شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: بی شک تبلیغات دینی مؤثر و مستمر، لازمه دفع تهاجم فرهنگی و اعتقادی دشمن به خصوص در شرایط حساس کنونی است.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت فرارسیدن اول تیرماه، سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) برای تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی که به همین مناسبت، روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامیده شده است، اظهار داشت: به لطف الهی و به برکت انقلاب اسلامی، در طول بیش از چهار دهه اخیر، شاهد تحولات و اتفاقات خوب و مبارکی در عرصه تبلیغ دین و امور دینی در کشور بوده ایم اما روی صحبت اینجاست که به هیچ وجه نباید به همین میزان بسنده کرد، ضمن آن که از یادمان نرود دشمن برای هر زمانی، طرح و برنامه ای مشخص و هدفمند جهت خدشه وارد کردن به باورهای و اعتقادات دینی و فرهنگی مردم ما دارد.

وی افزود: برای موفقیت حداکثری در تبلیغات دینی به خصوص در روزگار کنونی چاره ای نداریم جز آن که از ابزارهای نوین اعم از رسانه ای و هنری و ... استفاده لازمه و بهینه را ببریم، چرا که کم توجهی و بی توجهی به این امور با توجه به مخاطب عصر فعلی، برای ما آسیب زا خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) همچنین با بیان این که ضرورت و اهمیت تبلیغ معارف اسلامی در دنیای کنونی بر کسی پوشیده نیست، گفت: در کنار بحث اهتمام و دغدغه مندی در این راستا نیاز است که ما اقتضائات فعالیت تبلیغی در عصر فعلی را بشناسیم و در ضمن با مخاطب شناسی درست به دنبال اجرای برنامه های مؤثر فرهنگی و تبلیغی باشیم.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یکی از مهم ترین بایسته ها به منظور تحقق موفقیت در امر تبلیغ آن است که ما به دنبال مردمی کردن تبلیغ باشیم و این مهم نیز به صرف حرف و شعار ممکن نمی شود.

وی افزود: البته این سخن به معنای نفی لزوم حمایت های حاکمیتی از مبلغان و جریان تبلیغ نیست اما به هر حال باید توجه داشت که اگر تبلیغ مردمی نباشد نمی تواند اثرگذاری و استمرار لازم را داشته باشد.

اسلامی همچنین تأکید کرد: موضوع مهم دیگر آن است که به منظور تحقق هدف رشد و تربیت مبلغین، علاوه بر دانش تبلیغ و محتوایی که طلاب و فضلا و یا دیگر مبلغان غیر حوزوی می‌خواهند برای مخاطب خود ارائه کنند، تلاش بیش از پیش در مسیر ارتقای سطح مهارت‌های تبلیغی نیز بسیار لازم است. متأسفانه گاهی نسبت به این مهم کم توجهی صورت می گیرد و حال آن که تبلیغ جدای از بحث دانشی یک امر مهارتی نیز به شمار می رود.

وی گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که آگاهی هر چه بهتر از ابزارهای تبلیغ و جدیدترین شیوه‌ها و روش‌ها به مبلغان این امکان را می دهد که علاوه بر هدایت جامعه اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینی، مانع ورود افکار و اندیشه‌هایی شوند که بر مبنای دین‌گریزی و یا دین‌ستیزی است، به ویژه در شرایط فعلی که دشمن در جنگ نرم فرهنگی همه تلاش های خود را علیه ما بکار گرفته و ما باید با اهتمام در عرصه جهاد تبیین نگذاریم که دشمن به اهداف شومش دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha