شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آرم جامعه مدرسین حوزه

حوزه/ هرچند در ایام تحصیلی، بخش عمده‌ای از وقت طلاب عزیز به علم‌آموزی و تحصیل دانش و معنویت می‌گذرد، اما این امر نباید آنان را از برقراری ارتباط و تعامل سازنده با مردم باز دارد. حضور پرشور طلاب در مساجد و مجالس و همچنین انجام فعالیت‌های تبلیغی مؤثر در مناسبت‌ها و برقراری جلسات، در کنار تحصیل علوم حوزوی، ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه و تقارن آن با ایام ماه ربیع الاول، ماه نزول رحمت و برکت را گرامی می‌داریم. این ماه، ماه میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی -صلی الله علیه و آله- است؛ رسولی که به‌ عنوان «رحمه للعالمین» سعادت دنیا و آخرت را به مردم هدیه داد و با هجرت خود از مکه به مدینه در اولین روز ماه ربیع الاول، زمینه را برای توسعه اسلام و استحکام پایه‌های دین فراهم نمود. «اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ أَمِینِکَ عَلَی وَحْیِکَ وَ نَجِیبِکَ مِنْ خَلْقِکَ وَ صَفِیِّکَ مِنْ عِبَادِکَ، إِمَامِ الرَّحْمَهِ وَ قَائِدِ الْخَیْرِ وَ مِفْتَاحِ الْبَرَکَهِ.»

همچنین میلاد با سعادت ششمین امام و پیشوا حضرت صادق آل محمد -علیه السلام- نیز در این ماه واقع شده که امروز حوزه‌های علمیه از برکات علمی آن حضرت در عرصه‌های مختلف فقهی و معرفتی برخوردار است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه و تجلیل از مقام شامخ مراجع عظیم الشأن، علمای اعلام و اساتید عظام که استوانه‌های علمی و معنوی حوزه‌های علمیه‌اند، در راستای تواصی به حق و عمل به توصیه‌ی: « وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَی تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِین»، نکاتی چند را حضور طلاب محترم یادآور می‌گردد:

علم و دانش تنها با آموختن به‌ دست نمی‌آید؛ بلکه نوری است که خداوند آن را در قلب انسانی که هدایت او را اراده کرده است، قرار می‌دهد. از این‌رو، طلبه‌ای که علم‌آموزی و تفقه در دین را به‌ عنوان هدف خود برگزیده است، در گام نخست باید به حقیقت بندگی برسد و با برقراری پیوند میان علم و عمل، از خداوند فهم و علم را طلب نماید. تهذیب اخلاق و تزکیه نفس و نیز‏‎ ‎‏تحصیل آداب شرعی، از جمله امور ضروری است که طلاب در حوزه‌های علمیه باید نسبت به آن اهتمام ورزند. با توجه به این که مدیران و متصدیان امر در مدارس حوزوی و مراکز آموزشی، برگزاری برنامه‌های اخلاقی و نیز مجالس وعظ و پند را برای ارتقای سطح معنویت طلاب تمهید نموده‌اند، شایسته است طلاب محترم از فیض حضور اساتید اخلاق و مربیان معنوی بهره برند.

فقه، علاوه بر عهده‌داری امور فردی مکلفان، امور مهم زندگی اجتماعی و اداره آن در جامعه دینی را نیز عهده‌دار است. از این‌رو، طلاب به هر میزان که در تفقه و علم‌آموزی جدیت داشته و به این موضوع نگاه تخصصی داشته باشند، در تبیین نظام مسائل زندگی اجتماعی و سیاسی موفق‌تر عمل خواهند نمود. امروزه دشمنان اسلام تمام نیروی خود را برای اثبات ناکارآمدی فقه اجتماعی اسلام به کار بسته و با ترویج سکولاریسم(عرفی گرایی) تلاش می‌کنند دین را به حوزه احکام فردی تقلیل دهند. بی‌تردید طلاب جوان و مستعد و نیز طلابی که به‌ تازگی قدم به فضای حوزه‌های علمیه گذارده‌اند، ‏با اتکا به میراث ستُرگ فقه جعفری و نیز دستاوردهای ارزشمندی که تلاش‌های علمای گرانقدر شیعه در طول تاریخ برای آنان به یاد گار گذاشته است، در کنار التزام به مبانی اسلام ناب و نیز نگریستن به افق‌های پیش رو و بهره‌گیری از فقه پویا، می‌توانند قدرت دین و نظامات اجتماعی اسلام را بیش از پیش برای دیگران آشکار ساخته و آن را برای بهره‌گیری جامعه مؤمنان آماده سازند.

هرچند در ایام تحصیلی، بخش عمده‌ای از وقت طلاب عزیز به علم‌آموزی و تحصیل دانش و معنویت می‌گذرد، اما این امر نباید آنان را از برقراری ارتباط و تعامل سازنده با مردم باز دارد. حضور پرشور طلاب در مساجد و مجالس و همچنین انجام فعالیت‌های تبلیغی مؤثر در مناسبت‌ها و برقراری جلسات، در کنار تحصیل علوم حوزوی، ضرورتی انکارناپذیر است. طلاب محترم، چه در فضای مجازی و چه حقیقی، همواره تبلیغ و ترویج معارف دین را وجهه همت خویش قرار دهند و نگذارند فعالیت‌های علمی، آنان را از امر مهم و خطیر تبلیغ باز دارد. توجه ویژه به نسل جوان و تعامل سازنده با آنان باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

پیروزی انقلاب اسلامی که با زعامت حضرت امام خمینی -قدس سره-، نثار خون شهدای گرانقدر و جانبازی و ایثار علمای بزرگ شیعه رقم خورد، وعده الهی:”إن تنصروا الله ینصرکم” را تحقق بخشید. استمرار حاکمیت دین و ایجاد تمدن نوین اسلامی و نیز آمادگی جامعه برای طلوع خورشید ولایت عظمای حضرت صاحب الزمان -ارواحنافداه-، تنها از طریق التزام به انقلابی‌بودن و نیز در مسیر ولایت و آرمان‌های انقلاب اسلامی گام برداشتن همراه با بصیرت لازم، تحقق خواهد یافت. طلاب عزیز به این نکته مهم توجه داشته باشند که در مقام سیاست‌ورزی و پرداختن به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، الگو و معیار در رعایت اخلاق سیاسی، حوزه انقلابی است و انقلابی‌گری تنها با التزام به اخلاق، انصاف و عدالت است که مجاهدت و عمل صالح به شمار می‌رود.

طلاب گرانقدر، برای تقویت مبانی معرفتی و عبور از چالش‌های فکری، سیره علمی و عملی امام راحل عظیم الشان، رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید را همواره مورد توجه قرار دهند و برای ورود به عرصه‌های جدید فقهی و پاسخ به نیازهای نظام و مسائل انقلاب اسلامی، به فقه جواهری پایبند باشند.

روحانیان، به عنوان معلمان دینداری و مربیان معارف اسلامی، باید در رفتار و گفتار خود، همواره سبک زندگی دینی را ترویج کنند. رعایت شؤون طلبگی و عمل صالح مؤمنانه آنان، مروج مَکارِمِ اَخْلاق در جامعه خواهد بود و بیش از هر گفتاری در جان و روح مردم اثر خواهد کرد؛ بنابراین آنان باید سعی کنند در تمام شؤون زندگی، با عمل خود تقویت‌کننده دینداری مردم باشند.

در پایان، توفیق طلاب و اساتید گرانقدر را در خدمت به دین و سربازی حضرت حجت (عج) از خداوند متعال مسالت داریم و امیدواریم گام‌هایی که در مسیر تحصیل و ترویج علوم اسلامی برمی‌داریم، مرضی حضرت حق (جل جلاله) باشد.
و السلام

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha