دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلیل شریفی‌نیا امام جمعه آرادان

حوزه/ امام جمعه آرادان استان سمنان گفت: تنها راه رفع مشکل آب کشاورزی منطقه، لوله‌گذاری مسیر آب از بالادست و سد نمرود تا آرادان است تا دیگر حقابه و میزان آب مورد نیاز منطقه کم و زیاد نشود و برداشت آب بیشتری صورت نگیرد.

حجت‌الاسلام جلیل شریفی‌نیا، امام جمعه آرادان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان با اشاره به ورود آب از بالادست به آرادان، اظهار داشت: آب کشاورزی از بالا دست به آرادان می‌رسد و بین گرمسار، فیروزکوه و دماوند رودخانه‌ای به نام حبله رود وجود دارد. آب از بالادست به سمت زرین دشت می‌آید و به گرمسار منتهی می‌شود. در حقیقت آب کشاورزی آرادان از حبله رود تأمین می‌شود. اما چند سالی است که به دلیل ایجاد باغات بیشتر و برداشت بیشتر آب در بالادست، آب رسیده به آرادان بسیار کم شده است و کفاف نیازهای کشاورزی را نمی‌دهد.

وی افزود: با وجود این چنین شرایطی، در منطقه سدی به نام سله بن احداث شده است که این سد به نمرود معروف است، این سد چند سالی است که آبگیری شده است. طبق قانون حدود ۵۰-۶۰ درصد آب سد باید لوله‌گذاری شود و به سمت ایوانکی- گرمسار و آرادان بیاید و آب مورد نیاز کشاورزی این منطقه را تأمین کند. این موضوع در وزارت نیرو ثبت شده است اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

امام جمعه آرادان گفت: به دلیل عدم لوله‌گذاری، آب از طریق کانال‌های سیمانی عبور می‌کند اما چون کانال سیمانی است و در درون رودخانه قرار دارد به مرور حفره‌هایی در کانال ایجاد می‌کند و افراد در بالادست از طریق پمپ آب و یا طرق دیگر آب را برداشت می‌کنند و آب به مردم منطقه آرادان نمی‌رسد. این موضوعات باعث شده است تا مشکلات زیادی برای مردم منطقه، کشاورزی و باغداری آن‌ها ایجاد شود.

حجت‌الاسلام شریفی‌نیا به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: طی هماهنگی با ائمه جمعه گرمسار و ایوانکی موضوع ضرورت تأمین آب مطرح شد. قبل از مطرح کردن موضوع در خطبه‌های نماز جمعه نیز جلسات متعددی با فرماندار، استاندار و.. برگزار شد.

خطیب جمعه آرادان سمنان گفت: در اقدامی، کشاورزان آرادان در مسجد امام زمان(عج) یا همان مصلای شهر اجتماع کردند و چندین کشاورز به نمایندگی از بقیه کشاورزان صحبت کردند و مشکلات مطرح شد تا شاید مسئولان در جهت رفع این مشکلات اقدامی انجام دهند.

وی افزود: حال تنها راه رفع این مشکل این است که ۱۰۰ کیلومتر مسیر آب از بالادست تا آرادان لوله گذاری شود تا دیگر حقابه و میزان آب مورد نیاز منطقه، کم و زیاد نشود و برداشت آب بیشتری صورت نگیرد. هر چند عدم لایروبی به موقع رودخانه و ایجاد حفره در کانال سیمانی خود باعث هدررفت آب هم می‌شود.

حجت‌الاسلام شریفی‌نیا گفت: لازم است تدابیر ویژه‌ای در جهت رفع این مشکلات اندیشیده شود و بخش کشاورزی و باغداری منطقه آرادان را از نابودی نجات دهند. این منطقه بسیار کوچک است و جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر دارد که در مقایسه با شهرستان‌های بزرگتر، ۱۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را به دولت تحویل داده‌اند. مردم این منطقه بسیار زحمت‌کش هستند و در حوزه کشاورزی و باغداری فعالیت‌های خوبی دارند و شایسته نیست که بخش درآمدی مردم مورد هجمه و هدررفت قرار گیرد و معیشت آن‌ها تحت تأثیر منفی قرار گیرد.

امام جمعه آرادان تصریح کرد: هر چند اخیراً شنیده شده است که آب از سد نمرود و بالا دست به گرمسار می‌رسد اما اجازه نمی‌دهند که در این فاصله ۱۵ کیلومتری گرمسار تا آرادان آب به اندازه کافی به کشاورزان برسد. زمین‌ها و باغات منطقه آرادان تشنه هستند و باید برای رفع تشنگی و مشکل کمبود آب کشاورزی این منطقه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود و به مرحله اجرا برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha