سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محافل

حوزه / نویسنده حوزوی گفت: از اصلی‌ترین مدل‌ها و الگوهای ترویج فرهنگ دینی و همیاری در بنیه فکری و سیره شیعه محافل دینی خانگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، امیر پرچمی در آیین رونمایی، معرفی و بررسی کتاب "محافل خانگی" که ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، یکی از اصلی‌ترین مدل‌ها و الگوهای ترویج فرهنگ دینی و همیاری در بنیه فکری و سیره شیعه را محافل دینی خانگی بیان کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در مراسم‌های مختلف از جمله در گرامیداشت هفته دفاع مقدس فرمودند: "این آثار خوب است اما زمانی در ترویج و تبیین فرهنگ دفاع مقدس موفق هستیم که نوجوان و جوان امروز ما به گونه‌ای به دفاع مقدس نگاه کند که ما آن را در این آثار آورده‌ایم"، لذا مشابه همین دغدغه درباره محافل دینی خانگی نیز وجود دارد.

وی افزود: تجربیاتی که در این کتاب جمع آوری شده بر مبنای تجارب افرادی است که در کف میدان به‌صورت خودجوش در اثر دغدغه‌ای که برای ترویج دین داشتند، می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: مایه اصلی کتاب و دغدغه اصلی این پژوهش این بوده که برحسب تجربیاتی که در میدان صورت گرفته و اقدام عملیاتی که افراد انجام دادند چگونه و با چه کیفیتی و با چه آموزه‌هایی محفل دینی می‌تواند به تبیین و ترویج و از همه مهم‌تر تعلق به حوزه دین و دین باوری کمک کند.

پرچمی با تأکید بر اهمیت تبیین کارآمدی اسلام برای قشر نوجوان و جوان، تصریح کرد: لبّ کلام این بود که جوان ما به این باور برسد که اسلام یک نسخه کارآمد، بروز و موفق در تأمین نیازهای نوجوان و جوان است و به‌صورت منطقی و عقلایی به اسلام تعلق پیدا کند.

وی با اشاره به اندیشه‌های متفکرانی هم چون شهید صدر در خصوص کارآمدی اسلام برای تأمین نیازهای انسان، عنوان کرد: دیدگاه روشنفکران دنیای اسلام نیز این را می‌گوید که چشیدن طعم حیات طیبه و اسلام ناب، مقدمه آخرت خوب است و اسلام نسخه‌ای است که برای دنیا و سبک زندگی برنامه دارد و دغدغه اصلی کتاب نیز همین بوده است.

این نویسنده، صله رحم و محفل دینی خانوادگی را بستر و منشاء برکات فراوان بیان کرد و افزود: چگونگی شکل‌گیری، ادامه‌یابی، پایداری و اثرات محفل دینی خانگی سوالاتی بوده که از افراد دارای تجربه در این حوزه مورد پرسش قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت پایدار بودن محفل چند کلید مطرح است که در مدیریت برنامه دینی می‌توان به آن توجه کرد، ساده بودن و پیچیده نبودن محفل، جذابیت، خوش فکری و خلاقیت، مشارکت بخشی فامیل و تعریف نقش و دخیل نمودن افراد موثر فامیل از جمله کلیدهای راه‌اندازی و تداوم محافل دینی خانگی است.

پرچمی با اشاره به اثر بخشی و تأثیر محفل خانگی در ایجاد فرح، نشاط و تعالی مادی و معنوی و اتحاد و همبستگی فامیل، ادامه داد: علاوه بر آن مدیریت سفره نیز جزئی از محافل خانگی است و مدیریت سفره و اطعام در محفل دینی خانوادگی بسیار مهم است، به بیان دیگر سفره نماد اتحاد و باهم بودن در فرهنگ ایرانی است.

وی تأکید کرد: دغدغه دوم این است که پس از آن که اثر آماده شد، باید چه کاری انجام داد، در این باره باید گفت به‌طور کلی دو گروه مخاطب داریم در وهله اول یک گروه فامیل و در وهله دوم یک گروه مبلغ می‌باشند.

نویسنده حوزوی یادآور شد: رسیدن مطلب به مخاطب یک هنر است و یک پردازش هنری می‌خواهد، موضوعی که باید تبدیل به یک بسته رسانه‌ای گیرا و گویا شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha