یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه عشایر، ذخایر و برکات مملکت ما هستند و ما باید دست‌بوس شما باشیم، گفت: امنیت فقط مربوط به مسائل مرزی و نظامی نیست، موضوع غذای مردم، گوشت، مرغ، شیر و لبنیات نیز جزو دسته امنیت غذایی هستند که شما در تولید آن بسیار مؤثر هستید و باید قدر این کار ارزشمند شما را بیشتر بدانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار با جمعی از عشایر منتخب استان قزوین، اظهار داشت: عشایر برای مملکت ما ثروت، سرمایه و فرصت هستند، این‌هایی که پای‌کار تولیدند، گرفتاری‌ها را حل می‌کنند، به جای مصرف‌کننده بودن، تولیدکننده هستند، باید قدر این‌ها را دانست.

وی با تأکید بر اینکه عشایر، ذخایر و برکات مملکت ما هستند وما باید دست‌بوس شما باشیم، گفت: امنیت فقط مربوط به مسائل مرزی و نظامی نیست، موضوع غذای مردم، گوشت، مرغ، شیر و لبنیات نیز جزو دسته امنیت غذایی هستند که شما در تولید آن بسیار مؤثر هستید و باید قدر این کار ارزشمند شما را بیشتر بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: عزیزانی به‌صورت اداری مسئول محیط‌زیست هستند، شما بدون اینکه اسمتان محیط زیستی باشد، عملاً خادم محیط‌زیست و کارمند محیط‌زیست هستید و در حفظ آن تلاش می‌کنید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در گذشته می‌شنیدیم که گوشت و لبنیات تهران را الموت تأمین می‌کرد، در تاریخ آمده به حسن صباح می‌گفتند اجازه بدهید قیمت گیاهان دارویی الموت را بالا ببریم، چون این گیاهان از الموت به شهر ری برده می‌شد و از آنجا نیز به شهرها و کشورهای دیگر صادر می‌شد.

وی یادآور شد: حسن صباح در پاسخ گفته بود ما اگر می‌توانستیم مجانی این دوا و درمان را در اختیار مردم دنیا قرار می‌دادیم، حال که نمی‌شود، بنابراین نباید آن را گران کنیم، بنابراین حتی دوا و درمان گیاهی نیز از الموت به جاهای دیگر می‌رفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: متأسفانه اکنون ما گاهی به الموت می‌رویم و می‌بینیم روی سفره‌شان دوغ کارخانه‌ای است، این حال خوبی نیست و باید تولیدات روستاها حفظ شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: اعتماد به مردم و حمایت از مردم، توصیه امام خمینی(ره)، رهبر حکیم انقلاب و دولت است، هم باید از مردم حمایت شود و هم به آن‌ها اعتماد کرد، هر دو مد نظر دولت ماست، اما دست‌اندرکاران و مدیران میانی نیز باید به این‌ها توجه کنند و این خواسته رهبر فرزانه انقلاب و امام راحل را اجرا کنند گاهی وقتی به اجرا می‌رسیم کار گیر می‌کند.

وی تأکید کرد: گاهی رهبر حکیم انقلاب و دولت مسئله‌ای را می‌خواهند اما برخی افراد منافعشان اجازه نمی‌دهد سراغ آن معانی بروند، ما باید با همه وجود پای کار باشیم تا آرمان‌های رهبر حکیم انقلاب عملی شوند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: دام مولّد نه تنها سرمایه عشایر است بلکه سرمایه ملی است، خیلی وقت‌ها دیگران این سرمایه‌ها را به صورت قاچاقی می‌برند، گوسفند مولّد سرمایه عشایر و سرمایه ملی است، عقل، فکر و منطق می‌گوید این سرمایه باید محفوظ بماند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: دامداری و عشایری می‌تواند فرصت یا تهدید باشد، نباید فقط به فکر دام باشیم و به محیط‌زیست نگاه نکنیم، نباید به گونه‌ای باشد که فردا دامتان هم جایی برای چرا نداشته باشد، یک عشایر ضمن اینکه دامداری می‌کند هوش و حواسش به سفره دام هم است، باید کاری کنیم این سفره دام‌ها همیشه پر باشد و فعال بماند.

وی اظهار کرد: نیازهای فرهنگی عشایر نیز حائز اهمیت است، فقط این نیست که عشایر گوسفندداری کنند و گوشت، شیر و ماست تولید کنند، خدا کارهای دیگری هم با ما داشته که ما را به این دنیا آورده است، خداوند در آیه ۵۶ سوره ذاریات می‌فرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»، یعنی جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند، خداوند فرموده من شما را برای عبادت به این دنیا آورده‌ام، خدا برای ما قرآن آورده و گفته باید این قرآن را بفهمید، به آن عمل کنید و با آن مأنوس شوید.

وی عنوان کرد: عشایر به معنای آزادگی، جوانمردی، زندگی حلال و روابط اجتماعی فوق‌العاده سالم است، ان‌شاءالله خداوند به زندگی‌تان برکت دهد، ما نیز موظفیم دغدغه‌های شما را به مسئولین انتقال دهیم.

الموت باید به جایگاه پیشین خود به عنوان مرکز لبنی و دامی دست یابد

الموت باید به جایگاه پیشین خود به عنوان مرکز لبنی و دامی دست یابد

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha