دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام باباخانی

حوزه/ حجت الاسلام باباخانی گفت: هیئت در کنار احساس و هنر، شور و نشاط به جامعه تزریق می‌کند و معنویت خیلی از افراد مرهون هیئات می باشد و بسیاری از مردم در زمان های دیگر فرصت حضور در محافل دینی و معنوی را ندارند اما در ماه محرم آن فضای معنوی را درک می کنند و بر اساس نظرسنجی، ۹۵ درصد مردم گفته اند با هیئت و عزاداری ارتباط داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مجید باباخانی، امروز در نشست روسای هیأت مذهبی شمالغرب کشور که در اردوگاه نور ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی مرهون هیئات مذهبی و مساجد بود و کسی باور نمی کرد مردم با دستان خالی در برابر حکومت تا بن دندان مسلح پیروز شوند و اساس انقلاب اسلامی فرهنگی بود و چنین رویدادی در تاریخ کم نظیر بوده است و هیئات مذهبی علت محدثه این نظام بوده اند و علت مبقیه هم هیئات مذهبی است.

وی افزود: هیئت در کنار احساس و هنر، شور و نشاط به جامعه تزریق می کند و معنویت خیلی از افراد مرهون هیئات می باشد و بسیاری از مردم در زمان های دیگر فرصت حضور در محافل دینی و معنوی را ندارند اما در ماه محرم آن فضای معنوی را درک می کنند و بر اساس نظرسنجی، ۹۵ درصد مردم گفته اند با هیئت و عزاداری ارتباط داشته اند.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی هیئات مذهبی از یک مراسم ساده خارج شد و در مسیر یک نهاد اجتماعی فعال حرکت کرد و وظیفه نهاد اجتماعی این است که در محله ای که برپا می شود باید آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد کم بشود و مسائل مهم کشور در آن مورد بررسی قرار گرفت و امروز هیئات مذهبی این نقش را ایفا می کنند.

وی گفت: باید هیئات مذهبی آموزش ببینند و در منطقه ای که فعال هستند، جوان و نوجوانی نباشد که هیئت برای آن برنامه نداشته باشد و باید سلائق و علائق مختلف را دور هم جمع کنیم و در این راستا می توان از تجربیات همدیگر استفاده کرد.

حجت الاسلام باباخانی با بیان این که انقلاب اسلامی موجب رشد کمی و کیفی هیئت شد، عنوان کرد: در هشت سال دوران دفاع مقدس هیئت و دفاع مقدس خدمات متقابل به همدیگر داشتند و در جنگ تحمیلی ما تبلور حماسه های عاشورایی را در سنین مختلف مشاهده کردیم و وصیت نامه ها و خاطرات شهدا در آن برهه در نوع خود بی نظیر است که مباحث عرفانی و مبانی انقلابی را به ما می آموزند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس یک جنگ عادی نبود بلکه رشد و تعالی جامعه را به رخ کشید و شهدای ما معلمین فضای عرفان شدند و این به برکت نفس الهی امام خمینی بود و در جای جای انقلاب هیئت رشد کرد و امروز کمیت ها و کیفیت های هیئات مذهبی زبانزد عموم مردم است.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی با بیان این که حاکمیت دینی قوام بخش هیئات بوده است، افزود: در زمان پهلوی کشور در ریل فساد و تباهی قرار داشت و آن چیزی که در غرب امروز مواجه هستیم اگر انقلاب اتفاق نیفتاده بود، در ایران امروز شاهد این بحران ها بودیم و امروز هیئات مذهبی ما مملو از حضور جوانان است.

وی اضافه کرد: در مکتب امامین انقلاب اسلامی اساس حرکت الله است و مردم در این حرکت نقش اساسی دارند و این امام امت بود که نقش اصلی را به مردم دادند و قبل از آن خیلی ها اعتقادی به نقش مردم نداشتند و حرکت الهی مردم نماد اخوت و ولایت است.

حجت الاسلام باباخانی تصریح کرد: باید اول برادری تحقق پیدا کند تا حکومت الله محقق شود و ممکن نیست مردم پای کار نیایند و حکومت دینی مستقر شود و در برخی موارد مسئولین فرهنگی کوتاهی کرده اند که هیئت باید آن را باز تعریف کرده و برایش برنامه ریزی کند.

وی اضافه کرد: باید هیئات مذهبی در زمینه های عفاف و حجاب و تبیین احکام دینی و دستاوردهای انقلاب اسلامی فعال باشد و امروز دشمن، اسلام و انقلاب را هدف قرار داده است و هیئت در خنثی کردن این توطئه نقش اساسی دارد و از یک طرف باید حرمت هیئت حفظ شود و از سوی دیگر در به روی همه اقشار مردم باز باشد.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در پایان گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی، هیئات مذهبی در تولید شعارها نقش اساسی داشتند و امروز نیز باید هیئت برای مسائل روز جامعه شعار تولید کند و همه به این نتیجه رسیده اند که مسیری را که هیئت می رود جای نگرانی نیست البته باید مراقبت کنیم که در دامن دشمنان نیفتیم.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاسین IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    84 0
    اگر داده‌های این نظرسنجی درست و منطبق با واقعیات بوده و در عین حال وضع دینی - فرهنگی جامعه علی‌رغم این ارتباطات، چنین است؛ بنابراین مسئولان هیئات مذهبی ما باید با آسیب‌شناسی عالمانه کارکردهای خود، برای افزایش تأثیرگذاری مثبت در تعمیق باورهای دینی مردم، برنامه‌ریزی داشته و در رویکردهای‌شان تجدیدنظر کنند. به‌ویژه ضرورت دارد در رویکرد مداح‌محوری که منابر سنتی و پربرکت تبلیغ معارف دینی را به حاشیه رانده است، تجدیدنظر اساسی صورت گیرد. سوگ‌مندانه باید گفت هیئات مذهبی ما در سال‌های اخیر با غلبه هیجانات و احساسات افراطی توام با تقلید انحرافی از خوانندگان و ترانه‌سرایان، از کارکرد تاریخی خود فاصله گرفته‌اند. از همین‌رو، خواندن و شنیدن اخبار درصد بالای ارتباط مردم با این هیئات، پیش و بیش از آن‌که موجب مسرت گردد؛ با ملاحظه کمترین تأثیر دینی - فرهنگی، و از دست‌رفتن فرصت‌های بی‌بازگشت، تأسف‌آور است. اگر با وجود این‌همه ارتباط وسیع و وثیق مردم با هیئات مذهبی، هنوز نمازهای جماعت مساجد با کمترین تعداد مردم برگزار و بدیهیات اصول و فروع دینی در جامعه نادیده انگاشته می‌شود، آیا وقت آن نرسیده که دل‌سوزان و دغدغه‌مندانِ دین‌دار و قیامت‌باورِ جامعه، با احساس مسئولیت بیش‌تر، در رویکردهای فعلی تجدیدنظر کنند؟!