یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
زنان

حوزه/ رئیس اداره تأمین محتوا مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی گفت: در حوزه بانوان و مادران ارزش آفرین برنامه‌ای برای مادران کارآفرین و بانوان سرپرست خانواده در شهرها و استان‌های کشور اجرا کردیم .

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، در شرایط جنگ نرم حاکم بر جوامع اسلامی یکی از راه‌های ترویج فرهنگ اسلامی و فرهنگ اهل بیت (ع) اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی زیر سایه عتبات مقدسه است. آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر طرح‌های جدیدی را در راستای حمایت از جایگاه خانواده و بانوان در جامعه اجرا کرده است.

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در طول سال طرح‌های مختلفی را برای جامعه هدف خود اعم از دختران، مادران،زوج‌های جوان... برگزار می‌کند.در این حمایت‌های مادی و معنوی سیره رضوی در میان اقشار مختلف جامعه ترویج می‌شود.

سایه امام رئوف بر سر خانواده‌ها؛ از ساماندهی زنان کارآفرین تا آزادی مادران معسر زندانی

منصوره آفتابی، رئیس اداره تأمین محتوا مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه به معرفی طرح‌های این اداره در حوزه بانوان و خانواده در سراسر کشور پرداخت.

حوزه: لطفا ابتدا در خصوص مهمترین طرح‌های حوزه خانواده مرکز امور بانوان کرامت رضوی توضیح دهید.

مهمترین برنامه‌های مرکز امور بانوان در بخش زوجین دوره‌های آموزشی با عنوان «زندگی به سبک رضوی» است. در این طرح زوجینی که تازه ازدواج کردند در سراسر کشور می‌توانند از خدمات آموزشی، مشاوره ای و همچنین همراهی یک نفر پشتیبان اختصاصی به مدت یکسال بهره‌مند شوند و برای ثبت نام در این طرح به آدرس :zendegi.razavi.irمراجعه نمایند.

در بحث جمعیت و فرزندآوری طی سه سال متوالی در قالب طرح «شکوه مادری» از حدود ۷۰هزار مادر زیر ۴۰ سال که بالای سه فرزند داشتند، ثبت نام به عمل آمد و منتخبین آنها در سطح کشور معرفی شده و جوایزی دریافت کردند. حدود ۳هزار نفر از این مادران به همراه خانواده به مدت سه روز میهمان امام رئوف در مشهد مقدس بودند.

در رویداد شُکوه مادری ۱۴۰۱ علاوه بر مادران در بخش پویش مردمی طرح اصناف ، گروه های اجتماعی و همه افرادی که در حوزه ترویج فرزندآوری دخیل هستند، مشارکت کردند. به طور مثال صاحب خانه‌ای که خانه خود را در اختیار چند فرزندی ها می‌گذارد و یا پزشکی که مروّج فرزندآوری است.

طرح شمین شبکه مادران یاور نسل رضوی است

علاوه بر طرح شکوه مادری، هسته‌های محله‌ای با عنوان «شمین » مخفف شبکه مادران یاور نسل رضوی را ایجاد کردیم. در واقع همین مادران منتخب طرح شکوه مادری که فعال فرهنگی و اجتماعی هستند و یا جایگاهی در جامعه دارند به عنوان داوطلب ،هسته‌هایی را در محله و شهر خود ایجاد می‌کنند و از سایر مادران دعوت می‌کنند تا در این هسته ها وارد شوند و در راستای ترویج فرزندآوری گام‌های موثری بردارند. از کمک به یک مادر باردار ناتوان گرفته تا برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی و تبلیغ چهره به چهره و مواسات مادرانه در سراسر کشور زیر چتر حمایتی آستان مقدس امام رضا(ع) انجام می‌شود.

شبکه سازی بانوان موثر کشور در قالب طرح « برهان»

طرح «برهان» با هدف شبکه سازی بانوان موثر از دیگر طرح‌های مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی است. بانوان موثر رهرو انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله عرصه جهاد تبیین فعالیت می‌کنند و سال گذشته این بانوان به محافل خانگی در ایام فاطمیه اعزام شدند و در جریان اغتشاشات سال گذشته طی جلسات پرسش و پاسخ به شبهات پیرامون مسائل زنان و آزادی پاسخ دادند.

سایه امام رئوف بر سر خانواده‌ها؛ از ساماندهی زنان کارآفرین تا آزادی مادران معسر زندانی

ساماندهی مادران ارزش آفرین و کار آفرین

در حوزه بانوان و مادران ارزش آفرین برنامه‌ای برای مادران کارآفرین و بانوان سرپرست خانواده در شهرها و استان‌های کشور اجرا کردیم و با شناسایی و دسته بندی بانوان از سطح بی‌علاقه و بی‌انگیزه تا حرفه‌ای برنامه ریزی کردیم تا این بانوان دارای انگیزه و توانمندی شوند و در مراحل بعدی یک کار آفرین حرفه‌ای شوند و خودشان هم به سایر بانوان کمک کنند.

حوزه: یکی از اقدامات مهم در حوزه پرداختن به مسائل بانوان تهیه بانک اطلاعاتی از بانوان اثر گذار کشور است مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟

خوشبختانه بانک اطلاعاتی از بسیاری از بانوان موثر کشور در دست داریم که عضو تشکل‌ها بوده و یا از بانوان نخبه هستند که به جلسات هم اندیشی مرکز و تولیت دعوت می‌شوند و از نظرات این بانوان موثر بهره‌مند می‌شویم.

حوزه: مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی در راستای تأکیدات رهبر انقلاب و موضوع جهاد تبیین چه برنامه ریزی در دستورکار دارد؟

در راستای تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین، شبکه‌ای در کل کشور ایجاد شده و در ۳۱ استان کانون‌های خانواده و بانوان خدمت رضوی، فعالیت‌هایی در این راستا انجام می‌دهند و بیش از یک هزار نفر در شبکه بانوان در عرصه جهاد گری تبیین به محافل خانگی اعزام می‌شوند.

حوزه: یکی از مسائل روز کشور در حوزه زنان مسئله ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی در این راستا چه برنامه‌هایی دارد؟

در حوزه عفاف و حجاب از ایام دهه کرامت در حال برگزاری طرح «مثل خورشید» هستیم. در این طرح هدایای ساده‌ای به دختران نوجوان وجوان ضعیف الحجاب به همراه یک پیام دلی هدیه می‌شود. در این پیام احساسی از کسانی که حرمت این آستان را نگه می‌دارند تشکر می‌شود، چرا که بخشی از ادب زیارت امام رئوف را که پوشش هست را رعایت کردند و حرمت این حرم را با حجاب و عفافشان نگه داشتند. در ادامه این عزیزان به باشگاه دختران دعوت می‌شوند تا در کنار هم و استفاده از ظرفیت هایشان راهکارهای ترویجی را پیدا و اجرا کنیم.

سایه امام رئوف بر سر خانواده‌ها؛ از ساماندهی زنان کارآفرین تا آزادی مادران معسر زندانی

میزبانی از ۴هزار دختر بی سرپرست و بدسرپرست

امسال در روز دختر شادیانه دخترانه را در مشهد و در مراکز استان‌ها برگزار و از حدود ۴هزار دختر بی سرپرست و بد سرپرست میزبانی کردیم. در قالب طرح «هشتمین آرزو» این دختران آرزوهای خود را نوشتند و ما با جمع آوری و دسته بندی این آرزوها با کمک خیرین استان و به مدد امام رضا(علیه السلام) به دنبال برآورده شدن این خواسته‌ها هستیم.

سایه امام رئوف بر سر خانواده‌ها؛ از ساماندهی زنان کارآفرین تا آزادی مادران معسر زندانی

حوزه: در حوزه کمک به قشر کم برخوردار حوزه بانوان و خانواده چه کمک‌هایی تا به حال صورت گرفته است؟

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در راستای افزایش مشارکت های مردمی و کمک به رفع برخی آسیب های اجتماعی حوزه بانوان و خانواده به ویژه در بحث اقشار آسیب پذیر و محروم یا کم برخوردار اقدام به برگزاری پویش های اجتماعی کرده است.

در واقع در این پویش‌ها ما بستر خدمت در آستان حضرت رضا (علیه السلام) را برای حل یک مسئله اجتماعی فراهم می‌کنیم و توفیق خدمت در این آستان مقدس و به عشق حضرت رضا (علیه السلام) برای محافل خانگی و عموم بانوان و خانواده‌ها حاصل می‌شود که می‌تواند زمینه ساز نقش آفرینی‌های موثر اقشار مختلف مردم در رفع مسائل ومشکلات اجتماعی باشد.

یکی از این پویش‌ها با عنوان نذر امام رضا (علیه السلام) ویژه آزادسازی زندانیان معسر جرایم مالی غیرعمد بود که در ابتدا به کمک خیرین،خادمان امام رئوف در سراسر کشور و مشارکت های مردمی حدود ۱۹۶ مادر معسر زندانی آزاد شدند و در ادامه نیز با سیل کمک‌های مردمی و مدد امام رئوف توانستیم بیش از ۴۵۰پدر معسر زندانی را نیز آزاد کنیم که خدا را شکر این رود مهر و لطف الهی و عشق به حضرت رضا (علیه السلام) در کمک به این امر خداپسندانه همچنان جاریست.

سایه امام رئوف بر سر خانواده‌ها؛ از ساماندهی زنان کارآفرین تا آزادی مادران معسر زندانی

مرکز امور بانوان و خانواده به همت شبکه‌ای با عنوان شبکه مردمی حسنا،حامیان سنت نبوی ازدواج در حال برگزاری پویش مردمی هدیه امام است که در ادامه پویش نذر امام رضا (ع) و جهت تأمین جهیزیه نوعروسان نیازمند در سطح کشور می‌باشد که در این پویش نیز نقش محوری جلسات و محافل خانگی بانوان و شبکه های مردمی بانوان مرتبط با مرکز امور بانوان و خانواده بسیار پررنگ است.

حوزه: یکی از جلسات گردهمایی بانوان در کشور محافل و روضه‌های خانگی است در زمینه ساماندهی محافل و روضه‌های خانگی چه برنامه‌هایی را تاکنون اجرا کردید؟

در حال حاضر شبکه روضه‌های خانگی را در بیش از ۸ هزار محفل خانگی ساماندهی کردیم که در ایام دهه آخر صفر و فاطمیه فعال هستند و ثبت شدند و بانیان این روضه‌ها جزء شبکه ما هستند.

هر ساله در پایان ماه صفر برنامه‌ها و پویش‌های خاصی در مرکز امور بانوان آستان شکل می‌گیرد که از جمله آنها اعزام مبلغان به محافل خانگی، اجرای برنامه‌های مختلف برای زائران پیاده حضرت است که به فراخور شرایط زمانی و مکانی اجرا می‌شود.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha