شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصطفی کوهی

حوزه/ امام جمعه تکاب گفت: اهل سنت جایگاه والایی را برای حضرت رضا(ع) قائل هستند و ایشان را از جهت حدیثی و روایی از بزرگ‌ترین تابعین اهل مدینه می‌دانند و از این جهت به احادیث حضرت توجهی خاص داشته و دارند و حتی در برخی منابع اهل سنت تأکید شده که نمی‌توان از روایات ایشان چشم‌پوشی نمود و باید به آنها اهمیت داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مصطفی کوهی امام جمعه تکاب امروز در مراسم عزاداری امام رضا(ع) که با حضور برادران شیعه و اهل سنت در مسجد امام رضا(ع) شهر تکاب برگزار شد، اظهار داشت: یکی از القاب امام رضا، امام رئوف است امامی که در کمال مهربانی و رأفت با مردم رفتار می‌کرد، البته همه ائمه رئوف بودند اما رأفت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ملموس بود.

وی ادامه داد: اسلام به مسائل اجتماعی و روابط بین مسلمانان اهمیت بسیار داده و متاسفانه عده‌ای بیشتر به جنبه‌ها و دستورات فردی اسلام توجه دارند و مسلمان‌های خیلی خوب را نوعاً کسانی می‌شناسند که در عمل به احکام فردی اسلام بسیار کوشا هستند، حال آن که ائمه ملاک مسلمان واقعی را توجه و اهتمام به مسائل اجتماعی معرفی کرده‌اند.

امام جمعه تکاب خاطرنشان کرد: اگر ما در پی عمل به اسلام و دستورات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستیم، باید توجه داشته باشیم که بسیاری از بیانات آن بزرگواران ناظر به مسائل اجتماعی و روابط افراد با یکدیگر است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین خصوصیات امام رضا(ع) این بود که خود را از مردم فقیر، نیازمند و عادی جدا نمی‌کردند و سر سفره آن‌ها حاضر می‌شدند و با آن‌ها غذا می‌خورد و آمده است که هرگز اتفاق نیفتاد که امام رضا(ع) در سخن گفتن به کسی جفا کنند و هر که با ایشان گفت‌وگو می‌کرد، کلامش را قطع نمی‌کردند و فرصت می‌دادند تا آخرین سخن خود را بگوید، اگر کسی حاجتی نزد ایشان می‌آورد، در صورت امکان ابداً او را مأیوس نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: همچنین به نقل یکی از یاران حضرت آمده است، من ندیدم در حضور کسی پایشان را دراز کنند و تکیه بزنند، سراغ ندارم که به غلامانشان ناسزا بگویند، ندیدم آب دهان را به زمین بیندازد و با صدا و قهقهه بخندند و تنها تبسم می‌کردند.

حجت الاسلام کوهی بیان کرد: امام رضا(ع) محبت و اظهار دوستی نسبت به مردم را نیمی از عقل معرفی کرده و در برخی ادعیه‌ای که از حضرت رسیده، خواهان بخشش، رحمت و خیرخواهی برای مردم بوده‌اند.

وی یکی از مهم‌ترین اهداف مامون برای سپردن ولایت عهدی به امام رضا(ع) را مشروعیت بخشیدن به خلافت غیر شرعی خود دانست و گفت: امام رضا(ع) هیچ وقت اجازه ندادند دشمنان اسلام و اهل بیت از ایشان برای مشروعیت بخشیدن به خلاف‌های خود استفاده کنند و سفر ایشان به مرو هم هر چند به اجبار مأمون بود، اما منشأ خیر و برکات فراوان شد و امروز نیز ما این خیر و برکات را مشاهده می‌کنیم و در واقع ملت ایران مدیون این شخصیت عظیم هستند و بسیاری از بلاها از مملکت ما به برکت حضرت دفع می‌شود.

امام جمعه تکاب خاطرنشان کرد: در مقابل حرکات خصمانه، زیرکانه و سیاسی مامون خلیفه عباسی در کشاندن اجباری حضرت رضا(ع) به مرو، امام برنامه‌ مدبّرانه‌ الهی را طرّاحی و پیش بردند که نه فقط خواسته‌های دستگاه خلافت برآورده نشد، بلکه درست به‌عکس، موجب رواج و گسترش فکر معارفیِ قرآنی و منتسب به اهل‌بیت در دنیای اسلام شد.

وی یادآور شد: اهل سنت جایگاه والایی را برای حضرت رضا(ع) قائل هستند و ایشان را از جهت حدیثی و روایی از بزرگ‌ترین تابعین اهل مدینه می‌دانند و از این جهت به احادیث حضرت توجهی خاص داشته و دارند و حتی در برخی منابع اهل سنت تأکید شده که نمی‌توان از روایات ایشان چشم‌پوشی نمود و باید به آنها اهمیت داد و امروز هم ما این نور و محبت اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) را در قلوب اهل سنت می‌بینم که از گوشه و کنار ایران اسلامی و حتی کشورهای دیگر سالانه هزاران نفر اهل سنت به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha