دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محرم

حوزه/ استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: در بین اصول تربیتی و اخلاقی قیام امام حسین(علیه‌السلام) محوری‌ترین و مهم‌ترین اصل، اصل کرامت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم ربابه کابوسی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان در جمع شماری از بانوان برگزار شد، واقعه عاشورا را بزرگترین و سازنده ترین درس‌ برای بشریت دانست.

وی افزود: عاشورا دارای بُعد حماسه و اخلاق حسینی است که موجب ماندگاری این حماسه و بهره بردن تمام انسان‌ها از این واقعه شد.

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: بعد از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) انحراف در ابعاد مختلف به ویژه انحطاط اخلاقی موجب بازگشت امت به گذشته تاریک خویش و رقم زدن واقعه تلخ عاشورا گردید و امام حسین(علیه‌السلام) برای احیای دین جدش (مکارم اخلاق) قیام کرد.

کابوسی با بیان این‌که انحطاط اخلاقی و اعتقادی مردم باعث شد حکومت بنی امیه مرتکب آن همه فجایع و ستم‌ها شود، ادامه داد: امام حسین(علیه‌السلام) با دو مشکل روبرو بود، مشکل اول با حکومتی که اساس آن بر ظلم، گناه و معصیت استوار بود و مشکل دوم با مردمی که گرفتاری‌ها و مشکلات اخلاقی داشتند.

وی در بحث از اخلاق و معنویت به مسئله «کرامت» پرداخت و خاطرنشان کرد: در بین اصول تربیتی و اخلاقی قیام امام حسین(علیه‌السلام) محوری‌ترین و مهم‌ترین اصل، اصل کرامت است؛ امام علی و امام حسین(علیهم‌السلام) مصداق عینی کرامت بودند که شاید این تاکیدها مربوط به شرایط خاصی بوده که این دو بزرگوار در آن زمان زندگی می‌کردند.

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان به نشانه‌های کرامت از دیدگاه امیرالمومنین(علیه‌السلام) پرداخت و اولین نشانه شخص کریم را بخشش و گذشت دانست و اضافه کرد: امام علی(علیه‌السلام) دراین باره می‌فرمایند: «المبادره الی العفو من اخلاق الکرام؛ سبقت در عفو و گذشت از اخلاق بزرگواران است.

کابوسی، احسان بدون منت، قدردانی در برابر کار اندک، عدم توقع پاداش، اجابت درخواست دیگران، عدم توقع در وقت نیاز و استقامت و پایداری را از دیگر نشانه‌های کرامت برشمرد و توضیح داد: بر اساس روایات متعدد از ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، «سختی‌ها و مصائب در نفس کریم تاثیر نمی‌کند» و انسان کریم دارای روح مستحکمی است که در برابر حوادث ناگوار قامت خم نکرده و در راه رسیدن به هدف متزلزل نمی‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha