دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
امام جمعه کاکی

حوزه/ حجت الاسلام حسین حسین پور امام جمعه شهر کاکی سرفصل های سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع کشاورزی و مدیریت منابع حیاتی و مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک) مبتنی بر ساختار مناسب بومی همراه با رویکرد مشارکت مردمی را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، نشست تخصصی تعلیم و تربیت میز هیات اندیشه ورز بسیج جامعه مهندسین کشاورزی شهرستان دشتی شامگاه جمعه با حضور امام جمعه شهر کاکی برگزار شد.

حجت الاسلام حسین حسین پور امام جمعه شهر کاکی در این نشست در راستای جهاد تبیین سرفصل های سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع کشاورزی و مدیریت منابع حیاتی و مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک) مبتنی بر ساختار مناسب بومی همراه با رویکرد مشارکت مردمی را تبیین کرد.

سرمربی تعلیم و تربیت بسیج جامعه کشاورزی شهرستان دشتی در زمینه تعادل‌بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق مدیریت عوامل کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی خواستار توجه لازم مسئولان در زمینه توسعه پایدار و بهره مندی ۵۰ درصدی از آبهای سطحی شده و مبنای چشم انداز مقام معظم رهبری در توصیه تقویت به کشت دیم و بررسی راهکار های بهره مندی کشاورزان دیمکار در فصل زمستان از ظرفیت طرح دو منظوره آبیاری تکمیلی و آبزی پروری از محل آورد آب رودخانه مند و همچنین رویکرد فقهی و شرعی اصلاح الگوی کشت را تشریح کرد.

حجت الاسلام حسین پور، سیاست های کلی نظام در حوزه کشاورزی را به صورت کاربردی و بومی در حوزه کشاورزی شهرستان دشتی را تبیین کرد و خواستار اجرایی شدن این سیاستها در حوزه کشاورزی شهرستان دشتی شد.

امام جمعه بخش کاکی توسعه‌ پایدار کشاورزی با حفاظت از منابع طبیعی پایه و صیانت و توانمندسازی منابع انسانی، تأمین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی، ارتقاء سطح سلامت مواد غذایی تا استاندارد جهانی، اصلاح و بهینه نمودن الگوی مصرف و حمایت مؤثر از تولید و صادرات در محصولات دارای مزیت‌های نسبی و ایجاد مزیت‌های جدید (از جمله هدفمند نمودن یارانه‌ها در جهت تولید و صادرات) را بخشی از سیاست های کلی نظام در حوزه کشاورزی دانست.

وی اصلاح ساختار و نظام بهره‌برداری بخش کشاورزی با تشویق کشاورزان به رعایت اندازه‌های فنی – اقتصادی واحدهای تولیدی متناسب با نوع فعالیت و شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی کشور و تأکید بر جهت‌گیری حمایتی دولت از این سیاست‌ها به‌ویژه در واگذاری منابع آب و خاک، نوسازی نظام تولید کشاورزی بر مبنای دانش نوین و بومی‌سازی فناوری‌های روز، تربیت، حفظ و تجهیز نیروی انسانی مورد نیاز، توسعه و تقویت تعاونی‌ها و سایر تشکل‌های اقتصادی، اجتماعی، صنفی و تخصصی با مشارکت آحاد جامعه و رقابتی نمودن فعالیت‌ها در بخش را از دیگر موارد سیاست های کلی نظام در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

سرمربی تعلیم و تربیت بسیج جامعه کشاورزی شهرستان دشتی ارتقاء بهره‌وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده‌ علمی و بهره‌برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولید، گسترش زیرساخت‌ها و ایجاد انگیزه برای جذب و توسعه‌ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با پوشش مناسب بیمه، کاهش احتمال زیان تولید، اجرای سیاست‌های حمایتی و متعادل کردن سطح سودآوری کشاورزی با سایر بخش‌های اقتصادی، حمایت مؤثر از ساماندهی فرایند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی با هدف بهبود رابطه‌ مبادله‌ بخش با سایر بخش‌ها، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید، رعایت قیمت تمام‌شده‌ی محصولات اساسی، تأمین درآمد تولیدکنندگان و منافع مصرف‌کنندگان و بهبود کیفیت مواد و فرآورده‌های غذایی را از دیگر موارد سیاست های کلی نظام در حوزه کشاورزی دانست.

حجت الاسلام حسین پور همچنین تخصیص یارانه‌ هدفمند به بخش کشاورزی در جهت تحقق خودکفایی، حمایت از ساخت زیربناها، مراعات معیارهای زیست‌محیطی، قابلیت انعطاف در شرایط محیطی مختلف و ارتقای قدرت رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی، ارتقای سطح درآمد و زندگی روستاییان، کشاورزان و عشایر، توسعه‌ی پایدار روستاها و مناطق کشاورزی و رفع فقر با تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید و تنوع‌بخشی و گسترش فعالیت‌های مکمل و اقتصادی به‌ویژه صنایع تبدیلی و روستایی و خدماتی نوین را از دیگر سیاست های کلی نظام در حوزه کشاورزی عنوان کرد.

در ادامه نشست تخصصی میز هیئت اندیشه ورز، حیدری بخشدار کاکی از کشاورزان خواست جهت تشکیل میز گوجه فرنگی در استان، به عنوان محصول پایه منطقه اقدام نمایند تا در ادامه حمایت های دولت خدمتگزار از کشاورزان فعال این محصول تسهیل شود.

در پایان نیز کشاورزان و کارشناسان حوزه کشاورزی مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خود را مطالبه و توسط مسئولان راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت حل مسائل مطرح شد.

نشست تخصصی تعلیم و تربیت میز هیات اندیشه ورز بسیج جامعه مهندسین کشاورزی شهرستان دشتی با حضور کشاورزان عضو خانه کشاورز شهرستان، کارشناسان حوزه جهش تولید کشاورزی و مسئولان بسیج جامعه کشاورزی استان، نظام مهندسی کشاورزی شهرستان، جهاد کشاورزی شهرستان و بخش و بخشدار بخش در محل قرارگاه فرهنگی و بعنوان قرارگاه امیدآفرینی بخش کاکی تشکیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha