر کرد

نیروهای امنیتی عراق در عملیاتی اطلاعاتی، سرکرده اداری «ولایت جنوب» داعش را در جنوب بغداد دستگیر کردند. نیروهای امنیتی عراق با همکاری سازمان اطلاعات نظامی عراق یکی از خطرناک‌ترین سرکرده های ارشد «داعش» را پس از چندین ماه عملیات اطلاعاتی در جنوب بغداد بازداشت کردند و تحویل مقامات قضائی دادند. سازمان اطلاعات نظامی عراق با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به نام این عنصر تروریستی اعلام کرد که این تروریست در سال ۲۰۱۴ به عنوان نیروی رزمی به گردان «اسامه بن لادن» در سازمان تروریستی داعش پیوست و در چندین عملیات علیه نیروهای عراقی در مناطق عملیاتی جرف النصر، فلوجه و موصل شرکت کرد. این بیانیه می‌افزاید که این تروریست در سابقه فعالیت تروریستی خود بارها سرکردگی عملیات‌های مسلحانه گروهک‌های ترور از جمله شاخص‌ترین آنها، شرکت در عملیات بمب گذاری در استان نینوا و مسئولیت توزیع مدارک و هویت‌های ساختگی به گروهک‌های داعشی را به عهده داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مذاکرات چراغ خاموش بانکی به نتیجه رسید

عضو اتاق ایران و عراق از موفقیت مذاکرات بانکی در یکی از کشورهای همسایه و گشایش ارزی قریب‌الوقوع خبر داد.علی شریعتی عضو اتاق ایران و عراق در فضای مجازی نوشت: به نقل از منابع موثق، مذاکرات چراغ خاموش تیم فنی حوزه بانکی در یکی از کشورهای همسایه هم اکنون به طور موفقیت‌آمیز به پایان رسید. یقیناً به زودی شاهد گشایش در حوزه ارزی خواهیم بود.

منبع: تسنیم

هیثم الغیص وارد تهران شد

هیثم الغیص وارد تهران شد و امروز به دیدار سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت می‌رود؛ بررسی وضع بازار نفت، چشم‌انداز عرضه و تقاضا و تبادل‌نظر درباره نشست پیش‌روی اعضای اوپک و نشست وزارتی ائتلاف اوپک‌پلاس از محورهای این دیدار خواهد بود. هیثم الغیص روز یکم اوت سال ۲۰۲۲ میلادی (دهم مردادماه ۱۴۰۱) به‌عنوان بیست‌وچهارمین دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کارش را آغاز کرد. اعضای اوپک در نشست ویژه وزارتی این سازمان که سوم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰) تنها با دستور کار انتخاب دبیرکل برگزار شد بر سر انتخاب الغیص به‌عنوان بیست‌وچهارمین دبیرکل این سازمان به اجماع رسیدند. هیثم الغیص، نماینده پیشین کویت در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، مدیر ارشد چند زبانه صنعت نفت و گاز است که بیش از ۳۰ سال تجربه بین‌المللی دارد. وی در بخش فروش و بازاریابی نفت و گاز و توسعه تجارت فعالیت کرده و با تصدی سمت‌های کلیدی در کویت، پکن و لندن تجربه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. کویت پیش از انتخاب هیثم الغیص به‌عنوان دبیرکل اوپک در سال‌های ۱۹۶۵ و ۲۰۰۵ میلادی نیز عهده‌دار این پست بوده است. اشرف لطفی در سال ۱۹۶۵ به‌مدت یک سال و شیخ احمد فهد الاحمد الصباح در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان دبیرکل به این سازمان خدمت کردند. محمد سانوسی بارکیندو بیست وسومین دبیرکل اوپک اندکی پیش از پایان دوران خدمتش و اوایل ماه ژوئیه (تیرماه ۱۴۰۱) درگذشت. وی اواسط سال ۲۰۱۶ این سمت را به‌عهده گرفت و در سال ۲۰۱۹ برای یک دوره سه ساله دیگر انتخاب شده بود.

منبع: مهر

ژاپن و امارات توافقنامه نظامی امضا کردند

«مبارک سعید بن غافان الجابری» یکی از مسئولان وزارت دفاع امارات و «اکیو ایسوماتا» سفیر ژاپن در ابوظبی، با حضور تعدادی از افسران ارشد وزارت دفاع امارات، یک توافقنامه همکاری‌های مشترک امضا کردند. در این توافقنامه، بر تقویت همکاری‌های مشترک میان امارات و ژاپن در زمینه‌های نظامی و دفاع تاکید شده است. بر اساس مفاد توافقنامه مذکور که در ساختمان وزارت دفاع ابوظبی امضا شد، بر ضرورت اجرای پروژه‌های پژوهشی و گسترش تولیدات مشترک در کنار تقویت همکاری‌های دوجانبه و افزایش سطح روابط فیمابین در زمینه‌های مختلف به ویژه زمینه‌های دفاعی و نظامی تاکید شده است. ماه سپتامبر گذشته، مسئولان امارات و ژاپن یک توافقنامه همکاری راهبردی فراگیر میان دو کشور با هدف تقویت روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها امضا کردند. امارات دهمین شریک بزرگ تجاری ژاپن در جهان به شمار می‌رود. این کشور بزرگترین شریک راهبردی ژاپن در زمینه انرژی محسوب می‌شود به طوری که توکیو بیش از ۲۰ درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق امارات تأمین می‌کند. حجم تبادلات تجاری میان امارات و ژاپن طی سال ۲۰۲۲ به میزان ۵۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

منبع: مهر

بهمن ۱۰ کشته بر جای گذاشت

بر اثر ریزش بهمن در منطقه «استور» واقع در ایالت گلگیت-بلتستان در شمال این کشور، چندین نفر دیگر نیز ناپدید شدند. معاون فرمانده پلیس ایالتی به رسانه‌های محلی گفت: ساکنان روستا و برخی از عشایر قربانیان حادثه امروز هستند و وضعیت اضطراری در تمامی مناطق اطراف اعلام شده است. سروزیر ایالت گلگیت-بلتستان اعلام کرد که تلاش تیم‌های امدادی برای یافتن ناپدید شدگان در حادثه ریزش بهمن ادامه دارد در عین حال احتمال افزایش شمار قربانیان نیز وجود دارد. نوزدهم فروردین ۱۳۹۱ (هفتم آوریل ۲۰۱۲) دستکم ۱۲۴ سرباز ارتش پاکستان و ۱۱ غیر نظامی در حادثه بی‌سابقه ریزش بهمن در اردوگاه نظامی ˈسیاچینˈ در شمال این کشور جان خود را از دست دادند.

منبع: ایرنا

مرحله دوم ماراتن ریاست جمهوری ترکیه آغاز می شود

مردم ترکیه برای برگزیدن رئیس جمهور این کشور در دور دوم انتخابات، فردا (یکشنبه) پای صندوق‌های رای می‌روندفردا یکشنبه ۲۸ ماه می ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه ۱۴۰۲) دور دوم رای‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با حضور «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به میز ششگانه برگزار می شود. پس از اعلام نتایج انتخابات همزمان پارلمانی و جمهوری ترکیه که ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور اعلام کرد که به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد، اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند. بر اساس نتایج اعلام شده، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد. شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند. رای گیری انتخابات ترکیه در خارج از این کشور ۱۰ روز پیش آغاز شد و اتباع ترکیه در مدت پنج روز در ۷۳ کشور و در ۱۶۷ نمایندگی این کشور در نقاط مختلف جهان انجام شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، در مجموع بیش از یک میلیون و ۹۱۲ هزار نفر از شهروندان ترکیه‌ای ساکن در خارج رای دادند و آرای اخذ شده نیز به داخل این کشور منتقل شد که فردا پس از پایان انتخابات در داخل شمارش خواهد شد. بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه فردا پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد. دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است. دو هفته پیش و در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی، بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه نیز برگزار شد که در جریان آن، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت پرداختند. در جریان انتخابات پارلمانی ترکیه، نامزدهای احزاب حامی اردوغان از جمله ۱۶ نفر از اعضای کابینه وی که در قالب ائتلاف جمهور در صحنه رقابت حضور داشتند، توانستند با ۳۲۳ کرسی، اکثریت مجلس این کشور را به دست بگیرند. دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

منبع: ایرنا

ایران و افغانستان به توافق دارویی رسیدند

سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و اداره ملی غذا و ادویه افغانستان برای تامین دارو ، کالاها و تجهیزات بهداشتی و پزشکی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.در این تفاهم‌نامه آمده است: دو کشور اسلامی و همسایه جمهوری اسلامی ایران و افغانستان متعهد به همکاری‌های همه جانبه در بخش غذا ،دارو و محصولات بهداشتی می‌باشند. این تفاهم‌نامه افزود: تامین دارو و تجهیزات به دلیل جایگاه ویژه در درمان برخی از بیماریهای صعب العلاج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دو کشور مصمم هستند با مبادله این تفاهم‌نامه زمینه توسعه تولید و تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی خود را با کمک یکدیگر فراهم آورند. این تفاهم نامه در تهران و در حاشیه سفر عبدالباری عمر رئیس اداره ملی غذا و ادویه افغانستان و سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه و تحکیم همکاری‌ها در بخش دارو و غذا منعقد و مبادله گردید. تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه سیاست‌ها و برنامه‌های نظام دارویی، مصونیت غذایی و فرآیند، آموزش و توانمندسازی مدیران و متخصصین نظام دارویی طرفین در خصوص دوره‌های مهارت‌افزایی در زمینه‌هایی همچون ثبت پرونده‌های فنی الزامات و سازوکار انجام مطالعات بالینی، هم ارزی زیستی استانداردهای و روش‌های بهینه تولید (GMP)، سامانه رهگیری و ردیابی و کنترل اصالت فراورده‌های سلامت (Tac)، تنظیم امور مرتبط به ادویه، محصولات بهداشتی و مصونیت غذایی از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

منبع: ایرنا

روسیه سلاح هسته ای به بلاروس فرستاد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت: کار ارسال تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای روسیه به بلاروس آغاز شده است.رئیس جمهور بلاروس از آغاز انتقال جنگ افزارهای تاکتیکی هسته‌ای روسیه به کشورش خبر داد.رئیس جمهور «الکساندر لوکاشنکو» می‌گوید کار جابه جایی تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای به بلاروس آغاز شده است. این سخن، چندین ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه (با بلاروس) توافقی را برای رسمیت بخشیدن به این انتقال امضاء کرد. «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه، می‌گوید تصمیم به انتقال این سلاح‌ها پس از آنچه او «تنش فزاینده» در مرزهای روسیه خواند - گرفته شد. رئیس جمهور «ولادیمیر پوتین» در ماه مارس (خبر توافق این انتقال را) اعلام کرده بود.

منبع: شبکه خبر

بازنمایی ایران پسا انقلاب رونمایی می شود

مراسم رونمایی از کتاب انگلیسی «بازنمایی ایران پسا انقلاب» تالیف حسین نظری در کتابخانه ملّی ایران برگزار می‌شود.مراسم رونمایی از کتاب انگلیسی «بازنمایی ایران پسا انقلاب» (روایت‌های اسارت، نوشرق شناسی و مقاومت در زندگی نوشت‌های ایرانی-آمریکایی) تالیف حسین نظری عضو هیات علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، روز دوشنبه ۸ خرداد، ساعت ۱۶ با حضور استادان و متخصصان در حوزه جامعه شناسی و زبان و ادبیات خارجی در محل اندیشگاه فرهنگی واقع در کتابخانه ملّی ایران برگزار می‌شود. در این مراسم که با حضور زینب قاسمی عضو هیات علمی گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، عاصمه قاسمی عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و حسین نظری مولف کتاب برگزار می‌شود؛ کتاب «بازنمایی ایران پسا انقلاب» مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد. پروفسور جان کارلوس رو متخصص حوزه ادبیات انگلیسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در خصوص این اثرمی گوید: این کتاب «روایت نقادانه حسین نظری از سه مجموعه خاطرات زنان ایرانی-آمریکایی مطالعه مهمی در باب نوشرق‌شناسی و تبعات منفی آن برای ژئوپولیتیک، فمینیسم و مطالعات تطبیقی ادیان است. مادامی که ما از فرهنگ‌های اسلامی برای مقاصد غربی خود استفاده می‌کنیم، درک مشترک چندانی حاصل نخواهد شد. اگرچه این کتاب، اثر هوشمندانه‌ای در نقد ادبی است، اما بیش از آن درس مهمی در خِرد سیاسی به شمار می‌آید».

منبع: شبکه خبر

اسدالله اسدی آزاد شد

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از بازگشت اسدالله اسدی به کشور خبر داد. حسین امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از دو سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنمگفتنی است، اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی و بدون هیچ سندی مبنی بر اثبات اتهامات وارده، بیش از پنج سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود. ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷، اسدی در ایالت «بایرن» در آلمان آن هم با ادعای تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

باقیمانده های ایران به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی ۲۰ ماه گذشته بیش از ۴۰۰۰ روستا به شبکه ملّی اطلاعات متصل شده و بیش از ۳۰۰۰ روستای باقیمانده هم تا پایان سال متصل خواهند شد.از اواخر سال ۱۳۸۴ طرح شبکه ملی اطلاعات مطرح شد و کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت مهم ترین دلیل پیاده سازی آن عنوان شده بود. در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات ذکر شده که این شبکه به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، محسوب می‌شود. گفتنی است این شبکه از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا داخلی، شبکه‌ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است، تشکیل شده است. شبکه ملی اطلاعات در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی کامل از دیگر اقدامات آموزشی، حقوقی و قضایی به نحو مطلوب و مطمئن تامین‌کننده نیازهای ارتباطی برای انواع ذی‌نفعانی که حداقل یکی از آنها در داخل کشور قرار دارد، است و امکان ارائه انواع خدمات و محتواهای فضای مجازی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را در کشور فراهم می‌کند. همچنین در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، بر ایجاد شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور و میزبانی داخلی در صورت نبود شبکه جهانی اینترنت تاکید شده است. در سال‌های بعد از ۱۳۸۴ عملا اجرای این طرح با کندی صورت می‌گرفت تا این‌که در دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و درنهایت در اواخر همان دولت اعلام شد که فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شد. اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم اهتمام بیشتری به این پروژه شد به گونه ای که طرح شتاب بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطاعات از ابتدای پاییز سال ۱۴۰۰ آغاز شد و همچنان هم در مرحله اجرا قرار دارد.در سال گذشته، تحقق شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار داشت و برای این‌که این پروژه مهم محقق شود تمام منابع وزارتخانه بسیج شد. اولویت اول وزارت ارتباطات تحقق شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های مختلف است و شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات با مسئولیت وزیر ارتباطات شکل گرفته و هر هفته جلسه برگزار می‌کند. در همین رابطه عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی در این باره اظهار کرد: در ۲۰ ماه گذشته بیش از ۴۰۰۰ روستا به شبکه ملّی اطلاعات متصل شده و ان شاالله بیش از ۳۰۰۰ روستای باقیمانده هم تا پایان سال متصل خواهند شد. وی تأکید کرد: عمده این روستاها در نقاط صعب العبور و دورافتاده هستند که با سختی فراوان اتصال آنها انجام می شود. پیشرفت این شبکه از ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ درصد اعلام شده بود اما درحال حاضر به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده است و آنگونه که وزیر ارتباطات اعلام کرده قرار است پایان امسال این عدد به ۷۵ درصد برسد.

منبع: ایسنا

شناور قاچاق گازوئیل توقیف شد

فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف کشتی حامل ۲۱۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج‌ فارس محدوده یکی از بنادر جنوبی استان بوشهر خبر داد.سرهنگ یدالله شرفی در جمع خبرنگاران در کنگان از برقراری امنیت پایدار در مرز دریایی خلیج‌ فارس و سواحل استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: مرزبانان در تمام نقاط دریایی و ساحلی استان بوشهر تردد شناورها را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و با هر گونه تخلف برخورد قاطع می‌شود. وی برخورد با قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به شناسایی محموله گازوئیل قاچاق در خلیج‌ فارس محدوده آب‌های بندر کنگان خاطرنشان کرد: با رصد و اشراف اطلاعاتی مرزبانان پایگاه دریابانی کنگان یک کشتی حامل سوخت قاچاق در آب‌های بندر کنگان توقیف شد. فرمانده مرزبانی استان بوشهر با بیان اینکه این کشتی، سوخت گازوئیل را از شناورهای صیادی و تجاری بنادر جنوبی برای انتقال به کشورهای همسایه خریداری می‌کرد، گفت: با رصد اطلاعاتی و همکاری منطقه چهارم دریایی سپاه پاسداران کشتی حامل سوخت قاچاق توقیف شد. شرفی حجم محموله این کشتی را 215 هزار لیتر سوخت گازوئیل قاچاق دانست و بیان کرد: در این عملیات 9 نفر از خدمه کشتی که در قاچاق سوخت مشارکت داشتند به مراجع قضایی معرفی شدند. وی تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان مبلغ 5 میلیارد تومان برآورد محموله سوخت کشف شده و کشتی فاقد مجوز افزون بر 10 میلیارد تومان ارزیابی شده است. فرمانده مرزبانی استان بوشهر ضمن تقدیر از همکاری منطقه چهارم دریایی سپاه پاسداران گفت: عزم مرزبانان در راستای مبارزه با قاچاق جدی است و با تمام توان در این رابطه برخورد خواهد شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha