یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 1091782
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
امام

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: وضعیت رفاه و معیشت مردم باید ارتقا یابد و مردم به خاطر مشکلات اقتصادی رنجی متحمل نشوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان، روز گذشته در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی، مدیران واحدها صنعتی و معدنی استان لرستان، با بیان اینکه مدیران صنایع، کارآفرینان و فعالان عرصه اقتصادی، اهل ابتکار و جهاد اقتصادی هستند، اظهار داشت: استان لرستان منابع طبیعیِ خدادادیِ فراوانی دارد که باید این منابع را سرمایه عظیمی برای استان دانست.

امام جمعه خرم آباد با اشاره به جمعیت کشور که یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، گفت: ما در بعضی منابع ۳ یا ۵ درصد و بلکه بیشتر منابع داریم، که در نسبت سنجی با جمعیت دنیا این یک موفقیت است، به‌عنوان مثال در بخش معدن ۳ درصد سنگ‌های تزیینی دنیا و ۲۸ درصد سنگ‌های تزیینی کشور را در همین استان داریم و این موقعیت مهم را به خودش اختصاص داده است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، ۱۲ میلیارد مترمکعب آب استان و آب و هوای چهارفصل را یکی دیگر از امتیازات این استان برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورتیکه کارآفرینان و سرمایه گذاران با ایجاد بستر کارگاهی و صنعتی در داخل استان بخواهند اقدام کنند، قطعاً این دو مقوله مهم می‌تواند کمک شایانی به رشد و توسعه و ارتقای اقتصادی استان کند و این در حالی است که استان‌های همجوار به واسطه آب و هوای نامناسب و کمبود آب، دچار مشکل هستند و از این چنین منابع طبیعی محروم هستند.

وی، اقدام رهبر معظم انقلاب را برای انجام دیدارهای مکرر با کارفرمایان، تولیدگران، و جهادگران عرصه تولید و اقتصاد را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: داشتن نیروی متعهد و متخصص در کشور یک جایگاه ممتاز است و این خود باعث رشد اقتصادی و تولید خواهد بود و این چیزی است که بخشی از آن در دست شما است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان، با اشاره به دیدارهای جداگانه‌ خود با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور و وزیر صمت، و ارائه نامه‌های مکرر در خصوص وضعیت اشتغال، مسکن، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، آب فراوان، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل و ارائه راهکارهای عملی و کاربردی، عنوان کرد: رئیس جمهور ضمن اطلاع از وضعیت استان، با ارسال نامه‌هایی، از وزارت صنعت معدن، و تجارت و وزارت نیرو و نیز وزارت ارشاد خواست که پیگیر موضوعات مطرح شده شوند و این اتفاق نیز در اردیبهشت ماه افتاد و ما باید آن را دنبال کنیم.

حجت الاسلام المسلمین شاهرخی تصریح کرد: به هر حال ما هم در کشور و هم در استان باید تلاش کنیم کارخانجاتی که مشکلاتی دارند را به وضعیت مطلوب برسانیم، چرا که عقب ماندگی هایی داریم و البته شاخص‌هایی نیز داریم که در حد متوسط و زیر متوسط هستند و بعضی قابل قبول نیست و بایستی با رشد سریع و مستمر به شاخص‌های رشد اقتصادی مطلوب برسیم.

وی تصریح کرد: اولین ضرورت رشد شاخصه‌های اقتصادی و رسیدن به نقطه مطلوب و دومین ضرورت اینکه وضعیت رفاه و معیشتی مردم بایستی ارتقاء پیدا کند و مردم به‌خاطر مشکلات اقتصادی در رنج نباشند.

امام جمعه خرم آباد، سومین ضرورت را جایگاه مقتدر کشور در عرصه بین الملل دانست و گفت: امروز نگاه به کشور به جهت اقتصادی باید نگاهی دارای رشد اقتصادی باشد، کشور ضعیف در جهان جایگاهی ندارد، ما اکنون به‌حمدالله در اقتدار نظامی به‌جایگاه خوبی رسیده‌ایم و آثار آن را می‌بینیم، اگر این اقتدار در بخش اقتصادی هم به‌وجود بیاید، در کنار اقتدار نظامی، دو بال امنیت و اقتصاد برای ما مهیا می‌شود، بنابراین به خاطر اینکه به جایگاه جهانی برسیم باید به جهت اقتصادی نیز به آن نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، چهارمین ضرورت را لزوم بهره‌گیری از نیروی‌های متخصص دانست و یادآور شد: باید برای این متخصصین که سرمایه‌های کشور هستند فضا مهیا شود و از ظرفیت آنها استفاده کرد که اگر استفاده نکنیم، دیگران با مهاجرت این نخبگان از آنها استفاده می‌کنند و این سرمایه‌های علمی انسانی مورد استفاده دیگران قرار می‌گیرند و از آنها بهره اقتصادی خواهند برد.

وی با بیان اینکه ضرورت پنجم وجود جوانان به‌عنوان ثروت کشور است، اظهار کرد: اکنون پنجره جمعیتی ما یک پنجره جوانی است، اما رو به کاهش است، باید با وجود جوانان و نیروی کار کشور را صاحب ثروت کنیم و آن زیرساخت‌های لازم و تاثیرگذاری که می‌تواند دو قرن برای ما ایجاد ثروت کند و زیرساخت ثابت شود، نیروی جوان است که اگر کاری در این خصوص انجام ندهیم، رو به کاهش می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به وجود مشکلات در بحث سرمایه‌گذاری و لزوم انجام سرمایه گذاری در استان، خاطرنشان کرد: باید بستری برای سرمایه گذاری فراهم گردد و از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.

حجت الاسلام المسلمین شاهرخی، اظهار کرد: سرمایه گذاری، هدایت و بهره وری از سرمایه و امکانات طبیعی و رقابت پذیری محصولات تولیدی یک بخش کار است و اعتماد سازی نیز قسمت دیگر کار است، به‌عنوان مثال کسی که در قالب تسهیلات یورو، دلار و تومان از بانک‌ها دریافت می‌نماید و بهترین زمین‌های استان در اختیارش قرار می‌دهند، اما ۱۰ سال کارخانه‌اش تعطیل است، این اعتماد را از بین می‌برد و این خود آفت است، لذا باید با تدبیر و همفکری، هم بخش دولتی و هم خصوصی از این نقدینگی که در داخل داریم و هم از نقدینگی خارج، بهره‌مند شویم.

وی با توجه به اینکه دولت باید برنامه‌های راهبردی کلان داشته باشد، گفت: نقشه راه سازمانی مانند صنعت، معدن و تجارت، بایستی برنامه راهبردی کلان ۵۰ ساله داشته باشد و اینکه صنعت در یک برنامه پنجاه ساله قرار است به کجا برسد، بنابراین باید همه باید موظف باشند که طبق آن نقشه ترسیم شده حرکت کنند و البته دولت‌ها نیز باید از بنگاه‌های خصوصی حمایت کنند و بدون حمایت دولت از آنها قطعاً بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا نمی‌کند و اگر هم وارد شوند، به مقصد نمی‌رسند.

امام جمعه خرم آباد، با تصریح این مطلب که میزان هکتار زمین برای ایجاد شهرک‌های صنعتی نسبت به استان‌های دیگر پایین است و هزینه برای سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی بالا است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری که قصد سرمایه گذاری و اشتغال دارد، باید مقادیر زیادی از سرمایه‌اش را فقط برای خرید زمین اختصاص دهد، لذا در همین جهت گفت‌وگو شد که برای استان ما و استان‌های شبیه به لرستان، یک ردیف اعتباری در نظر گرفته شود و این موضوع در مصوبات سفر دوم آورده شود، که با اختصاص بودجه کافی، سرمایه‌گذار و کارفرما و صاحب کارخانه قدرت سرمایه‌ گذاری پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با تأکید بر اینکه دولت و کارفرمایان باید همدیگر را کمک کنند، خاطرنشان کرد: دولت با ایجاد اتصالِ کارگاه‌ها به دانش و فناوری روز، در تولید کالای با کیفیت، بازار را برای رقابت کالاهای ایرانی با محصولات خارجی فراهم نماید، به‌صورتیکه این محصول با قیمتی در بازار عرضه شود، که مردم برای خرید آن محصول رغبت کنند، در غیر این صورت به آن هدفی که دنبالش هستیم نخواهیم رسید.

وی وضع قوانین متناقض، چه درقالب بخشنامه و چه در عملکرد، در بخش دولتی و وزارت صمت را موجب آسیب فراوان دانست و گفت: نباید منتظر باشیم تا یک نقص از رسانه‌ها پخش گردد و بعد نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha