یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مهمونی محله

در روزهای اخیر که سراسر ایران حال و هوایی متفاوت داشت و هر کسی در تلاش بود تا در حد توان و بضاعت خود برای عید غدیر کاری انجام دهد، مناطقی بودند که برای اولین بار لذت شیرین برپایی جشن در چنین روز فرخنده‌ای را می‌چشیدند که منطقه تبلیغی حاج آقا فلاح نیز در زمره چنین مناطقی بود.

خبرگزاری حوزه - کرمان/ حجت الاسلام کاظم فلاح متولد سال ۱۳۶۸ و امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) شهرستان ارزوئیه استان کرمان است؛ ۵ سالی می‌شود توفیق انجام فعالیت تبلیغی در لباس روحانیت را یافته و در این لباس مقدس به خدمت‌رسانی مشغول شده است.

در روزهای اخیر که سراسر ایران حال و هوایی متفاوت داشت و هر کسی در تلاش بود تا در حد توان و بضاعت خود برای عید غدیر کاری انجام دهد، مناطقی بودند که برای اولین بار لذت شیرین برپایی جشن در چنین روز فرخنده‌ای را می‌چشیدند که منطقه تبلیغی حاج آقا فلاح نیز در زمره چنین مناطقی بود.

به گفته او شهرستان ارزوئیه یکی از شهرستان‌های محروم استان کرمان است که تا همین دو سال قبل برگزاری مراسمات در دهه ولایت در آن مرسوم نبود، اما اکنون با همت طلاب منطقه و مستقر شدن اداره تبلیغات اسلامی در این شهرستان، به امورات فرهنگی نفس تازه‌ای دمیده شده و چنین اموری در سطح شهرستان در حال پایه گذاری هستند.

مهمونی محله؛ مناطق محرومی که برای اولین بار لذت جشن را چشیدند

او با همفکری رئیس اداره تبلیغات شهرستان و حاج آقا فتحی که از دیگر طلاب فعال در ارزوئیه است، سعی کردند مسئله غدیر را احیاء کنند و در این ایام حال و هوای غدیری به منطقه تبلیغی خود ببخشند تا مردم محروم این منطقه، از نعمت برپایی چنین مراسماتی در منطقه زندگی خود بی بهره نمانند.

این سه طلبه دغدغه‌مند سال گذشته با تمام همتی که برای‌ این‌کار گذاشتند به دلیل ناشناخته بودن بسیاری از ظرفیت‌ها، توانستند تنها در سه محله تبلیغی خودشان مراسم هایی را به مناسبت این ایام برگزار کنند، اما امسال با توجه به تجربه‌ای که در حد فاصل غدیر قبل تا غدیر امسال کسب کرده بودند توانستند در کل شهرستان حال و هوای این روز را زنده کنند.

حجت الاسلام فلاح در این باره می‌گوید: ما از یک ماه قبل از غدیر تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ رسانه‌ای را آغاز کردیم و از فعالان فرهنگی شهرستان درخواست کردیم تا در نشست‌های خود مبالغی را برای بزرگداشت غدیر جمع آوری کنند، اگرچه مبلغ قابل توجهی جمع آوری نشد؛ اما همین مبلغ که حاصل دست رنج مردمان محروم این منطقه بود بسیار پر برکت بود و با این مبالغ وسایل ساخت تسبیح، دستبند، گیره روسری، گل سر و اسباب بازی خریداری شد و از آنجائی‌که همسرم تجربه درست کردن این وسایل را داشت، با پای کار آوردن بانوان، این اقلام را در منزل ما آماده کردند و با همین وسایل توانستیم امسال حال خوب را به جمعیت عظیمی از شهرستان هدیه کنیم.

مهمونی محله؛ مناطق محرومی که برای اولین بار لذت جشن را چشیدند

او در ادامه عنوان می‌کند: با وسایلی که توسط بانوان آماده شد توانستیم ۸ محله را پوشش دهیم که در بسیاری از محلات این حال و هوا برای نخستین بار بود که در چنین ایامی رقم می‌خورد.

حاج آقا فلاح و دیگر دوستانش با همکاری بسیج سلسله برنامه‌های غدیری خود را از یک هفته قبل از فرارسیدن عید غدیر آغاز کردند و هرشب در یک محله حاضر شدند و ضمن برپایی جشن، به اهدای این اقلام پرداختند و در مجموع توانستند ۸ محله را درگیر کار غدیر کنند و به جمع خانواده بزرگ «مهمونی محله» بپیوندند.

حاج آقا فلاح می‌گوید: حتی در تصورمان هم نمی‌گنجید که با مبلغ کمی که جمع آوری شد بتوانیم برای این تعداد افراد هدیه آماده کنیم؛ در برخی از محلات به ۱۰۰درصد بچه‌های محله و در بعضی از محلات دیگر به بالغ بر ۷۰ درصد آنان هدیه داده شد و کسی از مراسم دست خالی بیرون نرفت.

آنها با هدیه‌هایی که آماده کرده بودند و بسته‌هایی که در آن شکلات قرار داشت و برچسب یا علی(ع) روی آن نقش بسته بود توانستند از اهالی این شهرستان پذیرایی و دل‌های آنان را در ایام عید شاد کنند.

این طلاب دغدغه‌مند با توجه به‌ تأکیداتی که در روایات بر سنت حسنه اطعام شده به پخت غذا نیز پرداختند که در سال گذشته به صورت تجمیعی و داخل مصلی شهر این کار انجام شده بود، اما امسال سعی کردند با جا انداختن اطعام خانگی، مردم را پای این کار بیاورند که بدین منظور بانوان فعال فرهنگی شهرستان تلاش کردند برای جا انداختن این سنت، از خود و خانواده‌های‌شان مایه بگذارند تا مردم را نیز به حرکت‌های خودجوش برای اطعام این روز وادارند.

مهمونی محله؛ مناطق محرومی که برای اولین بار لذت جشن را چشیدند

حجت الاسلام فلاح می‌گوید: خانم قادری از فعالان فرهنگی شهر با کمک خانواده خود ۳۰ پرس غذا تهیه و میان همسایه‌های دور و اطراف خود توزیع کرد در مجموع با احتساب کسانی‌که به این حرکت پیوستند، ۲۰۰ پرس غذا در محله پخت و توزیع شد.

این امام محله همچنین در مسجد تبلیغی خود جشنی را برپا کرد و با تهیه میوه از اهالی محله تبلیغی خود پذیرایی نمود. حاصل تلاش‌های بی وقفه و یکماهه این سه طلبه فعال، ترویج فرهنگ غدیر در منطقه و به راه انداختن حرکت‌های خودجوش مردمی بود.

آنها در واقع می‌خواستند کاری کنند تا محرومیت موجب نشود، اهالی دین دار و معتقد این دیار، از لذت شیرین پیوستن به محبان وعاشقان علوی و کاروان غدیریان جا بمانند.

یکی از اقدامات جالب توجه آنان در برپایی این مراسمات این بود که به سراغ خیّرین و افراد متمول نرفتند و خواستند هزینه‌های مراسمات از طریق خود مردم مهیا شود، بنابراین مردم نیز با همان بضاعتی که داشتند پای کار آمدند و به حد توان خود در این «مهمونی محله» سهیم شدند و از اینکه برای برگزاری جشن عید کمک می‌کردند، بسیار خرسند و خوشحال بودند.

حاج آقا فلاح می‌گوید: در بعضی از شهرها کارهای فرهنگی خوبی شکل می‌گیرد و دست‌شان به لحاظ مالی برای اقدامات مختلف باز است، اما منطقه ما واقعا مستضعف و محروم هستند و به همین دلیل زمان زیادی می‌برد تا بتوانیم اهداف‌مان را به صورت تمام و کمال در اینجا به سرانجام برسانیم اما در غدیر امسال گام خوبی در این جهت برداشته شد.

مهمونی محله؛ مناطق محرومی که برای اولین بار لذت جشن را چشیدند

البته این امام محله تلاشگر در مسجد محله گلشهر نیز، مرکز خیریه‌ای را راه اندازی کرده اما به دلیل تعداد محدود خیرین شهر از طریق ظرفیت‌های دیگری همچون دریافت کمک‌های مؤمنانه از سپاه و کمیته امداد و بهزیستی کارها را پیش می‌برد تا نیازمندی‌های مستمندان منطقه را تاحدودی رفع کند.

کمک به هزینه درمان نیازمندان، تهیه جهیزیه برای زوجین کم بضاعت و تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان از جمله خدمات این مرکز خیریه به مردم بوده است.

این طلبه فعال چندی پیش یک کار جهادی عمرانی نیز انجام داد و به دیوار چینی حیاط خانه یکی از نیازمندان پرداخت و خلاصه اینکه هرکاری که برای کاهش مشکلات مردم از او ساخته باشد، دریغ نمی‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha