سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
مراسم تعویض پرچم گنبد و سیاهپوشی حرم مطهر کاظمین در آستانه سالروز شهادت امام جواد (ع)

حوزه/ مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جواد(ع) در حرم فرزند بلافصل ایشان حضرت موسی مبرقع(ع) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم عزاداری شهادت مظلومانه امام نهم شیعیان امام جواد (علیه السلام) در حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل این امام همام برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش: مراسم مذکور یکشنبه ۲۸ خردادماه و از ساعت ۲۱ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صدر در حرم امامزادگان موسی مبرقع(ع) و چهل اختران(ع) آغاز خواهد شد.
در ادامه نیز جمعی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت، حاج ابوالفضل شهرابی، کربلایی علی نجفی و کربلایی حامد اسماعیلی به مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.
حضرت موسی مُبَرْقَعْ (متوفای ۲۹۶ق) فرزند امام جواد(ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی(ع) بوده‌اند. اشان اهل علم بوده و روایاتی را از امام جواد(ع) نقل کرده‌اند.
این امامزاده واجب التعظیم را به جهت پوشاندن چهره‌اش با نقاب، مُبَرقَع می‌نامیده‌اند. موسی مبرقع، جد سادات رضوی بوده و معروف است که خاندان سادات بُرقعی قم و اطراف ری به او منسوب‌اند. مزار وی در محله چهل اختران قم مورد زیارت و تکریم شیعیان است.

حرکت دسته عزاداری شهادت امام جواد(ع) از شاه سید علی(ع) به سمت حرم موسی مبرقع(ع)
دسته عزاداری سالروز شهادت ‌امام جواد(ع) با حضور هیئات مذهبی شهر مقدس قم و با مداحی ذاکران اهل‌ بیت عصمت و طهارت، دوشنبه این هفته ۲۹ خردادماه و با محوریت آستان مقدس امامزادگان سید علی(ع) و موسی مبرقع(ع) به راه می‌افتد.
زمان شروع حرکت این دسته سوگواری، ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه از جوار آستان مقدس امامزاده شاه سید علی(ع) تعیین شده است.
کاروان عزاداری مذکور بعد از طی کردن مسیرهای منتهی به آستان مقدس حضرت موسی مبرقع(ع) وارد این بقعه شده و به عزاداری و عرض تسلیت خدمت این امامزاده واجب التعظیم می‌پردازند.
امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) بوده و طی ۴۰ سالی که در قم سکونت داشتند، به عنوان یکی از فقها و محدثان بزرگ، شهره آفاق شدند و آثار ایشان در قرون و اعصار متمادی، یکی از منابع اصلی کتب حدیثی شیعه محسوب می‌شود.

غبارروبی مضجع شریف امامزاده موسی مبرقع(ع)
گفتنی است: آیین غبارروبی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع (علیه السلام) نیز به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (علیه السلام) و با حضور خادمین حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران و امامزاده سید علی (علیه السلام) برگزار شد.
در این مراسم که شنبه ۲۷ خردادماه تدارک دیده بود، جمعی از مسئولان هیئات مذهبی و سخنرانان و مداحان و شاعران اهل بیت عصمت و طهارت نیز حضور داشتند.
قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط قاری بین‌المللی حاج علی علیزاده، سخنران حجت الاسلام والمسلمین مومنی و مرثیه‌سرایی حاج حمزه علیپور از جمله بخش‌های این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha