دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیین آغاز سال تحصیلی طلاب جدید الورود

حوزه/ مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان گفت: شناخت هویت صنفی، موجب می‌شود انسان خود را براساس آن بسازد، قبل از ورود به این راه، باید و نبایدها و آفات این راه را بشناسید و با بصیرت و آگاهی قدم در این مسیر بگذارید چراکه یکی از مهمترین آفات، بیگانگی نسبت به مسیری است که در آن قرار می‌گیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، خانم مریم میرکریمی در آیین آغاز سال تحصیلی طلاب جدید الورود که روز گذشته با حضور اساتید و طلاب مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، اظهار داشت: طلبه به مصداق آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه «به‌دنبال شناخت و شناساندن دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است تا به نتیجه کار یعنی آشنایی با عظمت پروردگار برسد»، ناصر و یاری کننده دین است.

وی افزود: طلبگی از بالاترین نعمت‌ها است که به مصداق آیه «لَإِن شکرتم لَأَزیدَنَّکم» شکر دائمی به‌دنبال دارد، البته منظور از این زیادی «أَزیدَنَّکم» علاوه بر زیاد شدن نعمت، بزرگی خود انسان و رشد معنوی اوست، البته لازم به ذکر است که اثر نعمت، هم دوام و هم افزایش آن نعمت را برعهده دارد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان با استناد به روایتی از امام علی(ع)، شکرگزاری را از صفات متقین برشمرد و گفت: «هرگاه انسان متوجه نعمتی از سوی خداوند می‌شود، وظیفه شکرگزاری دارد» که شکر زبانی، سجده کردن و مهمتر از آن استفاده از نعمت در مسیر مطلوب، شایسته و مورد رضایت خداوند است.

میرکریمی، با استناد به آیه ۱۰۸ سوره یوسف ابراز کرد: انسان باید نسبت به تمام مسائل، اهداف و مسیر خود توجیه باشد، بدان معنا که بداند کجا و چرا می‌رود؟ اگر در رابطه با هدف، مسیر و روش‌ها شک نماید، در اجرای فرمان‌ها نیز اقبال نمی‌کند.

وی به راهکارهای پیدایش انگیزه در جهت شکرگزاری اشاره کرد و یادآور شد: اولین راه شکرگزاری، شناخت نعمت است، چنانچه از امام علی(ع) وارد است که می‌فرمایند: «کسی که سود و منفعت کار خیر را نشناسد، بر عمل به آن قدرت ندارد».

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا (س) گرگان خطاب به طلاب جدید الورود، بر کسب معرفت نسبت به راه طلبگی تأکید کرد و خاطرنشان کرد: شناخت هویت صنفی، موجب می‌شود انسان خود را براساس آن بسازد، قبل از ورود به این راه، باید و نبایدها و آفات این راه را بشناسید و با بصیرت و آگاهی قدم در این مسیر بگذارید، چرا که یکی از مهمترین آفات، بیگانگی نسبت به مسیری است که در آن قرار می‌گیریم.

میرکریمی ادامه داد: در فراگیری علم، طبق کلام حضرت محمد (ص) به لحاظ زمان و مکان محدودیت نداریم، بلکه به لحاظ محتوا دچار محدودیت هستیم، لذا باید دنبال علم نافع باشیم، از نبی مکرم اسلام(ص) وارد است که علم نافع عبارت است از، آیات محکمه (اعتقادات)، فریضه عادله (اخلاق) و سنت قائمه (احکام) و لذا همه علوم باید منتهی به این سه اصل شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha