یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه فرهنگ اربعین؛ فرهنگ ایثار، محبت، همراهی، همدلی و وحدت است، گفت: امروز نیازمند استمرار و گسترش فرهنگ وحدت آفرین اربعین در امت اسلام هستیم و نباید با پایان راهپیمایی اربعین، فرهنگ اربعین نیز پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، در جمع کاروان‌های زائران اهل سنت حرم مطهر امام رضا(ع) که همزمان با ایام دهه آخر صفر متشکل از نخبگان و علمای اهل سنت به بارگاه قدس رضوی مشرف شده‌اند؛ به حدیث شریف ثقلین اشاره و اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) دو امانت گرانسنگ یعنی قرآن و عترت را برای هدایت بشریت به یادگار گذاشته‌اند که امروز هر دو آنها مورد هجوم دشمنان انسانیت قرار دارند.

وی با اشاره به قرآن سوزی‎های اخیر در کشورهای غربی، ابراز کرد: در کشورهای غربی به راحتی به اعتقادات و مقدسات بیش از دو میلیارد انسان اهانت می‌کنند و این جسارت‌ها را به بهانه آزادی بیان و عقیده توجیه می‌کنند، اما در همین غرب کسی جرئت حتی سؤال در خصوص هولوکاست و درخواست اسناد تاریخی در رابطه با آن را ندارد؛ چگونه قرآن سوزی مصداق آزادی بیان است اما سؤال پرسیدن در رابطه با واقعه هولوکاست که صهیونیست‌ها آن را جعل کرده‌اند، مجازات سنگین دارد؟!

تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به منابع خدادادی و جمعیت قابل توجه مسلمانان در جهان، تصریح کرد: چگونه است که یک کشور کوچک اروپایی به خودش جرئت می‌دهد که به مقدسات اسلامی توهین و در برابر بیش از دو میلیارد مسلمان بایستد آن هم نه برای یک یا دو بار، مرتب عمل شنیع قرآن سوزی را انجام می‌دهند، دلیلش تشتت و هم‌دل نبودن مسلمانان است.

وی ابراز کرد: همه عنوان «مسلمان» را به خود اطلاق می‌کنیم اما دل‌هایمان از هم جداست و چه چیزی بهتر از «قرآن» و «اهل بیت(ع)» می‎تواند مسلمانان را هم‌دل و همراه کند؟ بیش از دو میلیارد مسلمان با این امکانات خدادادی باید دنیا را اداره کنند، باید به گونه‌ای باشد که دشمنان خدا و معنویت در دل‌هایشان نیز جرئت اهانت به مسلمانان را نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی تفرقه افکنی در میان مسلمانان را راهبرد همیشگی دشمنان اسلام دانست، اظهار کرد: زیارت اربعین یکی از نمادهای وحدت و هم‌دلی امت اسلام حول عشق به ائمه اطهار(ع) است؛ زیارت اربعین تجلی آیه شریفه «قُل لا أَسأَلُکُم عَلَیهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِی القُربی» است؛ به برکت اربعین اباعبدالله(ع)؛ عظمت، شوکت، شکوه، هم‌دلی، وحدت و تمدنی جدید در میان امت اسلام در حال شکل گیری است؛ اهل سنت، شیعه و حتی غیر مسلمانان‌هایی همچون هندو و بودایی از کشورهای مختلف در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: راهپیمایی اربعین حادثه‌ای بی‌نظیر در تمام دنیاست و حتی در تاریخ هم سراغ نداریم که یک چنین اجتماع و حرکتی باشکوه با همدلی، وحدت و فداکاری هر سال پرشورتر از سال گذشته برگزار شود؛ ما باید فرهنگ اربعین که همدلی، همراهی و محبت به یکدیگر است را در جامعه اسلامی گسترش دهیم؛ با پایان اربعین، راهپیمایی تمام می‎شود اما فرهنگ اربعین که فرهنگ عشق، ایثار، محبت، همراهی، همدلی و وحدت است، باید ادامه یابد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی هجمه‌ها به اربعین، تصریح کرد: متأسفانه برخی که به ظاهر مسلمان هستند اما گرفتار بیماری توهم شدند، اربعین را زیر سؤال می‌برند؛ راهپیمایی عظیم اربعین نماد وحدت امت اسلام و حرکتی مردمی است که آن‌هایی که حضور یافته‌اند به چشم دیده‌اند که مدیریت، میزبانی و هزینه در آن توسط خود مردم صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که روحانیت و مبلغین دین در میدان تبیین حقایق باید شجاعت داشته باشند، اظهار کرد: اگر روحانیت و علمای بزرگ اسلام در طول تاریخ در عرصه بیان حقایق و موضع‌گیری به نفع حق شجاعانه وارد نمی‌شدند از اسلام اثری باقی نمی‌ماند؛ امروز نیز روحانیت و علمای اسلام چنین رسالت سنگینی بردوش دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ضمن قرائت آیه ۱۵۹ سوره بقره که در آن خداوند کتمان کنندگان حقایق را لعن کرده است؛ به وظیفه سنگین علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی در تنویر افکار امت اسلام اشاره و عنوان کرد: امروز نیز اگر علمای اسلام کتمان علم کردند و با سکوت خود آگاهی بخشی نکردند؛ آیا همان عتاب‌ها و خطاب‌های این آیه قرآن متوجه آن‌ها نخواهد شد؟ اگر علما به میدان روشنگری جامعه وارد نشوند، نسل جوان به دنبال کتاب‌های «ابن تیمیه» خواهد رفت، ابن تیمیه‌ای که یزید را اولیاء الله می‌دانست.

وی با اشاره به آیه شریفه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا»، عنوان کرد: در تبلیغ رسالت الهی و ایستادگی در برابر انحرافات از هیچکس جز خدا نباید هراس داشت؛ اگر در آن دوران علمای اهل سنت در برابر تفکرات انحرافی «ابن تیمیه» نمی‌ایستادند امروز چیزی به عنوان «سنت» وجود نداشت.

تولیت آستان قدس رضوی محبت نسبت به ائمه اطهار(ع) را وجه مشترک تمام مذاهب اسلامی دانست و ابراز کرد: تمام امت اسلام به حضرات معصومین(ع) عشق می‌ورزند و نتیجه فاصله گرفتن از قرآن و اهل بیت(ع) ایجاد داعش است، که دیدیم چه جنایاتی در سوریه به عنوان کشوری سنی نشین و عراق به ویژه منطقه موصل که اکثریت اهل سنت هستند؛ انجام دادند.

حجت الاسلام‌والمسلمین مروی به ارادت ویژه علمای اهل سنت به امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: امام رضا(ع) محور وحدت امت اسلام هستند، تعبیراتی که بزرگان اهل سنت نسبت به این امام رئوف بکار برده‌اند بسیار قابل توجه است؛ عشق و ارادت مسلمانان نسبت به امام رضا(ع) تنها به شیعیان خلاصه نمی‌شود و امامان معصوم(ع)، به عنوان فرزندان رسول مکرم اسلام(ص) در دل و جان اهل سنت نیز جایگاهی ویژه و والا دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha