یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عباس محمد حسنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسنی گفت: مهم‌ترین فلسفه سفارش به اقامه عزای امام حسین(ع) این است که ما با حسین و یزید هر زمان آشنا شویم زیرا هم امام حسین(ع) و هم یزید در طول تاریخ ادامه دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین عباس محمد حسنی، در جمع کارکنان مرکز آموزش و میدان تیر شهدای وظیفه پدافند هوایی سمنان گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در روایات برای اقامه عزا و سوگواری و زنده نگه داشتن یاد، نام و مکتب شهدای کربلا به ما سفارشات زیادی کرده‌اند؛ در احادیث فراوان برای اقامه کنندگان عزای حضرت اباعبدالله(ع) پاداش‌های عظیم بیان شده است.

وی افزود: نمونه این احادیث بخشی از روایتی است که پیامبر(ص) در آن خطاب به حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرماید: ای فاطمه، همه ‌چشم‎ها در روز قیامت گریان است جز چشمی که بر مصیبت‌های حسین بگرید و ادامه می‌دهند بلکه این چشم‌ها آن روز خندان هستند؛ یعنی از روی حالت چشمانشان مشخص است که حالشان خوب است و خوشحالند و به آنها نعمت‌های بهشت بشارت داده می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسنی با بیان اینکه از جنس این روایت‌ها از زبان معصومین(ع) زیاد داریم که به موضوع برپایی عزاداری برای امام حسین(ع) تاکید کرده‌اند گفت: حال این پرسش مطرح می‌شود که فلسفه این همه سفارش و تاکید به اقامه عزا برای امام حسین(ع) چیست؟ وی در پاسخ به این پرسش ادامه داد: مهم‌ترین فلسفه سفارش به اقامه عزای امام حسین(ع) این است که ما با حسین و یزید هر زمان آشنا شویم زیرا هم امام حسین و هم یزید در طول تاریخ ادامه دارند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به فتنه اخیر در کشور گفت: در همین فتنه اخیر ملاحظه کردید لطمات و ضرباتی که اغتشاشگران به بچه‌های متدین وارد کردند دقیقاً شبیه اعمال یزیدیان بود، دیدید با بدن مطهر شهید عجمیان چه رفتاری کردند و این بدن پاکیزه را روی آسفالت ‌کشیدند این ادامه همان کاری بود که در کربلا با بدن مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) انجام دادند.

وی با بیان اینکه یزیدیان و حسینیان در تاریخ تکرار می‌شوند افزود: هر ملتی که حسین و یزید زمان خود را به درستی بشناسد، تصمیم درست می‌گیرد و در کنار حسین زمان خود با یزید زمان مقابله می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسنی اظهار داشت: این دو جریان حق و باطل تا قیامت ادامه دارد و آن ملتی می‌تواند ارزش‌ها، حیثیت، دین، آبرو، ناموس، منافع ملی و تمامیت ارضی خود را حفظ کند که در بحث حسین شناسی و یزید شناسی بتواند به روز عمل کند؛ هدف اصلی این عزاداری‌ها شناخت حسین و یزید زمان است، این فلسفه سفارش معصومین به اقامه عزاست.

وی ادامه داد: اگر عزاداری‌ها با این جهت‌گیری انجام شود مایه احیای دین و جلوگیری از غربت مجدد امام حسین(ع) است اما اگر این جهت‌گیری در عزاداری نباشد ممکن است به حال اسلام ضرر هم داشته باشد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به یک نمونه از این نوع عزاداری بیان داشت: انگلیس و روس در سال ۱۳۳۰ هجری قمری در پی جریان مشروطیت حمله کردند و تبریز را اشغال کردند بعضی از بزرگان از جمله ثقه الاسلام تبریزی از علمای بزرگ و صاحب نفوذ تبریز در برابر اشغالگران ایستادگی کرد، انگلیس‌ها و روس‌ها این عالم مجاهد را دستگیر کردند و حکم اعدام برایش صادر کردند؛ حکم اعدام این عالم مصادف با روز عاشورا بود در آن روز، بزرگی در جمع عزاداران که هزاران نفر قمه به دست بودند حاضر شد و گفت: انگلیس‌ها کلاً ۲۰۰ نفر نیرو دارند ولی شما هزاران عزادار قمه به دست هستید اگر در جلوی سفارت اینها بیایید و اعتراض کنید این‌ها چون بی‌دین و ترسو هستند شیخ مجاهد را آزاد خواهند کرد، آنها گفتند که ما را با سیاست کاری نیست ما را آلوده‌ به این چیزها نکنید ما می‌خواهیم عزاداری حسین را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اینگونه عزاداری‌ها سودی برای اسلام ندارد افزود: در آن مقطع آنها نتوانستند حسین و یزید زمان خود را تشخیص دهند و در عوض ایستادن در مقابل روس و انگلیس با سکوت و بی‌تفاوتی به آنها کمک کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسنی ادامه داد: شبیه این ماجراها را در همین اغتشاشات دیدیم اما مردم به خاطر بصیرت و آگاهی بالایی که داشتند اجازه ندادند آن ماجرای تبریز دیگر تکرار شود، کافی بود شهید علی‌وردی یک کلام به ارزش‌ها و یا حسین زمان خود توهین کند تا کشته نشود ولی هرچه او را زدند این کار را نکرد؛ یا طیب حاج رضایی که در زمان پهلوی به او گفتند فقط یک کلام بگو که تو را حاج آقا روح الله تحریک کرده است، گفت که من به بچه پیغمبر تهمت نمی‌زنم و پای آرمان‌هایش ایستاد، طیب و آرمان علی‌وردی حسین زمان خود را درست تشخیص دادند و تبدیل به قهرمان شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha