یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیاء توحیدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی گفت: گذشت امام حسین(ع) در برابر اظهار ندامت حرّ قابل الگوبرداری است و اگر مردم اینگونه رفتار کنند حیات افراد در جوامع مختلف بسیار زیبا و با آرامش و صمیمیت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیاء توحیدی استاد حوزه علمیه قم در سری برنامه های «رادیو پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه که با موضوع پاسخ به شبهات اربعین تولید شده و این روزها در حال پخش است، به بررسی «فلسفه انجام زیارت» پرداخت و گفت: در این باره باید دید که اصولاً چرا ما مسلمانان هزینه های زیادی را صرف زیارت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان می کنیم؟ آیا چیزی به عنوان جایگزینی بهتر در مقابل این کار وجود ندارد؟ عده ای از جمله گروه های وهابی با این امور مخالفند و می گویند که چرا شما از شهرهای دور هزینه می کنید که به کربلا و نجف و سایر شهرهای زیارتی بروید؟ آنها می گویند که چرا حاجت خود را از این افرادی که از دنیا رفته اند طلب می کنید و چرا ضریح و قبور آن ها را می بوسید؟ وهابی ها می گویند که این مرده پرستی است و در تقابل با خداپرستی قرار می گیرد؟ این ها همه از جمله سؤالاتی است که در رابطه منسک زیارت مطرح می شود.

معرفی الگوهای برتر، یکی از مهمترین مسائل تربیتی

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل تربیتی که در رشد نسل های آینده تأثیرگذار است، معرفی الگوهای برتر می باشد؛ افرادی که می توانند سرمشق زندگی دیگران باشند. اگر هر جامعه ای بتواند الگوهای شایسته ای را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب کند، رشد انسانی، دینی و عقلی را به دست خواهد آورد. اما اگر جامعه ای از افراد منحط و از نظر انسانی در حد پایین به عنوان الگو استفاده کند، در مسیر رشد و کمال انسانی عقب می ماند.

هدف خداوند از نقل سرگذشت برخی از انبیا

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به برخی از داستان های قرآنی و ارائه الگو در این داستان ها اظهار کرد: اگر خداوند در قرآن کریم داستان پیامبرانی همچون حضرت یوسف را نقل می کند به دنبال ارائه الگوی تسلط بر نفس، پاکدامنی و اراده را است و از سوی دیگر نتیجه هوس رانی و هوس بازی را گوشزد می نماید.

وی افزود: خداوند اگر می آید از هزاران سال قبل داستان حضرت ابراهیم(ع) را در قرآن کریم به عنوان کتاب راهنمای حیات بشری بیان می کند با این هدف است که مردم درس خداپرستی، فداکاری در راه خدا، از خودگذشتگی و شجاعت در راه خدا را از ابراهیم علیه السلام بیاموزند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی ضمن پرداختن به برخی دیگر از ویژگی های الگوهای قرآنی خاطرنشان کرد: حضرت اسماعیل علیه السلام فرزند خداشناسی بود که کاملاً تسلیم خداست و وقتی که پدرش می گوید در خواب مأمور شده ام تو را قربانی کنم در پاسخ بیان می دارد: پدر! هر دستوری که خداوند به تو داده است عمل کن؛ من تحمل می کنم.

وی گفت: خداوند در قرآن کریم افرادی با اراده و فهمیده همچون حضرت آسیه را معرفی می کند. آسیه فردی طرفدار مظلوم و خداپرست بود. او حاضر شد عزت ظاهری و زندگی مرفه خود در خانه سلطنتی فرعون را از دست دهد اما تسلیم خواسته های غلط فرعون نشود و او را به عنوان خدا نپذیرد.

زیارت گذشتگان یادآور شخصیت و رفتار آن هاست

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: این داستان ها جهت الگودهی به نسل بشر و هدایت آن ها در قرآن کریم نقل شده است؛ زیارت گذشتگان نیز یادآور شخصیت آنان و رفتار و کارهای باعظمت آن هاست.

وی تصریح کرد: حفظ مراسم حج ابراهیمی، حفظ منسک سعی بین صفا و مروه و سایر اموری که در حج انجام می شود، همه برای زنده نگه داشتن یاد افرادی همچون حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل و هاجر به عنوان الگوهای بشر است. خشک نشدن چشمه زمزم یکی دیگر از یادآورهای این شخصیت هاست.

بشر امروز باید شجاعت را از سیدالشهدا(ع) بیاموزد

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر اینکه زیارت امام حسین علیه السلام نیز در راستای الگوبرداری از ایشان جهت رشد خوبی ها و کمالات انسانی در وجود افراد بشر است، بیان داشت: زیارت حضرت سیدالشهدا اگر با توجه باشد، یادآور هزاران خوبی همچون از خودگذشتگی و توکل به خداست. باید داستان کربلا را مطالعه کنیم و به زیارت امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) برویم. حضرت ابوالفضل کسی بود که توجه به دیگری و توجه به برادر را حتّی در اوج تشنگی و سختی فراموش نکرد. برادری را افراد بشر باید از حضرت ابوالفضل(ع) بیاموزند.

وی گفت: گذشت امام حسین(ع) در برابر اظهار ندامت حرّ قابل الگوبرداری است و اگر مردم اینگونه رفتار کنند حیات افراد در جوامع مختلف بسیار زیبا و با آرامش و صمیمیت خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی افزود: زیارت پیامبران، امامان و اولیای الهی آن هم به صورت گروهی، تظاهراتی برای معرفی الگوهای برتر به جامعه جهانی بشر است. امروزه پیاده روی اربعین به رویدادی بی بدیل در سطح جهان تبدیل شده است. باید دید این حسین کیست که مردم حاضرند حتی برای زیارت قبر او از خود گذشتگی کنند.

خدمات رسانی ها در مسیر پیاده روی اربعین ناشی از عشق مردم به یک الگوی بزرگ بشری است

وی ضمن اشاره به برخی خدمات ارائه شده در پیاده روی اربعین ادامه داد: در مسیر پیاده روی اربعین افراد خدمات مختلفی را به یکدیگر ارائه می دهند؛ خدماتی همچون توزیع غذا، توزیع آب، کمک به افراد معلول، واکس زدن کفش ها و خدماتی دیگر در جهت تسهیل این پیاده روی را شاهد هستیم. این فعالیت ها همه ناشی از عشق به یک الگوی بزرگ بشری است.

دشمنان اسلام می خواهند پیاده روی اربعین تعطیل شود

استاد حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: دشمنانی که از پیشرفت اسلام و ارائه الگوهای برتر اسلام به مردم دنیا ناراحتند می خواهند به عناوین مختلف جریان اربعین تعطیل شود؛ زیرا در کل دنیا چنین گردهمایی وجود ندارد. گردهمایی که در طول مسیر طولانی و به مدت یک ماه در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha