سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
قطبی

حوزه / مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: حاکمیت بدون تصرف ساختاری و بدون تلاش برای مدل‌های بسته باید زمینه توسعه، تقویت، تعالی و رشد محافل خانگی را به وجود آورد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در آیین رونمایی، معرفی و بررسی کتاب "محافل خانگی" که ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های امیر پرچمی به‌عنوان مؤلف کتاب با اشاره به موقعیت محافل خانگی طی مقدمه‌ای به شکل گیری و مبنای محافل خانگی از منظر طبیعت انسان پرداخت و اظهار داشت: انسان مدنی الطبع است، به ویژه این که امروزه دامنه آموزش‌ها در مدرسه و محیط‌های بزرگ اجتماعی رقم می‌خورد و فرزندان ما در محیط‌های بزرگ اجتماعی رشد می‌کنند و انسان نمی‌تواند به صورت انفرادی زندگی کند.

وی با بیان اینکه انسان نیازمند پاسخ به این تعاملات اجتماعی است، گفت: در دنیا ساختارهایی رایج است و به نوعی ساختار آنها با ساختار محافل خانگی قرابت‌هایی دارد، از مدل‌های رایج که نیاز مدنی الطبع بودن انسان را تأمین می‌کند و به آن ساختار می‌دهد، اتحادیه و انجمن‌های صنفی، NGO‌ها و انجمن‌های مردمی و هم چنین دورهمی‌های دوستانه از این جمله است.

وی افزود: یکی از مدل‌ها که تمدن ما را شکل می‌دهد محافل خانگی است که یک مدل موفق و بسیار خوب است که امتداد اجتماعی و نیاز مدنی الطبع را در یک مدل محلی و فامیلی با رویکرد محفل معنوی، مذهبی و عبادی تأمین می‌کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق خاطرنشان کرد: هسته مرکزی این محافل گاهی معنویت و مباحث مذهبی و یا بحث های‌اجتماعی است و گاهی نیز بحث‌های خیرخواهی و احسان بوده و گاهی در چرخه‌های اقتصادی یا سلامت می‌باشد.

وی با تأکید بر اینکه قالب محفل خانگی تأمین کننده بُعد ارتباطات اجتماعی است، تصریح کرد: این محافل امتداد اجتماعی انسان در قامت گروه‌های اجتماع ساز است و هسته مرکزی آن ترکیبی از مباحث اجتماعی، معنوی و فرهنگی و قالب محافل خانگی هر سه مورد را توأمان دارا می‌باشند و این مسئله به چرخه حکمرانی در جامعه کمک می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به اینکه محافل خانگی شبکه‌های محلی می‌باشند که زنجیره‌های به هم پیوسته‌ای را به‌وجود می‌آورد و برای اداره جوامع از آن استفاده می‌شود، عنوان کرد: امروز نیز کشورها از نظر سیاسی به این مسئله پرداخته‌اند و قالب جوامع حلقه‌های اجتماع ساز مردمی، مانند NGO‌ها و اتحادیه‌های صنفی دارند و به آنها کمک کرده و این حلقه‌ها را تقویت می‌کنند.

وی پرداخت کتاب "محافل خانگی " به این حلقه را مهم دانست و یادآور شد: ضرورت دارد محافل خانگی را از نظر حاکمیت و حل مسائل اجتماعی و هم چنین از زاویه ارتقاء معنویت و تعمیق ایمان ببینیم و این کتاب از این زاویه به موضوع مورد بحث بیشتر پرداخته است، لذا از هر زاویه که نگاه کنیم باید این محافل را تقویت کرده و توسعه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، در ادامه با بیان دو پرسش که در مسیر توسعه و تقویت محافل خانگی مطرح می‌باشد، گفت: پرسش اول دوگانه بین ساختارگرایی یا سیالیت در ساختار محافل خانگی است، به این معنا که آیا به محافل خانگی ساختاری همانند NGO ها بدهیم و یا اینکه تنها موانعی که منجر به نابودی محفل شود را از آن دور کرده و به‌سمت ساختارگرایی حرکت نکنیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق رویه سازی و مدل سازی یکسان و در مقابل آزادی مدل محافل خانگی را دو رویه فکری در بین برخی از افراد عنوان کرد و ادامه داد: برای تداوم کار پیشنهاد می‌شود چند مطالعه ابتدایی و تکمیلی برای این مسئله در نظر گرفته شود و هم چنین شخصی سازی محافل متناسب با اقلیم‌ها، مناطق و اقوام مختلف بررسی شود.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر این است که محفل خانگی قطعاتی دارد و این قطعات به‌صورت منفک نیز نیازمند بررسی است، از جمله سفره‌ها به عنوان یک پیوند عمیق که در سنت ایرانی اسلامی جای دارد و در دورهمی‌های مردم ایران با تنوع اقلیم‌ها سفره جایگاه بسیار بالایی داشته و پیوند اجتماعی ایرانیان را به‌شدت تقویت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با تأکید بر عادت واره‌های اجتماعی که سفره در ایران داشته، تصریح کرد: امروزه سفره حتی در پهنه‌های سیاسی نیز مطرح است و سفره‌هایی که در آیین‌های مذهبی منتسب به حضرات معصومین وجود دارد و یا در عادت واره‌های اجتماعی مانند سفره عقد و سفره افطار نیز مشاهده می‌شود و این قطعه‌ای از محافل خانگی است که باید به‌طور مستقل واکاوی شود.

وی پرده خوانی، نقاله خوانی و شاهنامه خوانی را دارای جنبه‌های مشابه با محافل خانگی دانست و اظهار کرد: محافل خانگی قالبی است که امروز قابل توسعه برای همه دنیا می‌باشد و می‌تواند پیش قراول توسعه تفکرات، آیین و اندیشه ما در دنیا باشد.

مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق عنوان کرد: محفل خانگی وسیله و لوازم اختصاصی نمی‌خواهد و ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و نفوذ پذیرترین کار مذهبی می‌باشد و در عین حال در جامعه، خانواده و در بین اقوام، توازن اجتماعی ایجاد می‌کند و خیرخواهی، نیکی و روحیه دهش منشی انسان را تقویت کرده و به‌جامعه ارزش اجتماعی بیشتری می‌دهد.

وی تقویت و توسعه محافل خانگی بدون دخل و تصرف ساختاری را وظیفه و ماموریت امروز بیان کرد و گفت: حاکمیت بدون تصرف ساختاری و بدون تلاش برای مدل‌های بسته باید زمینه توسعه، تقویت، تعالی و رشد محافل خانگی را به‌وجود آورد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه رادیو و تلویزیون می‌توانند راویان خوبی برای محافل خانگی باشند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه عادت واره‌های اجتماعی کوتاهی‌هایی کرده‌ایم و اینها تقریبا در دوره‌های مختلف از بین رفته و دیگر نمی‌شود آنها را پیدا کرد.

وی یادآور شد: در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یکی از میدان‌هایی که به وجود آورده‌ایم، حوزه تأمین اقلام و لوازم عادت واره‌ها و سنت‌ها است که به‌تقویت و توسعه محافل خانگی کمک می‌کند و علاوه بر آن آماده دریافت ایده‌ها و خلاقیت‌ها در این مرکز می‌باشیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha