یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمدتقی سبحانی

حوزه / مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه حوزه علمیه باید هویت را به درستی آسیب شناسی کند و برای توسعه آن دریک دنیا پرچالش و تنش آماده کند، گفت: این بخش هویت اعتقادی بر عهده دانش کلام است، چنان که بُعدعملی و ارزشی هویت دینی بر عهده دانش فقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی استادیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی، پنج شنبه در افتتاحیه رقابت‌های علمی پژوهشی نخبگانی کشوری حل مسئله و همراه با تقدیر از برترین‌های رقابت‌های علمی نخبگانی کشوری سال ۱۴۰۱ در قالب ویدیو کنفرانس به اهمیت ترجمه جدید با روش انتقال احساس درباره قرآن کریم و روایات اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از روش‌های درک مفاهیم دینی، ترجمه با هدف انتقال احساسی براساس آیات و روایات است که وقتی مخاطب ترجمه فارسی را می‌خواند احساس کند در مقابل خطاب الهی قرار گرفته است.

وی افزود: روبرو شدن مخاطب با این گونه ادبیات، منجر به محصول فرهنگی نافذ در ذهن مردم می‌شود، همچنین کارکرد اصلی آیات و روایات که ارتقاء و حس‌های درونی معنوی است اتفاق می‌افتد.

استادیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی ادامه داد: در ترجمه‌های موجود در جامع التفاسیر این تعابیر وجود دارد که تحت لفظی شده، همچنین مقصود از ترجمه احساسی سلیقه‌ای نیست، بلکه براساس دانش بلاغت این ترجمه احساسی یا حسی بیان شود.

دانش کلام عهده‌دار تأمین، حفظ و توسعه اعتقاد دینی است

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی مدیرعامل بنیاد امامت نیز در قالب ویدئو کنفرانس به موضوع کلام پرداخت و یادآور شد: دانش کلام عهده دار تأمین حفظ و توسعه اعتقادی دینی است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه تکمیل و توسعه هویت دینی جامعه است، به مهم‌ترین رکن اساسی هویت دینی اشاره کرد و گفت: بُعد بینشی و اندیشه‌ای جهان بینی انسان و تلقی انسان از عالم و آدم و همچنین تصویری که از خود و رسالت‌های خود دارد، مهم‌ترین بخش هویتی دینی انسان است.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید هویت را به درستی آسیب شناسی کند و برای توسعه آن در یک دنیا پرچالش و پرتنش آماده کند، اضافه کرد: این بخش هویت اعتقادی بر عهده دانش کلام است، چنان که بُعد عملی و ارزشی هویت دینی بر عهده دانش فقه است.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: کسی تردید ندارد اگر هویت اعتقادی جامعه دچار اختلال و بی‌نظمی شود، بی‌گمان ابعاد عملی و اخلاقی جامعه دچار انحطاط خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اخلاق و احکام تابعی از نوع نگاه و هویت اجتماعی انسان است، به طرح سؤال درباره وضعیت دانش کلام در عصر حاضر و آینده پرداخت و اظهار کرد: دانش کلام در طول تاریخ در جامعه بزرگ اسلامی رسالت‌های بزرگی انجام داده، در مقابل اندیشه‌های رقیب که هجمه‌های بزرگی به جهان اسلام وارد کرد نقش‌های بزرگی را ایفا کرده است و در طول زمان با استفاده از دانش‌های دیگر توانسته خود را پرورش دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز دانش کلام با دو مشکل اساسی مواجه است، آسیب اول نگاه نظری صرف به مسائل اعتقادی است، زیرا علم کلام درگیر مسائل در حوزه رقابت‌های علمی و معرفتی بوده و مسئله دوم بهره‌گیری از دانش‌های جدید و تناسب با تحولات زمان است.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و اظهار کرد: دانش کلام را به صحنه‌های کاربردی و عملی زندگی بکشانیم، پرسش‌های عینی‌تر و ملموس را به علم کلام نزدیک کنیم و عالمان و متکلمان را دعوت کنیم که این نوع پرسش را جدی بگیرند.

وی در ادامه ۴ موضوع پیرامون دانش کلام برای شرکت کنندگان در این رویداد رقابتی برای طلاب را بیان کرد تا طلاب در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام دهند تا تجربه حضور دانش کلام در صحنه عینی زندگی را نشان دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی تصریح کرد: حوزه اول کلام و جامعه است؛ امروز بسیاری از مسئله‌ها و پرسش‌های هویتی و معرفتی ما ناظر به هویت و کارکرده‌های جامعه است، همچنین حوزه دوم رابطه کلام و حکمرانی است، مسئله‌ای که امروز در دنیای جدید پرکاربرد، پرتنش و مسئله حکمرانی دینی سؤالات اساسی در این زمینه وجود دارد از جمله موضوعات پژوهشی عنوان کرد.

وی حوزه سوم را کلام و خانواده بیان کرد و ادامه داد: خانواده هسته اصلی یک جامعه پویا و در حال رشد است، در صورتی که خانواده از نظر معرفتی و کارکردی دچار اختلال شود بی‌تردید جامعه نیز دچار افول و زوال خواهد شد، در این جا باید دید علم کلام به پرسش‌های معرفتی حوزه خانواده چگونه پاسخ می‌دهد و خانواده در دنیا مدرن را چگونه می‌تواند تامین کند و آسیب‌ها و راهکارها را نشان دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی، علم کلام و پیشگیری از جرم را به عنوان بخش چهارم عنوان کرد و یادآور شد: مهم‌ترین مسئله که در نظام قضایی داریم این است که چگونه می‌توان مناسبات جامعه را به گونه‌ای تنظیم کرد که جرم کمتر رخ دهد؟ یا بسترهای جرم خیزی به شدت کاهش پیدا کند، آیا دانش کلام می‌تواند در این زمینه مساعدت کند؟ از جمله سؤالاتی است که طلاب و پژوهشگران حوزوی با استفاده از علم کلام باید به آن پاسخ دهند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha