شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم غاصب صهیونیستی گفت: امروز باید به این اتفاق بالید و افتخار کرد چراکه مقاومت با تمام مظلومیت‌های خود تمام ابرقدرت‌های جهان را به بهت و ناباوری فرو برده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امشب در آئین افتتاحیه دروس موسسه آموزشی، پژوهشی و تبلیغی برهان، ضمن تبریک عملیات «طوفان الأقصی»، اظهار کرد: امروز باید به این اتفاق بالید و افتخار کرد چراکه مقاومت با تمام مظلومیت‌های خود تمام ابرقدرت‌های جهان را به بهت و ناباوری فرو برده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق تلافی جنایات دشمن بوده است، مطرح کرد: شهیدی که جان می‌دهد رویش به دنبال آن هست و صدها نفر پس از آن وارد میدان می‌شوند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر جنگ شناختی رقم خورد، انسان ها دچار بی‌تفاوتی ‌می‌شوند و فکر و اندیشه آن‌ها تسخیر ‌می‌شود، دیگر شاهد رویش‌ها نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه حماسه امروز فلسطینی‌ها زمینه‌سازی ظهور بود، عنوان کرد: طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم ظلم هیچ‌گاه پایدار نخواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه ما طلاب به عنوان روحانیت شیعه شناخته می‌شویم و در این راستا رسالت‌هایی بر عهده داریم، خاطرنشان کرد: کسب علم و دانش و فهم عمیق دین نخستین انتظار از طلاب و روحانیون است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه تفقه در دین به معنای فقه اصطلاحی نیست، بلکه به معنای فهم همه جانبه دین است، تصریح کرد: فقه جایگاه عظیمی دارد و اگر فردی بخواهد نسبت به فقه بی‌توجهی کند از نگاه علما یک عنصر حوزوی و دینی نیست.

امام جمعه قم با بیان اینکه امروز محور تدریس مراجع بر اساس فقه است، یادآور شد: مباحث اعتقادی دین فقه اکبر است و مباحث دیگر فقه اصغر است و دلیل آن نیز استواری پایه‌های دینی افراد است.

طلبه تراز به دنبال رفع شبهات است

وی با اشاره به اینکه طلبه تراز باید به دنبال رفع شبهات باشد، بیان کرد: طلبه‌ای که در ذهن خود شبهه داشته باشد نمی‌تواند شبهه‌های جامعه را رفع کند، در نتیجه باید طلاب باید با جدیت به دنبال رفع شبهات خود باشند.

آیت الله حسینی بوشهری با مقایسه وضعیت زندگی علما در گذشته با امروز ابراز کرد: امروز شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است و تمام مدیران مدارس و حوزه باید شرایطی را محیا کنند تا تحصیل طلاب تسهیل شود، امروز اگرچه مشکلاتی هست ولی بازهم فرصت‌های در اختیار طلاب محدود و کم نیست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلبه باید به دنبال تقویت بنیه اخلاقی خود باشد، مطرح کرد: علم بدون اخلاق فاجعه به بار خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه انسان باید روزهای خود را مدیریت کند، عنوان کرد: در روایات آمده است، اگر دو روز از زندگی آدم باقی مانده است، باید روز نخست را به آداب تربیت شود تا برای روز دوم و فوت آماده شود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آداب و اخلاق مورد تاکید اهل بیت(ع)، علما و بزرگان است، خاطرنشان کرد: مرحوم میرزای شیرازی پس از فتوای تنباکو گفتند، امروز دشمن با قدرت روحانیت آشنا شد و ما باید مراقب فتنه‌های دشمن باشیم.

وی با اشاره به اینکه طلبه نباید تنها به تحصیل علم و خودسازی بسنده کند، تصریح کرد: وظیفه سوم طلاب، مسئولیت پذیری است و زمانی راه طلبگی به کمال می‌رسد که طلبه عالم، با اخلاق و دغدغه‌مند شود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند اولویت اصلی روحانیت تبلیغ است، یادآور شد: این فرمایش به این معنی است که جامعه دچار جنگ شناختی و ادراکی شده است و اگر روحانیت جامعه را به حال خود رها کند، سرانجام آن نامشخص خواهد بود.

طلبه باید وارد میدان جهاد تبیین شود

وی با اشاره به اینکه طلبه باید وارد میدان جهاد تبیین شود، بیان کرد: در این مسیر امکان دارد دچار بی‌مهری‌هایی شویم و اگر ما توجه و توکل به خداوند را داشته باشیم، خداوند نیز محبت عالمان دین را در دل مردم قرار می‌دهد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شرایط امروز با شرایط صدر اسلام قابل مقایسه نیست و ما نیز بالاتر از پیامبر خدا(ص)نیستیم، ابراز کرد: در آن شرایط پیامبر(ص)مردم را نفرین نکردند و با مهربانی و احساس مسئولیت برخورد کردند و ما نیز باید این مسیر را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: اگر به طلاب و روحانیون مسئولیتی واگذار شود نباید رسالت حوزوی خود را فراموش کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه امروز جایگاه روحانیت، جایگاه بالایی است، اظهار داشت: دشمن نیز این موضوع را درک کرده است و با تمام وجود به دنبال تخریب روحانیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha